karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-01 06:50:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 59 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 15:38:10 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

Mirka kirjoitti:
Joo kyllä, mutta kun kaikki eivät ole kokeneita nettikeskustelijoita.

Opetelkoon.

Minusta alkaa tuntua että pitäisi saada joku testi aikaan joka pitää läpäistä ennenkuin saisi kirjoittaa yhtään kysymystä. Tai vaikkapa rekkautumisen jälkeen kolmeen päivään ei saisi kuin lukea ja sen jälkeen tulisi testi jossa testattaisiin foorumin etikettiä ja jotain yleisimpiä kysymyksiä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 15:39:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Haku voikin olla alkajalle hankala käyttää (kun kerran meikäkin joutuu sitä aika usein kärsivällisesti selaamaan), mutta olisiko mitään jos

1. pyydettäisiin vasta-alkajaa ystävällisesti lukemaan aloittelijoiden osion alkuun liimatut ketjut, tai ainakin niiden alut
2. ja jos "miks-mulla-menee-näin" kysymyksiin tulisi sellainen standardivastaus, että laittaisitko itsellesi ruokapäikkyn niin tiedettäisiin vähän, miten voisi auttaa

... ja sitten tietty kannattaisi kaikkia näitä jonkun kuukauden onnistuneesti karpanneita rohkaista vastaamaan ja auttamaan uudempia. Ja siis erityisesti sellaisia, jolla homma jo toimii. JA parasta tietysti, jos vastaajan tyyli tai ongelmat olisivat olleet jotenkin samassa ruodussa kysyjän kanssa 8) Näitä tyylejä kun on monta, eikä kaikki suinkaan sovi kaikille...

Ja vaihtoehtoisesti voidaan tietty pullikoida ja räsähdella ihan kuten tähänkin asti. Yllättävän hyvin se on toiminut näinkin 8) Haku tulee valitettavasti hetki hetkeltä hankalammaksi koska ketjujen määrä vain kasvaa, mutta niin se nyt vai on... Ja sitä varten varmaan jokaisella pitkään karppiintuneella on jossain takataskussa lista omista suosikkiketjuistaan tai hakusanoista, joilla niihin saattaa päästä käsiksi, jos tarve yltyy riittävän suureksi? 8)

peace and laaav and perjantaiketjuilua karppauksen lomassa kaikille toivottava WanhaÄksyÖko

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 16:11:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Great Girl kirjoitti:
Opetelkoon.

Minusta alkaa tuntua että pitäisi saada joku testi aikaan joka pitää läpäistä ennenkuin saisi kirjoittaa yhtään kysymystä. Tai vaikkapa rekkautumisen jälkeen kolmeen päivään ei saisi kuin lukea ja sen jälkeen tulisi testi jossa testattaisiin foorumin etikettiä ja jotain yleisimpiä kysymyksiä.

Käytöstavat olisi myös hyvä omata. Ja sitä myös voisi kokeilla, että jos näkee sadannen avauksen "mitä on partaäijä" ja alkaa ärsyttää, niin eipä avaa koko ketjua! Ja jos vahingossa klikkaakin auki niin ei siihen ole mikään pakko vastata yhtikäs mitään. Tuo ei ole mikään mahdottomuus, olen testannut :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 16:20:32 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

(s)karppaaja kirjoitti:
Great Girl kirjoitti:
Opetelkoon.

Käytöstavat olisi myös hyvä omata. Ja sitä myös voisi kokeilla, että jos näkee sadannen avauksen "mitä on partaäijä" ja alkaa ärsyttää, niin eipä avaa koko ketjua! Ja jos vahingossa klikkaakin auki niin ei siihen ole mikään pakko vastata yhtikäs mitään. Tuo ei ole mikään mahdottomuus, olen testannut :wink:

Sama täällä. En enää avaa tuollaisia ketjuja. Mutta pakkoko sitä on floodata noilla turhilla kysymyksillä foorumia ja aiheuttaa mm. se, että ne ketjut joista ne vastaukset löytyvät siirtyvät sivulle 2 tai vieläkin kauemmaksi?

Tuollainen turhilla kysymyksillä ja tunteenpurkauksilla floodaaminen on aivan turhaa, sillä kuten sanottu, useimmin se vastaus aloittelijoidenkin kysymyksiin löytyy jo saman sivun toisesta ketjusta. Tai sitten ei kun joku on floodannut avaamalla joka saamarin kysymykselleen viisi uutta ja turhaa ketjua.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 16:27:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pienetär kirjoitti:
Sivistyneeseen suomalaiseen keskustelukulttuuriin kuuluu, että ei kysytä.

