Kutri kirjautumatta kirjoitti:
Puntari kirjoitti:
Mä kysyn nyt sulta Kutri ja muutkin, kun olen jo pitkään miettinyt yhtä asiaa. Täällä Jenkeissähän kun ihmiset puhuvat vain hiilihydraateista (poislukien alakarppaajat) eli total carbseista, ja Suomessa taas puhutaan imeytyvistä ja imeytymättomistä hiilareista (=kuiduista). Kuitenkin molemmissa maissa suositellaan samankaltaista ruokapyramidia samoine ravintoainesuhteineen.
--
Eli mun logiikan mukaan pyrkiessään syomään 50 E% hh suomalainen tulee suomalaisten tuotteiden tuoteselosteita seuratessaan syoneeksi huomattavasti enemmän (imeytyviä) hiilareita kuin amerikkalainen, samaan suositukseen pyrkivä lajitoverinsa (olettaen, ettei amerikkalaisen verrokin kuidunsaanti ole puhdas nolla) - pitääko paikkaansa? Ja ennen kaikkea, ovatko Suomen ravitsemussuosittelijat tästä erosta tietoisia?
Alakarppaajallehan tällä ei ole merkitystä, kun vain imeytyviä seurataan.
Logiikkasi on pielessä, koska suositukset on energiaprosentteina, ei grammoina.
Olen blondi, joten logiikkani saattaa hyvinkin olla pielessä, mutta väitän edelleen vastaan käytännollisemmällä esimerkillä:
Leikitään, että kaikki amerikkalaiset ja suomalaiset syovät 2000 kcal päivässä ja noudattavat suositusta, jossa 50% energiasta tulee hiilihydraateista, 30% rasvasta ja 20% proteiinista. Kuitua he saavat 30 g päivässä. Homma menee seuraavanlaisesti:
Suomi
- 50% hh = 1000 kcal = 250 g
- 30% r = 600 kcal = 67 g
- 20% p = 400 kcal = 100 g
Tämän
lisäksi he siis syovät 30 g kuituja, joita Suomen tuotteiden ravintosisälloissä ei ole laskettu mukaan hiilihydraatteihin.
USA
- 50% hh = 1000 kcal = 250 g
- 30% r = 600 kcal = 67 g
- 20% p = 400 kcal = 100 g
Eli muuten sama kuin edellä, mutta tässä tapauksessa kuidut
vähennetään kokonaishiilareista, koska tuotteiden ravintosisälloissä kuidut on laskettu mukaan hiilihydraatteihin. Eli käytännossä amerikkalainen tuleekin syoneeksi vähemmän imeytyviä hiilareita:
250 g - 30 g = 220 g, mikä tekee 880 kcal ja on enää 44% kokonaisruokavaliosta.
Vielä kääntäen:
Suomessa 100% muodostuu seuraavasti:
- 50 % hiilaria
- 30% rasvaa
- 20% proteiinia
Ja Jenkeissä taas näin:
- 44% hiilaria
- 6% kuitua
- 30% rasvaa
- 20% proteiinia
Koska kuiduissa ei ole energiaa, tästä tuleekin vain 1880 kcal.
Ja uskallan väittää, että Jenkeissä tavallinen kaduntallaaja, joka ei ole Zonella tai Atkinsilla tms., laskee kokonaishiilareita eikä pelkästään nettohiilareita.
Olenko ihan pihalla?