karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-02 08:02:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 276 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 110 11 12 13 14 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 12:28:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mirka kirjoitti:
Ai etteikö suklaassa olisi kuitua? :shock:

Siksi kannataakin syödä sitä perunamuussia

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 12:35:05 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

edelleen puhuin ruisleivästä ja puurosta tai vaikkapa 40% kuitua sisältävistä muroista,. EN PERUNAMUUSISTA!
mutta jos turhia hiilareita syö niin ei varmaan väliä oo syökö sillonkaan perunaa vai suklaata. epäkarppia periaatteessa myös suklaakin.
en tajua miksi suklaa olisi karppia?
juu-pala tummaa suklaata aterian jälkeen.
tai yksi pikku peruna liahpullien kanssa,

onkohan nyt suurta eroa..

itse edelleen valitsen suklaan KOSKA rakastan sitä

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 12:43:11 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Pilami, sulla menee nyt sekaisin karpit ja terveelliset ruoat. Siksi karpit syö tummaa suklaata, se on terveysvaikutteista. Liukoinen kuitukin on. Mutta sitähän puurossa ja leivässä ei ole nimeksikään. Siinä on vain liukenematonta kuitua, joka estää ravintoaineiden imeytymistä.

Lisäksi pala tummaa suklaata (yli 70%) oikeasti mahtuu hiilarirajoihin.

Laihuus != terveys. Hienoa kumminkin kun olet päässyt tavoitepainoosi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 12:46:54 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

en ole päässyt, aina ollut.
vois alkaa vaikka lihottaan-

no mutta tummaa suklaata vihaan ainakin itse ja syön tilalle fazerin "mukasuklaa"mömmöjä.
ja hmm.. mitäs kuituja saa sitten esim. Fibrex-leseistä.. monet karpit niillä leipoo, myös minä.
enpä nyt niin tiedä mitkä on liukenemattomia ja mitkä eivät.
väitän silti että ruisleipä voisi olla hieman parempaa elimistölle kuin suklaa.
mutta olenkin tietämätön-

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 12:49:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pikkupaheet tuovat väriä elämään. Se, että laihtuakseen tarvitsisi lopettaa tupakointi tai kaikki alkoholipitoinen kuin seinään, on paskapuhetta. Myöskään paremman elämäntavan aloittaminen ei tarkoita, että kaikesta hyvästä pitäisi totaalisesti luopua.

Minä arvostan herkutteluhetkiäni enemmän, vaikka tai koska niitä on vähemmän. Toisaalta saan myös enemmän nautintoa kunnon ruuasta. Tämä tarkoittaa sitä, että aiemmin syömiseni ja ruokavalioni eivät ole olleet kunnossa ja olen matkalla korjattuun versioon, mikä se ikinä onkaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 12:52:40 
Poissa
paleokatti
paleokatti

ferrix kirjoitti:
Minä arvostan herkutteluhetkiäni enemmän, vaikka tai koska niitä on vähemmän. Toisaalta saan myös enemmän nautintoa kunnon ruuasta. Tämä tarkoittaa sitä, että aiemmin syömiseni ja ruokavalioni eivät ole olleet kunnossa ...

Sama juttu. Myös makuaisti on muuttunut karppailun myötä ja olen alkanut harrastaa ruoanlaittoa ja muutakin kulinarismia. Nykyään monet ruoat, joista en aiemmin pitänyt ovat suurinta herkkuani. Tumma suklaakin alkaa maistua vasta kun suu pääsee sokeriin turtuneesta makuaististaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 12:58:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aika moni (nuori?) uusiokarppi kuvittelee, että asiat ovat kunnossa, kun syö suu rullalla siemenleipiä, partaäijää sekä prosenttisuklaata ja vetelee palanpainikkeeksi aspartaamisidukkaa. Makeanhimoon (jota ei katkaista koskaan) väsätään steviasepitteitä. Välipaloiksi kulaus kookosöljyä. Näin niin kuin kärjistetysti tämä.

Mutta suklaaseen, lempiaiheeseeni: mitä hiton terveysvaikutteita voi olla 5 gramman prosenttisuklaapalasessa? Ihan sama mielestäni, mitä suklaata syö, jos määrät ovat noin pienet. Vaikka sitä sinistä, jos se maistuu suussa paremmalta.

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 13:02:32 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Makarios kirjoitti:
Mutta suklaaseen, lempiaiheeseeni: mitä hiton terveysvaikutteita voi olla 5 gramman prosenttisuklaapalasessa?

No niitä flavonoideja ainaskii. Ja määrien ei tarvitsekaan olla isoja.

