karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-22 05:17:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 718 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-20 18:07:14 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Perenna:
Sanohan missä Markku on esittänyt yhtäkään kokeellista tutkimusta argumenttiendsa tueksi?
Paitsi kannassa sokerista - jossa hän muuten on karppien mukainen ja Diabetesliittoa vastaan... 8)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-20 18:07:50 
Markku kirjoitti:
Tällä perusteella eräässä viime syksynä radiosta kuulemassani lääketieteellisessä Reseptori-ohjelmassa (YLE 1, torstaisin)


Kuuleppas. Itsekin radioon haastatteluja antaneena voin sanoa, että ne toimittajat kyllä muokkaavat niitä tekstejä just niinkuin ne tykkäävät. En luottaisi ensimmäisenä edes YLE:n radio-ohjelmien objektiivisuuteen. Ja toiseksi, tässä tapauksessa, haastateltavan asiantuntijuuteen:

Markku kirjoitti:
kritisoitiin Atkinsin dieettiä.ohjelmassa Sitä kuten muitakin ihmedieettejä suositeltiin vain pakottavissa tilanteissa.


Oliskos haastateltavana ollut esim. Kelan erikoistutkija Paula Hakala? Ongelmahan on, etteivät he itsekään tiedä, mitä tarkoittaa Atkinsin dieetti! Heidän käsityksensä on se sama stereotypia kuin kaikilla muilla - ilmeisesti sinullakin - eli rasvaa vedetään niin että napa ruskaa ja heinät jää vähemmälle. En sanoisi ihmedieetiksi sellaista, jota ihminen on noudattanut monta sataa tuhatta vuotta. Sen sijaan nykyinen, noin muutaman vuosikymmenen käytössä ollutta sokeria ja puhdistettuja viljoja sisältävä ruokavalio on todellakin ihme/muotidieetti, jonka pitkäaikaisvaikutukset uhkaavasti jo alkavat näkymään. Näinkin lyhyellä aikaperspektiivillä. Kakkostyypin diabetesepidemia on räjähtämässä käsiin. Kakkostyypin diabetestä todetaan nykyisin jopa lapsilla, vaikka se ennen oli varttuneempien aikuisten tauti.

Markku kirjoitti:
Useimmissa tapauksissa näillä dieeteillä laihduttamaan onnistuneet henkilöt ovat lihonneet dieetin lopettamisen jälkeen uudelleen, jotkut jopa entiselleen.


Höh? Mitäs tuossa on ihmeellistä? Jos laihdutat painonvartijoilla ja "lopetat" niin takuulla lihot uudelleen. Ei Atkins tarkoittanut dieettiään miksikään pikadieetiksi, tai kuuriksi. Tämä on elämäntapa.

Markku kirjoitti:
Suomessahan rasvan kulutus henkeä kohti on ollut maailman korkeimpia.


Miten niin? Miten perustelet tämän? Suomessa saa nykyisin hakemalla hakea vaikkapa normaalirasvaisia juustoja ihan suurennuslasin kanssa. Norjassa tilanne oli päinvastoin. Siellä ei light-tuotteita hyllyllä juurikaan ollut. Norjalaiset ovat hoikempi kansa kuin suomalaiset.

Jokatapauksessa Markku: asenteesi, joka vilisee valituista paloista opittuja stereotypioita, loukkaa minua. Se myös loukkaa täällä monia muita, jotka olemme Atkinsilla onnistuneet ja jatkamme tätä elämäntapana. Ota ensin selvää vaikkapa ihan oikeista, alkuperäisistä lähteistä, mistä Atkinsissa on kyse. Näin ehkä keskustelumme täällä on jatkossa rakentavampaa.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-20 20:25:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Markku kirjoitti:
Elka kirjoitti:
Markku kirjoitti:
Kyllä diabeetikoille on riittävän suuri valikoima terveellisiäkin hiilihydraatteja.


Riittävän? Mihin?

Mirkan antamassa artikkelissa
http://www.ajcn.org/cgi/reprint/76/1/5.pdf

on lueteltu 750 ravintoaineen GI-arvot, joista valtaosa on pienempi kuin glukoosin ja valkoisten vehnäjauhojen. Onhan valikoima suuri ja monipuolinen.


