karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-05 19:17:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 106 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-01 19:47:07 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

rantaiso kirjoitti:
Tee paksu jauhelihapihvi ja halkaise se kypsänä kahtia. Tee siihen mieleisesi täytteet (juustoa, majoneesia, salaattia, tomaattia, pekonia etc.) ja nauti.

Minä en usko korvikkeisiin. Karppauksen aikana kaikki korvikkeet ovat ollee pettymyksiä ja mulla onkin se linja että karpatessa löytyy sen verran paljon ruokalajeja että en tarvitse korvikkeita. Jos en voi syödä aitoa, ilmankin pystyy elämään.

Minun mielestäni on hieman typerää yrittää huijata itseään karppipurilaisella. Se ei taltuta himoa siihen aitoon ja alkuperäiseen. Syön mieluummin jotain muuta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-01 19:47:17 
Great Girl kirjoitti:
Minä tykkään joidenkin einesten ja pikaruoan mausta.

Sen paremmin analysoimatta ne vain maistuvat hyviltä meikäläisen suussa. Olen varmaan maailman ainoa ihminen jolla alkoi tehdä mieli mäkkärin juustohampurilaista katsottuani Super Size Me:n.

Tuskin olet ainoa. Itsellekkin tuli nälkä katsoessaan tuota dokumenttia. Se hemmo itsekkin jäi koukkuun Maccarisafkaan huomasi kyllä että jokin mättää, mutta tavallaan oikeasti piti ruokavaliosta haitoista huolimatta. Kyllä ne Macdonaldsin keitiögurut on miettineet mitenn saa ihmiset ostamaan purilaisia. Eihän muuten kyseinen ravintola olisi niin suosittu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-01 19:57:32 
marilyn kirjoitti:
Hippy kirjoitti:
Super Interesting!

Valmissafkoissa on hyvä puoli säilyvyys. Raaka liha pilaantuu nopeasti ja se alkaa tuoksumaan jätteelle nopeasti.

Määrittele nopeasti?

On ihmisiä, jotka käyvät kerran viikossa kaupassa, ja vaikka pakastin auttaa varmaan pitkälti, myös kestäviä tuotteita on, jotka säilyvät jääkaapissa.

Lihakaan ei ole ainoa proteiinin lähde, mun kaapissa säilyviä protskuja on mm. munat, juustot jne. ja lihankaan ei tarvitse olla aina sitä tuoreena hankittua, metukka, nakit, tonnarisäilyke...

Totta varmaan, mutta hajuaistini on herkistynyt eikä siedä pieniäkään hajuhaittoja. Metrvursti ja juusto on kyllä hyvää pikasafkaa jota saa alas. Käsitääkseni ei kuitenkaan täysin terveellistä. Proteenia saa jauhoista jonkinverran mutta ei varmaan tarpeeksi.

Pitäisi oppimaan valmistaan kebabia, se on yleensä megakarppia ja herkullista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-01 20:09:55 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Hippie kirjoitti:

Totta varmaan, mutta hajuaistini on herkistynyt eikä siedä pieniäkään hajuhaittoja. Metrvursti ja juusto on kyllä hyvää pikasafkaa jota saa alas. Käsitääkseni ei kuitenkaan täysin terveellistä. Proteenia saa jauhoista jonkinverran mutta ei varmaan tarpeeksi.

Pitäisi oppimaan valmistaan kebabia, se on yleensä megakarppia ja herkullista.

Sinä ja sun nenäsi :roll:
Kerrohan mulle miksen metukka ja juusto olisi terveellisiä?
Perusteluja vaadin moisille heitoille, juustoa kun uppoaa joka päivä muodossa tai toisessa, enkä näe mitään syytä hylkiä metukkaakaan, vaikkei se ihan joka päiväistä pikaruokaa olekaan.

Jauhot proteiinin lähteenä on täysi vitsi, herää pahvi :lol:

kebab resepti

Ja kebablihaa saa ihan ostaakin kaupasta, votkins-merkkistä on heillä omissa myymälöissä ja joissakin isoissa marketeissa. Lidlillä on jonkun sortin kebablihaa pakasteena.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-01 20:19:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Great Girl kirjoitti:
rantaiso kirjoitti:
Tee paksu jauhelihapihvi ja halkaise se kypsänä kahtia. Tee siihen mieleisesi täytteet (juustoa, majoneesia, salaattia, tomaattia, pekonia etc.) ja nauti.

Minä en usko korvikkeisiin. Karppauksen aikana kaikki korvikkeet ovat ollee pettymyksiä ja mulla onkin se linja että karpatessa löytyy sen verran paljon ruokalajeja että en tarvitse korvikkeita. Jos en voi syödä aitoa, ilmankin pystyy elämään.

