karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-01 13:52:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 199 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 710 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Karppaamisen hinta
ViestiLähetetty: 2007-11-19 10:14:06 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

KeijuK kirjoitti:
Tässä tulevana (köyhänä) karppaajana olen pohdiskellut, kuinka paljon enemmän/vähemmän karppi ruoka maksaa

Mitään et saa sisäänvetotarjouksesta (paitsi jotain lihoja ehkä) saati valmiina, suklaa on hiton paljon kalliimpaa, paitsi rasioissa joulun alla maksaa saman verran, että kannattaa ostaa varastoon, leipominen on sikahintaista, maku kun karppiintuu niin mikä tahansa ei enää kelpaa (esim. "hyvä" leipä ei maistu enää yhtään milleen, ihmettelet ääneen miten olet joskus voinut mättää jotain pastaa päivästä toiseen, saati sitten perunoita ja juustoissa ja punkuissa pitää siirtyä vallan astetta tuhdimpiin ja lihoissa kohta jo luomuun). Että luultavasti kalliiksi tulee. Arvovalintakysymys.

Voit käyttää pakasterehuja. Niin muutkin tekee.

Ja kahviin voi hyvin laittaa myös nökäreen voita, varsinkin jos vaihtoehtona on joku litkumaito.

......................

Toisaalta, kuten on jo käynyt ilmi, halpaakin ruokaa on ihan helppo hankkia ja valmistaa. Se taas vaatii hiukan viitseliäisyyttä. Arvovalintakysymys.

Joku muuten jupisi jotain siitä, että karppia ei sais muka verrata tavissipsikarkkivalioon. Miksei muka? Mä en ainakaan tunne kun mun vanhemmat jotka ei säännöllisesti osta niitä sipsejä, limuja ja karkkeja (kylläkin ostavat ja syövät keksejä joka päivä). Kaikki muut tekee niin ja se on niille ihan normaali ruokailumalli. Virallisterveellinen on oikeesti aikamoisessa paitsiossa. Ennen kun ite olin vt niin taisin olla ainoo oikeesti vt, eikä mun ruokavalioon kuulunut kun kerran-kaksi vuodessa kylässä syödyt sipsit.

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 10:20:37 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

Perenna kirjoitti:
Minkäs sille voi, että perunaa halvempaa ja monipuolisempaa ruoanvalmistusraaka-ainetta on vaikea keksiä! On vaikka kuinka paljon keittokirjoja joissa on pelkkiä perunaruokia, eivätkä ne suurimmasta osasta ihmisiä ole pahoja ruokia.

Mä en ole ikinä tajunnut tota perunajuttua. Yhtenä kesänä söin uuniperunoita (Turun torilla oli semmonen koju, ihan uus juttu sillon), mutta kyllä siinäkin oli ne täytteet pääosassa. Ainakin mulle. VS-pottukin on pääasiassa jotain ihme ns-vs-pottua tyyliin "kaada tästä pussista nää ja tosta noi ja päälle joku litku". Eipä herätä mitään himoja (täysin tasapainoton maku). Perunamuusi jossa on kunnolla voita ja täysmaitoo on sentään hyvää. Voisin melkein väittää että se johtuis jostain muusta kun siitä perunasta... Niin joo ja uuspottu sillillä. Vaikkei hyvä sillikään millään lailla vaadi sitä pottua.

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 10:26:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No aurajuustoperunavuokaa vois joskus kaivata, mutta kyllä pottu itessään on tosiaan aikasta köyhän makuinen eväs. Tosin sen takia siitä saakin paljon erilaisia ruokia oheistörsteiden avulla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 10:42:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tässä keskustelussa on sellainen sävy, että jos pitää karppia ruokaa kalliimpana kuin hiilaripommeja, on automaattisesti karppaamista vastustava. Tuntuu, että jos löytää karppauksesta jotain ei-niin-positiivista (en halua tarkoituksella käyttää sanaa negatiivinen, koska se on tähän liian voimakas), niin on rintamakarkuri, joka pitää kivittää.

Itse en ainakaan ole puhunut hinta-laatu-suhteesta verrattuna hiilarimössöjen ja karpin ruuan suhteen, vaan nimenomaan hintasuhteesta. Tekeekö hieman kalliimpi hinta karppiudesta tuomittavaa tai huonoa? Ei tee. Voiko se joskus olla kynnyskysymys? Kyllä voi.