Minullekin on ihan sama mitä suklaata kukin syö.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 13:03:04 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

JOO eihän kaikkia makea enää maistu karppaajalla samalla tavoin kuin ennen koska aika usein ne maistuvat ällöttävän makealta.
rahkaan tms. ei tarvitse laittaa makeutusainetta ja se maistuu makealta.
silti tavallinen suklaa maistuu vaikka se ns. äklömakeaa onkin.
mihin tottuu ja mistä tykkää on asia omansa.

joskus sitä vaan rakastaa äklömakeaa. ja mukava joskus niin.

on se vaan niin että mitä tahansa ruokavalioo noudattaa niin jokaisen on jollakin tavoin siitä stressattava. on se sitten vagaani, karppaaja tai painonvartija kyseessä.
jos haluaa painoa pitää normaalina, niin keinoja on monia mutta ei sitä tarvitse alkaa itseensä huijaamaan ja valistamaan.

mä pysyn hoikkana millon pelkällä kuntoilulla ja ohella hiilarimössöllä (terveellisellä sellaisella, siis huom. omasta mielestäni terveellisellä eli juurikin kuitupitoisella ym.hiilariruualla) millon sitten rajoitan itseltäni enemmänkin hiilareita enkä syö mitään epäkarppia.

ehkä se johtuu vaan luonteestani että kyllästyn nopeasti.
kuntoiluun en kyllästy joten joskus sitä saa hyvällä omallatunnolla syödä vaikka kasan perunaa ja nukahtaa tyytyväisenä.,

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 13:07:32 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

mielummin elän elämän nautiskellen eri ruuista ja mauista ja etenkin suklaasta ja vaikka perunamuusistakin äidin lihapullien kera, kun siihen että rajoitan itseltäni kaiken mistä tykkää tai on joskus tykännyt.
ymmärrän joskus niitäkin himopolttajia jotkla haluavat polttaa vielä kuolinvuoteellakin koska siitä he tulevat onnelliseksi.
minä kuolen sitten juoksumatolla suklaalevyyn.

eikä kukaan kai ole todistanut että hiilariruualla (normaalilla ja terveellisellä, normaalipainoisena ja kuntoilevana ihmisenä) kuolisi aiemmin kun karppiruualla (huom. henkilö joka ei yleensä kuntoile)
tuskinpa

....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 13:16:06 
Poissa
paleokatti
paleokatti

marsupilami kirjoitti:
on se vaan niin että mitä tahansa ruokavalioo noudattaa niin jokaisen on jollakin tavoin siitä stressattava.

Ei välttämättä. Ajan mittaan mistä tahansa ruokavaliosta tulee tapa, ja sitten vaan ostaa niitä juttuja, mitä on ennenkin ostanut. Ethän sinäkään luultavasti stressaa siitä että et joka kauppareissussa osta etanoita. Jotkin asiat eivät vaan kuulu niihin juttuihin joita tulee syötyä normaalisti.

Mitä taas tulee noihin kauan elämisiin, niin yksi kauieten eläneistä ihmisistä taisi olla kova tupakkamies (ja panomies... nautti ilmeisesti elämästä). Ja sekä juoksulegenda Jim Fixx että vähärasvaisen dieetin kehittäjä Ornish kuolivat nuorina (sydänkohtaus ja syöpä). Yksilöitä tässä ollaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 13:28:22 
Poissa
prinsessakarppi
prinsessakarppi

Makarios kirjoitti:
Aika moni (nuori?) uusiokarppi kuvittelee, että asiat ovat kunnossa, kun syö suu rullalla siemenleipiä, partaäijää sekä prosenttisuklaata ja vetelee palanpainikkeeksi aspartaamisidukkaa. Makeanhimoon (jota ei katkaista koskaan) väsätään steviasepitteitä. Välipaloiksi kulaus kookosöljyä. Näin niin kuin kärjistetysti tämä.

Mutta suklaaseen, lempiaiheeseeni: mitä hiton terveysvaikutteita voi olla 5 gramman prosenttisuklaapalasessa? Ihan sama mielestäni, mitä suklaata syö, jos määrät ovat noin pienet. Vaikka sitä sinistä, jos se maistuu suussa paremmalta.

Kuullostaa mun ruokavaliolta, mutta muuten komppaan, että tuskin prossa-suklaata vedellään terveysvaikutteiden takia??

