karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-25 09:49:34

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 71 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-06 20:38:20 
Pappa kirjoitti:
Mut mää en usko ketää.. 8) 8)
)


Etkö edes Wikipediaa :P
http://fi.wikipedia.org/wiki/El%C3%A4inrasvat


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-06 20:47:04 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
gfedcba kirjoitti:
Pappa kirjoitti:
Mut mää en usko ketää.. 8) 8)
)


Etkö edes Wikipediaa :P
http://fi.wikipedia.org/wiki/El%C3%A4inrasvat


No olipas päivän kohokohta kun sai ihan veet silmis naureskella. :) :P Tuota en unohda. :)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-06 21:12:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-02-24 20:51:08
Viestit: 430
Joo, Pappa, valitan. Ei ollut tarkoitus esittää, että sinä noin väitit, sorry. Tuon lihavoidun olen lukenut jostain ulkomaisesta artikkelista, yritän kaivaa sen esille.

Se vaikutti ihan järkevältä, mutten osaa sitä omin sanoin selitellä. Toivottavasti löydän sen jutun, jos asia kerran oli vieras.

_________________
Ihminen, joka haluaa, keksii keinot. Ihminen, joka ei halua, keksii selitykset.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-06 21:14:05 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Mirka kirjoitti:
"virallis"ravitsemustieteilijöidemme arvostetuimpaan(?) "kermaan"

Entäs jos itse määrittelisimme tuon? Ehdotan borgia ja anssia. 8)


Ohko Borg vielä seuraavan jälkeen huipulla, vai pistetäänkö toimittajan "piikkiin".

Borg:

Sport 3/2002, Kaisa Nyberg:

Rasva torjuu sydäntauteja?

Niin hullulta kuin ajatus tuntuukin, sydän- ja verisuonitauteja voi ehkäistä syömällä rasvaa. Ei kuitenkaan mitä tahansa rasvaa.

– Suomalaisten pitäisi kiinnittää huomiota ennen kaikkea rasvan laatuun eikä tuijottaa pelkkää määrää. Ei ole mitään mieltä jättää terveellistä kasvirasvaa leivän päältä ja korvata se eläinrasvaa sisältävällä juustoviipaleella, Borg huomauttaa. Markkinoille on tullut rasvan laatua parantavat tuotteita, joissa eläinrasvan tilalle on lisätty kasvirasvaa. Toinen uutuus on kasvisterolien lisääminen rasvaan.

Kasvisterolit ovat kasvikunnassa esiintyviä yhdisteitä, jotka estävät sydän- ja verisuonitauteja aiheuttavan kolesterolin imeytymistä elimistöön. Erityisesti kasvistanoleiden eli kasvisterolien tyydyttyneiden muotojen on havaittu olevan tässä erityisen tehokkaita. Nyt markkinoilla on useita kasvisterolia sisältäviä tuotteita, joista tunnetuin on Raision Benecol-margariini.
Borgin mukaan kolmas mielenkiintoinen tutkimus liittyy rasvahappoihin. Omega-3-rasvahappojen on todettu vaikuttavan edullisesti muun muassa sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä.

– Suomalaisten tulisikin syödä vähintään kaksi kertaa viikossa kalaa, joka on paras omega-3-rasvahappojen lähde. Kuitu ehkäisee syöpää Tuttu ja turvallinen ruisleipä on varsinaista terveysruokaa. Tutkimuksen mukaan runsas ruisleivän syönti alentaa veren kolesterolia. Tämän uskotaan johtuvan rukiin sisältämästä ravintokuidusta.

– Suomalaiset ovat rukiin tutkimuksessa etunenässä maailmalla. Ruisleivällä on ilmeisesti joitakin samankaltaisia vaikutuksia kuin soijalla, jonka vaikutuksia terveyteen on tutkittu jo pitkään. Viljatuotteissa, vihanneksissa ja hedelmissä on runsaasti kuitua. Parhaita kuidun lähteitä ovat täysjyväviljat ja leseet. Isossa-Britanniassa tehdyn tutkimuksen mukaan kuitua tiukkuva ravinto vähentää hengenvaarallisten suolistosyöpien riskiä jopa 40 prosenttia.

