karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-07 07:01:13

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 188 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 710 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 09:35:45 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Pappaa siteeraten: "Halu pettää itseäänkin voi olla yksi hyvä motiivi alkaa tuohon uskoon"

Juuri tuota olen tässä ajanut takaa. Rai: kyllä tuossa ketjussa aiemmin on moni väittänyt lihoneensa syömällä tyyliin "ei syö mitään".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 09:38:43 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

anmi kirjoitti:
Juuri tuota olen tässä ajanut takaa. Rai: kyllä tuossa ketjussa aiemmin on moni väittänyt lihoneensa syömällä tyyliin "ei syö mitään".

:shock:
Antaisitko jonkin vinkin tai lainauksen, omiin silmiin ei tuollaista sattunut, lukuunottamatta tuota lainaustani Hymyltä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 09:40:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

anmi kirjoitti:
kyllä tuossa ketjussa aiemmin on moni väittänyt lihoneensa syömällä tyyliin "ei syö mitään".

Kuka ja missä? Ehkä pitäisi myös osata erottaa kielikuvat realistisesta tekstistä. Ei kukaan tosissaan väitä, että lihoo, vaikka ei syö mitään. Tämä on aivan turhaa inttämistä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 09:48:52 
En ole vielä kuullut kenenkään sanovan, ettei syö yhtään mitään - paitsi nuo valoravinnolla elävät hörhöt. Toki varmasti löytyy sellaisia ylipainoisia, jotka puijaavat itseäänkin ja kävelevät ruokakaapille vaikka unissaan. Mutta täytyy myös muistaa, että on sellaisia, joiden ylipainon taustalla onkin jotain muuta, mielestäni Marilyn on näistä muista syistä tässä ketjussa hienosti ja tyhjentävästi kertonut.

Läskirasismia näkee ihan liikaa tässä maassa. Eihän harjoiteta sitä täällä foorumilla, eihän? Lukekaapa vaikka uudestaan nuo Yupikin kirjoitukset ihan ajatuksella. Minua ne ainakin kosketti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 09:54:56 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

misukisu kirjoitti:
Minä erehdyin pari päivää sitten ihmettelemään miehelle, kuinka epäreilua se on kun joillain on niin hienot lihakset vaikkei ne tee mitään. No mies siihen, että
- "kenellä nyt sellaset on"?
- "no vaikka sinulla"
- "mutta minähän olen aina ollut liikunnallinen"

Aloin sitten ajattelemaan asiaa, ja joo, niinhän se on ollut. Jos olen itse kuntoillut 10 vuotta, ja joku toinen on kuntoillut 30, niin se voi vaikka näkyäkin jossain, vaikka viimeiset pari vuotta ei niin aktiivisia olisi ollutkaan. Ja kun lähdin miettimään, sama päti kaikkiin niihin ihmisiin, joita olin ajatellut.

Mä olen kateellinen mun liikunnanvastaisen miehen lihaksista, se ei oikeasti harrasta mitään urheilua ja työkin on vain vähän liikkuvaista, ja sillä on trimmi sixpäkki ja muutenkin erottuvat lihakset. Syy lienee 0 rasvaprosentti :roll:

elämä ei ole reilua :cry:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 09:57:52 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ei ole missään vaiheessa ollut tarkoitus harrastaa läski- eikä muutakaan rasismia. Mielestäni jokainen ihminen saa olla juuri sellainen kuin haluaa, niin ulkonäöltään kuin aatteiltaankin, kunhan ei vahingoita sillä muita.
Tää alkaa mennä kyllä nyt niin tyhjän jankkaamiseksi että eihän tässä ole enää mitään päätä eikä häntää.
Kaikilla omat mielipiteensä ja sillä sipuli. Emmie jassa enää... ;)

