vieras taas kirjoitti:
Mirka kirjoitti:
Riisin osuus japanilaisessa ruokavaliossa on perinteisesti ollut pienempi kuin Etelä-Kiinassa.
On joo, mutta suurin osa päivän energiasta japanilainen saa riisistä.
itadakimasu

Hassua, sitä en kyllä huomannut ollessani siellä.
Kälyni ja pari ystäväni perheessä aamupala oli yleensä vihreätä teetä, kahvia (ilman sokeria ja ilman maitoa) juotavaksi, syötäväksi oli sitten yleensä jotain kananmunasta, chikuwasta/kamabokosta (molemmat kalatuotteita), erilaisiä vihanneksia ja tsukemono (säilötettyjä vihanneksia) ja merilevää, hedelmiä ja sitten misokeittoa.
Lounas oli aika pitkälti samaa rataa, viikonloppuisin oli sitten
lounas enemmän lihapainoitteinen kuin arkisin.
Iltapala oli sitten aika pitkälti samanlaista myös, silloin oli usein
kalaa.
Riisi oli tarjolla korkeintaan 2 kertaa päivässä aterioiden aikana.
Jos he halusivat jonkinlaista snacksia, sitten oli tarjolla hedelmiä,
onigiri (riisipalloja, -kolmioita, jne), tai erilaisia tikkuruokia (takoyaki
(mustekalapalloja), dengaku, jne., jota ostettiin sitten jostain kojusta).
Nikuman on myös aika suosittu.
Annokset ovat pöydällä pienessä kipossa, ei mistään ole mitään
jättiannoksia. Riisikulhoon ei mahdu edes hirveästi riisiä, eikä
oteta lisää.
Samalla tavalla söimme kotona, kun isäni vielä asui meidän kanssa,
joten en yhtään epäile, että tällä tavalla syödäänkin muualla Japanissa.
Ruokaa mitä syödään kotona ei ole myöskään ikinä eineksia, kaikki
on tuoretta ja mahdollisimman läheltä haettu. Lähiruoka on
kunnioitettu asia Japanissa. Japanissa ei myöskään laiteta
glukoosisiirappia eikä maissista saatua siirappia kaikkeen, niin kuin
on tapana ollut kauan USAssa ja mikä alkaa olla tapana Suomessakin.
-yupik