:lol: On valikoimaa, kyllä minä sen tiedän. Mutta mihin niiden pitäisi riittää, oli kysymys? Takaamaan ehkä riittävän nälän ja ylensyönnin varastorasvan tankkaamiseen? Muuta ei nyt tule mieleen.

Markku kirjoitti:
Elka kirjoitti:
Markku kirjoitti:
Onhan selvää, että verensokeri kohoaa niiden nauttimisen jälkeen, mutta kyllä terve elimistö ne kestää.


Hyvin sanottu. Mutta kuinka kauan se on terve? Eikä minusta diabeetikon elimistö ihan niitä terveimpiä ole.


Terveen ihmisen verensokeri säätelee insuliinin eritystä ja toimintaa. Kun veren glukoosipitoisuus alkaa kohota, insuliinin eritys lisääntyy ja glukoosi siirtyy solujen käytettäväksi. En tiedä tarkkaa kuinka korkeisiin arvoihin verensokeri kohoaa terveellä ihmisellä, mutta diabetes on varma, jos veren glukoosipitoisuus yli 200 mg-% (mg glukoosia/100 ml verta) eli 11,1 mmol/l (Kangas ym, Diabetes mellitus - Sokeritauti, 1972, tai Kodin suuri lääkärikirja, Valitut Palat, 1990-luvulla). Yleensä veren glukoosipitoisuus on tunnin kuluttua aterian jälkeen 180 mg-% eli 10 mmol/l. Näiden mittauksiköiden yhteys on siinä, että glukoosin molekyylipaino on 180 g/mol = 180 mg/ml). Jälkimmäistä yksikköä käytetään nykyään paljon enemmän kuin edellistä.


Rautalangasta: Sanoit, että terveen elimistö kestää. Ehkä näin, mutta onko se diabeetikon elimistö siis terve ja kestää sen, mitä ns. terve elimistö. Ja kuinka kauan elimistö kestää terveenä, jos sitä kuormittaa roskaruoalla, oli kysymys. Ei mitä pitoisuuksia ja miten mittaillaan,


Elka kirjoitti:
Markku kirjoitti:
Helppo on syyttää lääketeollisuutta yhteistyöstä esim. Diabetesliiton kanssa tai Diabetesliittoa jäsenhankintayrityksestä. Näille syytöksille pitäisi löytää myös joitakin todisteita ennen kuin niitä ryhtyy esittämään.


Itsehän Diabetesliitto sivuillaan kertoo tekevänsä yhteistyötä. Minä luin ne linkittämäsi sivut myös.

("Yritysyhteistyö

Tällä sivulla esittäytyvät Diabetesliiton merkittävimmät yritysyhteistyökumppanit.")

Ja siitä "jäsenhankinnasta" kirjoitin: "ruokavalio-ohjeista voi päätellä".


Markku kirjoitti:
Yhteistyö lääketeollisuuden kanssa on tietenkin välttämätöntä, jotta diabeetikot saisivat sopivia lääkkeitä. Uusia ja tehokkaampiakin lääkkeitä on kehitettävä, ja siihenkin tarvitaan yhteistyötä.

Eivät nuo ruokavalio-ohjeet sentään osoita mitään jäsenhankintakampanjaa. Liian ankaria ruokavalio-ohjeita on turha antaa, koska kaikki eivät niitä kuitenkaan noudata. Ruokavalion ja lääkkeiden avulla diabetes pyritään pitämään tasapainossa.


Ensin tivasit todisteita ja nyt kirjoitat, että on tietenkin välttämätöntä. Ja miksi yhteistyö leipätehtaan kanssa on välttämätöntä? Ja tuolla logiikalla ei pitäisi olla mitään promillerajoja veren alkoholille autoillessa, koska kaikki eivät niitä kuitenkaan noudata. Ruokavaliosuositus on sellainen, että se takaa lääkkeiden tarpeen.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 
 Viestin otsikko: Re: väittelyä
ViestiLähetetty: 2005-07-20 21:01:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-10-18 00:50:12
Viestit: 1630
Ari kirjoitti:
Huomenta
Markku näyttä olevan “vanhan koulukunnan” kasvatti ja on liittynyt meihin vai provosoidakseen tätä keskustelu palstaa. Hänen kommentit ovat kuin suomi24 palstalta. Turha hänen kanssaan on väitellä tai edes keskustella, näyttää olevan sen verran vanhan opin sokaisema.
sivusta seurannut.
Tv AP


