karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-16 16:29:29

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 59 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-17 14:25:59 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Pienetär kirjoitti:
Mikäs se on sen nimi kun soratie on mennyt sellaiseksi pyykkilaudaksi että irtoaa pultit ja mutterit ja hampaat tippuu ikenistä?

Minä muistan että se on nimeltään nimismiehen kiharat tai kylkiluut mutta eikö sittenkin tiemestarin...?

Nimismiehen!

Siihen on selityskin.

Takavuosina autojen silloisilla renkailla ja iskunvaimennuksilla yms pyöränripustuksilla se johti aika usein tai ainakin helposti pöpelikköön. Sitten tarvittiin nimismiestä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-17 14:27:21 
Ja ronttoset on Kainuussa kumisaappaat. Mutta jos harakka rontostaa peltikatolla, sillä tuskin on saappaita jalassa.
Ja lisää kummallisuuksia: pöly ja tomu ovat kutakuinkin synonyymejä, mutta mitenkäs on pölytys ja tomutus? Ostatteko ananaksia vai ananaita
ja onko vakavasti pohdittu, mitä on tekokuun pimeällä puolella.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-17 14:45:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jamona kirjoitti:
MsAmazoni kirjoitti:
Mua on itse asiassa alkanut ärsyttää (tai no, ärsyttämään) se, että takerrun niin herkästi kieliasioihin. Voisin vaan relata, mut ei osaa.

Älä turhaa korjaa, "alkaa ärsyttää" on oikein. Tai no, Kielitoimistohan vissiin hyväksyi tuon "alkaa ärsyttämään" -versionkin, kun se on niin yleinen. Mutta aiemmin siis oli oikein vain "alkaa ärsyttää"/"rupeaa ärsyttämään".

Juu, tiedän että se on alkaa ärsyttää, laitoin ikään kuin vitsinä tonne sulkuihin ton (mun mielestä) väärän muodon, kun tuntuu että se on nykyään niin hirveen vakiintunut. Paska kielitoimisto ku hyväksyy kaikenlaista tyhmää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-17 14:59:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Sanikka kirjoitti:
Muuten olen murteellinen sekasikiö, vasta ja vihta ovat yhtä hyviä, lätyt ja letut ja ohukkaat tarkoittavat samaa asiaa ja käytän lakkaa, hillaa ja suomuurainta sekaisin.

Netissä on muuten viimeaikoina moni asia ruvennut kuullostamaan joltain. Tuskanhiki valuu kun joku kuullostaa joltain...

Vihta oli ainakin ennen vanhaan lasten kuritukseen tarkoitettu valine. Vastalla taas on pelkastaan positiivinen sauna-konnotaatio.

Kylla se on niin kaunis ilma tanaan. Ja lintujen laulu kuullostaa ihanalle... :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-17 15:13:40 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Vihta/vasta on saunaa varten ja vitsaa käytettiin kuritukseen ainakin meilläpäin...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-17 15:15:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sanikka kirjoitti:
Muuten olen murteellinen sekasikiö, vasta ja vihta ovat yhtä hyviä, lätyt ja letut ja ohukkaat tarkoittavat samaa asiaa ja käytän lakkaa, hillaa ja suomuurainta sekaisin.

:shock: :shock:
Ohukaiset!

Eikös ystävämme Kielitoimisto esittänyt vierasperäisten suureiden kirjoitusasun suomalaistamista. Nyyttoni ja pekkerelli. :P

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-17 15:18:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ne on rasat! R
avintolassa on ihan edottomasti pakko saada SOSIMET! Siis veitsi, haarukka ja/tai lusikka. Ja mun huomion kiinnittää jos on liian lyhyet pultut. Varmaankin lahkeet on yleisempi sana pultuille.

Radiossa ja töllöttimessä kuulee joskus esim. "Onnettomuudessa kuoli yksi kun menetti henkensä" tai "Onnetomuudessa menetettiin kolme henkeä". Ihanko totta, jos lähtee henki niin kuolee??? Henkeä? Tarkoitetaanko henkilöitä vai jotain aaveita... saivartelua, tiedän, mutta jotenkin aina tuo henki-sanan käyttö pistää korvaan. Itse taidan viljellä myös näitä typeriä sanayhteyksiä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-17 15:39:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

MsAmazoni kirjoitti:
Juu, tiedän että se on alkaa ärsyttää, laitoin ikään kuin vitsinä tonne sulkuihin ton (mun mielestä) väärän muodon, kun tuntuu että se on nykyään niin hirveen vakiintunut.

Ok, sorge, en heti tajunnut.

MsAmazoni kirjoitti:
Paska kielitoimisto ku hyväksyy kaikenlaista tyhmää.

Veit jalat suusta. Perustelut on varsinkin perseestä, ei muuta kun muuttamaan kaikki säännöt virheiden mukaisiksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-17 17:55:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kerran eräällä leirintäalueella kuulutettiin tilamyyjän tullessa paikalle: "...myynnissä on myös tuoretta sipulaa". Sipuliahan siellä siis kaupiteltiin.

Grillikiskalla hyvän aikaa valomerkin jälkeen kaveri tilasi porilaisen ananaalla. Itse kyllä ostaisin ananaksella.

