Anonymous kirjoitti:
Ei ne täysjyvät ja ruisleipä nyt herrantähden vaarallisia / lihottavia ole. Tärkeitä ainesosia täynnä. Hirvittää ihan kun jotkut ohjeistavat lapsiaankin karppi ruokavalioon...
Hei, Vieras! Ilmeisesti foorumin historiassa on ollut niin paljon Vieraina kirjoittelevia ihmisiä, ettei moni foorumilainen jaksa enää selittää asioita ja yrittää ymmärtää. En tarkoita kritisoida tällä ketään, en niin Vieraina kirjoittavia kuin foorumilaisiakaan, mutta kyllä minä ainakin ymmärrän vallan hyvin Vieraiden ajatukset. Lainaamani tekstin olisin voinut joskus hyväkarppiaikoina (kun karppasin tietämättäni, tosin liian vähärasvaisesti) allekirjoittaa. Vaikka luin terveyslehtiä ja ravinto-oppaita kiinnostuneena, viesti oli kaikkialla sama: rasva on pahaa, varsinkin tyydyttynyt, ja tyydyttymättömiä rasvojakin pitäisi syödä vain kohtuudella niiden sisältämän runsaan energiamäärän takia. Ajattelin eläväni hyvin terveellisesti aloittaessani aamuni lesepuurolla marjojen ja raejuuston kera, enkä vieläkään näe entisessä aamupalassani hitaan itsemurhan merkkejä, mutta huomattavasti paremmin aloin voida vasta puuron lähdettyä ruokavaliostani lopullisesti. Viljan huonoin puoli lienee se, että sen yksi ainesosa huonontaa muiden ravintoaineiden imeytymistä, mutta olen samaa mieltä Vieraan kanssa siitä, että suoraan sanottuna vaarallisia viljat eivät välttämättä (kaikille) ole. Hyvin monelle ne eivät kuitenkaan sovi, sillä ihmisen keho ei ole ehtinyt sopeutua niihin, ja monelle ne aiheuttavat esimerkiksi vatsavaivoja.
Vilja toki sisältää jonkin verran tärkeitä ainesosia, mutta korvaamaton lähde se ei missään nimessä ole oikeastaan millekään vitamiinille, kivennäiselle tai hivenaineelle - tai itse asiassa se on aika huono lähde useimmille niistä. JariJ on kirjoittanut hyvän jutun aiheesta täällä:
http://www.ravitsemusjaterveys.fi/viljamyytit/#3
Tuon lapsiasiankin olisin allekirjoittanut joskus - kauhistelin niin makaroni-pizza-karkki-linjalla eläviä lapsia (kuten kauhistelen edelleenkin) kuin myös karppiruokavaliolla eläviä lapsia. Tuntui hirveältä, että jotkut vanhemmat eivät voineet uskoa varoituksia esim. tyydyttyneestä rasvasta, ja näin ollen altistivat lapsensa ainakin sydän- ja verisuonitaudeille. Ensimmäinen kerta tällä foorumillakin aiheutti lähinnä järkytystä varsinkin siksi, koska karpit tuntuivat olevan hyvin fanaattisia ruokavalionsa suhteen. Järkytys kuitenkin katosi pikkuhiljaa, kun huomasin ruokavalioni olleen jo vuosia hyväkarppia suht alhaisilla hiilihydraateilla. Aloin lukea aiheesta enemmän ja tutustua tutkimuksiin, joista kumma kyllä hyvin tehdyt sellaiset tuntuivat puoltavan karppiruokavaliota. En löytänyt yhtäkään hyvin tehtyä tutkimusta, jonka mukaan kohtuullinen tai runsaskaan
järkevä rasvankäyttö
järkevän ruokavalion (puhdasta, mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa) kanssa johtaisi mihinkään ikävään. Toki rasvan ja karppauksen vaarallisuudesta löytyi uutisotsikoita, mutta itse tutkimuksiin tutustuessani totesin niiden olevan harhaanjohtavia. Miten rasvan vaarallisuudesta kehdattiin uutisoida, kun tutkimuskohteena oli ollut McDonald's-ruokavalio? Kaikille lienee selvää, ettei roskaruoka ole terveellistä.
Mitä enemmän luin, sitä enemmän alakarppaus ja "luonnonmukaisen" (ei-transrasvan) rasvan määrän lisääminen ruokavalioon alkoivat kiinnostaa. Foorumin henki alkoi tuntua ymmärrettävältä viimeistään silloin, kun uskalsin viimeinkin kokeilla alakarppausta itse: Tämä sopi minulle paremmin kuin uskalsin toivoakaan! Mahakivut, iho-oireet, jatkuva nälkä (ja näin ollen itsekurin varassa kärsiminen) ja monet muut ikävät oireet ovat poissa. Liikun aktiivisesti ja onnekseni liikkuminen onnistuu yhtä hyvin tai paremmin kuin ennen. Vihanneksia syön 0,5-1 kg päivässä, marjoja monta kertaa viikossa, lihaa/kanaa/kalaa muutaman kerran viikossa, omegamunia ja kananmunia, pähkinöitä, maitotuotteita jne. Ruokavalioni on varmasti monipuolinen ja sisältää laskujeni mukaan kaikki tarvittavat vitamiinit. Ihmeekseni huomaan, ettei Atkins (joka lienee lähinnä noudattamaani ruokavaliota) olekaan tapporuokavalio, jolla syödään vain punaista lihaa, pekonia, voita ja kermaa...
Vieraille siis lyhyesti: Älkää olko meistä huolissamme

Toki karppiruokavalionkin voi toteuttaa väärin, mutta onneksi useimmat ovat kiinnostuneita ottamaan asioista selvää ennen kuin muuttavat ruokavaliotaan. Suuntauksia on paljon erilaisia, ja osa karpeista syö viljaa. Mutta ne jotka eivät syö, näyttävät pärjäävän loistavasti ilmankin.
Miten luonnonmukainen, mahdollisimman jalostamaton ja monipuolinen ruokavalio, johon kehomme on sopeutunut vuosituhansien aikana, voisi olla terveydelle vaarallinen?