karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-26 13:56:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 337 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 617 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-21 22:22:12 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

ravitsemissuositus nyt tällä hetkellä on KTL mukaan sellainen että hiilihydraatin saantisuositus on mainittu näin: " Hiilihydraattien suositeltava osuus kokonaisenergiasta on nyt 55-60 %." =lainaus KTL sivustolta tällä päivämäärällä.

2400kcal vuorokautisella kokonaiskulutuksella (BMR+aktiviteetti)kulutuksella tämä vastaa 1320 - 1440kcal joka vastaa grammoissa 330 - 360g puhdasta hiilihydraattia. Melkoinen määrä. Tämä on ravitsemuspolitiikkaa se ei ole ravitsemistiedettä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-21 22:24:05 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Ja tässä henkevässä ketjussa Pullahiiren osuus sai mut vakuuttuneeksi siitä, että ketoaineet on aivoille turbopolttoainetta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-21 22:29:57 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Aivot eivät tarvitse ketoeineiden lisäksi kuin 20 - 60% energiatarpeestaan glukoosina, riippuen niiden sopeutumisesta joka ketoosin kestäessä paranee. Aivotoiminta ei häiriinny ketoaineiden käytöstä. Sehän on aivan normali luonnollinen aineenvaihduntatila tavallisella ihmisellä. Monilla melko useinkin jossain määrin. Ketoainetuotanto usein alkaa jo noin 12h kuluttua paaston alkamisesta, ja viimeistään 24h kuluessa jolloin viimeistään maksan glykogeenivaranto on kulutettu loppuun aivojen ollessa suurin kuluttaja maksan glykogeenivarojen suhteen. Tuolloin on ketogeneesi ja glukoneogeneesi jo hyvässä vauhdissa. Ainoa kokonaan glukoosiriippuvainen soluryhmä on erytrosyytit. terveellä ihmisellä glukoosin oma tuotanto riittää aina vaikka ravinnosta ei tulisi lainkaan. Täyspaastossa rasvavarastoista ym riippuen ihminen säilyy hengissä jopa useita kuukausia ravinnotta. Normaalipainoinenkin kuukauden - parisen kuukautta tosin jonkunasteisin kudosvaurioin tuolla loppupäässä. Koko tämän ajan essentielli glukoosimäärä riittää. Elimistön aineenvaihdunnassa ei ole lainkaan kohtaa joka edellyttää hiilihydraatin saantia elimistön ulkopuolelta. Rasvan ja proteiinin saantia sensijaan ei voi korvata, ne ovat essentiellejä makroravinteita. Hiilihydraatti ei ole essentielli makroravinne ihmiselle. Toisin kuin vielä jopa lääketieteen koulutuksessa muutama vuosikymmen sitten opetettiin vaikka glukoneogeneesi on yksi varhaisimmassa vaiheessa jo hyvin kauan sitten selvinneitä solutason prosesseja. Mutta vanha tieto korvautuu uudella tavattoman hitaasti. Ensin se muutos on tapahduttava oppimateriaaleissa, sitten opettajissa, sitten oppilaissa ja kunnes he alkavat sovelta oppia on aikaa kulunut kauan. sitten seassa on vanhojen partojen vanhat luutuneet asenteet ja heidän ikäarvovalta lisäjarruna. entä kauanko kestää että toinen ammattiryhmä omaksuu... ensin on arvovaltahierarkiassa ylempien omaksuttava. sitten perässä joskus tulevat ravitsemusterapeutit ym. valitettavaa on että yhä edelleen DM taudin ketoasidoosikin sotketaan mukaan. Toki sana on lähellä samaa ja sitten kun lääketiede keskittyy sairauksien parannusyritykseen ei sen ennaltaehkäysyyn niin on ymmärrettävää että ravitsemusketoosikin nähdään liian helposti tuon samantapaisen ketoasidoosiajattelun "läpi".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-21 22:34:13 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Ketoaineita ja ginigeneesiä tälle :lol: heti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-21 22:50:24 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

hoover kirjoitti:
Ja tässä henkevässä ketjussa Pullahiiren osuus sai mut vakuuttuneeksi siitä, että ketoaineet on aivoille turbopolttoainetta.

