karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-22 10:12:49

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 1318 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-26 14:49:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Maria kirjoitti:
Puhunette tästä. Ketju on paisunut jo liian vaikeasti hallittavaksi.
http://www.ltblekinge.se/bls/medicinkar ... vement.pdf

Sitä tutkimusta Nist varmaan tarkoitti. Els ja Perenna tarkoittavat väärää, tutkimusta, jota jo olen kommentoinut.

Tuo tutkimus käsittelee jo sairastuneiden hoitoa eikä sairauden ehkäisyä. Minun ei oikeastaan pitäisi kommentoida sairauden hoitokeinoja, koska ne kuuluvat lääkäreille ja potilaille. Ovathan rajoitukset välttämättömiä ellei diabetesta saada muuten tasapainoon.

Diabeetesliiton antama ruokavalio
http://www.diabetes.fi/testit/riskitest ... lautaselle
On tarkoitettu niille, jotka eivät ole vielä sairastuneet. Silloin vielä:

Et tarvitse erityisruokaa. Voit syödä sitä samaa, jota kaikille suomalaisille suositellaan: vähärasvaista, vähäsuolaista ja runsaskuituista ruokaa. Suosi viljavalmisteita, kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Syö kohtuudella tai vähän lihaa, kalaa ja maitovalmisteita sekä pehmeitä ravintorasvoja.

Terveellisen ja monipuolisen aterian kokoaminen onnistuu lautasmallin avulla: täytä ensin puolet lautasesta kasviksilla, sitten reilu neljännes perunalla, riisillä tai makaronilla ja lopuksi viimeinen vajaa neljännes liha-, kana- tai kalaruualla.

Saat riittävästi ravintokuituja, kun syöt runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä täysjyväviljatuotteita. Ravintokuitu tasoittaa aterianjälkeistä verensokerin nousua. Runsaasti kuitua sisältävä ruoka vaikuttaa edullisesti myös veren rasvoihin ja pitää yllä suoliston terveyttä.

Jos diabetes kaikesta huolimatta puhkeaa, silloin tämä ruokavalio ei enää päde. Keskustelu sairauden hoidosta ei mielestäni enää kuulu tälle palstalle; en ole tätä aina itsekään huomannut. Toivoisin, että kommentit rajoittuisivat tästä lähtien diabeteksen ehkäisyyn eikä sen hoitokeinoihin. Ne ovat kunkin potilaan ja hoitavan lääkärin välisiä asioita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-26 14:57:51 
Poissa
karppikakara
karppikakara

Markku, mitä helvettiä jankkaat täällä tuota virallistervettä paskaa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-26 15:20:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Markku kirjoitti:
Jos diabetes kaikesta huolimatta puhkeaa, silloin tämä ruokavalio ei enää päde.

Sori, mutta toi on kyllä varmaan typerin väite, minkä olen ikinä
nähnyt missään. "Hei, jos sulle tulee sokeritauti, koska me
suosittelimme tätä hiilarimössödiettiä, tough shit, omappa on vika,
kun kuuntelit."

-yupik

EDIT: Rajoitin sitaatin siihen, mistä puhuin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-26 15:26:28 
Poissa
karppi
karppi

Sorry, Pappa ja Nist, poistelin vahingossa väärin noita lainauksia!

Mutta joka tapauksessa oma pointtini tekstissä oli se, että liian hiilihydraattipainotteinen ruokavalio insuliiniherkillä (ei oikein hyvä sanavalinta) ihmisillä johtaa helposti energian sisäänoton ja kulutuksen epätasapainoon, sitä kautta lihomiseen ja metaboliseen oireyhtymään. Hiilarin ei tarvitse olla sokeria, nopeasti imeytyvä tärkkelys tekee temput yhtä helposti.

Oma kylläisyydensäätelyni on matalahiilarisella aivan kuin toisella ihmisellä. Ruokavalio on monipuolinen ja ravintorikas. Olen erittäin terve. Olen aivan vakuuttunut siitä, että minunlaisilleni ihmisille (jyrkkä verensokerin romahdus hiilihydraattien nauttimisen jälkeen) matalahiilihydraattinen ruokavalio on oiva keino metabolisen oireyhtymän ja kakkostyypin diabeteksen ehkäisyyn. Tämä ei tietenkään perustu pelkästään omaan kokemukseen, tutkimustulokset maailmalta todellakin tukevat tätä käsitystä. Olen myös aivan vakuuttunut siitä, että ajan myötä kakkostyypin diabeteksen ehkäisy- ja hoito-ohjeet ruokavalion suhteen tulevat muuttumaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-26 15:27:25 
Markku kirjoitti:
Sitä tutkimusta Nist varmaan tarkoitti. Els ja Perenna tarkoittavat väärää, tutkimusta, jota jo olen kommentoinut.