Asiaa jollain tavoin, mutta taas ei. Markku sentään kirjoittaa kunnon
suomea, toisin kuin suurimman osa suomi24:ssa roikkuvista. Toivoa on :)

-yupik


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-20 23:43:57 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Satuinpa tällaiseenkin törmäämään II tyypin diabeteksen osalta.

http://www.diabetesincontrol.com/module ... e&sid=1596

Poiminta: "A high-protein diet lowers blood glucose postprandially in persons with type 2 diabetes and improves overall glucose control. A five-week high-protein diet improves glycemic control and lipid profiles without adversely affecting renal function in type 2 diabetes."

Ja sitten tämä jossa on seassa jotain jännää... kun tarkkaan lukee..

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/2/405


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 08:49:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-17 11:51:30
Viestit: 893
Markku kirjoitti:
Yhteistyö lääketeollisuuden kanssa on tietenkin välttämätöntä, jotta diabeetikot saisivat sopivia lääkkeitä. Uusia ja tehokkaampiakin lääkkeitä on kehitettävä, ja siihenkin tarvitaan yhteistyötä.


Markkinointialan ammattilaisena kehottaisin miettimään seuraavaa asiaa: Kuka hyötyy, että maailmassa on diabeetikoita, sydän- ja verisuonitautisia yms? Lääketeollisuus. Lääketeollisuuden motiivi tuputtaa sairaille ihmisille runsashiilihydraattista ruokavaliota? Rrrraha.

Toivon ettet ole niin sinisilmäinen, että kuvittelet kaikkien lääketieteen ammattilaisten olevan "ihmisen asialla". Onhan se helppo tarjota apuaan, kun siitä kerran voi hyötyä taloudellisesti.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 09:13:02 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Tässä on muuten uudestaan linkki siihen Uppsalan tutkimukseen, jossa "virallista" ja alakarppia testattiin pohjoismaisille diabeetikoille. Sen mukaan parannus lowcarbilla voittaa 6-0 sekä virallisterveellisen että kaikki kokeilut liikunnan terveyttä edistävistä vaikutuksista. ... Ja tämä on juuri niitä tutkimuksia, joiden kaltaisia ei vahingossakaan löydy vaikkapa Diabetesliiton tai -säätiön tutkimuskohteista.

http://www.ltblekinge.se/bls/medicinkar ... vement.pdf

Ja vertailuksi: Diabetestutkimussäätiön apurahan saajat Hesarissa (21.7.2005): Tällä kertaa rahaa saivat tällaiset kohteet:
- tutkimus 1- ja 2-diabeteksen vaikutuksia aivoihin (hyvä sinänsä, mutta tässä ei yritetäkään parantaa)
- rasvamaksan vaikutus metaboliaan (joka on muutenjo aika pitkälle kai tiedossa - mutta tässäkään ei ihmetellä, mistä se on tullut)
- kolesterolin vaikutus 1-diabeteksessä (ks. ensimmäinen kohta)
- yksi puhdas lääkeainetutkimus
- ja laihdutuspantaleikkauksen vaikutus maksan rasvoittumiseen ja metaboliaan.

Toivotan toki paljon onnea ja menestystä näillekin tutkijoille.
Ei ole heidän vikansa, että rahaa saa vain tällaisiin tutkimuksiin.

terv els

Ps. KUinka tulikaan mieleen lainaus Murphyn laeista


The golden rule of arts and sciences

The one who has the gold, makes the rule

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 10:32:33 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
els kirjoitti:
Ja tämä on juuri niitä tutkimuksia, joiden kaltaisia ei vahingossakaan löydy vaikkapa Diabetesliiton tai -säätiön tutkimuskohteista.