Niin ketoaineet ovatkin ;) onhan (lievennyksenä sana jopa) esitetty että aivot toimivat ketoaineilla tehokkaammin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-21 23:11:54 
Lainaa:
hoover:Ja tässä henkevässä ketjussa Pullahiiren osuus sai mut vakuuttuneeksi siitä, että ketoaineet on aivoille turbopolttoainetta
.

Ainakin ne näyttävät saavan ihmisen vääristelemään asioita turboteholla, ainakin tuossa hiilihydraatien demonisoimis- ja pv-asiassa... 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-21 23:22:01 
Lainaa:
pappa: Elimistön aineenvaihdunnassa ei ole lainkaan kohtaa joka edellyttää hiilihydraatin saantia elimistön ulkopuolelta

Tämä on väite, joka pitäisi pystyä myös perustelemaan.

Laskin 2000:lla kalorilla (lähempänä naisen kulutusta) 55%:n mukaan, josta tulos 275g HH.

Eikös se Hoover ollut juuri näitä tyyppejä, jotka ovat laihdutelleet huonolla menestyksellä tuttavan pisteoppaalla? Senkö johdosta pipo niin tiukalla? 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-21 23:45:58 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Pullahiiri kirjoitti:

Perusteeksi riittänee nykyisen virallisen tieteen laajasti hyväksymä oppi ym materiaali joissa syvällisellä tavalla paneudutaan aíneenvaihduntabiokemian syvimpiin yksityiskohtiin.

Tämä on hyvin selkeästi esitetty lukuisissa nykayaikaisissa solubiologiaa ja metaboliaa käsittelevissä yleisteoksissa.

Minusta paremminkin on niin että näitä vastaan väittävälle asettuu todistustaakka noin ihan normaalina tiedekäytäntönä.

Tässä vaikka alkajaisiksi lähteitä muutama tuhat sivua:

(1). Lange Medical Books/McGraw-Hill(2003): Harper's Illustrated Biochemistry 26'th (International) edition; Murray,Granner,Mayes,Rodwell

(2). W.H. Freeman and Company 2004(2005): Lehninger Principles Of Biochemistry 4'th Edition; David L.Nelson, Michael M.Cox

(3). Garland Science: Molecular Biology of Cell 4'th Edition (2002); Alberts, Johnson, Lewis, Raff, Roberts, walter

(4). Wiley: Principles Of Anatomy&Physiology 10'th Edition (2003); Tortora, Grabowski

Jokainen näistä teoksista osoittaa asian aika aukottomasti.

Samoin nykyinen Suomenkielinen Ihmisen Fysiologia: Haug, Sand, Sjaastad, Toverud. (alkuperäisteos: Menneskets fysiologi) ja sama löytynee vieläkin helpommalta tasolta.