:roll: Tuota samaa tutkimusta Els ja Perennakin tarkoittivat. Siin taas näkee.... :roll:

Markku kirjoitti:
Tuo tutkimus käsittelee jo sairastuneiden hoitoa eikä sairauden ehkäisyä.

Eikä mieleesi ole juolahtanutkaan, että kakkostyypin diabeteksen puhkeamista voisi tehokkaasti estää noilla keinoin, millä sitä myös tutkitusti onnistutaan hoitamaan tehokkaammin kuin virallisterveellisellä hiilihydraattien yliannostuksella? :roll:

Markku kirjoitti:
[virallisterveellistä muminaa]....Jos diabetes kaikesta huolimatta puhkeaa, silloin tämä ruokavalio ei enää päde.

No näinhän siinä juuri käy. Noilla keinoin se taatusti puhkeaa. Miksi muuten tyypin 2 diabetespandemia on räjähtämässä käsiin? :roll:

Tuoppa välillä jotain uutta tähän keskusteluun? Tämä alkaa muistuttaa ihan sellaista aurinko-pyörii-maan-ympäri-jauhantaa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-26 15:29:20 
Poissa
karppi
karppi

Totta puhuen mää kyl vakavast eppäilen, että Markku on trolli.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-26 15:33:42 
Wi kirjoitti:

Samaa minäkin vähän surullisena totean. Ei tuollaista silmien ummistamista voi selittää millään muulla, kuin että ihminen haluaa ihan tahallaan ummistaa ne silmänsä.

Tulee mieleen lapsi, jolle äiti mäkättää ja lapsi sulkee silmänsä ja työntää etusormensa korvakäytäviinsä ja suu alkaa käymään: "mä-en-kuuntele-mä-en-kuuntele" "ädäbädädäbädädädä!!!!!!"

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-26 15:54:55 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Mitä muuten tarkkaan ottaen tarkoittaa trolli?

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-26 16:14:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Wi kirjoitti:

Se oli selvää jo 13 sivua sitten. Tuo luokanopettaja siellä allekirjoituksessa vähän selittää. Ei edes aineenopettaja. Mutta opettaja on aina oikeassa, eikä mitään uutta tarvitse opettajan itse oppia. Kunhan osaa etuperin ja takaperin kouluhallituksen (vai mikä lie instanssi nykyään) vahvistamat viralliset suunnitelmat ja tavoitteet. Ja voi vuositolkulla toistaa samaa hamassa muinaisuudessa opittua.

Mutta kyllä minä näihinkin vielä vastaan vähän myöhemmin illalla, kun on aikaa. Turhaahan se Markun kannalta on, hän hankkii ennen pitkää itselleen liian korkeat sokeriarvot (perinnöllistä, minkäs teet :mrgreen:) ja veronmaksajat pääsevät kustantamaan hänellekin insuliinit. (Mutta nää on hyviä sormiharjoituksia)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-26 16:37:29 
Elka: :lol:

Mua oikeasti huolestuttaa: Markulla on noin vahva kakkostyypin diabetesperimä ja hän luottaa riskitekijöiden arviossaan vain siihen karkeaan testiin, jota tännekin on postaillut. Samaan aikaan hän popsii hurjan määrän moskahiilareita, niiden virallisterveellisten tärkeiden tärkkelysten lisäksi. Kyllä siinä on haima kovilla.... :roll:

Ja miten paha hänellä onkaan tuo sokeriaddiktio? Kirjoittamansa perusteella kuulostaa ihan meikäläiseltä silloin ennen: "vain makea tyydytti nälän". :(

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-26 17:55:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nist kirjoitti:
Elka: :lol:

Mua oikeasti huolestuttaa: Markulla on noin vahva kakkostyypin diabetesperimä ja hän luottaa riskitekijöiden arviossaan vain siihen karkeaan testiin, jota tännekin on postaillut. Samaan aikaan hän popsii hurjan määrän moskahiilareita, niiden virallisterveellisten tärkeiden tärkkelysten lisäksi. Kyllä siinä on haima kovilla.... :roll:

Ja miten paha hänellä onkaan tuo sokeriaddiktio? Kirjoittamansa perusteella kuulostaa ihan meikäläiseltä silloin ennen: "vain makea tyydytti nälän". :(

Mutta kaikkein pahin on asenne. Ei haluakaan ottaa selvää asioista. Toivottavasti se ei ole vallitseva ilmapiiri nykypäivän peruskoulussa.