Ymmärrän, että jonkun mielestä hintaerot ovat niin pieniä. Mutta pienelläkin erolla on silloin merkitystä kun 2,5€/hlö (josta on joskus täällä puhuttu) vuorokaudessa ruokaan on ylellisyyttä. Ja heitä/meitä on Suomessakin paljon.

On myös eri asia syödä itse jotain halpaa karppiruokaa vähän pienempiä määriä, mutta jos vaihtoehtona on, keitänkö jokaiselle lapselle yhden munan vai kaikille ison lautasellisen puuroa, valinta ei ole kovinkaan vaikea. Kärjistettyä, mutta monessa perheessä jonka tunnen, joudutaan oikeasti miettimään noin.

nim. Kolmen suora köyhyys-lotossa (yh, monilapsinen perhe ja opiskelu, tutkimusten mukaan kolme eniten köyhyyteen vaikuttavaa tekijää tämän päivän Suomessa)

Viestin otsikko: Re: Karppaamisen hinta
ViestiLähetetty: 2007-11-19 10:57:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

traanitapiiri kirjoitti:
Joku muuten jupisi jotain siitä, että karppia ei sais muka verrata tavissipsikarkkivalioon. Miksei muka? Mä en ainakaan tunne kun mun vanhemmat jotka ei säännöllisesti osta niitä sipsejä, limuja ja karkkeja (kylläkin ostavat ja syövät keksejä joka päivä). Kaikki muut tekee niin ja se on niille ihan normaali ruokailumalli. Virallisterveellinen on oikeesti aikamoisessa paitsiossa. Ennen kun ite olin vt niin taisin olla ainoo oikeesti vt, eikä mun ruokavalioon kuulunut kun kerran-kaksi vuodessa kylässä syödyt sipsit.

Joo, "joku" jupisi. :D Tuo on kyllä varmasti totta. Me olemme traanitapiirin vanhempien kaltainen poikkeustalous, ilmeisesti. Pitänee yrittää tyytyä siihen että kun verrataan, verrataan sipsi-ranskis-limu-karkki-keksi-viineri-eines-linjaan.

Sunflower, sinäkin kuulut sellaiseen pieneen poikkeusväestönosaan jotka eivät yleistä kohorttikokemusta hetkauta.

Kaipa sitten on saivartelua ja pilkunviilaamista ottaa halpaa kotitekoista hiilariruokaa huomioon missään.

Perunat: TIETENKIN ne ovat vain pohja tai lisuke! Höh, kuka nyt perunoita paljaaltaan syö, ellei ole niin vähissä rahat ettei voi syödä kuin perunaa joiden päälle ripotellaan suolaa. Tai maidossa keitettyjä perunoita. Noista halpishiilariruoista olen lukenut, en ole niitä keksinyt, kyllä niitäkin on Suomessa moni joutunut syömään. Mutta ne ovat jo ekstreemiä. HUOM: en yrittänytkään tarjota tuollaisia pottusafkoja vertailukohdaksi tässä ketjussa, jossa piti ideoida halpiskarppimuonaa, en vaikka els ehdotti että otetaan kalorit siten että syödään desilitra voita.

Peruna on raaka-aine, josta saa monen mielestä hyviä ruokia. Perunapiirakat, perunarieska, pannulla lätyksi paistettu perunamuusi...

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 11:07:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ No nyt vastaan, jos homma olisi vaikka jo vähän rauhoittunut?

Ensinnäkin, sekä karppi että virallisterveellinen ruokavalio voivat olla varsin kalliitakin; kummassakin hintaa nostavat tuoreet vihannekset (jotka ovat talvella helposti kalliita) ja tuontituotteet (erilaisia tosin). Virallisen puolen ruoan hintaa (vastaavaan karppiin verrattuna) laskee vähän vilja ja peruna, mutta vastaavasti vähärasvaiset lihat ja täsmäterveystuotteet nostavat sitä yllättävän helposti, paljonkin. Monen karpin hintaa taas laskee rasvaisemmat valkuaistuotteet, mutta niiden määrän kasvu taas nostaa samaa. Yhden sortin nollasumma siis - ehkä lääkekuluja lukuun ottamatta?