On ne merkillisä nuo sattumat ja vahingot. Mutta jos vahingot ja sattumat alkavat olla johdonmukaisia niin ...hmm...... * eihäntätähaluaajatella*..

Ai niin mutta se kulta, senhän pitäisi estää vahinkoja.. eikuvaimitensemenee.. ;) 8)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 10:49:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-05-21 13:22:17
Viestit: 198
Pappa kirjoitti:
els kirjoitti:
Ja tämä on juuri niitä tutkimuksia, joiden kaltaisia ei vahingossakaan löydy vaikkapa Diabetesliiton tai -säätiön tutkimuskohteista.



On ne merkillisä nuo sattumat ja vahingot. Mutta jos vahingot ja sattumat alkavat olla johdonmukaisia niin ...hmm...... * eihäntätähaluaajatella*..

Ai niin mutta se kulta, senhän pitäisi estää vahinkoja.. eikuvaimitensemenee.. ;) 8)

Sen verran olen seurannut tätä tutkijapuolen rahoitusjuttua. Että eihän rahanjako mitään sattumaa ole. Vanhat ja perinteiset tutkijat istuvat niillä rahajakopalleilla, ja myöntävät rahoitusta omille ja kavereidensa väitöskirjaohjattaville.
Jos joku ulkopuolinen "väärän" ohjaajan kanssa yrittää hakea rahoitusta, niin sitä ei yksinkertaisesti myönnetä. Siksi vanhat ja perinteiset tutkimusaiheet saavat rahoituksen. Tätä rahanjakoa ei tietystikään myönnetä ääneen, koska kyseessä on sanattomista sopimuksista. Kaveri antaa kaverinsa opiskelijalle, joka puolestaa antaa ensiksimainitun opiskelijalle. Kyse on leivästä ja sen jakamisesta.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 11:14:36 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Näinhän se menee. Varsinkaan ei haluta rahoittaa semmoisia tutkimushankkeita, joiden tulos on epävarma, puhumattakaan uhkaisi omaksuttuja näkemyksiä. Siinä mielessä se Oulun tutkimus, jossa virallisterveellinen ruokavalio huononsi veren rasva-arvoja tavissyömiseen verrattuna oli vänkä. Ja kyllä sitä sitten yritettiin selitellä!

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 11:15:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-03 11:42:41
Viestit: 1791
Tunnustan etten jaksa lukea Uppsalan tutkimuksen abstraktia, koska sen ymmärtäminen vaatii enemmän paneutumista kuin mihin tunnun kykenevän. Sen sijaan uskon elsin ja Mirkan referointeihin siitä. Suomalaisia diabetestahoja voisi syyttää massakuolemantuottamuksesta, kun ne jättävät Uppsalan tutkimustulokset huomiotta.

els, näin juuri on useimpien meistä laita: muodostamme mielipiteemme vaikeiden alkuperäislähteiden sijasta referaattien pohjalta. Monet asiat ovat yleistietoa, jolle ei osaisi antaa lähteitä. Ei virallisissa suosituksissakaan ole lähdeviitteitä, meidän vain oletetaan uskovan niihin. Kuten tietysti uskommekin - paitsi jos vastakkainen informaatio vakuuttaa enemmän.

_________________
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 11:23:13 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Perenna, lue edes se lopussa ollut juttu bussinkuljettajasta.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 11:45:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-03 11:42:41
Viestit: 1791
Mirka kirjoitti:
Perenna, lue edes se lopussa ollut juttu bussinkuljettajasta.

No sen verran täytyi minunkin suostua näkemään vaivaa. :D

Jopa kannatti lukea.
Uppsalan tutkimustiivistelmä kirjoitti:
One example was the case of a bus driver, who had been referred to the clinic. A poor diabetes control had necessitated commencement of insulin therapy, and, according to Swedish laws, this disqualified him from holding a passenger service vehicle license. The patient was offered to test the LCD which he accepted. Two weeks later he was able to discontinue the insulin treatment and resume his profession.


(Suom.: Eräs esimerkki oli bussinkuljettaja, joka oli lähetetty klinikalle. Hänen oli ollut pakko aloittaa diabeteksensa insuliinihoito, ja Ruotsin lain mukaan hän menetti matkustajien kuljetukseen oikeuttavan ajolupansa. Potilaalle ehdotettiin siirtymistä kokeeksi vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle, mihin hän suostui. Kaksi viikkoa myöhemmin hän voi luopua insuliinihoidosta ja palata takaisin työhönsä.)