Siitä diabetesperimästä Rosedale kirjoittaa mielenkiintoisesti. :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-26 17:57:23 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Wi kirjoitti:

Mutta joka tapauksessa oma pointtini tekstissä oli se, että liian hiilihydraattipainotteinen ruokavalio insuliiniherkillä (ei oikein hyvä sanavalinta) ihmisillä johtaa helposti energian sisäänoton ja kulutuksen epätasapainoon, sitä kautta lihomiseen ja metaboliseen oireyhtymään. Hiilarin ei tarvitse olla sokeria, nopeasti imeytyvä tärkkelys tekee temput yhtä helposti.

Oma kylläisyydensäätelyni on matalahiilarisella aivan kuin toisella ihmisellä. Ruokavalio on monipuolinen ja ravintorikas. Olen erittäin terve. Olen aivan vakuuttunut siitä, että minunlaisilleni ihmisille (jyrkkä verensokerin romahdus hiilihydraattien nauttimisen jälkeen) matalahiilihydraattinen ruokavalio on oiva keino metabolisen oireyhtymän ja kakkostyypin diabeteksen ehkäisyyn. Tämä ei tietenkään perustu pelkästään omaan kokemukseen, tutkimustulokset maailmalta todellakin tukevat tätä käsitystä. Olen myös aivan vakuuttunut siitä, että ajan myötä kakkostyypin diabeteksen ehkäisy- ja hoito-ohjeet ruokavalion suhteen tulevat muuttumaan.

Olen samaa mieltä. Vahvastikin. Minun tekisi mieleni alkaa kutsua kaikkea sokeriksi suoraan muuntuvaa hiilihydraattia sokeriksi. Koska se kerran elimistössä juuri sellaisena esiintyy, piittaamatta siitä miksi nimitämme sitä elimistön olkopuolla -- esim lautasella. Lautaselleni nimitäin yritettiin tänään laittaa nenäni edessä perunoita johon tuumasin -- kiitos en käytä sokeria. Siis, olkoon se ruisleipää tai perunaa, se on sokeria. Sain hiukan kummeksuvan katseen mutta en piruuttanikaan selittänyt.

:) :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-26 18:05:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Mitä muuten tarkkaan ottaen tarkoittaa trolli?

"Internetissä trolli on slangisana, jolla tarkoitetaan joko

1. viestiä, jonka tarkoitus on ärsyttää ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja, saada vastaukseksi fleimejä tai ennalta-arvattavia viestejä tai peittää kirjoittajan puutteet käsiteltävänä olevan asian tuntemuksessa, tai
2. henkilöä, joka kirjoittaa tällaisia viestejä

Trollaus (suomennokseksi ehdotettu peikkoilua ja troolaamista) on trollien kirjoittamista uutisryhmiin, keskustelupalstoille, irkkiin tai wikeihin. Vaikka trollaus saattaakin joskus kirvoittaa rakentavaa keskustelua, yleensä sitä pidetään lähinnä ärsyttävänä, joten sitä kannattaa yrittää välttää. Termin alkuperä ei kuitenkaan ole skandinaavisten kielten peikkoa tarkoittavassa sanassa, vaan englannin kielen kalastustermissä, tarkoittaen todennäköisimmin vetouistelua tai troolausta. Trollaava henkilö ikään kuin antaa kirjoituksensa ajelehtia, toivoen että joku tarttuu siihen.

Sanaa käytetään usein väärin tahattomasti, mutta joskus myös tahallisesti lyömäaseena toisia kirjoittajia vastaan. Pelkkä kritiikki tai eriävä mielipide, radikaalikaan sellainen, ei vielä tee trollia, ellei ihmisten ärsyttäminen ollut tavoite. Vaikka ärsyyntyminen olisikin lopputulos, trollista ei voi puhua, ellei se myös ollut kirjoittajan ainoa tavoite. Trollin voi myös erottaa provosoivasta väittelijästä siitä, että trolli harvoin osallistuu itse keskusteluun."