– Kuitu parantaa suoliston bakteeritasapainoa, edistää suoliston toimintaa ja ehkäisee ummetusta. Se täyttää vatsaa ja helpottaa siten painonhallintaa. Kuitu vaikuttaa edullisesti myös kolesterolin ja verensokerin tasoon, Borg listaa."




[/b]


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-06 22:01:22 
Poissa
karppi
karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-07 21:46:10
Viestit: 3285
Sinimarja ja Pappa: liittyisikö tuo lyhytketjuisten rasvahappojen "hiilihydraatinomaisuus" niiden enemmän tai vähemmän olemassaolevaan vesiliukoisuuteen (lyhyethän ovat täysin vesiliukoisia) ja pitkäketjuisia parempaan solukalvojen läpäisevyyteen?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-06 22:05:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-02-24 20:51:08
Viestit: 430
*huokaus*

Noihin teeseihinhän sitä tämän tästä törmää. Olisi niin hyvä tietää, mitkä tutkimuksetn moista osoittavat ja miten ne kumotaan / asetetaan kyseenalaiseksi.

Kun nämä kansanvalot aina vetoavat sihen, että tutkimukset osoittavat...

Toivoisin tänne ( tai wikiin) semmoista osiota, jossa kommentoitaisiin tavallisimpia referoituja artikkeleita (karppi)kriittisesti - tyyliin Kaufmannin juttu niistä monista tutkimuksista, joissa hän havaitsi jos jonkinmoista vilunkia. Eli siis nämä monet jutut, joita eri ketjuissa jo on ollut, voisi olla perusta sille kriittiselle foorumille.

Voihan sitä itsekin pubmedista kaivaa juttuja, mutta kun medisiinienglannin lukutaito on heikko eikä muutenkaan niin kovasti ole tullut luetuksi, ei oikein tiedä mitä uskoa ja mitä ei.

Menipä OT:ksi, sorry.

_________________
Ihminen, joka haluaa, keksii keinot. Ihminen, joka ei halua, keksii selitykset.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-06 22:43:59 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Wi kirjoitti:
Sinimarja ja Pappa: liittyisikö tuo lyhytketjuisten rasvahappojen "hiilihydraatinomaisuus" niiden enemmän tai vähemmän olemassaolevaan vesiliukoisuuteen (lyhyethän ovat täysin vesiliukoisia) ja pitkäketjuisia parempaan solukalvojen läpäisevyyteen?


;) siis äh... kuinkahan solmuun tämä vielä voi mennä.. *nauraa* siis kysehän oli siitä että minä ymmärsin sinimarjan ymmärtäneen asian sanomallaan tavalla siitä mitä minä olen sanonut. ;)

(ja olin aiemmin puhunut safasta (ja mufasta). Lähtökohtanase että ne ovat erinomaista polttoainetta silloin kun sokeri polttoaineena (hiilari) jätetään pois ja se vaihdetaan rasvaksi. safa, erityisesti prillishiilinen (jota liki suurin osa onkin) on kaikkein helpointa poltetavaksi.) niin minä kytkin sen siihen ettei kai tuo käsitys siitä tullut.

Kovin lyhyiden rasvahapojen osuus taitaa olla niin marginaalinen ettei niistä paljoa kannata numeroa edes tehdä? Pulmallisia ne eivät taida olla. Kyllä se valtajoukko alkaa paremminkin tuolta 12 hiilisestä vaikka märehtihjät pötsissään tuottavatkin päälopputuotteena hiilihydraattien fermentonissa 2 ja 3 hiilistä mutta se on vasta siellä pötsin "seinillä" se? ;) Ja vaikka voihappo onkin 4 hiilinen ja ja ja .. ;)

Mutta lauriini-, myristiini-, palmitiini- ja steariinihappo ovat sitten 12, 14, 16 ja 18 hiiliset ja ne alkavat kai olla noita varsinaisia "massaluokan" rasvahappoja.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-06 22:57:33 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Ai pirskatti ja tän piti olla trolliketju... eihän ne ole saaneet suunvuoroa lainkaan... annetaanpas puheenvuoro.. :wink: :-k


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-07 00:06:37 
Ei taida trolli käskien laulaa... [-(


