meow kirjoitti:
Eli tänne vaan vääntämään mulle perusteluita väittämän tueksi, että maallikot eivät voi olla "asiantuntijoita" esim. ravitsemustieteessä. Ja tarkoitus ei ole siis kinata asiantuntija-nimikkeen käyttöikeudesta, vaan siitä, onko tosiaan niin, että vain alansa koulutuksen saaneilla on viimeisin ja varmin tieto siitä, mikä on "faktaa" eikä humpuukia. Että jos olet ns. maallikko, niin turpa tukkoon kun et voi mitään tietää???
Niin, eipä minullakaan ole antaa perusteluja sille, miksei maallikko voisi tietää enemmän. "Asiantuntija" voisi ehkä perustella näin: Maallikko ei voi koskaan tietää mitä ei tiedä. Hänellä ei välttämättä ole kokonaiskuvaa kaikista asiaan vaikuttavista seikoista. Vaikka maallikko kuvittelisi olevansa kovinkin lukenut, hän ei välttämättä tiedä olennaista alan kirjallisuudesta ja vimeisestä kehityksestä saati sitten historiasta, joka nykykäsitykseen on johtanut (mutta ei tiedä välttämättä asiantuntijakaan). Asiantuntijoilla on usein omat verkostonsa (kirjallisuus, konfferessit, koulutukset), joista saa systemaattisesti alaan liittyvää tietoa.
Esimerkki omasta elämästäni: Molemmat lapseni ovat olleet kovia pulauttelemaan vauvana. Itse olen kärsinyt refluksitaudista kuten äitinikin, meidät molemmat on operoitukin ko. vaivan takia. En ollut huomannut refluksiin vaikuttavan oikeastaan minkään, se vain oli ja "rauhoitusruokavalio" eli kaurapuurokin närästi. Koska otan selvää itseäni ja etenkin lastani koskevista asioista, otin "kaiken" selville refluksista. Omaan käsitykseeni nojautuen vaadin lapsilleni lääkityksen refluksitautiin, vaikka jotkut lääkärit (mm. eräs tunnettu allergiatutkija) ehdottelivatkin allergian mahdollisuutta. Mutta koska olin varma, ettei se ollut allergiaa, se ei ollut. Nyt vuosia myöhemmin kun karppauksen kautta löysin oman viljaliherkkyyteni ja sen vaikutuksen närästysoireisiin ja sitä kautta aloin epäilemään samaa mekanismia lasteni refluksi (ynnä muissa) oireissa, minulla onkin "yllättäen" kaksi yliherkää/ allergista lasta.
Maallikko voi tietää paljon. Hän voi joskus tietää jopa paremmin kuin asiantuntija, jos asantuntijalla ei ole mahdollisuuksia tai halua pysyä kärryillä uusimmasta tutkimuksesta tai esim. hoitosuositukset eivät seuraa niitä. Maallikko on luonnollisesti oman elämänsä asiantuntija, mutta se ei tarkoita, etteikö asiantuntijalla voisi olla parempaa tietoa asiasta.
Ja vielä viimeiseksi: Mikään tiede ei ole salatiedettä, eikä tiedekuntaan kirjoille pääseminen mitenkään kirkasta kirjojen oppia. Ts. uskon, että maallikko voi hyvinkin saavuttaa saman tetotason asiantuntijan kanssa, jos osaa etsiä tietoa laajalti ja löytää oikeat opukset. "Asiantuntijan" tulisi mielestäni ollavalmis kuuntelemaan myös "maallikkoa", sillä näillä voi hyvinkin olla jotain sanottavaa ja annettavaa. Ikävän usein kuitenkin asiantuntijoiden itsetunto saa kolauksen siitä, että joku muukin tietää ja omaa statusta täytyy suojella piilottautumalla "asiantuntijuuden" taakse. Kuten joku jo sanoikin aiemmin keskustelussa, mikään ei vedä tehokkaammin mattoa toisen sanojen alta kuin vetoaminen asiantuntijuuteen.
Uskottavuutta asiantuntijapiireissä lisää ikävä kyllä vain titteli. Siksi minäkin tykkään toisinaan lisätä allekirjoitukseeni (keskenjääneestä) yliopistokoulutuksesta perimäni "hienon" tittelin. Se kun kertoo, että mahdollisesti voin ymmärtää mistä puhun. En silti kuvittele enää tietäväni kaikkea, enkä sitäkään, etteikö joku voisi samoja oppeja itsekseenkin kirjasta oppia.