Mutta, mutta: olen itse hoitanut nelihenkisen perheen ruokataloutta sekä
1) todella halpana köyhistelynä,
2) aika lailla normien mukaisena virallisterveellisenä,
3) zonen tapaan eli virallisterveellistä vastaavana kalliihkona karppiversiona,
4) täkäläisten runsaslihaisena peruskarppiversiona ja nyt jo pitempään ja tarkoituksella
5) halpisrasvakarppina.
Joten jos ei muuta, niin voin ainakin sanoa, että karpilla voi pysyä terveenä halpisversiollakin.
Mutta en ole kai missään koskaan väittänyt, että olisi pakko?

Sen sijaan väitän kyllä, että kaikki suositukset mm hivenien ja vitamiinien osalta täyttävää virallisterveellistä ruokavaliota ei voi noudattaa kovin halvalla täällä pohjolassa. Karpin sen sijaan voi, noilla valinnoilla - jos haluaa; pakkohan ei ole.

Ja se, miksi helposti vastaan näihin hintaketjuihin johtuu taas siitä, etten erityisesti pidä tästä, ehkä yleisimmästä karppausvastaisesta perusmyytistä, jonka mukaan karppaus on pakosta kalliimpaa kuin viralliset suositkset. Sen kun voi tehdä jopa niin, että se on halvempaa kuin "roskaruoka" ja silti täyttää vitamiini- ja hivenvaatimukset, jopa täällä pohjolassa ja ilman metsää/puutarhaa/kanalaa, josta hakea sieniä, marjoja, rehuja, munia... Mutta en missään väitä, että tämä olisi edes tyypillisin saati helposti opittu tapa.

Ja syy näihin meikäläisen halpiskokeiluihin (siis ei pelkkään voihin vaan täysipainoiseen mutta halpaan karppiin)?
Olen viimeiset vuodet tutustunut aivan liian läheltä laitosruokaan hyvin erilaisissa laitoksissa. Tuo ruoka ei ole edes virallisterveellistä vaan kaukana siitä - jos katsotaan vitamiineja ja hiveniä. Ja silti se täyttää laitosruoalle asetetut (järjettömät) laatukriteerit. Niinpä sen laatua voisi parantaa oleellisesti ja makua heikentämättä ilman yhtäkään lisäeuroa. Mitenkö? Vaihtamalla osan nopeista hiilareista (joita siellä on ihan uskomattomia määriä) kunnon luonnonrasvaan...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 11:13:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä kyllä hahmotan ja komppaan tuota Perennan messagea. Meillä on ruokalasku kasvanut meikäläisen karppausinnostuksen myötä lähes 200 e / kuukausi. (Reilusta 400e/kk nousu yli 600 e/kk, laitan tämän näin julkisesti ylös että tulisi keskusteluun hieman konkretiaa, ainakin yhden perheen osalta)

Meillä nelihenkinen perhe on aikaisemmin syönyt tavalliset leipä-puuro-peruna ateriat+valkuiainen. Joka aterialla on syöty salaattia tai hedelmiä ja marjoja. Herkkuja ja jälkiruokia harvoin. Perunat, porkkanat ja sipulit ovat meille käytännnössä ilmaista ruokaa. Ruokalaskusta on jäänyt pois lähinnä sokerijugurtit ja murot.

Nykyään, kun tärkkelysruuat korvataan ostovihanneksilla ja proden laattuun ja määrään kiinnitetän enemmän huolta, ruokalasku nousee välittömästi ja "silmittömästi". Lihat, juustot, kalat, munakoisot, avocadot, parsakaalit ja kookosöljyt/oliiviöljyt tulevat entisen kinkkukiusauksten ja nakkikeiton sijasta tyyriiksi.

Perheenäiti ei voi jättää viikon ruokalistaa kasvaville lapsille voivellin ja öljykulauksen varaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 11:17:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

els kirjoitti:
Sen sijaan väitän kyllä, että kaikki suositukset mm hivenien ja vitamiinien osalta täyttävää virallisterveellistä ruokavaliota ei voi noudattaa kovin halvalla täällä pohjolassa. Karpin sen sijaan voi, noilla valinnoilla - jos haluaa; pakkohan ei ole.

