Janne K. kirjoitti:
Tuskin meetwursteissa ainakaan pitkällä tähtäimellä kovin hyväksi savustamisesta tulleet karsinogeeniset aineet ovat. Ovat myöskin suorastaan kyllästettyjä lisäaineilla, niistähän taas voi olla kanssa montaa mieltä kyllä.
Juustot riippuu ainakin siitä että kuinka ravinteikkaaksi kokee rehulehmien/muiden eläinten maidosta tehdyt, ei paljon Suomesta taida oikein ruokittujen lehmien tai muiden eläinten juustoja löytyä. Tosin täällä taitaa kuitenkin olla suhteellisen heinäpainotteista ihan "perus"lehmienkin ruokavalio. Ja pastörointihan se on yksi tärkeä tekijä monien mielestä. Pastöroimattomasta maidosta tehtyjä juustojakin kyllä löytyy ulkomaisina..
Jos nyt otetaan huomioon mihin tässä verrataan (pikaruokaan, eineksiin, hamppareihin jne.) niin terveellisyys lienee aika paljon peremmilla kantimilla juustossa ja metukassa
Ja jos pyritään ultimate terveelliseen ruokavalioon ilman mitään poikkeuksia, niin ollaankin aika lähellä ortoreksiaa.
Karsinogeenit ovat sinänsä ihan mielenkiintoinen juttu, mietinpähän vain, kuinka niitä olisi metukassa enemmän, kuin kotona paistetussa lihassa tai savustetussa kalassa? (mun käsittääkseni karsinogeenien terveyshaitassa on sama kuin monissa muissakin mm. kolestori ja sydänongelmissa, eli toisilla on niihin alttius, jolloin ongelmia tulee riippumatta ovatko määrät suuria vai pieniä. Monet elävät terveinä ja pitkään karsinogeeneistä huolimatta)
Niin toki ortorektikko mieluiten tietty keittää sen itse pyydystämänsä (myrkyttömissä olosuhteissa kasvaneen) riistansa lihan, jottei siihen muodostu niitä karsinogeenejä.
Ps: metukkaa ei yleensä syödä ns. kilotolkulla, joten muutaman siivun osalta se lisäainemääräkin jää huomattavasti pienemmäksi, kuin monissa muissa tuotteissa.
(mä yritän tulla toimeen niillä mahdollisuuksilla, joilla minulla taloudellisesti ja tarjonnan kannalta on. Mahdottomaksi kävisi, jos en voisi syödä mitään maitotuotteita, koska ne on pastöroitu. Lisäksi samalla voisi jättää monet muutkin tuotteet terveydellisistä, eettisistä ja taloudellisista syistä kauppaan. Lopulta ruokavalio taitaisi olla aika yksipuolinen ja epäterveellinen epärealististen tavoitteiden takia)