Tarjoan pullakahvit esson paarissa henkilökohtaisesti jos joku löytää ja osoittaa minulle sellaisen kohdan aineenvaihduntakemiassa joka terveellä ihmisellä edellyttää hiilihydraatin saantia elimistön ulkopuolelta siten että aineenvaihdunta ei ilman sitä voisi toimia kun saatavana on riittävästi tarpeenmukaisia rasva-aineita ja amonohappokoostumukseltaan tasapainoista proteiinia sekä vitamiineja ja hivenaineita, vettä sekä essentiellit elektrolyyttit riittävässä määrin.. Terveenäolo edellyttää tässä mainittuna myös sitä että ko henkilöllä ei ole valtaenemmistöstä poikkeavaa genomiperäistä aineenvaihduntapoikkeamaa missään näihin liittyvissä kohdin ja että aineenvaihdunnan säätelyhormonien kohdalla ei voida sanoa olevan normaalista terveenä pidettävästä poikkeavaa samoin kuin muissakaan aineenvaihdunna ja elinten toiminnoissa. (sellaiset geeniperäiset metaboliareittien puutteet tai virheet solutasolla ovat harvinaisia mutta sellaisia on todettu, viite: KEGG pathway database (Current knowledge on molecular interaction networks,
including metabolic pathways, regulatory pathways,
and molecular complexes).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-21 23:53:36 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Kyllä mä kaksi viikkoa näin nälkää pisteillä, muistat ihan oikein. Mä en kyllä usko, että mun ymmärryksessäni oli mitään vikaa, eiköhän tämä virallinen vähärasvainen systeemi ole kaikille meille tuttu? Vaihdoin sitten ah autuaaseen ketoosiin ja laihduin siitä lähtien nälättä. Mä en ollenkaan epäile, että paikkarit ei sopisi hyvin motivoituneelle ihmiselle, jolla on rautainen itsekuri ja joka kestää nälkää. Itse en valitettavasti ole niitä. Hienoa jos sinä olet löytänyt itsellesi tavan pysytellä tiukkana ja ilkeänä :D vuodesta toiseen eri laihdutuspalstoilla.

Tuosta hiilihydraattien tarpeesta, sen voit tarkistaa mistä tahansa aineenvaihdunnan alkeisoppikirjasta. Ihminen tarvitsee välttämättä hiilihydraatteja 0 grammaa päivässä.

Kokonaan toinen juttu on sitten, kuinka järkevää olisi olla kokonaan ilman hiilihydraatteja. Täälläkään kukaan mun käsittääkseni ei täysin hiilareitta laihduta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-21 23:57:16 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Pullahiiri kirjoitti:
Lainaa:
pappa: Elimistön aineenvaihdunnassa ei ole lainkaan kohtaa joka edellyttää hiilihydraatin saantia elimistön ulkopuolelta

Laskin 2000:lla kalorilla (lähempänä naisen kulutusta) 55%:n mukaan, josta tulos 275g HH.

Eikös se Hoover ollut juuri näitä tyyppejä, jotka ovat laihdutelleet huonolla menestyksellä tuttavan pisteoppaalla? Senkö johdosta pipo niin tiukalla? 8)

Minä en tunne muiden kuin oman pipani kiristelyt milloin mistäkin syystä. Nyt juuri omani kiristää siksi että kahvi oli päässyt vanhaksi ja hyi hitto... mitä myrkkyä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 00:02:40 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

hoover kirjoitti:

Tuosta hiilihydraattien tarpeesta, sen voit tarkistaa mistä tahansa aineenvaihdunnan alkeisoppikirjasta. Ihminen tarvitsee välttämättä hiilihydraatteja 0 grammaa päivässä.

Kokonaan toinen juttu on sitten, kuinka järkevää olisi olla kokonaan ilman hiilihydraatteja. Täälläkään kukaan mun käsittääkseni ei täysin hiilareitta laihduta.

:)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 00:43:20 
Mielenkiintoista luettavaa kehonetistä ravitsemussuosituksen tarkoitusperistä ja muutakin, kannattaa lukea koko viestiketju:

http://www.keho.net/keho?&m=magazine&ca ... ead&id=942

Lainaa:
hoover:
Mä en ollenkaan epäile, että paikkarit ei sopisi hyvin motivoituneelle ihmiselle, jolla on rautainen itsekuri ja joka kestää nälkää. Itse en valitettavasti ole niitä. Hienoa jos sinä olet löytänyt itsellesi tavan pysytellä tiukkana ja ilkeänä vuodesta toiseen eri laihdutuspalstoilla.