Juu, pitäisi oppi pitämään turpansa tukossa. Viime päivinä se on annettu ymmärtää useammankin kerran.

Pienetär kirjoitti:
Ikärasismi ei myöskään kuulu sivistyneeseen keskusteluun.

Tämä ei mennyt ihan jakeluun... Myönnän auliisti olevani viisikymppinen ja välillä aika pihalla tietotekniikan kanssa, jota ei oikeastaan ollutkaan, kun itse olin nuori. Nykypolvet kasvavat tietotekniikan käyttöön jo Kätilöopistolla. Sen sijaan minun sukupolveni perinnön helmiä ovat yhteiset ruoka-ajat ja kotiruoka - joista nykypolvet tuntuvat oleva helt ute på gården.

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 16:34:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Great Girl kirjoitti:
Tuollainen turhilla kysymyksillä ja tunteenpurkauksilla floodaaminen on aivan turhaa, sillä kuten sanottu, useimmin se vastaus aloittelijoidenkin kysymyksiin löytyy jo saman sivun toisesta ketjusta. Tai sitten ei kun joku on floodannut avaamalla joka saamarin kysymykselleen viisi uutta ja turhaa ketjua.

Niinpä. Tässäkin voisi tosin kysyä, kuka on pätevä määrittämään turhuuden. Job, minä vai sinä? En myöskään käyttäisi sellaisia nettimuotisanoja kuin floodaaminen. Oletko aivan varma, että se ymmärretään?

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 16:41:21 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

Makarios kirjoitti:
Great Girl kirjoitti:

Niinpä. Tässäkin voisi tosin kysyä, kuka on pätevä määrittämään turhuuden. Job, minä vai sinä? En myöskään käyttäisi sellaisia nettimuotisanoja kuin floodaaminen. Oletko aivan varma, että se ymmärretään?

Silloin kun samasta asiasta on jo kaksi ketjua osion etusivulla, kolmas on jo turha. Ja jos sama kysyjä aloittaa ketjun joka kysymykselleen kun voisi kysyä kaikki asiat yhdessä ketjussa, ylimääräiset ketjut ovat turhia.

Ja minä käytän sanoja jotka olen joutunut itsekin opettelemaan vuosien saatossa nettiä käytettäessä. Ihan sama se on muidenkin asioiden opettelussa. Minä en tiennyt kytkimestä ennenkuin menin autokouluun mutta opinpa se sitten siellä.

En minä (ja useista ketjuista päätellen joku muukaan) ymmärrä sinun sanomisiasi. Entäs sitten?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 17:00:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Great Girl kirjoitti:
En minä (ja useista ketjuista päätellen joku muukaan) ymmärrä sinun sanomisiasi. Entäs sitten?

Ei sitten yhtikäs mitään. Paitsi - ja taas tulee mieleen se kultainen sääntö - että etusijalle pannaan muut eikä itseään.

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 17:02:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ikäni alkaa nelosella, ja olen ilmeisesti siksi sukupolvea joka on kyennyt oppimaan tietotekniikan täysin omin päin vaikkei sitä koulussa ikinä kohdannutkaan, kumma juttu. (On nämä numerot sitten taianomaisia.)

Kyseessä oli minun kohdallani motivaatio, sen avulla kun oppii mitä vain. Ehkäpä täällä ärsyyntyvät tuntevat jollakin tasolla, että aloittelijalla ei ole motivaatiota ottaa asioista selvää vaikka työkalut sitä varten on hänelle osoitettu? Että kyselijä on asioista vain pintapuolisesti kiinnostunut, tyyliin "haluan rantakuntoon viikossa?" Tästä ärtyvillä, karppauksen elämäntapana ja jopa ideeologiana ottavilla on oikeus tuohon tunteeseensa, kukapas sitä kukaan toinen on mitätöimään. Usein heillä silti riittää kärsivällisyyttä opastaa aloittelijoita, muttei aina. Aika inhimillistä sekin, toki tunteitaankin voi hallita ja koettaa suhteuttaa käytöstään asian todelliseen merkitykseen. Neuvo skipata aloittelijapuolen viestit on aivan hyvä, ainakin niinä päivinä kun tuntuu olo valmiiksi ärtyisälle. Myös aloittelijan loukkaantusen ymmärtää, kaikki me olemme olleet nyypiöitä jossakin vaiheessa.

