Markku kirjoitti:
Energian säilymislaki: Energiaa ei voi hävittää eikä luoda tyhjästä.
Jos energiaa on elimistössä liikaa, se kuluu rasvakudoksen muodostumiseen. Samantekevää, onko energia peräisin hiilihydraateista, valkuaisaineista tai rasvoista. Uloste on muodostunut elimistöön imeytymättä jääneestä osasta ravintoaineita. Sisältäähän ulostekin energiaa, samoin virtsa. Elimistö vain "ei osaa poistaa" liikaa energia virtsana eikä ulosteena.
Isäni söi talkkunaa vain kesäisin. Kesällä me laitoimme maalla viiliä, jonka kanssa me söimme talkkunaa. Ollessaan kaupungissa "kesäleskenä" hän kaatoi talkkunaa suoraan piimään. Maalla hän söi talkkunaa viilin kanssa. Silloin hänellä oli vain yksi annos, jonka happaneminen kesti noin vuorokauden. Hän jatkoi viilin ja talkkunan syömistä kesäisin vielä senkin jälkeen, kun diabetes oli hänellä todettu. Siitä huolimatta diabetes pysyi hänellä hyvin tasapainossa. Vatsan ympärille kerääntynyt ylipaino oli hänellä suurin sairastumisriski. Päivällisruokaa hän otti yleensä kaksi annosta. Siitä ainakin osa oli liikaa, koska hän lihoi.
Talkkunajauho, jota minä syön, on valmistettu kokojyväviljasta.
Termodynamiikan ensimmäisen lain eli ensimmäisen pääsäännön mukaan energian kokonaismäärä maailmankaikkeudessa tai missä tahansa suljetussa systeemissä on vakio. Sitä ei siis voi tehdä lisää eikä hävittää; se voi ainoastaan siirtyä paikasta toiseen tai muuttaa muotoaan.
Ja
Termodynamiikan toisen pääsäännön mukaan maailmankaikkeudessa ja jokaisessa suljetussa systeemissä oleva energia pyrkii kohti tasapainotilaa. Sen 'teho' siis laskee, eli entropia kasvaa, toisin sanoen käyttökelpoisen energian määrä vähenee.
Termodynamiikan lait kehitettiin alun perin 1800-luvulla selvittämään, miten tehokkaasti höyrykoneet voivat teoriassa toimia. Emme ole höyrykoneita emmekä kalorimetrejä. Lakeja voi tietysti soveltaa yleispätevämmin, ihmisestä ei kuitenkaan saa millään suljettua systeemiä.
Ai siis 'Elimistö vain "ei osaa poistaa" liikaa energia virtsana eikä ulosteena.'
Sanoisin mieluummin, että elimistö osaa varastoida energiaa. Ja siinä sitä auttaa insuliini.
“What is the purpose of insulin?
As I mentioned earlier, in some organisms it is to control their lifespan. What is the purpose of insulin in humans? Your doctor will say that it's to lower blood sugar, but I will tell you right now that that is a trivial side effect. Insulin's evolutionary purpose as is known right now, we are looking at other possibilities, is to store excess nutrients.
We come from a time of feast and famine when if we couldn't store the excess energy during times of feasting, we would not be here because all of our ancestors encountered famine. We are only here because our ancestors were able to store nutrients, which they were able to do because they were able to elevate their insulin in response to any elevation in energy that the organism encountered. When your body notices that sugar is elevated, it is a sign that you've got more than you need; you’re not burning it so it is accumulating in your blood. So insulin will be released to take that sugar and store it. How does it store it? Glycogen?
Your body stores very little glycogen at any one time. All the glycogen stored in your liver and muscle wouldn’t last you through one active day. Once you fill up your glycogen stores that sugar is stored as saturated fat, 98 percent of which is palmitic acid.
So the idea of the medical profession recommending a high complex-carbohydrate, low-saturated-fat diet is an absolute oxymoron. A high-complex-carbohydrate diet is nothing but a high-glucose diet, or a high-sugar diet. Your body is just going to store it as saturated fat, and the body makes it into saturated fat quite readily.” RR
Isäsi soi varmasti liikaa, koska lihoi. Sitä me tuossa aiemmin jo kommentoimme. Erityisesti liikaa tärkkelystä, varmaan myös perunaa. Nälän ja sen vuoksi myös painonhallinta vaikeutuu. Vatsan ympärille kerääntynyt ylipaino ei kuitenkaan ollut ”riski” vaan oire.
Talkkunajauho kokojyväviljasta on jotenkin parempaa vai?

sokeriaineenvaihdunnan kannalta.