Tässä huomataan, että minähän puhuin aidan seipäästä :). Minä puhuin yleisesti ottaen hiilarimössöruokavaliosta, en virallisterveellisestä. Tuossa olen kanssasi samaa mieltä, että virallisterveellinen ei tule halvemmaksi kuin karppaus. Pullamössöepävirallisepäterveellinen tulee. Vehnäjauho on halpaa!

Edit: Olettaen että sen virallisterveellisen kaikki ainekset pitää ostaa kaupasta, eli ei ole omaa perunamaata, omenapuita jne.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 11:17:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ei hitto, warriorina mulla ei ole tietenkään koskaan nälkä, mutta tämän threadin luettuani alkoi mieli tehdä hitosti voi-pähkinä-juustorullia, miksen ole tuollaista keksinyt, kuulostaa käsittämättömältä herkulta =P~ =P~ Ja munavoita =P~ Joutuu ehkä tänään syömään molempia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 11:36:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

nekkis kirjoitti:
Ei hitto, warriorina mulla ei ole tietenkään koskaan nälkä, mutta tämän threadin luettuani alkoi mieli tehdä hitosti voi-pähkinä-juustorullia, miksen ole tuollaista keksinyt, kuulostaa käsittämättömältä herkulta =P~ =P~ Ja munavoita =P~ Joutuu ehkä tänään syömään molempia.

[offtopic]Minä sekoitan munavoihin venäläistä hapankurkkua pienen pieninä kuutioina. Silloin voita voi laittaa suhteessa enemmän ilman että alkaa tökkimään. Ja tulee kasviksetkin mukaan :wink: . Tuota syön iltapalana, kun jääkaappi näyttää tyhjältä. Voita, munia ja kurkkuja on kuitenkin melkein aina.[/offtopic]

paukkaa komppaan siltä osin, mitä tulee kasvisten hintaan. Kaalit on yllättävän kalliita verrattuna vaikka perunaan ja porkkanaan. Meillä se ei ole kauheasti vaikuttanut ruokalaskuun, kun jo valmiiksi on ollut perunan syönti aika vähäistä, koska olen vaan ollut siihen niin lopen kyllästynyt.

Lihan hinta meillä taas on laskenut, kun ennen piti olla aina paistijauhelihaa, nyt kelpaa halvempi ja rasvaisempikin. Tosin joihinkin ruokiin käytän silti paistijauhelihaa maun ja koostumuksen takia. Lisään sitten sekaan reilusti voita :lol:

Juustoa meillä on mennyt aina paljon, jos antaa porukan vapaasti syödä niin noin 750g/pv :shock: . Hedelmistä on siirrytty enemmän marjoihin (osto, kun tuossa parvekkeella ei voi oikein viljellä) ja partikseen. Kiisseli oli halvempaa. Partis ja marjat parempaa.

Kunnollisia öljyjä olen aina käyttänyt ja voita, mutta kookosöljyn hinta kirvelee. Sitä tosin en laske oikeastaan ruokakuluihin vaan lääkinnällisiin menoihin ja hygieniaan. Se kun toimii lahvin ja muuten-vaan-syömisen lisäksi dödönä ja ihon rasvauksessa.

Karppia (minä ala- ja lapset hyväkarppia) meillä syödään niin pitkään kun rahaa on reilusti. Kun raha alkaa olla tiukemmassa, minä siirryn hyväkarppiin lasten kanssa. Tosin yritän nyt opetella käyttämään vielä enemmän rasvaa, että saan pidettyä tiukkinakin aikoina itseni alakarppina. Siihen projektiin liittyy yllä oleva reseptikin. Pitäisi oikeastaan avata resepteihin (ihan oikeasti, ilman ironiaa) halvat mutta hyvät rasvapommit-ketju!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 11:41:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Sen sijaan väitän kyllä, että kaikki suositukset mm hivenien ja vitamiinien osalta täyttävää virallisterveellistä ruokavaliota ei voi noudattaa kovin halvalla täällä pohjolassa. [...] [Karppauksen] kun voi tehdä jopa niin, että se on halvempaa kuin "roskaruoka" ja silti täyttää vitamiini- ja hivenvaatimukset, jopa täällä pohjolassa ja ilman metsää/puutarhaa/kanalaa, josta hakea sieniä, marjoja, rehuja, munia...