Molemmat näkökannat, sekä aloittelijoiden että konkarien, ovat ihan ymmärrettäviä. Sen kun vielä osaisi neuvoa miten toisenlaiset ihmiset osataan kohdata ottamatta heti itseensä ja sullomatta palkokasveja kärsään, voisikin jo alkaa ottaa tästä filosofoinnista rahaa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 17:07:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pakko laittaa näin aloittelijana kans kommentti. Löysin syyskuussa nämä sivut ja käytin paljon haku- toimintoa. uskalsin liittyä joukkoihin vasta vuoden lopulla. Ajattelin silloinkin et onkohan tuo liian aikasta :?: Olenkohan tutustunut sivuihin tarpeeksi :?: Mitähän minusta ajatellaan kun tulee taas joku aloittelija kysymyksineen, teilataanko minut :?:

MUTTA monet teistä on oikeassa, enpä ole joutunut aloittamaan yhtään uutta ketjua. Aina on löytynyt, vaikka vanhakin. :!: Olen sen vain "nostanut" ylös ja näin saanut sen kautta vastauksen. Myös olen yrittänyt auttaa (muitakin meitä aloittelijoita) jos tiedän et on ollu aiemmin keskustelua jostain aiheesta, tehnyt linkkejä niille sivuille jne..

Antakee armoo, neuvokaa ja opastakaa meitä ALOITTELIJOITA :!: Kyllä mekin käytöstavat opitaan, ajankans..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 17:09:41 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

monibe kirjoitti:
Kyseessä oli minun kohdallani motivaatio, sen avulla kun oppii mitä vain. Ehkäpä täällä ärsyyntyvät tuntevat jollakin tasolla, että aloittelijalla ei ole motivaatiota ottaa asioista selvää vaikka työkalut sitä varten on hänelle osoitettu? Että kyselijä on asioista vain pintapuolisesti kiinnostunut, tyyliin "haluan rantakuntoon viikossa?" Tästä ärtyvillä, karppauksen elämäntapana ja jopa ideeologiana ottavilla on oikeus tuohon tunteeseensa, kukapas sitä kukaan toinen on mitätöimään. Usein heillä silti riittää kärsivällisyyttä opastaa aloittelijoita, muttei aina. .

Juuri näin.

Olen aikaisemminkin kertonut tarinaa eräästä asiakkaastani joka oli varsinainen "riesa". Reilusti nelikymppinen naisihminen jolla oli hyvin vähäiset tiedot tietokoneesta ja ohjelmista. Intoa riitti kuitenkin oppia ja koska kyselyt olivat sellaisia että rouva oli itsekin ottanut asioista selvää, ymmärtänyt ne ehkä hieman väärin, niihin vastasi ihan mielellään sillä huomasi että ihminen oli itsekin asian eteen valmis tekemään töitä.

Ja kumma kyllä kun asiakkaat jotka kysyivät jotain mitätöntä hommaa ja heille ei ehtinyt pariin päivään ruuhkasta johtuen vastamaan, saattoi tullakin viesti että ei tarviikaan vastata, ratkaisin itse ongelman. Kuten kollegani sanoi: "Antaa niiden itsekin yrittää"

Ja sitten Makarios:
Makarios kirjoitti:
Ei sitten yhtikäs mitään. Paitsi - ja taas tulee mieleen se kultainen sääntö - että etusijalle pannaan muut eikä itseään.

Milloin ajattelit aloittaa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 17:15:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

monibe kirjoitti:
Kyseessä oli minun kohdallani motivaatio, sen avulla kun oppii mitä vain. Ehkäpä täällä ärsyyntyvät tuntevat jollakin tasolla, että aloittelijalla ei ole motivaatiota ottaa asioista selvää vaikka työkalut sitä varten on hänelle osoitettu? Että kyselijä on asioista vain pintapuolisesti kiinnostunut, tyyliin "haluan rantakuntoon viikossa?"

Hyvin sanottu. Ja vissi ero on silläkin että onko edes yrittänyt hakea tietoa haulla tai googlesta tai mistä lie, kun taas on ymmärrettävää että kysytään jos ei vaikkapa lukuisia ketjuja kahlattuaan löytänyt vastausta. Itsekin kun alkuun tulin palstalle reilu vuosi sitten ensin lueskelemaan ja sittemmin osallistumaankin niin alkuun tuntui että uskaltaakohan sitä kysellä tyhmiä mutta näin myöhemmin olen ehdottomasti sitä mieltä että on olemassa netiketti jonka mukaan kaikki toimivat (ja lukevat ennen palstailua).
Ja vastaamisista vielä.. Omistakin kirjoituksista ja kysymyksistä osa on jäänyt vastaamatta ja kommentoimatta, mutta en minä siitä palkokasvia (tai muutakaan asiaan kuulumatonta) ole nessuuni vetäissyt. Tämähän on kuitenkin täysin vapaaehtoinen vertaistukifoorumi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 17:17:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Arvatakkin tuo floodaaminen kävi helpommin, kuin kytkimenkäyttö.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 17:21:16 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

lareinka kirjoitti:
Arvatakkin tuo floodaaminen kävi helpommin, kuin kytkimenkäyttö.