Mutta kyllä sixpäkkiin vaaditaan vatsalihasreeniä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 10:04:05 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Täsmennyt: En oikeastaan ottanut kantaa itsessään tähän ketjuun vaan siihen kuinka usein IRL kuulee sanottavan "lihon vaikka en syö (juuri) mitään. Se on harvinaisen usein kuultua kuitenkin. pilkunviilaus taas siitä onko se "mitään" juurikin on of pilkuntarkasti 0 on aika turhaa. En ole useinkaan kuullut että tosissaan sillä ettei syödä "mitään" tarkoitettaisiin absoluuttista energiaravinnotomuutta. Useinmiten se on subjektivinen "eimitään" tai "vähän". Joku kerran sanoi minulle, en ole syönyt mitään... kysyin no mitä olet pistänyt suuhusi tänään.. kerro ihan kaikki... tulihan sieltä... viineri, suklaalevyä, pulla, kokispullo, jäätelö, voileipä, donitsi... tosiaan... hän ei ollut syönyt "oikeaa ruoka-ateriaa"-... ei siis ollut "syönyt" ..... "mitään"... ;) Ja nälkäkin oli. Ja jopa lihoi jatkettuaan tuota... syömättä oikeastaan mitään :P ;)

Väärä ravinto -- ja kokema nälästä = en ole syönyt oikestaan mitään ;) Tuo kun jatkuu ja lihoo... sitten selitetään, en ole syönyt juuri mitään ja lihon. Ainakin minä näen tämän aika usein toteutuvan. sama kaava, sama selitys. Aina sama juttu -- väärä ravinto=nälkä --> lihominen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 10:06:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ai jaa - tästäkö tässä oli kysymys. Ymmärsin sitten ihan väärin koko jutun. :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 10:07:50 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Juuri tuota minäkin tarkoitin sillä "ei mitään", niinkuin jo kerroin kaveristani joka ei syönyt mitään... Ja vaikka nyt tulee taas niskaan varmaan kauhea ryöppy niin tämä on varmasti monilla (huom! ei toki kaikilla) syy ylipainoon. Kohtuus on vaikea pitää syömisissään niin kauan kun syömäänsä määrää ei edes tiedosta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 10:22:17 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

anmi kirjoitti:
Mutta kyllä sixpäkkiin vaaditaan vatsalihasreeniä...

Ilmeisesti ei tarvita :roll:
Kun rasvaprosentti on tarpeeksi alhainen, näkyvät ne vähäisetkin lihakset selvästi.

Kunhan saan järjestymään, yritän tästäkin saada todistusaineistoa kuvallisessa muodossa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 10:42:56 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
Ilmeisesti ei tarvita

Ei, sehän on kiinni ihan rasvaprosentista. Mutta pelkkä sikspäkki ei tee hyvää kroppaa.

ViestiLähetetty: 2005-07-15 10:46:54 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

anmi kirjoitti:
Ei kai se kuitenkaan ihan noin mustavalkoista ole että hiilarit lihottavat ja rasva laihduttaa! Molempia jos osaisi syödä sulassa sovussa niin tuskin tulisi ongelmia. Kun olin pieni meillä kotona syötiin järkevästi rasvaa (vähän, ei kermoja ym, mutta ei mitään kevyt-tuotteitakaan) eikä kukaan ollut ylipainoinen (ä+i+4lasta). Aikuisiällä osa on lihonut koska on alkanut syödä roskaruokaa, karkkia, pullaa ym. Näitä ei lapsuudessani meillä näkynyt. Eli se taitaa olla vähän joko/tai, sekä rasvainen että hiilaripitoinen ruokavalio on se lihottava tekijä. Itse en ole ikinä ollut ylipainoinen, mutta aloitin karppaamisen ihan turhamaisuuttani paria kiloa tiputtaakseni. Induktiolla olin kaksi viikkoa, koin sen liian rajoittavaksi eikä painokaan tippunut. Nyt hiilarit pysyvät ilman yrittämistä 40-100g/päivä, leipä ym. ovat jääneet pois eikä tee enää edes mieli. Masu voi paremmin ja sitä myötä elämä hymyilee :)
Pointtina tässä kai vaan se, ettei ihminen liho syömällä hiilareita jos ei konaisenergiamäärä nouse yli kulutuksen. Höpölöpöpuheita siitä miten mitään ei syönyt mutta silti lihoi en usko. Kukaan ei liho ilmaa nielemällä! Ongelmana low-fat dieeteillä näenkin sen että koko ajan on nälkä ja sitten tulee repsahdeltua. Seurasin erästä laihduttavaa kaveriani joka ihmetteli että kun ei hän oikein mitään syö mutta kilot vaan ei karise. Ihan huomaamattaan hän kuitenkin mussutti koko ajan jotain ja kaupassa käydessä oli aina kourassa pieni jädepuikko tai suklaapatukka. Ylipäätään en usko mihinkään dieettiin, painon tiputtamisessa ja sen hallinnassa on avainsanana elämäntapojen muutos. Oikein ärsyttää kun joku sanoo että kaikki dieetit on kokeiltu mutta mikään ei auta. Ei kai jos niden dieettien välillä syö kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä.

