Olen sitä mieltä, että "täysin tervettä" ihmistä ei olekaan, vaan jos tarpeeksi tutkitaan, jokaisen elimistöstä löytyy jokin "vika" tai heikkous. Yhdellä vika on jossain tietyssä elimessä, joka ei toimi yhtä tehokkaasti kuin kaverilla, toisella taas heittelee hormonit tai verensokeri, kolmannelle kehittyy riippuvuus....
Ja mistäs tiedät, että jollakin kyseessä on sairaudesta johtuva turvotus, eikä "ylensyönnistä" johtuva rasvan kertyminen, Hymykin oli ilmeisesti vuosia syyttänyt paino-ongelmastaan vain itseään
Esimerkkinä itsekurista, noin 10v. tupakoinnin jälkeen minulla ei ollut suuriakaan vaikeuksia lopettaa tupakointia, mutta miehelleni se on tahdosta huolimatta lähes mahdotonta. Sen sijaan, että moittisin häntä huonosta itsekurista, (koska olenhan itsekin onnistunut lopettamaan ilman ongelmia) ymmärrän täysin sen tunteen, kun ei pysty olemaan ilman annostaan, tälläinen oli myös minulla olo hypoglykemian kourissa.
Hymyltä lainattua:
On vielä olemassa sairauksia ja toimintahäiriötiloja joista ei joko tiedetä ollenkaan tai tiedetään hyvin vähän. Syyt lihavuuteen voivat olla muuallakin kuin vain syömisissä ja syömättä jättämisissä.