Minun mielestäni on hieman typerää yrittää huijata itseään karppipurilaisella. Se ei taltuta himoa siihen aitoon ja alkuperäiseen. Syön mieluummin jotain muuta.

Olen samaa mieltä. Painonvartijoissakin harrastetaan paljon low fat korvikkeita ja yritetään porukalla suggeroitua uskomaan niiden olevan yhtä hyviä kuin niiden rasvaiset versiot. Minustakin mäkkärin Big Macit sun muut on hyviä :oops: . Nykyään, kun joskus harvoin käyn hampurilaisaterialla, vaihdan ranskikset salaattiin ja otan limun laittina. Taitaa se pahin kuitenkin olla tuossa hommassa ne ranskikset.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-01 20:34:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tuskin meetwursteissa ainakaan pitkällä tähtäimellä kovin hyväksi savustamisesta tulleet karsinogeeniset aineet ovat. Ovat myöskin suorastaan kyllästettyjä lisäaineilla, niistähän taas voi olla kanssa montaa mieltä kyllä.

Juustot riippuu ainakin siitä että kuinka ravinteikkaaksi kokee rehulehmien/muiden eläinten maidosta tehdyt, ei paljon Suomesta taida oikein ruokittujen lehmien tai muiden eläinten juustoja löytyä. Tosin täällä taitaa kuitenkin olla suhteellisen heinäpainotteista ihan "perus"lehmienkin ruokavalio. Ja pastörointihan se on yksi tärkeä tekijä monien mielestä. Pastöroimattomasta maidosta tehtyjä juustojakin kyllä löytyy ulkomaisina..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-01 20:34:30 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Kaverini halus hampurilaista ja kun kävin kaupassa kattelemassa noita valmiita Sam-sämpylöitä, niin huomasin niiden säilyvän kokonaista puoli vuotta pakkauksessaan :shock: . Omatekoiset sämpylät eivät monta päivää homehtumatta säilyisi. Lisäaineilla tehdään siis ihmeitä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-01 20:55:21 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Janne K. kirjoitti:
Tuskin meetwursteissa ainakaan pitkällä tähtäimellä kovin hyväksi savustamisesta tulleet karsinogeeniset aineet ovat. Ovat myöskin suorastaan kyllästettyjä lisäaineilla, niistähän taas voi olla kanssa montaa mieltä kyllä.

Juustot riippuu ainakin siitä että kuinka ravinteikkaaksi kokee rehulehmien/muiden eläinten maidosta tehdyt, ei paljon Suomesta taida oikein ruokittujen lehmien tai muiden eläinten juustoja löytyä. Tosin täällä taitaa kuitenkin olla suhteellisen heinäpainotteista ihan "perus"lehmienkin ruokavalio. Ja pastörointihan se on yksi tärkeä tekijä monien mielestä. Pastöroimattomasta maidosta tehtyjä juustojakin kyllä löytyy ulkomaisina..

Jos nyt otetaan huomioon mihin tässä verrataan (pikaruokaan, eineksiin, hamppareihin jne.) niin terveellisyys lienee aika paljon peremmilla kantimilla juustossa ja metukassa :roll:

Ja jos pyritään ultimate terveelliseen ruokavalioon ilman mitään poikkeuksia, niin ollaankin aika lähellä ortoreksiaa.

Karsinogeenit ovat sinänsä ihan mielenkiintoinen juttu, mietinpähän vain, kuinka niitä olisi metukassa enemmän, kuin kotona paistetussa lihassa tai savustetussa kalassa? (mun käsittääkseni karsinogeenien terveyshaitassa on sama kuin monissa muissakin mm. kolestori ja sydänongelmissa, eli toisilla on niihin alttius, jolloin ongelmia tulee riippumatta ovatko määrät suuria vai pieniä. Monet elävät terveinä ja pitkään karsinogeeneistä huolimatta)

Niin toki ortorektikko mieluiten tietty keittää sen itse pyydystämänsä (myrkyttömissä olosuhteissa kasvaneen) riistansa lihan, jottei siihen muodostu niitä karsinogeenejä.

Ps: metukkaa ei yleensä syödä ns. kilotolkulla, joten muutaman siivun osalta se lisäainemääräkin jää huomattavasti pienemmäksi, kuin monissa muissa tuotteissa.