Meillä on aina käytetty vastaa ja tumppuja sekä juotu viiniä ja syöty kaalia. Viintä ja kaalta en ole kaupoista löytänyt.

Harmi kun en mummoni sanavaraston helmiä enää kunnolla muista. Hän oli syntynyt ja kasvanut Karjalassa ja käytti kaunista, rikasta kieltä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-17 18:21:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

DaySleeper kirjoitti:
Meillä on aina käytetty vastaa ja tumppuja sekä juotu viiniä ja syöty kaalia. Viintä ja kaalta en ole kaupoista löytänyt.

Harmi kun en mummoni sanavaraston helmiä enää kunnolla muista. Hän oli syntynyt ja kasvanut Karjalassa ja käytti kaunista, rikasta kieltä.

Vastua käydetäh kylys da kindahat on käzis. Viiniä juodah da kapustua syötäh. Laukkuloihe valikoimistu ei viindä ni kualdy löyvy.

Mispäi buabosi sugu on? A minun sugu Salmispäi.

Kuva

Vot kačo Matfein lehdyöt, a opastu rahvahan kieldy pagizemah!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-17 18:51:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ihmisten rymppääminen (=kiusaaminen) on meillä aina ollut kiellettyä, koirien rymppääminen (=kouluttaminen) sallittua.

Itseäni ärsyttää turha persoonapronominien toistaminen.
sinun kotisi -> kotisi, sinun kännykkäsi -> kännykkäsi.

Verbin jättäminen pois lauseesta, varsinkin sanomalehdessä, ärsyttää myös.

sekä minä ja sinä :shock: -> sekä minä että sinä

Olisihan näitä vaikka kuinka...

P.S. Niin ja ne nahkaiset käsineet ovat tietenkin hanskat.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-17 19:18:51 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

iiristiina kirjoitti:
Verbin jättäminen pois lauseesta, varsinkin sanomalehdessä, ärsyttää myös.

Verbin jättäminen pois kuuluu sanomalehtien otsikkokieleen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-17 19:42:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

thimari kirjoitti:
Verbin jättäminen pois kuuluu sanomalehtien otsikkokieleen.

Juu, kyllä se otsikohin kuuluukin, mutta kun sitä löytyy ihan niistä kirjoituksistakin. Kun seuraavan kerran luen lehteä, pistän tänne esimerkin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-17 21:09:31 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Fanny kirjoitti:
Ja mun huomion kiinnittää jos on liian lyhyet pultut. Varmaankin lahkeet on yleisempi sana pultuille.

Eikö ne ole puntit?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-17 21:59:43 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Vati on taasa. Niin ja kintaat on neulotut lapaset, tumput.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 02:10:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meillä ajetaan uuteen kotiin viimeiset 1,5 km taukoamatonta nimismiehenkiharaa pitkin ja kirotaan niin helvetisti miksei ukot voi sitä lanata kun nyt on jo satanutkin ainakin 3 päivää :smt104 paikat siinä irtoo hampaista mutta jos vaikka vaikuttaisi suotuisasti selluliitin katoamiseen...

Rupesin tosa oikeen miettimään, että mitä kaikkia ruotsinkielestä väännettyjä jokapäiväsiä sanoja sitä on omassa käytössä ja mieleen tuli ainakin hantuuki, porstua, flikka, rööki, soffa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 06:53:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oletteko koskaan kuulleet "kalteisista"=ohukainen,lettu,lätty,räiskäle.Kalteinen muuten sama,mut tehdäänkin piimään.
"Porstua", siis eteinen, veranta, veranna?
Itseäni aluksi suorastaan häiritsi ja ehkä ärsyttikin, kun joku "ei yltä" tai meni "kotio"...nyt käytän sujuvasti itsekin, kaverit tosin tietää,että vähän samalla "irvailen" 8) .Kielivirhepaholainen herkästi texteihini "nappaa", kun kiireessä väännän menemään...

Et HOTSITTAAKO KETÄÄN??? terkuin Blackpanther

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 07:34:32 
Poissa
blondikarppi
blondikarppi

thimari kirjoitti:
Liilia kirjoitti:
Einomies kirjoitti:
Rasat ne on vaan sanaristikoissa, oikeasti ne on vanttuut. :)

Just nii :D ! Ja "tumput"! (jotka siis kylläkin tarkoittavat muutakin)

Ei kun ne on kintaat!

Mitkä on kintaat :shock: ?? Kintaat on nahkaiset, vuorelliset, lapas-malliset (erotuksena rukkasiin jotka ei ole vuorelliset; ne on "suojahanskat"). Rasat, vanttuut, tumput ovat villaisia ja lapas-mallisia.

("Mä kysyn opelta!" Mun vanha lukioaikainen äikänope tulee meille huomenna kylään; tiedossa taitaa siis olla hänelle työpäivä aiheesta oikeakielisyys :lol: :lol: !!)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 07:54:00 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kintaat ??? eiku kintTaat :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 08:02:57 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Ihan simona vituttaa nykyisin niin yleinen tapa sanoa esimerkiksi "ei pysty tehdä ..." vaikka oikein olisi sanoa "ei pysty tekemään ...". :twisted:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 59 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00