Tästä ei vallitse erimielisyyttä. Näin minäkin sen näen. Halusin lisäksi muistuttaa, että on olemassa vielä kolmaskin mahdollisuus hiilariruoalle virallisterveellisen ja roskaruoan välissä. Mutta kohorttikokemus on väestötieteellinen tosiasia, jota vastaan on turha potkia.

Minä muuten tosiaan tein elsin juustovoirullia, kuten edellä kerroin, mutta taisi se jäädä yleisessä kiihtymyksessä huomaamatta. En kyennyt syömään kuin yhden, senkin vähän pakottamalla. Epäilemättä tein sen jotenkin huonosti, olenhan huono kokki, mutta en aio koettaa uudestaan.

Rasvaisesta ruoasta kyllä pidän. Siansipruista, pekonista, kaikesta mikä valmistetaan kermasta, voisulasta vaikka minkä päällä, munavoista vaikka minkä kanssa... Mutta tietysti on aivan eri asia syödä rasvaista ruokaa kuin syödä voita. Niin että otahan nekkis lusikka ja kuopaise voipaketista.

Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 11:45:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sunflower kirjoitti järkevästi. Rasvapommiketju reseptiosiossa voisi olla hyvä.

Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 11:58:14 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Perenna kirjoitti:
Niin että otahan nekkis lusikka ja kuopaise voipaketista.

En muuten kuopaise, ainakaan tässä vaiheessa. Mutta monessa, monessa asiassa olen takkini kääntänyt vuosien varrella, joten saattaapi olla että jossain vaiheessa totean ne pähkinät turhaksi voin höysteeksi ja sitten... :D

Sunflow kirjoitti:
Minä sekoitan munavoihin venäläistä hapankurkkua pienen pieninä kuutioina. Silloin voita voi laittaa suhteessa enemmän ilman että alkaa tökkimään. Ja tulee kasviksetkin mukaan Wink

Uuh, kokeiluun menee tuokin! Kuulostaa ihan =P~

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 12:46:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kääk! Enpä olis uskonut että tällaisen taistelutantereen saan aikaan tuolla alkuperäisellä kysymyksellä! :shock: Toisaalta nyt on asiaa ruodittu hyvin monelta kantilta, eri asia johtiko se mihinkään...

Mukava että joku uskalsi laittaa rehellisesti oman ruokabudjettinsa tarkasteluun! Harmi että muut ei pohtimisen tohinassa ole asiaan kommentoineet tai tuoneet omaa budjettiaan ilmi. Se, onko siitä kenellekkään hyötyä, on eri asia. Ihan mielenkiinnosta olisin asiaa tarkastellut. Oma ruokabudjetti on 150-200€ paikkeilla kuussa, tähän kuuluu vain oma syöminen. Asun yksin lapseni kanssa, joten kotona ollessa valmistan omat ruoat alusta loppuun itse. Raaka-aineisiin uppoaa rahaa. Joskus kummastutti asia, että melkein samalla budjetilla aikoinaan söi kaksi opiskelevaa ihmistä. Jostain syystä yksin eläessä se sama rahamäärä menee ruokakauppaan. (Tuohon ruoka-budjettiin taitaa sisältyä myös wc-paperit ym. pienet keittiötarpeet. Enpä ole hoksannut kuiteista eritellä pelkästään ruokia :) )

Mitään sipsi-karkki-limppa-pulla-keksi-jäätelölinjaa en ole ikinä edustanut, vaan syönyt pastaa, kasviksia, hedelmiä ja lihaa, 6krt päivässä. Karkki on ainoa paheeni, mutta senkin olen saanut kuritettua yhdelle herkkupäivälle viikossa. Luulenkin että nyt siirtyessäni pikku hiljaa karpimmaksi, ruokalasku pysynee samoissa lukemissa. Kalliit kanan rintafileet ja pastijauheliha vaihtuu helposti halvempaan ja rasvaisempaan vaihtoehtoon, sen sijaan suht edullisen (ruis)pastan korvaaminen esim. kaalilla/kukkakaalilla jne. lisää kustannuksia hieman. Toisaalta syöntikertojen määrä päivässä (toivottavasti!!) vähenee, joten ehkäpä sillä on positiivinen vaikutus ruokakulujen hillitsemisessä. Tottahan gurmeeseen saa rahaa uppoamaan, mutta perusraaka-aineita hankkiessa uskoisin pystyväni pysymään budjetissa kohtuullisen hyvin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 18:34:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olipa monella tasolla kiintoisa ketju. Sohaisenpa muurahaispesään minäkin.