(mä yritän tulla toimeen niillä mahdollisuuksilla, joilla minulla taloudellisesti ja tarjonnan kannalta on. Mahdottomaksi kävisi, jos en voisi syödä mitään maitotuotteita, koska ne on pastöroitu. Lisäksi samalla voisi jättää monet muutkin tuotteet terveydellisistä, eettisistä ja taloudellisista syistä kauppaan. Lopulta ruokavalio taitaisi olla aika yksipuolinen ja epäterveellinen epärealististen tavoitteiden takia)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-01 21:15:19 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Mun mielestä tää "karppi" hampurilainen ei oo mitenkään hullumpi, jos ei parempikin. Se sämpylä niissä aidoissa hampurilaisissa on täysin mauton.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-01 21:26:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

rantaiso kirjoitti:
Kaverini halus hampurilaista ja kun kävin kaupassa kattelemassa noita valmiita Sam-sämpylöitä, niin huomasin niiden säilyvän kokonaista puoli vuotta pakkauksessaan :shock: . Omatekoiset sämpylät eivät monta päivää homehtumatta säilyisi. Lisäaineilla tehdään siis ihmeitä.

Onkohan se hamppari palsamoitu? :-k

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-01 23:00:11 
Lähetän tämän vieraana, en jaksa alkaa kirjautumaan.

Joo marilyn, en tuota asiayhteyttä tajunnut ajatella, varmasti noihin verrattuna ihan ok ovat.

Metukassa on aivan takuulla enemmän karsinogeenejä kuin kotona savustetuissa tai varsinkaan paistetuissa tuotteissa, kun se kylmäsavustus kestää huomattavasti pidempään kuin yleisesti kotosalla käytetyt savustusmenetelmät. Tarkempia aikoja en tiedä, jossakin savustuspurupussissa mainittiin jonkun meetwurstin savustusajaksi 5 tai 8 viikkoa, en muista oikein.

Vaan enhän minä mitään tarkoittanut sinun ruokavaliotasi kritisoida, kunhan sanoin vain yhden mielipiteen..

Tuo ortoreksia.. en nyt tiedä kuinka jyrkkä oikein olin viestissäni, mutta mainittakoon nyt että syön kyllä itsekin meetwurstia joskus. Toisaalta tämä on tietenkin taistelutanner..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-01 23:11:42 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Janne K kirjoitti:

Joo marilyn, en tuota asiayhteyttä tajunnut ajatella, varmasti noihin verrattuna ihan ok ovat.

Metukassa on aivan takuulla enemmän karsinogeenejä kuin kotona savustetuissa tai varsinkaan paistetuissa tuotteissa, kun se kylmäsavustus kestää huomattavasti pidempään kuin yleisesti kotosalla käytetyt savustusmenetelmät. Tarkempia aikoja en tiedä, jossakin savustuspurupussissa mainittiin jonkun meetwurstin savustusajaksi 5 tai 8 viikkoa, en muista oikein.

Vaan enhän minä mitään tarkoittanut sinun ruokavaliotasi kritisoida, kunhan sanoin vain yhden mielipiteen..

Tuo ortoreksia.. en nyt tiedä kuinka jyrkkä oikein olin viestissäni, mutta mainittakoon nyt että syön kyllä itsekin meetwurstia joskus. Toisaalta tämä on tietenkin taistelutanner..

Isi savustaa kalaa, myös kylmäsavustaa ;)
ei siinä nyt ihan viikkoja mene, mutta monta tuntia kumminkin.
Ja olen yhä sitä mieltä että se ei todellakaan ole niitä epäterveellisiksi luokiteltavia ruokia.

Olen joskus miettinyt asiaa ja todennut, ettei kannata juuri olla huolissaan, mun ruokavaliion kuuluu karsinogeenit ihan jokaiseen päivään, en katso tarpeelliseski ottaa siitä paineita.

Mitäs muuta ikävää karsinogeeneistä aiheutuu, kuin syöpää ja vastaavaa? Ja silti suurin osa ihmisistä elelee ihan syövättöminä. uskon monen muun olevan suuremmassa merkityksessä syöpien synnyssä :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-01 23:38:06 
Joo.. en kyllä tosiaan sitten tiedä miten yleensä on meetwurstien kanssa nuo savustusajat (se savustusaika oli jollekin tietylle merkille), vaan luulen silti että pidempi se yleisesti on kuin joitakin tunteja. No, varmaksi en ala enää väittämään..

Tuosta en todellakaan osaa sanoa kuinka paljon loppupeleissä ruoasta tulevat karsinogeenit vaikuttavat, nyt kun ajattelee niin monethan primitiiviset kansat ovat savustaneet vaikka kalojaan, eikähän näillä kauheasti syöpiä ole ollu (siitä en kyllä tiedä kuinka paljon sitten kaloreissa mitattuna on tullut näitä savustettuja eineksiä).