Tiivistelmässä sanotaan myös: The present observations show that a simple change of the caloric proportion of carbohydrates, protein and fat in the diet is an effective tool in the management of type 2 diabetes.

(Suom.: Tehdyt havainnot osoittavat, että yksinkertainen ruokavalion hiilihydraatti-, proteiini- ja rasvaosuuksien muutos toimii tehokkaasti kakkostyypin diabeteksen hoidossa.)

Markku, kommentoi tätä ole kiltti!

_________________
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 12:17:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Perenna kirjoitti:
Tunnustan etten jaksa lukea Uppsalan tutkimuksen abstraktia, koska sen ymmärtäminen vaatii enemmän paneutumista kuin mihin tunnun kykenevän. Sen sijaan uskon elsin ja Mirkan referointeihin siitä. Suomalaisia diabetestahoja voisi syyttää massakuolemantuottamuksesta, kun ne jättävät Uppsalan tutkimustulokset huomiotta.

els, näin juuri on useimpien meistä laita: muodostamme mielipiteemme vaikeiden alkuperäislähteiden sijasta referaattien pohjalta. Monet asiat ovat yleistietoa, jolle ei osaisi antaa lähteitä. Ei virallisissa suosituksissakaan ole lähdeviitteitä, meidän vain oletetaan uskovan niihin. Kuten tietysti uskommekin - paitsi jos vastakkainen informaatio vakuuttaa enemmän.


Perenna: Tuo alleviivattu kohta on ihan jees ja näin sen pitää ollakin. Ei-koulutettujen ei tarvitse osata lukea tieteellisiä tekstejä. Mutta ei-koulutetut saavat (ja minusta heidän jopa pitäisi) vaatia perusteluja ihmisiltä jotka tietävät tai ainakin sanovat tietävänsä.

Uskoa saa mitä haluaa - ja luottaa siihen mitä uskoo. Mutta jos väittää tietävänsä, on oman kanta pystyttävä perustelemaan. Markku kuuluu tässä eri luokkaan kuin sinä, koska hänet on omien sanojensa mukaan koulutettu sekä luonnontieteeseen että tekemään tieteellistä tutkimusta (vaikka kahdella jutulla ei vielä tullakaan tieteentekijäksi 8)). Kun hän tämän pohjan jälkeen väittää tietävänsä, on kenellä tahansa oikeus pyytää tähän myös perusteita. Näitä hän ei ole antanut. Tämä suututti minut.

Se, että ärähdin kiitoksellesi, Perenna, on tuon saman kolikon toista puolta ja liittyy maittimeikäläisiin. Ei joka miehen ei tarvitse osata lukea tiedettä. Mutta jokaisen pitäisi osata vaatia perusteita "viisaampien" väitteille, etenkin jos asiasta on kuullut muutakin tietoa. Sinulle riitti, että Markku sanoi kuulleensa tällaisista asioista. Ei se näin menel

Kun muistelen neljää tai viittä isompaa riitaketjua joissa on sivuttu varsinaista tutkimusta ja tautiriskejä, niin tuntuu siltä, että täältä löytyy jatkuvasti kourallinen väkeä, jotka väittävät, että vain ja ainoastaan virallislinjan vastaisten mielipiteiden pitäisi olla perusteltuja - usein vielä kerta toisensa jälkeen. Ilmeisesti Galilleo Galilein aikana nämä samat olisivat ystävällisesti kiittäneet jokaista tunnustettua tiedemiestä, joka tiesi maan olevan maailmankaikkeuden keskus - ja litteä.

Perusteluja saa ja pitää kysyä, koska vain perusteiden jatkuva vaatiminen pitää sekä tutkimuksen että yhteiskunnan terveenä. Ilman perusteiden vaatimista kaikki teoriat ja tutkimus seisovat tukevasti savijaloilla ja suossa. Ilman kokeita ja teorioiden jatkuvaa testausta joka ikinen asiantuntija ja guru menee ennen pitkää metsään omine ajatusrakennelmineen. Sen verran monimutkainen on tämä materiaalinen maailmamme, sekä ei-eläviltä että eläviltä osiltaan.