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-07 00:14:19 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Ei taida ei ;)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-07 09:31:35 
Poissa
ikikarppi
ikikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 18:20:43
Viestit: 1441
HUH
voisko joku asioihin perehtynyt taas tehdä yhteenvedon hifistelyistä rasvojen terveellisyydestä...
nämä on ihan toivottomia yrittää seurata... :roll:

_________________
...aika multaa muistot...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-07 09:38:25 
Grrrr.. On se kumma, että tämäkin mun aloittama jokatrollin leelian lepotuoli meni taas hifistelyksi... :evil:

Se, joka sanoo kerrankin vielä mufa tai pufa tässä ketjussa, saa piiskaa! :evil:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-07 10:10:07 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Pappa, ei lainata noin vanhoja lähteitä. Toki Borg on konservatiivi, mutta pitää sentään tutkimuksellisuutta lähtökohtana eikä valehtele päin näköä.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-07 10:20:13 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Mufa ja pufa ovat näppäriä käsitteitä. Uusille tiedoksi:

Mufa = mono unsaturated fatty acids eli kertatyydyttymättömät rasvahapot

Pufa = poly unsaturated fatty acids eli monityydyttymättömät

Safa = saturated eli tyydyttyneet

Sinänsä rasvojen hifistely on siinä mielessä turhaa, että tietoa ei yksinkertaisesti ole. Kolesterolien kannalta rypsi, soija ja oliiviöljy ovat erinomaisia, ja insuliiniherkkyyden kannaltakin parempia kuin maitorasva, mutta niiden lopullinen vaikutus terveyteen on hämärän peitossa. Pelkästään voissa on yli 400 eri aineosaa, oliiviöljyssä 600. On toisaalta viitteitä, että maitorasva suojaisi rintasyövältä ja allergioilta, ja lisäksi tuo lipoproteiini (a) näyttäisi tykkäävän juuri tyydyttyneestä rasvasta, mutta kun lopullista tietoa ei ole niin ei ole. Varsin mahdollisesti vaikutukset ovat lisäksi ristiriitaisia.

Ilkan kanta on minusta tässä tietämättömyyden tilassa viisas: Mahdollisimman käsittelemättömiä luonnonrasvoja monipuolisesti.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-07 10:23:08 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Mirka kirjoitti:
Pappa, ei lainata noin vanhoja lähteitä. Toki Borg on konservatiivi, mutta pitää sentään tutkimuksellisuutta lähtökohtana eikä valehtele päin näköä.


Juu ;) Mutta....... :)

Taitaa Borgiakin vaivata sama tauti että pitää "kumarrella" eri puolille ja "miellyttää" eri tahoja.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-07 10:24:19 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Mirka kirjoitti:

Ilkan kanta on minusta tässä tietämättömyyden tilassa viisas: Mahdollisimman käsittelemättömiä luonnonrasvoja monipuolisesti.


Tuntuu varsin viisaalta kannalta :)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-07 10:25:11 
*whip, whip*


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-07 10:26:01 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
"Taitaa Borgiakin vaivata sama tauti että pitää "kumarrella" eri puolille ja "miellyttää" eri tahoja."

Ymmärrettävästi, hänhän on ammattilainen, ja vieläpä nuori. :wink:

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-07 10:26:13 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Nist kirjoitti:
Grrrr.. On se kumma, että tämäkin mun aloittama jokatrollin leelian lepotuoli meni taas hifistelyksi... :evil:

Se, joka sanoo kerrankin vielä mufa tai pufa tässä ketjussa, saa piiskaa! :evil:


Yritämme antaa trolleille mahdollisimman paljon "siementä" jutunjuureksi :)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-07 10:28:26 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Mirka kirjoitti:
"Taitaa Borgiakin vaivata sama tauti että pitää "kumarrella" eri puolille ja "miellyttää" eri tahoja."

Ymmärrettävästi, hänhän on ammattilainen, ja vieläpä nuori. :wink:


Mutta se on "vaarallista".. jo tuossa iässä. Tuossa iässä pitäisi muista piittaamatta olla kumartelamatta kuusia jos aikoo oikeasti jotenkin olla muuta kuin konsensusta. Mutta samalla siinä voi tulla kyllä hankaluuksia palkanmaksurntamalla... :(


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 71 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 112 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)