Omasta ruokavaliostani jätän kuitenkin niin lisäaineet kuin turhat karsinogeenit pois suurimmalti osalti (vähän suuremmissa lämpötiloissa paistettuja lihoja tai muita lukuunottamatta), ja jätän ne noihin kertoihin kun vaikka haluaa sitä metukkaa, tai muuta vastaavaa jota ei saa ilman niitä. Jokainen tehköön kuten itse parhaaksi kokee..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-01 23:47:29 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Janne K kirjoitti:

Omasta ruokavaliostani jätän kuitenkin niin lisäaineet kuin turhat karsinogeenit pois suurimmalti osalti (vähän suuremmissa lämpötiloissa paistettuja lihoja tai muita lukuunottamatta), ja jätän ne noihin kertoihin kun vaikka haluaa sitä metukkaa, tai muuta vastaavaa jota ei saa ilman niitä. Jokainen tehköön kuten itse parhaaksi kokee..

en mäkään niitä erityisemmin rajoita, mutta käytännössähän niitä tulee nautittua joka päivä. Kypsennän lihat ja ainahan niitä karsinogeenejä jonkun verran pannulla syntyy. Vai kuinka välttelet karsinogeenejä? Muutenkin metukka kuuluu ruokavaliooni niin harvakseltaan, etten todella näe sitä minkään asteen riskinä.

Ihminen on kypsentänyt ruokansa avotulella aika pitkään, eikä syövät ole käsittääkseni ainakaan vähentyneet sen ansiosta,että on keksitty höyryttäminen ja keittäminen. Uskon muiden ravinto ja elintekijöiden vaikuttavan huomattavasti enemmän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-02 00:11:07 
Lähinnä välttelen niitä siinä mielessä että en juurikaan esim. pannulla käristä ruokia, tuokin kyllä vaihtelee huomattavasti..

Tuosta on monia mielipiteitä että kuinka pitkään oikeastaan on käytetty tulta kypsennykseen.. elikkä siihen en ala mitään sanomaan. Siitä olen kanssasi samaa mieltä että erittäin monet muut tekijät varmastikin vaikuttavat enemmän kuin ruoan karsinogeenit.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-02 00:15:41 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Janne K kirjoitti:
...kylmäsavustus kestää huomattavasti pidempään kuin yleisesti kotosalla käytetyt savustusmenetelmät. Tarkempia aikoja en tiedä, jossakin savustuspurupussissa mainittiin jonkun meetwurstin savustusajaksi 5 tai 8 viikkoa, en muista oikein.

Kylmäsavustus toki kestää viikkoja, mutta lämpötilat ovat hyvin alhaisia, toisin kuin normaalissa kotona suoritetussa kuumasavustuksessa, joten karsinogeenejä tuskin muodostuu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-02 00:33:16 
Eikös ne ihan siitä savusta tule.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-02 09:13:51 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ja sitten väitetään että askorbiinihappo kumoaa niitä karsinogeeneja varsin tehokkaasti. Eli syö niitä kasviksia kanssa.

Hampurilainen, engl hamburger, ei tarkoita sämpylää vaan jauhelihapihviä. Sämpylä on vain kaikkein halvin hampurilaisen tarjoilumuoto. Ihan samoin hot dog tarkoittaa kuumaa makkaraa, ei sämpylää. Paremmissa paikoissa hamburger tarjoillaan lautaselta lisukkeineen ja syödään veitsellä ja haarukalla. Ilman sämpylää.

Hampurilaisiin käytetyissä sämpylöissä on yllättävän paljon transrasvaa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-02 11:19:16 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Janne K kirjoitti:
Eikös ne ihan siitä savusta tule.

Useimmiten taidetaan mainostaa niiden aiheutuvan ruoan kärähtämisestä ja tätä ei taatusti kylmäsavustuksessa tapahdu.

Toki siinä savussa varmasti on myrkkyjä mukana, mutta paljonko niistä mahtaa jäädä savustettavaan kohteeseen?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-02 11:46:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Itse olen juuri käsittänyt savustamisen oletetut haitat johtuvaksi siitä savusta, en lämpötiloista. Siitä en kyllä tiedä mitään että kuinka paljon jää savusta sinne karsinogeeneja (tämä lienee nyt oikein sanottu..) , vaan en toisaalta tiedä mitään syytäkään miksei niitä paljon sinne jäisi. Voihan olla että ihan hakoteillä tässä ollaan oltu.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 106 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00