Meidän perheen ruokalasku olisi suurempi minun karppaukseni myötä, koska vain minä karppaan. (tästä meillä myös ajoittain taitetaan peistä - mutta en mene siihen nyt) Einekset, pullat, jäätelö ja sipsit sekä karkkipäivät ovat edelleen muun perheen ruokavaliossa. Joskus käy niin, että säästän olemalla syömättä, kun muu perhe syö eineslaatikoita. Tuore ruoka on kauhean kallista täällä Suomen ehkä kalleimmassa kaupungissa. Nyt meillä on tullut tavaksi, että viikolla syödään halpiseineksiä ja leipää, viikonloppuisin kunnon lihaa ja karppivihanneksia. Harvoin siis viikolla minun lautasellani on karppia, joten kuittaan ruoan joko kermakahvilla (1:2 kermaa ja kahvia) tai voikuutioilla salaa keittiössä. :oops:

Lounasta en syö ellei viikonlopulta jää evääksi (harvoin jää), paitsi neukkaripullan asemesta suklaata.

Tämä ei ole ihanteellinen tilanne, mutta olen mieluummin nälässä kuin syön esim. viljaa, josta saan sanoinkuvaamattomia vaivoja, muun muassa ihottumaa ikäville alueille... Eikä laihtuminenkaan näin epätasaisella syömisellä ole helppoa. Mutta aika aikaansa kutakin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 20:11:21 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

rsisko, täällä on vähän samanlainen tilanne.

Olen huomannut alkaneeni säästämään omassa ruuassa kun loppuperhe vetelee eineksiä ja viljapossuruokaa. Laihtuminen tyssäsi siihen. :? Yritän nyt kuitenkin alkaa tekemään kotiruokaa joka riittäisi pidemmäksi aikaa ja olisi vähän karpimpaa... (Lisäksi perin loppuperheeltä ruokarahat koska rupean tekemään koko helahoidon sapuskat itse..heh) Otan sitä sitten töihin yms. paikkoihin mukaan joissa normaalisti olisin syömättä silkkaa nuukuutta/laiskuutta.

Kyllä se siitä.

2024...takas ruotuun

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 20:58:20 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

rsisko kirjoitti:
Meidän perheen ruokalasku olisi suurempi minun karppaukseni myötä, koska vain minä karppaan. (tästä meillä myös ajoittain taitetaan peistä - mutta en mene siihen nyt) Einekset, pullat, jäätelö ja sipsit sekä karkkipäivät ovat edelleen muun perheen ruokavaliossa.

Jäin ihmettelemään miten sun syömiset voi olla kalliimpia kuin muun perheen, jos muut syövät kallita eineksiä, pullaa, jäätelöä, sipsejä ja karkkeja? Mitä sä oikein sit syöt?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 23:13:09 
Poissa
sintti
sintti

paukka kirjoitti:
Minä kyllä hahmotan ja komppaan tuota Perennan messagea. Meillä on ruokalasku kasvanut meikäläisen karppausinnostuksen myötä lähes 200 e / kuukausi. (Reilusta 400e/kk nousu yli 600 e/kk, laitan tämän näin julkisesti ylös että tulisi keskusteluun hieman konkretiaa, ainakin yhden perheen osalta)