Mikä minua ärsytti kirjoituksessasi, oli nämä kohdat. Huomaamattasi samaistit kaikki ylipainoiset roskaruokaa syöviksi, koska eihän järkevästi rasvaa syömällä liho.

Samaistitko ehkä kaikki muutkin epäonniset laihduttavat kaveriisi? Ei, kaikki eivät ole toimineet niin, silti on voinut olla vaikeaa pudottaa painoa.

Kokonais energiasta ja kulutuksesta täällä on puhuttu paljon, väitän kuitenkin, että kulutuksessakin on henkilöstä riippuva niin suuri haitari, että on mahdotonta saada tuo kulutus selville (kuten kerroin esimerkin kilpirauhas ystävästäni, kevyt työ ja vähäinen liikunta, silti hän loppuvaiheessa kulutti kaiken sisään lappamansa energian, sairauden takia, jonka ansiosta hänellä oli leposykekin yli sadan). Kuinka paljon lieneekään niitä joilla tietämättään esim. sairauden takia kulutus onkin huomattavasti muita pienempi esim. kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivät.

Täällä on kuitenkin niitäkin esimerkkejä, joissa yläkarpilla ei ole laihtunut, mutta samalla energiamäärällä alakarppia on laihtunut. Yksi merkittävä tekijä on varmasti tarpeellisten hivenien ja kivennäisten saanti (vaikuttavatko ehkä nekin kulutukseen?) siihen en usko, että mitä tahansa syömällä laihtuu automaattisesti, jos kokonaisenergiat on alle kulutuksen. Huomioon kun pitää ottaa myös terveys, joku laskeskeli, ettei yläkarpilla saa ruokavalion päivittäiseen energiamäärään mahtumaan kaikkia elimistölle tarpeellisia ainesosia.

Ja vielä näistä laihtumiseen vaikuttavista sairauksista, esim. hiivasyndrooman vaikutuksesta laihdutukseen lääkärit eivät vielä osaa sanoa muuta, kuin että se merkittävästi vaikeuttaa painon pudotusta, vaikka he eivät tiedä sille syytä. Kuinka monet tuostakin vaivasta kärsivät tietämättään :x

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 11:04:41 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

misukisu kirjoitti:
Ei, sehän on kiinni ihan rasvaprosentista. Mutta pelkkä sikspäkki ei tee hyvää kroppaa.

:shock: Onko tämä nyt mielipidekysymys?

Juu, mun mielestä mun miehellä on oikein hyvä kroppa, mutta kun tuo rakkaus sumentaa silmät, niin ajattelisin samoin varmasti, vaikka olisi elefanttimies :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 11:12:50 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
Onko tämä nyt mielipidekysymys?

On.

Enkä missään nimessä yritä nyt sanoa, että miehesi ei olisi hyvännäköinen. Pienellä rasvaprosentilla saa aikaan paljon, samoin hyötyliikunnalla. Ja miehillä tilanne on ihan eri, niillä on aina suhteessa enemmän lihasta luonnostaan. En itsekään tykkää, että hirveän isot lihakset olisi hyvän näköiset.