Jos on rautainen itsekuri ja jaksaa vääntää järkevästi pöperöt, ei tarvitse nähdä nälkää sielläkään. Minulla ei ole tiukka itsekuri ruuanlaittoon, joten pv ei sopinut sellaisenaan minulle. Vuodesta toiseen? Olen ollut täällä vasta n. parin viikon ajan!? Ja ilkeä vasta tässä ketjussa sen jälkeen, kun minua kehotettiin siirtymään muualle mielipiteideni vuoksi, joten annoin samalla mitalla takaisin, kerran tulitantereella tässä ollaan. Toimit itse ihan samalla tavalla ilkeilemällä minulle.

Lainaa:
hoover:

Juuri niin. Jos ei ole järkevää elää ilman hiilareita, niin miksi mainostaa, että ihminen kyllä pystyy tulemaan ilman niitä toimeen? On eri asia tulla toimeen ilman hiilareita hirveällä ololla tai syödä hiilareita _sen verran_, että on HYVÄ olo. Mutta täällä puhutaan siihen malliin, että ihmiset pakotetaan syömään hiilareita reilusti yli tarpeen, mikä alkoi ärsyttää sen verran, että provosoiduin moukkamaiseen kirjoitteluun. Enkä ollut toki ainoa.

Ja pappa, en jaksa lähteä etsimään tietoa asiasta, joka ei minulle loppujen lopuksi ole niin tärkeää, luulin sinun asiaa tutkineena osaavan tiivistää asian pariin lauseeseen eli vastata kysymykseen miksi näin on? Sinähän asian otit puheeksi, en minä. :cry:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 00:50:15 
No joo, linkki veti vain etusivulle, mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin keskustelu-ravintosivulla sivu3-ravintosuositukset-kysymys anssille ynnä muille ja siellä sivulla 4 patrikin vastaus. Siellä esiintyvä pullahiiri en ole minä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 01:21:19 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Pullahiiri kirjoitti:

Juuri niin. Jos ei ole järkevää elää ilman hiilareita, niin miksi mainostaa, että ihminen kyllä pystyy tulemaan ilman niitä toimeen? On eri asia tulla toimeen ilman hiilareita hirveällä ololla tai syödä hiilareita _sen verran_, että on HYVÄ olo. Mutta täällä puhutaan siihen malliin, että ihmiset pakotetaan syömään hiilareita reilusti yli tarpeen, mikä alkoi ärsyttää sen verran, että provosoiduin moukkamaiseen kirjoitteluun. Enkä ollut toki ainoa.

Ja pappa, en jaksa lähteä etsimään tietoa asiasta, joka ei minulle loppujen lopuksi ole niin tärkeää, luulin sinun asiaa tutkineena osaavan tiivistää asian pariin lauseeseen eli vastata kysymykseen miksi näin on? Sinähän asian otit puheeksi, en minä. :cry:

Juuri niin, minäkin syön hiilareita noin karkeasti 20-30g/vrk. olo on suorastaan mainio. (Jollain toisella hiilarimäärän optimi voi olla 50g jollain enemän) Ketoosissa ketogeenisellä ruualla olen ollut nyt reilut puoli vuotta laihtuen helposti ja hyvästä ruuasta runsaasti nautiskellen ilman nälkää noin 35kg. Nälänhallinnan säätämiseksi avainasia minulla on ollut juuri tuo hiilihydraattien rajoittaminen ja riittävä proteiinin sekä rasvan monipuolinen saanti höystettynä ajoittain hyvinkin runsaalla kasvismäärällä. En todellakaan tarvitse hiilihydraattia siis mainittavasti. Tuokin vähäinen määrä tulee tuotteista joiden käyttöä en tahdo kokonaan niiden muun sisällön vuoksi jättää pois. Tuolla parinkolmenkymmenen gramman määrällä en todellakaan ole aivoiltanikaan saati muun osalta juuri lainkaan glukoosikäyttöinen vaan ketoaine- ja rasvahappokäyttöinen pääasiassa. Olen jokseenkin kokonaan sopeutunut ketoosiin. Olo on erinomainen ja minkäänlaista ketoottista olos (mitä se on) ei tunnu. virkeyttä piisaa, unentarvekin on vähentynyt ja muita vain positiivisia muutoksia. Enkä ole ainoa. Ja koko ajan meitä "tehdään" lisää.

