Einomies kirjoitti:
Elka kirjoitti:
"...En ole edes lapsena syönyt makeaa, himo karkkeihin heräsi vasta ensimmäisten dieettien jälkeen. Syytä voin tänä päivänä vain arvailla..."
Lainaus kirjasta Laihdu ilman nälkää. Lihavointi minun.
Kannattaa jatkaa arvailua, mitään oikeaa syytä en keksi, miksi vähäisillä kaloreilla tapahtuva laihdutus alkaisi aiheuttaa himoa karkkeihin. Kas kun ei aiheuta himoa heroiiniin tai kokaiiniin.

Lainaus vanhasta ketjusta:
Annetaan Paikkarilaisten puhua...
Onko kenellekään muulle käynyt näin: lihavana, tai ainakin ennen laihdutusta en paljoa karkkia syönyt, kaikkea suolaista kylläkin. Laihdutettuani huomasin että mulla on jatkuvasti aivan MIELETÖN karkkihimo. Ja etenkin ne irtokarkit, ai että, niitä tulee välillä ahmittua ittensä kipeeksi.
Nyt nimittäin yksi tuttavani aloitti kanssa Painonvartijoissa ja sillä on kans ihan kamala karkkihimo koko ajan. Laittaako tuollainen vähäkalorinen terveellinen ruokavalio jonkinlaisen sokerihimon päälle??
Moi vaan,
Olen laskeskellut pisteitä jo 1 1/2 vuoden ajan. Kiloja on lähtenyt parhaimmillaan jopa 17, mutta koko ajan ne vaanivat ja pyrkivät tulemaan takaisin. Noin 7-8 kg jo tullut. Ns. hitaasta laihduttamisesta huolimatta lihon todella helposti takaisin. Pisteiden laskemisessa ei tavallaan ole ongelmaa. Vältän ravintoloita ja oppilasruokaloita. Syön yleensä kotona itse tekemääni ruokaa. Punnitsen ja lasken pisteet tarkasti. Joskus tietenkin tulee syötyä ulkonakin, jolloin lasken pisteet suurinpiirtein. Olen myös pyrkinyt syömään monipuolisesti ja säännöllisesti viisi kertaa päivässä. olen laittanut paljon ruokaa pv:n keittokirjoista, etten kyllästyisi. Välillä ote lipsuu aina samaan pastaa ja tomaattikastiketta -linjalle, mutta tämän huomattua olen yleensä valmistanut jotain muuta ruokaa. Pidän terveellisestä ruuasta, joten pojoja on tavallaan ihan mukavaakin laskea, kun tietää syöneensä oikein.
Ongelmanani on kuitenkin KAUHEA herkuttelunhimo. Kevyttä ruokaa syömällä en saa koskaan vatsaani niin täyteen, ettei sinne vielä jotain pientä mahtuisi. Ja kun toinen ongelma on se, että en osaa herkutella kohtuudella. Jos syön yhden suklaapalan, himo kasvaa niin valtavaksi, että minun on pakko vetää koko levy ja vielä jotain ekstraa päälle. Himo iskee tavallisesti iltaisin ja monta kertaa olen ratkaissut ongelman menemällä nukkumaan. Aina tämäkään ei kuitenkaan toimi.
Yleensä himo koskee suklaata, keksejä, kakkuja, pullaa ja joskus jotain suolaista esim. hapankorppuja, joissa on paksulti margariinia päällä. Minä en todellakaan tiedä, miten tämän ongelman ratkaisisin. Himo on niin valtava, ettei minua pidättele mikään. Yleensä vielä syön sitten itseni ihan kipeäksi, kun herkut maistuvat suussa niin hyviltä. olen miettinyt, pitäisikö minun toimia kuten alkoholisti konsanaan, etten ottaisi muruakaan mitään herkkuja. Opettaisin itseni tavallaan niistä pois kokonaan. Jos vaikka hetken päästä en enää osaisi edes kaivata herkkuja ja himo ei iskisi. Olen yrittänyt nimittäin noudattaa paikkareiden syö mieliruokiasi ja herkuttelekin kohtuudella -periaatetta, mutta kun en pysty tohon kohtuuteen. Toinen apukeino, jota olen ajatellut on hypnoosi. Katri Manninen kai sai avun siitä pullanhimoon. Mutta kertokaa ystävät hyvät, onko teillä samankaltaisia kokemuksia
En oo koko ½v laihdutuksen aikana sortunut 3pvn mässäilyyn ja nyt syön syön ja syön. Pisteet on menny ainakin 10'llä yli ja menee tänäänkin. Kauhee hinku vain tehä voileipää ja vaikka mitä...
Mikä hitto mua oikein vaivaa?? Mä en tajuu itekkään mikä nyt on pieles ja nyt on keksittävä äkkiä miten mä saan motivaation takas.Mä oon ku vanha vinyyli joka on jääny naksusta pomppiin päälle.
