Totta mutta, jos tuo suhteutetaan osin karppaukseen (ja osin meikäläisen omiin ja siis vain yhden henkilön kokemuksiin eikä tilastoihin), niin
- karppaajille suositellaan nimenomaan kalaa ja kalaöljyjä, niin että tässä kohdassa homma lienee useimmille kunnossa. Gramma tai pari EPAa riittää jo pitkälle siinä missä kasviöljyjä pitäisi käyttää paljon enemmän (koska niissä on vaikeampi O3/O6 suhde ja koska niiden lyhytketjuisempi O3 on hankalampaa hyödyntää ihmisen eikosanoideihin)
- Itse olen täysin kalaton (allergikko siis), ja jouduin ekat 40 vuotta tulemaan toimeen kokonaan ilman kalan omegoita. Karppauksen alussa allergiani ja iho-oireeni tulivat niin vähäisiksi, että uskalsin kokeilla sekä kalaa että kalaöljyä: edellistä en voi käyttää vieläkään (tosin siihen ei enää kuole

) mutta kalaöljystä ei tullut oireita, joten käytin sitä noin 4 vuotta.
- Sitten kropassa jokin joko muuttui tai toipui tai tuli kuntoon, olipa syynä sitten jatkuvasti kasvanut luonnonrasvan käyttö tai joku muu - ja verestäni tuli niin juoksevaa, ettei tässä ainakaan tulppia tarvitse hetkeen pelätä - mutta kun en ole vielä ihan riittävän vanha niin kuukausittainen verenluovutus noin suurissa määrissä ei tuntunut enää järkevältä, joten lopetin kalaöljynkin nautinnan.
- ... ja kaikesta päätellen saan nykyisin ihan tarpeeksi EPAn ja DHA'n tekoaineita ilman kalaa ja melkein ilman kasviöljyjäkin, päätellen tulehdusten puutteesta, ihon kunnosta ja allergioiden puuttumisesta jopa nyt lepän ja muiden kukinta-aikaan. Eli se mitä syön, pitää tavalla tai toisella EPA/AA-suhdetta sopivana. Ja luulen (en toki tiedä) että tässä on paljon merkitystä sekä vähillä kasviöljyillä (ei siis kasvirasvoilla sinänsä) ja tuolla voilla, joka on useammassa tutkimuksessa osoittautunut margariinia paremmaksi meille ihovammaisille.
Sitä en tiedä, miksi voi lyhyinen tyydyttyneine rasvoineen ja CLA ynnä vakseenihappoineen auttaa. Mutta sekin on tutkittu juttu, että lisäämällä CLA-rikastetun maitorasvan nautintaa ne samaiset lipidimarkkerit sen kuin paranevat.... ja omat arvoni olen karppauksen alusta lähtien käynyt tarkistuttamassa jo useasti, ja ainakin meikäläisen kohdalla runsasrasvainen karppaus on parantanut sekä sokeritasoja että kolesteroliprofiilia. Mutta tämä tietysti vain henkilötasolla - vaikka miten tulos onkin samansuuntainen kuin JAMA'n ruokavaliovertailussa; sielläkin Atkins paransi noita indikaattoreita eniten
Ja tervetuloa joukkoon, kunhan pääset rekkautumaan!