Mitäs kumman vikaa on siemenleivissä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 13:29:38 
Taitaa olla niin, että kortit on jaettu jo hiukan aiemmin, syömisestä viis. Vanha juttu mutta edelleen käypä.

http://www.helsinki.fi/lehdet/yolehti/1 ... 14-15.html

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 13:36:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mantelitar kirjoitti:
Mitäs kumman vikaa on siemenleivissä?

Ei niin mitään vikaa, kelle ne maistuvat. Tarkoitin vain, että ne kuuluvat keinotekoisiin korvikkeisiin eli väsäkkeisiin. Aito asia on aina aito. (Eli tässä mielessä olen kyllä keijo komppana Marsupilamin kanssa.)

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 13:55:34 
Poissa
prinsessakarppi
prinsessakarppi

Olen tietoinen että mulla on huono ruokavalio karppina.
Mutta tottatosiaan se on parempi kuin hiilarisella. Kun on saanut ruokavalion edes jotenkin hallintaan (ongelmana mm ahmimiskohtaukset) on vaikeaa kieltää itseltään lähes kaikkea hyvää.
Tiedän että terveelliseen ruokaankin tottuu, ja se alkaa maistua hyvälle, on vaan liian iso pala muuttaa perusteellisesti koko ruokavaliota.
Eli siis pikkuhiljaa..

Suklaata en syö siksi että se laihduttaisi tai olisi funktionaalinen, vaan se nyt sopii ruokavaliooni, jolla pystyn jotenkin hallitsemaan syömisiäni, ja maistuu hyvälle.

En mäkään lisäaineita puputa kokoaikaa, vaan mukaan mahtuu myös paljon alkuperäistä, aitoa matskua. Syön enemmin salaattia kuin ennen ja lisäaineet on varmasti puolittuneet kaikenmaailman mikroaterioiden jälkeen, joita söin ennen päivittäin.

Noh, ehkä se on ikäkysymys. Sidukoista ja suklaasta en kyllä luovu.
Olkootkin epäterveellisiä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 14:01:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

marsupilami kirjoitti:
anteeksi nyt vaan mutta tuo suklaa ja kermajäätelö ei nyt niitä parhaimpia puuron,perunan ja leivän korvikkeita ole.

Ei ne minkään korvikkeita ole, vaan ihan ruoka-aineita siinä missä puuro tai perunakin.

marsupilami kirjoitti:
tarkoitan että karppaajanakin ottaisin ehkä mielummin vaikka ruisleipää ja kuitupitoista puuroa.

Jos olet tuota mieltä, et ole ymmärtänyt karppauksen perusteita.

marsupilami kirjoitti:
tää just on tää karppien ongelma että puolustellaan kermaa, suklaata ym tollasten perunamömmöjen tilalla mutta todellisuudessa se jäätelökin sisältää aika paljon paskaa, samoin suklaa.
ja niitä turhia hiilareita tulee molemmista. suklaassa ja jäätelössä ei kuitenkaan ole kuituja ja ne on teollisia tuoetteita täynnä E... sitä ja E... tätä.

Ei se mikään ongelma ole, sokeriksi ne kaikki muuttuu ennen kun kroppa ne pystyy käyttämään. Määristä tässä on kyse.

Oikea suklaa ei sisällä mitään lisäaineita, E-koodeja eikä muuta kasvirasvaa kuin kaakaovoita. Jos sinulle maistuu paremmin muunlainen suklaa, se on sinun ongelmasi.

Suomalainen jäätelö sisältää E-koodeja ym. sontaa, mutta onneksi on saatavilla myös sveitsiläisiä jätskejä, joissa ei niitä ole. Ja on mulla jäätelökonekin, johon ei takuulla E-koodit eksy.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 14:04:35 
Poissa
laihduttelijakarppi
laihduttelijakarppi

Minulla samoja ajatuksia Mantelittaren kanssa.
Ja ruokavalioni ei myöskään ole kovinkaan suositeltava / ihanteellinen.
Ehkä en halua tarpeeksi eroon makeasta. Ehkä makeasta tulee jotain liian suurta mielihyvää, jota suola ei korvaa.
Olen kai jonkunlainen alkoholisti tuon makean kanssa :roll:

Monelle aloittelijalle voi olla hyvä ottaa pieniä askelia kohti vähähiilihydraattisuutta.
Vaihtaa kaupan leipä karpimpaan ja vaihtaa makeutus steviaan yms.
Pienistä teoista voi mielestäni myös aloittaa vähähiilihydraattisemman elämän.