Niin ja se yksi lause on: Glukoneogeneesi muodostaa tarpeellisen välttämättömän määrän glukoosia sitä tarvitseville elintoiminnoille tuottamalla sitä muista kuin hiilihydraateista niiden puuttuessa ravinnosta tai ollessa määrällisesti glukoosin tarpeeseen nähden riittämättömät ja glukoosin puskurivarastona olevan glykogeenivarannon alkaessa loppua.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 01:23:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mun mielestä pullahiiren kommentit olivat ihan asiallisia ja fiksuja ja niissä oli hyviä pointteja.

Itse en tiedä painonvartijoista mitään eikä ole tunteita suuntaan jos toiseenkaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 01:39:01 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Siksi hän myös sai vastauksia. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 02:20:23 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Pullahiiri kirjoitti:
Juuri niin. Jos ei ole järkevää elää ilman hiilareita, niin miksi mainostaa, että ihminen kyllä pystyy tulemaan ilman niitä toimeen? On eri asia tulla toimeen ilman hiilareita hirveällä ololla tai syödä hiilareita _sen verran_, että on HYVÄ olo.

Ei hyvään oloonkaan tarvita hiilareita sinänsä, niitä vaan sattuu saamaan "kaupan päälle", kun syö riittävästi terveellisiä kasviksia/vihanneksia. Niitä taas suositellaan syötäväksi vitamiinien, yms. hivenaineiden vuoksi. Ja tuleehan niistä rehuista niitä "tarpeellisia" kuitujakin. Eli ei ole järkevää olla ilman kasviksia/vihanneksia vaikka niistä joutuu hiilareitakin saamaan.

Mulla on nyt karvan vaille 4,5 kuukauden karppamisen keskiarvohiilarit 15,3 g/vrk, eikä ole ollenkaan ollut huonoa oloa hiilareiden vähyydestä. On myös ollut päiviä, jolloin hiilaria on tullut päivässä alle 5 grammaa, eikä sekään ole tehnyt oloa huonommaksi tai paremmaksi, eikä myöskään ole vaikuttanut millään lailla jaksamiseen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 09:40:19 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ei kukaan suosittele hankkimaan huonoa oloa. Jos muutaman päivän totutteelunkin jälkeen olo ketoosissa on huono, silloin hiilaria kannattaa lisätä hiukan. Pienellä vähemmistölllä voi olla näin. Kropan kuuntelu on alakarppi-ideologian ydin kohtia.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 11:46:54 
Poissa
karppi
karppi

Pullahiiri kirjoitti:

Minusta sinun juttusi pysyvät vielä ihan asiallisen puolella. Ja ihan oikeassa paikassa tässä ollaan kättä vääntämässä.

Lueskelin jostain ihan suomalaisesta lähteestä, että väestöstä n. neljännes on sellaisia, joilla verensokeri ei suuremmin heilahtele. Mahtavatko nämä ihmiset olla niitä, joille isommatkin hiilihydraattiannokset sopivat?

Sisareni on esimerkki sellaisesta ihmisestä, jolle hiilarin määrä tuntuu olevan yksi hailea. Paino pysyy kurissa ja veriarvot kunnossa - puuron, perunan, leivän ja karkin mussutuksesta huolimatta. Siskon siipalla menee vähän huonommin: kolesteroliarvot ovat pilvissä.

Eniten minua on alkanut viime aikoina nyppiä tällainen juttu.