... sanoo kokeelliseen tutkimukseen koulutettu
ja sitä ynnä omilla aivoillaan ajattelua vahvasti kannattava els

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 12:29:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-05-21 13:22:17
Viestit: 198
Tässä ketjussa on kyllä tullut paljon ainakin minulle uutta hyödyllistä tietoa.
Pelottavaa muuten havaita, että eihän näillä virallisilla ihmisilä välttämättä olekaan mitään perusteita viralliseen kantaansa.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 13:04:14 
Tää on taas sarjassamme näitä "hengästyneenä ahmin Elsiä"-ketju! Helmi.

Toi Uppsala-linkki varsinkin, se lähti kollegoille kiertoon. 8)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 13:21:28 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Minusta te vaaditte Markulta kohtuuttomia. Olemmehan kaikki itsekin "tienneet" asioiden olevan juuri kuten Markku on kirjoittanut. Uusi ajattelu on lyönyt meidätkin aivan ällikällä. Monet meistä olemme jo monta vuotta etsineet tutkimustietoa, joka osoittaisi tämän ajattelun vääräksi, emmekä ole löytäneet. Päin vastoin tuntuu joka kuukausi tulevan uutta sitä tukevaa aineistoa. Kuinka voimme vaatia Markulta näyttöä, jota ei ole? Annetaan miehelle nyt aikaa tutustua näihin linkkeihin ja etsiä ominkin päin. Ei voi vaatia hylkäämään isoa määrää luotettavana pitämäänsä tietoa käden käänteessä.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 15:35:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
Perenna kirjoitti:
Mirka kirjoitti:
Perenna, lue edes se lopussa ollut juttu bussinkuljettajasta.

No sen verran täytyi minunkin suostua näkemään vaivaa. :D

Jopa kannatti lukea.
Uppsalan tutkimustiivistelmä kirjoitti:
One example was the case of a bus driver, who had been referred to the clinic. A poor diabetes control had necessitated commencement of insulin therapy, and, according to Swedish laws, this disqualified him from holding a passenger service vehicle license. The patient was offered to test the LCD which he accepted. Two weeks later he was able to discontinue the insulin treatment and resume his profession.


(Suom.: Eräs esimerkki oli bussinkuljettaja, joka oli lähetetty klinikalle. Hänen oli ollut pakko aloittaa diabeteksensa insuliinihoito, ja Ruotsin lain mukaan hän menetti matkustajien kuljetukseen oikeuttavan ajolupansa. Potilaalle ehdotettiin siirtymistä kokeeksi vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle, mihin hän suostui. Kaksi viikkoa myöhemmin hän voi luopua insuliinihoidosta ja palata takaisin työhönsä.)

Tiivistelmässä sanotaan myös: The present observations show that a simple change of the caloric proportion of carbohydrates, protein and fat in the diet is an effective tool in the management of type 2 diabetes.

(Suom.: Tehdyt havainnot osoittavat, että yksinkertainen ruokavalion hiilihydraatti-, proteiini- ja rasvaosuuksien muutos toimii tehokkaasti kakkostyypin diabeteksen hoidossa.)

Markku, kommentoi tätä ole kiltti!

Ei hän ole ainutlaatuinen tapaus. Joskus diabetes voidaan saada tasapainoon pelkän vähähiilihydraattisen ruokavalion avulla. Aina se ei onnistu, 1-tyypin diabeteksen hoidossa hyvin harvoin. Jokaiselle diabeetikolle laaditaan yksilökohtainen hoito-ohjelma lääkärin johdolla. Yhdelle henkilölle laadittu ohjelma ei sovellu välttämättä toiselle.