Apuaahhh

-13kg pois ja oon tiettykin erikokoinen ku ennen (70,5kg) ja vielä 10kg kun sais pois.
Mieskin jo katteli kummastellen mua kun hain makkaranpalan ja maustekurkun jääkaapista
Hei!
Mietin tässä että onkohon jollakin muullakin tämmönen ongelma? Eilen illalla tuli syötyä makeata (en ylittänyt pistemäärää)ja tänään kun heräsin oli hirveä mieliteko syödä karkkia, suklaata ja muuta hyvää. En kuitenkaan onneksi langennut (ainakaan vielä) =)
En ole pisteiden laskun aikana syönyt kovinkaan paljon makeaa (mulla kun on vaan 19 p päivässä ja mielestäni mielummin maha täyteen ruokaa) mutta eilen tuli syötyä 6 pisteen edestä suklaata ja karkkia. Miksiköhän tänä aamuna on niin hirveä karkkihiiri herännyt? Onko pää mennyt sekaisin kun sai sokeria eilen? Eilen illalla ennen nukkumaan menoa söin näkkileipää ja jogurttia, joten en ihan karkkimahalla mennyt nukkumaan... Käytin eilen liikuntapisteitä joten söin tavallista ruokaa samalla pistemäärällä kuin muinakin päivinä...
Auttakaa ystävät! Miten pitäisi toimia tulevaisuudessa ettei tulis samanlaista hirveetä mielitekoa? Luulen että syynä tähän on jotenkin tuo eilinen karkin mässäys. Osaisikohan joku sanoa tähän jotain?Pitäisiköhän syödä karkit aikaisemmin päivällä? Itse kun olen tottunut syömään hyvää iltaisin...
Haluaisin kuulla kokemuksia tai tietoa ahmimishäiriöstä. (Olen kuullut jostain BED-syömishäiriöstä) Pelkään, että mulla on jotain sen suuntaista. Olen tosin normaalipainoinen 170/63, vuosi sitten kun aloitin paikkareissa olin 16 kiloa painavampi. Nyt kun en enää käy paikkareissa, ihmeellinen syömisvimma on ottanut minut valtaansa. Saatan vetää herkkuja ihan TÖRKEESTI. Siis niin paljon, ettei varmaan moni usko. Mua vaan ei mikään makeampikaan suklaa ala ällöttää. Lopulta sitten olen ihan sänkypotilaana, kun maha on niin täynnä etten pääse kävelemään. Yöllä sit hikoilen ihan kauheasti kun kaikki mättö puskee läpi. Monesti aamulla herätessä on kyljetkin kipeet kun mahalaukku on venynyt niin paljon mässäilystä. Tää tuskin on normaalia?!
Ennen laihdutusta tällasta ei muistaakseni ilmennyt, vaikka olen aina tykännyt ja syönyt määrällisesti paljon herkkuja.
Sitten näiden mättöpäivien jälkeen yleensä paastoan, jotta voin taas muutaman päivän päästä mättää... INHOTTAVA KIERRE! Haluisin oikeesti ruveta taas pojoille, mutta se on niin vaikeaa. Lisäksi aina ajattelen, että mässypäivä pitää neutralisoida paastopäivällä ja paastopäivän jälkeen sortumisen vaara on aina kahta kauheampi... voi voi..
Voisin elää pelkällä suklaalla, kermarahkalla ja pullalla: olen siis auttamaton makeanhiiri. Olen pohtinut psyykeäni, siis MIKSI syön epäterveellisesti, mutta selkeitä vastauksia ei taida löytyä. Masentavaa, elämäni on päivittäistä taistelua ja yhä uudelleen pisteille palaamista. Ja mikä pahinta, vaikka olen välillä normaalipainon ylärajoilla, alkaapi se sitten taas hiipiä ylöspäin. Olen myös yrittänyt hyväksyä itseni tämänpainoisena ja -näköisenä (164/76), mutta en kerta kaikkiaan kykene. Kysymykseni siis kuuluu: miten saisin makeanhimon aisoihin (kromit ei auta)???
Tämä on nyt tosi outoa. Tunti sitten söin neljällä pisteellä kalaa, neljä pienehköä keitettyä perunaa ja tosi reilusti salaattia. Kyytipojaksi join vettä.
Noh, nyt tunti tuon aterian jälkeen minulla on taas nälkä, siis oikein sellainen kurniva nälkä, ei mielestäni mikään mielihalu. Outo juttu.
Muutenkin olen syönyt tänään ihan kunnon aamupalan ja välipalaksikin meni pari voileipää ja iso kahvi ja vaikka kuinka paljon mustikkaa ja viinimarjoja... ja silti maha kurisee ja nälättää. En ole edes kuluttanut tänään erityisen paljoa kun olen tehnyt koko päivän töitä koneella.
Outoa, outoa...