Samansuuntainen linja täällä. En ole ikinä pitänyt kirjaa ruokamenoistamme, mutta itseni ja vaimoni karppaamisen myötä ovat ruokaan laitetut rahat kasvaneet selvästi, ainakin tuon 200e/kk. Lisäksi ruoanlaittoon/ruokalistojen suunnitteluun menee monta tuntia viikossa. Alkuperäinen karppausinnoitteeni oli vain ja ainoastaan painonpudottaminen. En esim. kärsi vilja- tai muistakaan ruoka-aineallergioista. Paino onkin pudonnut reilun vuoden karppauksen jälkeen jo tavoitelukemiin ja nyt jatkan karppaamista, koska se ainakin minulla on helpoin tapa pitää painoni kurissa. Pidän itseäni jonkin sortin kulinaristina (keittokirjoja kertynyt ehkä 6 hyllymetriä, joista tosin suurin osa resepteistä nyt karpille käyttökelvottomia), ja koen suurena haasteena valmistaa monipuolisia ja VAIHTELEVIA ruokia. Niitä miettiessä menee tovi jos toinenkin. Neljä lastamme syövät 'tavallista' ruokaa ja kyllä helpolla ja halvalla pääsee peruna/riisi/pasta-lisukkeilla verrattuna meidän kasvislisukkeisiin. Toki tämä on tietoinen valinta, mutta täytyy sanoa, että karppaamisen kalleus yllätti ainakin minut.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 01:52:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Täyttävimpiä, ellei täyttävin, ruokia mitä olen syönyt oli erään kerran karppipitsa. Meillä oleellinen täyte on sulatettu sianrasva, siis kylkiviipaleista sulanut. Sillä kerralla sitä tuli tavallista enemmän. Määräksi riitti noin puolet normaalista ja päivälliselläkään ei ollut nälkä, kun oli heittänyt pitsaa lounaaksi.

Perennan halvaksi ehdottamat hiilariruoat eivät ole ruokaa vaan aliravitsemusta. Perunat ja puurot ei uppoa. Toisaalta en syö voitakaan paljaaltaan ruuaksi. Ruuanlaiton yhteydessä napsin voipaloja, kun ne ovat niin herkullisia. Eiköhän tätä taviksetkin harrasta. Ollessani muutaman vuoden ikäisenä mummolassa päivähoidossa, sain ruuanlaiton aikaan hellan ohi kulkiessa niinikään voipaloja herkuteltavaksi. Eiköhän se mummokin niitä napsinut (arvaus). Olin muuten iltasella mummon 98 vuotissynttäreillä. Liekkö tuossa jotain yhteyttä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 06:20:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

viaras kirjoitti:
Perennan halvaksi ehdottamat hiilariruoat eivät ole ruokaa vaan aliravitsemusta. Perunat ja puurot ei uppoa.

Aivan oikein: varmasti tulee puutostiloja yhdestä jos toisestakin hivenkivenestä. Tilanne paranee, jos menyyhyn lisää muut halvat suomalaiskasvikset. Valkosipulilantut ovat oiva valkosipuliperunoiden vastine.

Toisaalta perunasta Suomen kansa on saanut merkittävän osan hivenkivenistään, tavisruokavaliossa peruna on mm. yksi kaliumin päälähteistä, koska sitä syödään paljon joka päivä. Vhh-ruokavaliossa on nimenomaan pidettävä huoli siitä että kaliumia ja magnesiumia saa tarpeeksi - tämä ei ole omaa keksintöäni vaan olen lukenut sen käyt kats kaikista vhh-opaskirjoista. Tällä foorumilla on käyty pitkälliset ideoinnit siitä, mistä saisi päivän kaliumit.

Refrengi: Ei minulla ole missiota perunan, leivän eikä jauhojen puolesta, meillä ei syödä noista mitään juuri lainkaan. (Pakko sanoa 'juuri lainkaan', koska kolme kertaa vuodessa syömme paistettuja perunoita. Kun keitetty peruna jäähdytetään, sen hiilihydraatit muuttavat luonnettaan pitkäketjuisiksi ja ovat aivan siedettävän hitaita GI-indeksissä sen jälkeen, ja paistamisrasva vielä hidastaa lisää.) Minulla on missio siitä että asiat eivät ole joko-tai, on-off, mustavalkoisia. On paljon ihmisiä, jotka ovat voineet hyvin vanhalla ruokavaliolla (perunan lisäksi muitakin suomalaisia kasviksia) ennen siirtymistä sipseihin, kekseihin, eineksiin ja limuihin.

Shit happens.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 199 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 710 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00