Eli ei kai ihan puhtaasti tämän määritelmän mukaisesti voi puhua trollista. Mutta hyvin selektiivisesti hän keskusteluun osallistuu ja "peittää kirjoittajan puutteet käsiteltävänä olevan asian tuntemuksessa" ja jos ei diabetesliiton ruokasuositusten (n+1):s postaus tänne ole tahallaan ärsyttämistä, niin mikä sitten on? Keskustelu palasi juuri noin 14 sivun jälkeen lähtöruutuun.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-26 18:08:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pappa kirjoitti:
Wi kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Vahvastikin. Minun tekisi mieleni alkaa kutsua kaikkea sokeriksi suoraan muuntuvaa hiilihydraattia sokeriksi. Koska se kerran elimistössä juuri sellaisena esiintyy, piittaamatta siitä miksi nimitämme sitä elimistön olkopuolla -- esim lautasella. Lautaselleni nimitäin yritettiin tänään laittaa nenäni edessä perunoita johon tuumasin -- kiitos en käytä sokeria. Siis, olkoon se ruisleipää tai perunaa, se on sokeria. Sain hiukan kummeksuvan katseen mutta en piruuttanikaan selittänyt.

:) :)

Se nopeasti sokeristuvat on mielestäni hyvä sana. Ja sehän on ihan virallissuosittelijoiden keksimä. Se insuliiniherkkä ei oikein ole. Rosedale käyttää termiä "insuliiniherkkyyden parantaminen" kun hän puhuu insuliiniresistenssin parantamisesta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-26 18:31:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Miten kävisi sokeristo, kun sokerikko on jo eri asia ;)

-yupik

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-26 19:05:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Markku kirjoitti:
sinimarja kirjoitti:
Jos se on ihan OK, että syötävässä (tässä: Linkosuon leivässä) on hiilihydraatteja yli 40 % eli suomeksi liki puolet, ja sitä vielä syödään reippaanlaisesti, niin mitä merkitystä tosiaankaan on roikkua täälllä "keskustelemassa".

Minua tämmöinen erityisesti kiukuttaa siksi, että läheiseni on diabetes II:n kynnyksellä ja virallissuositusten armoilla, olosuhteiden vuoksi. Oikeesti ihan itkettää.

t. sinimarja

Riisissä on peräti 76 % hiilihydraatteja, joista (76 %:sta?) 6 % on selluloosaa. Kuitenkin japanilaiset, jotka syövät riisiä keskimäärin 112 kg vuodessa henkeä kohti, ovat tällä hetkellä maailman pitkäikäisimpiä (naisten keskimääräinen elinikä on jo yli 80 vuotta). Miten tämä on mahdollista, jos tärkkelys olisi vahingollista?

Samaa suuruusluokkaa on myös kiinalaisten riisinkulutus henkeä kohti vuodessa. Kuitenkin Pekingissä on maailman muihin suurkaupaunkeihin verrattuna kaikkein vähiten sydän- ja verisuonitauteja väestöön nähden. Siitäkin huolimatta, että kiinalaisista miehistä 2/3 tupakoi. Myös aikuisiän diabetes on Kiinassa vielä harvinainen. Tosin sen ilmoitetaan sielläkin lisääntyneen huolestuttavalla tavalla viime vuosina, kun elintason kohotessa myös lihavuus on lisääntynyt. 1960-luvulla sokerin kulutus Kiinassa henkeä kohden oli vain 3-4 kg vuodessa mutta länsimaissa luku on jatkuvasti 40-50 kg. Turha sokerinkulutus ja lihavuus ovat suurin syy aikuisiän diabeteksen lisääntymiseen, ei suinkaan tärkkelyksen kulutus.

Jos läheisesi on lihava, hänen pitäisi päästä ensi sijassa eroon ylipainostaan. Se ei ole kaikille helppoa, koska energiaa pitää kuluttaa enemmän kuin syö.

Näistä itämaista ruokavalioista täällä on keskusteltu paljon, ja yleensä taistelutantereella, joten hakuun vaikka ”riisi” taistelutantereella.