Joskus 1980-luvulla eräs nuori diabeetikko kertoi televisiossa avoimesti saaneensa pysyviä silmänpohjanvaurioita, kun ei halunnut murrosiässä noudattaa ankaraa dieettiään. Ei (ollut ainakaan vielä silloin) kuitenkaan sokeutunut. Todennäköisesti hän otti vielä murrosiässä vain 1 tai 2 insuliinipistosta. Tämä määrä osoittautui riittämättömäksi samoihin aikoihin, kun todettiin, että vain harva insuliinihoitoa pysyvästi tarvitseva oli elänyt 1-2 pistoksella päivässä 50 vuotta kauemmin. Lähes kaikki alle 10-vuotiaana 1-tyypin diabetekseen sairastuneet olivat kuolleet ennen 60-vuotispäiväänsä.

Nykyään useimmat 1-tyypin diabeetikot ottavat ainakin 3-4 insuliinipistosta päivittäin. Sokeriakin voi syödä, jos muistaa ottaa ylimääräisen pistoksen. Ehkä tämäkin nuori neitonen olisi säästynyt silmävaurioiltaan, jos olisi edes ottanut ylimääräisen pistoksen nauttiessaan makeaa.

Jos sokeria ja ylimääräisiä pistoksia ei voida sallia, miten murrosikäinen saadaan silloin vastustuksestaan huolimatta noudattamaan dieettiään? Sellaisenkin tarinan olen kuullut radiossa esiintyneeltä diabetes-lapselta, että toiset hänelle kiusaa tehden tarjosivat karkkia. Tällaiset kiusanteot ovat tovottavasti harvinaisia.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 16:09:05 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Markku kirjoitti:

Jos sokeria ja ylimääräisiä pistoksia ei voida sallia, miten murrosikäinen saadaan silloin vastustuksestaan huolimatta noudattamaan dieettiään? Sellaisenkin tarinan olen kuullut radiossa esiintyneeltä diabetes-lapselta, että toiset hänelle kiusaa tehden tarjosivat karkkia. Tällaiset kiusanteot ovat tovottavasti harvinaisia.


Mutta ajatellaanpa allergista lasta tai nuorta. Kumma kuinka hyvin sellaiset lapset itse osaavat missä tahansa sanoa: ei käy, minulla on allergia. Se on aivan itsestäänselvä asia heille.
Kumma etä vanhemmat ja hoitavat tahot saavat tuon läpi. Tunnen tällaisia lapsia.

Kyllä minusta tuntuu että sekä hoitavien tahojen että muun informaation leväperäisyys ja sekavuus on ainoa asia joka tässä oikeasti vaikuttaa. Ainakin hyvin pitkälle.

Kumma kuinka hyvin jakeluun menee jokin keliakiakin. Ihmiselle vain tehdään selväksi että sinulla on tällainen juttu ja tämä asia on nyt tehtävä näin ja sillä siisti. Mikä ihmeen erityisryhmä tässä asiassa on diabeetikko. Miksi heille ei menisi jakeluun kun sanotaan, teet näin ja piste tai kärsit.

I-typpi on hiukan erotettava tässä asiassa toki. Mutta kyllä se on vain käsittämätöntä että heillekin tuputetaan hiilihydraatia vaikka heidän elimistö on sen säädön osalta vaurioitunut.

(hiukan provonjyrkkästi mutta... ) ;)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 16:16:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-10-18 00:50:12
Viestit: 1630
Markku kirjoitti:
Jos sokeria ja ylimääräisiä pistoksia ei voida sallia, miten murrosikäinen saadaan silloin vastustuksestaan huolimatta noudattamaan dieettiään? Sellaisenkin tarinan olen kuullut radiossa esiintyneeltä diabetes-lapselta, että toiset hänelle kiusaa tehden tarjosivat karkkia. Tällaiset kiusanteot ovat tovottavasti harvinaisia.


Ehkä juuri sen takia, kun uskoo sokeasti lääkärinsä sanomaan,
että saa syödä sokeria ja muita roskahiilareita, kunhan
ottaa ylimääräisen pistoksen
, ei siitä seuraa mitään. Se on
ikään kuin sallittu, kun taas allergisilla lapsilla ei ole tätä
mahdollisuutta, he tietävät alusta pitäen, että X on minulle
myrkkyä, en syö sitä, en uhraa elämääni hetkellisen typeryyden
tai mielihalun takia.

-yupik[/b]


Ylös
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 718 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)