Kyllä, sanan merkityksen opetteleminen on helpompaa kuin kytkimen käytön opetteleminen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 19:03:05 
Poissa
karppi
karppi

Motivaatio ja hillitön hinku tietotekniikan maailmaan auttoivat minuakin yli nelikymppistä. Opittavaa on kyllä koko ajan yllin kyllin.
Ja aiheeseen.
Haulla en löytänyt enkä viitsisi avata uutta ketjua. GG, sanastoni täydentämiseksi, kerro, mitä tarkoittaa floodaaminen. Sitä noin niin kuin sinnepäin tajuaa asiayhteydestä, mutta oikein täsmäsuomennos? (Enkä nyt yhtään pyttyile)

Kiitollisena etukäteen

krisu

PS: lareinkalle sanoisin, että huumorin käyttö ei ole kiellettyä. Monasti ihmiset eivät välttämättä ole aloittelijoita kohtaan "ylpeitä ja ylimielisiä", ja jos muuttaa pikkuriikkisen omaa näkövinkkeliään rennompaan suuntaan, niin sen voi havaita. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 19:10:46 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

Alunperin irkkitermi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Floodaus

Lainaa:
Floodaus tarkoittaa sitä, että IRC-palvelimella oleva käyttäjä tai IRC-botti lähettää palvelimelle useita viestejä peräkkäin pienellä aikavälillä. Floodaukselta suojaudutaan siten, että viestien peräkkäislähettämisen maksimilukumäärää kontrolloidaan IRC-palvelimilla suhteutettuna aikaan. Jos joku ylittää tuon arvon, hänen yhteytensä palvelimeen katkaistaan ja hänen yhteyskatkoviestiksi ilmoitetaan "Excess Flood".

Nykyään floodaus-termiä kuulee käytettävän myös keskustelufoorumeilla tapahtuvasta turhan tiedon tulvasta. Floodausta voidaan väärinkäyttää esim. palvelunestohyökkäyksissä.

Eli irkissä tai chatissa viestiä viestin perään niin että ruutu täyttyy, keskusteluissa esimerkiksi turhia uusia ketjuavauksia jne. Englanninkielestähän se tulee, flood = tulvia.

Edit:

Floodausta pidetään nettihäiriköintinä. Netiketin keskusteluohjeet ovat uutisryhmiä varten mutta en kyllä näe mitään syytä etteikö niitä voisi keskustelufoorumeihinkin soveltaa.

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/internet/netiketti.html

Minä olen keskusteluoppini saanut uutisryhmistä ja siellä ei armoa anneta jos ei sääntöjä osaa. Kantapään kautta tuli minunkin oppini.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 19:21:10 
Poissa
karppi
karppi

Suurkiitos! :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 20:19:52 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Tulipas tääkin mieleen tästä ketjusta, summaa aika hyvin mielestäni ajatukset ja tunnelmat:

http://www.youtube.com/watch?v=RNZaylz1UNk

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 20:44:50 
Poissa
semikarppi
semikarppi

Great Girl kirjoitti:
Ja jos sama kysyjä aloittaa ketjun joka kysymykselleen kun voisi kysyä kaikki asiat yhdessä ketjussa, ylimääräiset ketjut ovat turhia.

Tähän on ihan pakko puuttua. Noissa stickeissäkin aloittelijoiden osiossa nimenomaan mainitaan, että jos sinulle tulee mieleen jostain ketjusta asia tai kysymys, mikä ei liity samaan asiaan, aloita siitä uusi aihe.

Muuten en tuohon hakuasiaan jaksa puuttua erityisemmin. Sitä olisi helvetin hyvä käyttää, mutta tässä vaiheessa sitä on myös aika helvetin mahdoton käyttää, juurikin noiden liiallisten paskanjauhantaketjujen vuoksi.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-17 21:15:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Great Girl kirjoitti:
Milloin ajattelit aloittaa?

You never noticed? Ad hominem causa. Se, että SINUA jokin asia vituttaa, ei tarkoita, että se vituttaisi MUITA. Kirjoitit, että koska SINÄ olet joutunut opiskelemaan esim. netikettiä, MUIDENKIN täytyy. Kylmäävää.

Carpe diem, carp in dies

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 59 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00