Siis naisten keskimääräinen elinikä Japanissa on jo yli 80 vuotta vaikka:
”japanilaisten ruokavalion suuri ongelma on elimistölle tärkeiden kuitujen vähäisyys", Tekesin Tokion yksikön päällikkö Jukka Salminiitty arvioi”. Siis pitkäikäisiä ja ilman ”elintärkeää” kuitua. Ja: “vaikkei maassa olekaan puurokulttuuria.” Eikä taida olla leipäkulttuuriakaan. Ja kun vielä: ”Japanilaiset elävät tunnetusti pitkään, mutta eivät silti sairastu dementiatauteihin ollenkaan yhtä usein kuin länsimaalaiset. Syytä on etsitty nimenomaan eroista kalansyönnissä ja omega-3-rasvahappojen saannissa. Japanilainen ruokavalio poikkeaa meikäläisestä myös sen puolesta, että se sisältää runsaasti vihanneksia ja hedelmiä sekä esimerkiksi viime vuosina paljon huomiota osakseen saanutta vihreää teetä.”

Mirkalla on paljon tietoa kiinalaisesta ruokavaliosta, mutta epäilen, ettei hän taida viitsiä tätä ketjua enää avata.

"Sokeri ei lihota tai hankaloita elimistön toimintaa enempää kuin mitkään muutkaan hiilihydraattien lähteet, kuten vilja tai hedelmät. Kun sokeri siirtyy suolesta verenkiertoon, hajoaa se samoiksi molekyyleiksi kuin mikä tahansa muu tärkkelys." (juttua varten on haastateltu asiantuntijoita Pertti Mustajoki ja Hannu Mykkänen)

Eihän tässä mitään uutta ole, sanovat vain sen, mikä on itsestään selvää:
vilja ja hedelmät hajoavat aivan samoiksi molekyyleiksi kuin sokeri ja lihottavat ja hankaloittavat elimistön toimintaa yhtä paljon kuin sokeri.

Tämä suomalaisten asiantuntijoiden mielipide ei sitten millään kelpaa? Siis turha sokerinkulutus ja lihavuus, ei tärkkelyksen kulutus, on syynä diabeteksen lisääntymiseen. Miten sokerin kulutus kemiallisesti eroaa tärkkelyksen kulutuksesta. (Vai ne yllä mainitut elintärkeät ’paitsi japanilaisille’ kuidutko taas ovat paljon vartijana.) Mitä on ei-turha sokerinkulutus?

Ylipainosta pääsee eroon, eikä se suurimmalle osalle ole edes hirveän vaikeaa. Mitä kauemmin on noudattanut esim, diabetesliiton suosittelemaa ruokavaliota, sen vaikeampaa se voi olla. Lihavuus on oire siitä, että ruokavalio edesauttaa kakkostyypin diabeteksen syntymistä. Pitää puuttua syyhyn, jotta oire poistuisi. Eli sokerit ja nopeasti sokeristuvat (tärkkelykset) pois tai riittävän vähiin ruokavaliosta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-26 19:40:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Markku kirjoitti:
Energian säilymislaki: Energiaa ei voi hävittää eikä luoda tyhjästä.
Jos energiaa on elimistössä liikaa, se kuluu rasvakudoksen muodostumiseen. Samantekevää, onko energia peräisin hiilihydraateista, valkuaisaineista tai rasvoista. Uloste on muodostunut elimistöön imeytymättä jääneestä osasta ravintoaineita. Sisältäähän ulostekin energiaa, samoin virtsa. Elimistö vain "ei osaa poistaa" liikaa energia virtsana eikä ulosteena.

Isäni söi talkkunaa vain kesäisin. Kesällä me laitoimme maalla viiliä, jonka kanssa me söimme talkkunaa. Ollessaan kaupungissa "kesäleskenä" hän kaatoi talkkunaa suoraan piimään. Maalla hän söi talkkunaa viilin kanssa. Silloin hänellä oli vain yksi annos, jonka happaneminen kesti noin vuorokauden. Hän jatkoi viilin ja talkkunan syömistä kesäisin vielä senkin jälkeen, kun diabetes oli hänellä todettu. Siitä huolimatta diabetes pysyi hänellä hyvin tasapainossa. Vatsan ympärille kerääntynyt ylipaino oli hänellä suurin sairastumisriski. Päivällisruokaa hän otti yleensä kaksi annosta. Siitä ainakin osa oli liikaa, koska hän lihoi.

Talkkunajauho, jota minä syön, on valmistettu kokojyväviljasta.