Naisilla ero on oikeasti huomattava... mutta silti mielipidekysymys tykkääkö enemmän balettitanssijasta kuin fitnessmallista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 11:38:38 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Yleistin ainoastaan sen että eivät hiilarit automaattisesti lihota ja rasva laihduta, vieläkin seison sanojeni takana. Oman perheeni jäsenistä puhuin vain esimerkkinä tällaisesta ilmiöstä. Roskaruolla lihomiset ym. olivat nekin suoraan kohdistettu perheeni jäseniin, ei yleisesti kaikkiin. (Sisarukseni tapauksessa nämä johtivat täysin vinoutuneeseen ruokavalioon ja sitä kautta lihomiseen, tosin tuli järkiinsä joku aika sitten). Tämä oli vain esimerkki siitä että kyllä ihan "virallisterveelliselläkin" ruokavaliolla voi pysyä normaalimitoissa kunhan ne ruokamäärät pysyvät kohtuudessa. Kohtuus sitten taas onkin monipiippuisempi juttu ja eri yksilöillä erilainen. Moni elelee ihan tyytyväisenä hiilareita popsien, normaalipainoisena ja terveenä. Toisille taas moinen on mahdotonta, syistä joita tässä on lueteltu yhtä jos toistakin, niihin sen enempää puuttumatta.

Puhuin yhdestä kaveristani, en siinäkään yleistänyt.

Ihmisen energiankulutusta on vaikea tarkalleen saada selville, mutta tietyt noin-marginaalit voi laskea. Nyt en tarkoita henkilöitä jotka jonkun sairauden vuoksi kuluttavat enemmän tai vähemmän kuin muut. Jos normaali ihminen kuluttaa enemmän kuin syö niin ei liho. Se on sitten taas eri asia että jos on kituuttanut vuosikaudet ja saanut elimistönsä säästöliekille, eli kulutus on minimissään jolloin energiansaantikin pitäisi olla minimissä.

Vielä laihduttamisesta, laittaisin koko dieetti-idean pannaan, olennaista on elämäntapojen muuttaminen terveelliseen ja tasapainoiseen suuntaan. Tapahtuu se sitten vhh:lla tai paikkareilla niin mitä väliä. Kunhan ihminen saa tarvitsemansa vitamiinit ja kaikki muut miliuunat ainekset mitä kroppa tarvitsee ja on tyytyväinen oloonsa ja eloonsa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 11:43:59 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Tulimmeko nyt siis siihen lopputulokseen, että maailmassa on paljon ihmisiä, toisilla ei ole paino-ongelmia ruokavaliosta huolimatta, toisilla on. Joillakin ihmisillä painon kertymiseen on vaikuttanut sairaus tms. aineenvaihdunnallinen asia, toiset ovat vain olleet kurittomia ja syöneet liikaa tai väärin.

Olemmeko asiasta samaa mieltä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 11:46:29 
marilyn kirjoitti:
Olemmeko asiasta samaa mieltä?

_o/ Hei, mä täällä!

Mä ainakin olen samaa mieltä! :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 11:47:37 
Sitä mieltähän mä oon ollut koko ajan... ;)))

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 11:48:31 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Niin mäkii

ps. Toi vieras taas mun koneellani, ei se raasu saa millään e-mailivahvistusta rekisteröitymiseensä :(

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-15 11:58:03 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Ihmiset usein luulevat olevansa samaa mieltä kun puhuvat eri kieltä eivätkä siten ymmärrä mitä toinen tarkoittaa.

Ihmiset usein luulevat olevansa eri mieltä kun puhuvat eri kieltä eivätkä ymmärrä mitä toinen sanoo tai tarkoittaa.

Sellaista tilannetta jossa puhutaan samaa kieltä ja ymmärretään asia kahdessa päässä täsmälleen samoin ei ole. Se olisi mahdottomuus jopa aivan syvimmälläkin teoreettisella tasolla vaikka mennään aivan kvanttimekaniikkaan/fysiikkaan saakka. Sellaista ei voi edes hypotettisesti kuvitella. Se on täydellinen mahdottomuus.

Saavuttaaksemme samanmielisyyden jonkin asian suhteen on se loppujen lopuksi vain kuviteltava sellaiseksi.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 188 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 710 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00