Moni aloittelija voi pettyä koko vähähiilihydraattisuuteen, jos ei onnistu heti tuossa 20g/hh päivä systeemillä ja palaa takaisin irtokarkki-patonki maailmaan ja päätyy haukkumaan karppi palstalle miten rajoittunutta porukkaa kaikki karpit on 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 14:07:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mantelitar kirjoitti:
Olen tietoinen että mulla on huono ruokavalio karppina.
Mutta tottatosiaan se on parempi kuin hiilarisella. Kun on saanut ruokavalion edes jotenkin hallintaan (ongelmana mm ahmimiskohtaukset) on vaikeaa kieltää itseltään lähes kaikkea hyvää.

Noh, ehkä se on ikäkysymys. Sidukoista ja suklaasta en kyllä luovu.
Olkootkin epäterveellisiä.

Ei ole tarkoitus tuomita kenenkään ruokavaliota. Meikäläisen filosofia vain sattuu olemaan semmoinen, että karppauksessa on kyse muustakin kuin tärkkelyksen jättämisestä. E-kirjainpommi tulee vielä räjähtämään käsiin, ja siitä pitäisi olla vähintäänkin yhtä huolestunut kuin sokeripommista.

En saata uskoa, että hiilihydraattien ja sokerin vaihtaminen keinoaineisiin voi olla terveellistä kenellekään. Nykypolvi vetelee E-kirjaimia ruoan sijasta vauvasta lähtien. Se on pelottavaa. Toissapäivän Hesarissakin muuan isä toivoi voivansa ostaa vauvanruokapurkit netistä. Miksi helvetissä ei tee vauvanruokia itse?

Suklaasta (tai edes siitä perkeleellisestä perunasta) ei kenenkään tarvitse luopua. Minusta elämä on pikemminkin valintoja kuin luopumista. Otan nyt tenttikirjan käteen ja alan kohta kirjoittaa siitä esseetä. Seuranani on Thin Dark. Se ei kuitenkaan tarkoita omalla kohdallani sitä, että sininen hetki olisi edes joka toinen päivä. Elämä on (jälleen minun mielestäni) paitsi valintoja, myös arjen ja erikoistilanteiden vaihtelua. Muutenhan juhlasta tulee arkea, ja juhlaksi täytyisi keksiä taas jotain uutta ikstriimimpää (mikä tosin nyky-yhteiskunnassa näkyykin kaikialla).

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 14:20:02 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

kyllä mä ihan karpaamisen perusjutut ymmärrän vaikka sanoinkin isosta suustani että valitsisin TERVEYDELLISISTÄ syistä silti ruisleivän ennemmin kuin suklaan. mielihyvästä valitsen suklaan.
valintakysymys.

ja luulen että aika moni karppaaja syö ruisleipää ja täsyjyväriisiä/murojakin joskus.

en tiedä paljon tutkimuksia suklaan terveellisyydestä on tehty, mutta luulen että sen varaan ei kannata paljoa laskea.
tietysti en osaa sanoa superhyper-aidoista suklaista jotka kuulemma ovat terveydelle hyviä joissain osin mutta juu.. olen hiljaa.

pahempi vaan onkin se että en voi sietää tummaa suklaata (paitsi leivonnaisissa tms.) ja syön sitten sitä E-Fazeria jota täällä niin ihmetellään.
alkoholin kanssa vähän sama juttu, en voi sietää light-siidereitä, en viinaa. jokseenkin pystyn punkkua juomaan mutta kännit tulee vedettyä battery-kossulla baarissa tai kotona alotellessa breezereillä, jotka varmasti kuohuu sokeria.
eipä haittaa..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 14:21:56 
Poissa
prinsessakarppi
prinsessakarppi

Makarios kirjoitti:
Ei ole tarkoitus tuomita kenenkään ruokavaliota. Meikäläisen filosofia vain sattuu olemaan semmoinen, että karppauksessa on kyse muustakin kuin tärkkelyksen jättämisestä. E-kirjainpommi tulee vielä räjähtämään käsiin, ja siitä pitäisi olla vähintäänkin yhtä huolestunut kuin sokeripommista.

En ottanutkaan tuomitsemisena.
Pikemminkin olen iloinen että itse oot löytänyt terveelliset elämäntavat ja pystyt niitä noudattamaan.
Itse olen kutakuinkin menossa tähän suuntaan, toisinsanoen sellainen ruokavalio on päämääräni. Totaalinen ruokavalion muuttaminen ottaa vaan aikaa, ja tämänhetkinen välitavoite on saada ruokailutavat, rytmi ja henkinen asenne lähinnä normaaliksi, johon pelkkä karppaus, olkoonkin ei-niin-terveellinen -karppaus, on ollut suunnattomaksi avuksi.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 276 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 110 11 12 13 14 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00