Termodynamiikan ensimmäisen lain eli ensimmäisen pääsäännön mukaan energian kokonaismäärä maailmankaikkeudessa tai missä tahansa suljetussa systeemissä on vakio. Sitä ei siis voi tehdä lisää eikä hävittää; se voi ainoastaan siirtyä paikasta toiseen tai muuttaa muotoaan.

Ja

Termodynamiikan toisen pääsäännön mukaan maailmankaikkeudessa ja jokaisessa suljetussa systeemissä oleva energia pyrkii kohti tasapainotilaa. Sen 'teho' siis laskee, eli entropia kasvaa, toisin sanoen käyttökelpoisen energian määrä vähenee.

Termodynamiikan lait kehitettiin alun perin 1800-luvulla selvittämään, miten tehokkaasti höyrykoneet voivat teoriassa toimia. Emme ole höyrykoneita emmekä kalorimetrejä. Lakeja voi tietysti soveltaa yleispätevämmin, ihmisestä ei kuitenkaan saa millään suljettua systeemiä.

Ai siis 'Elimistö vain "ei osaa poistaa" liikaa energia virtsana eikä ulosteena.'

Sanoisin mieluummin, että elimistö osaa varastoida energiaa. Ja siinä sitä auttaa insuliini.

“What is the purpose of insulin?

As I mentioned earlier, in some organisms it is to control their lifespan. What is the purpose of insulin in humans? Your doctor will say that it's to lower blood sugar, but I will tell you right now that that is a trivial side effect. Insulin's evolutionary purpose as is known right now, we are looking at other possibilities, is to store excess nutrients.

We come from a time of feast and famine when if we couldn't store the excess energy during times of feasting, we would not be here because all of our ancestors encountered famine. We are only here because our ancestors were able to store nutrients, which they were able to do because they were able to elevate their insulin in response to any elevation in energy that the organism encountered. When your body notices that sugar is elevated, it is a sign that you've got more than you need; you’re not burning it so it is accumulating in your blood. So insulin will be released to take that sugar and store it. How does it store it? Glycogen?

Your body stores very little glycogen at any one time. All the glycogen stored in your liver and muscle wouldn’t last you through one active day. Once you fill up your glycogen stores that sugar is stored as saturated fat, 98 percent of which is palmitic acid.

So the idea of the medical profession recommending a high complex-carbohydrate, low-saturated-fat diet is an absolute oxymoron. A high-complex-carbohydrate diet is nothing but a high-glucose diet, or a high-sugar diet. Your body is just going to store it as saturated fat, and the body makes it into saturated fat quite readily.” RR

Isäsi soi varmasti liikaa, koska lihoi. Sitä me tuossa aiemmin jo kommentoimme. Erityisesti liikaa tärkkelystä, varmaan myös perunaa. Nälän ja sen vuoksi myös painonhallinta vaikeutuu. Vatsan ympärille kerääntynyt ylipaino ei kuitenkaan ollut ”riski” vaan oire.

Talkkunajauho kokojyväviljasta on jotenkin parempaa vai? :lol: sokeriaineenvaihdunnan kannalta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-27 09:35:39 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Riisin osuus japanilaisessa ruokavaliossa on perinteisesti ollut pienempi kuin Etelä-Kiinassa. (Pohjois-Kiina on elänyt vehnällä ja hirssillä.) Yleensä riisiä jatkettiin adukipavuilla, sillä valkoinen riisi oli sellaisenaan liian kallista tavallisille japanilaisille. Se oli juhlaruokaa. Vasta toisen maailmansodan jälkeen tavallisilla japanilaisilla on ollut varaa valkoiseen, ilman papuja keitettyyn riisiin.

Japanissa syödään nykyään runsaasti kalaa ja rasvaista possua. Ja kasviksia. Japanin terveydenhoitojärjestelmä kuuluu maailman parhaisiin, japanilaiset ovat vaurastuneet varsin tasaisesti eli köyhiä on ollut vähän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-27 09:38:29 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Japanista on myös julkaistu tutkimus, jonka mukaan vihreän teen päivittäinen juontimäärä korreloi elinikään. Ja toinen tutkimus, jonka mukaan se tehostaa varastorasvan käyttöä energiaksi. :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-27 09:50:06 
Mirka kirjoitti:
Riisin osuus japanilaisessa ruokavaliossa on perinteisesti ollut pienempi kuin Etelä-Kiinassa.

On joo, mutta suurin osa päivän energiasta japanilainen saa riisistä.

itadakimasu 8)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 1318 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00