Alkuun lainaus KTL:n sivuilta: "Tyypillisissä ravitsemussuosituksissa annetaan suositusluvut tärkeimpien ravintoaineiden kuten rasvojen, proteiinien, vitamiinien ja kivennäisaineiden saannille. Koska ravintoaineiden yksilöllinen vaihtelu voi olla huomattava, on suositusluvut laskettu keskimääräisen tarpeen ja sen hajonnan perusteella niin suureksi, että se vastaa koko terveen väestön tarvetta." Tämä on muistaakseni vielä kärjistetymminkin sanottu jossain - en vain nyt jaksa penkoa - pääpointtina kuitenkin se, että ravitsemus on yksilöllistä.

Kun nyt kerran on ihan julkiseti tunnustettu, että ravintoaineiden yksilöllinen vaihtelu on suurta, miksi ihmeessä laihduttajalle tyrkytettävä ainoa vaihtoehto on se low-fat -linja?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 12:19:12 
Poissa
karppi
karppi

Niin, itse asiassa vielä toinen juttu. Palaan tuohon hiilihydraattiasiaan ja niiden tarpeellisuuteen / tarpeettomuuteen. Tämä on ihan alakoulutasoista tekstiä, älkää nyt vain kukaan loukkaantuko. Keskustelussa esille tulleita aiheita tulee toistettuakin. Pointti on minusta kuitenkin tärkeä, täällä kun keskustelu lipsahtaa niin helposti aineenvaihdunnan yksityiskohtien tasolle.

Ravintoaineita on periaatteessa kahta perustyyppiä. Energiaravintoaineita, joista saadaan siis yksinkertaisesti energiaa kehon lämmöntuotantoon, liikkumiseen ja muihin prosesseihin. Kehon bensaa siis.

Sitten on ravintoaineita, joita käytetään kehon rakentamiseen, aineita, joilla on tärkeä tehtävä solukemiallisissa prosesseissa, solunosien uusiutumisessa, solujen rakennusaineena jne.

Tästä voidaan johtaa kolme erilaista ravintoaineryhmää.

Puhtaat rakennusaineet (näillä ei siis ole "bensa" -roolia lainkaan). Näihin kuuluvat erilaiset hivenaineet vitamiineista kivennäisaineisiin. Niitä, tai niiden esiasteita (joissain hivenaineissa, esim. D-vitamiini) on pakko saada ravinnosta.

Sitten on sellaisia ravintoaineita, joilla on sekä rakennusaineen, että polttoaineen rooli. Tällaisia aineita ovat rasvahapot ja proteiinit. Minusta on erittäin tärkeää muistaa (ja moni tästä täällä usein muistuttaakin), että nämä ovat SOLUJEN PERUSRAKENNUSAINEITA, solukalvoissa ja solujen ravontovarastona lipidit, eli rasvat, DNA, RNA ja soluelinten muut toiminnalliset ovat monimutkaisia proteiinimolekyylejä. Jos näitä ravintoaineita saadaan yli tarpeen, niitä voidaan käyttää myös polttoaineena.

Ja sitten on puhtaat ravintoaineet; siis bensa, eli löpö. Ja tähän ryhmään kuuluvat vain hiilihydraatit. Hiilihydraateilla ei ole minkäänlaista rakennusfunktiota kehossa. Ainoa välttämätön tarve hiilihydraatteihin liittyen liittyy käsittääkseni aivotoimintaan, aivot tarvitsevat osan energiasta glukoosina. Mutta tämän määrän keho pystyy valmistamaan proteiinista.

EDIT: myös rasvoista elimistö pystyy valmistamaan pieniä määriä sokereita.

Mutkan kautta tämä perusasetelma tulee esiin vaikkapa tuosta edellisestä KTL-lainauksesta: "...suositusluvut tärkeimpien ravintoaineiden kuten rasvojen, proteiinien, vitamiinien ja kivennäisaineiden saannille...". Hiilihydraateilla ei tässä lauseessa ole sijaa...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 337 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 617 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00