tämähän menee loistavasti

. toistaiseksi minua / vegaaneja /veganismia on yritetty syyllistää:
1. omalla terveydellä leikkimisestä (ei auta, vaikka voin nyt hyvin, koska kyllähän te tiedätte minua paremmin, miten on minun tulevaisuuteni laita. siitä, mitä vuosien runsashiilarinen ruokavalio ennen omaa karppaustanne teki teille, ei tietysti puhuta.)
2. lasten terveydellä leikkimisestä (ei auta, vaikka on terveiksi ja hyvinvoiviksi aikuiseksi kasvaneita vegaaneja, jotka ovat olleet sitä koko elämänsä. se on joko heidän sekasyöjävanhempiensa ansiota tai sitten haitat ovat vielä edessä. ks. myös kohta 1)
3. lasten hankkimisesta (vegaani ei saa hankkia lapsia, mutta ei ole myöskään pätevä kommentoimaan lasten ravitsemuksesta jos hänellä ei ole omia lapsia)
4. eettisyydestä ja tekopyhyydestä (vegaani on tekopyhä, vitamiinit ja lisäravinteet ovat vain sekasyöjien oikeus. on epäeettistä, kun ei edes suomalainen liha "kelpaa")
5. ekologisuudesta (vaikka missään vaiheessa en edes perustele veganismiani eko-seikoilla, niitä voidaan silti käyttää minua vastaan)
6. yhdysvalloissa tehdyistä turkistarhaiskuista (vegaanit = kettutytöt)
7. teinityttöjen syömishäiriöistä (vegetarismi = syömishäiriö)
8. lemmikkien pitämisestä (ei ole oikeaa vegaanin hommaa pitää lemmikkejä, se on vegaani"oppien" vastaista)
9 lapsityövoimasta (vegaani ei saa ostaa lapsityövoimalla tehtyjä vaatteita, mutta toisaalta hänen pitäisi kyllä vaikuttaa näiden tuottajien asenteisiin)
10. "omien oppien noudattamatta jättämisestä" (karppaajat tuntenevat vegaaniraamatun paremmin kuin minä, joten ei siitä sen enempää)
kyllä te vielä jotain keksitte kun oikein pinnistätte

.
kyllä minulla on (rescue-)lemmikkejä. ne syövät sekaruokaa, koska niiden hyvinvointi edellyttää sitä. jos en ole jonkun mielestä "oikea vegaani"TM tämän vuoksi, niin en jaksa asiaa suuremmin murehtia.
Pienetär kirjoitti:
veganismissa ja lifestylismissä on sellainen moralisoiva ja julistava sävy, vaikka itse kiistät sen omalta osaltasi.
veganismissa ei ole julistavaa sävyä sen enempää kuin atkinsissa tai missään muussakaan ravitsemukseen liittyvässä elämäntavassa. yksikään tuntemani vegaani ei julista, vaan on samoilla linjoilla kanssani.
Pienetär kirjoitti:
semmi kirjoitti:
mitä tulee etiikkaan, niin se on meidän kaikkien asenteiden taustalla, ei yhden elämäntavan valitseminen ja sen perustelu eettisillä seikoilla tee kenestäkään yli-ihmistä.
Joo, mutta se, että valitsee vaikuttamiskeinoksi lifestylismin eikä sitten elä omien oppiensa mukaan tai keksii ihme poikkeuksia niin se kyllä vakavasti kyseenalaistaa koko sanoman.
ei veganismilla ole mitään sanomaa ja kukin vegaani toteuttaa elämäntapaansa siten kuin parhaaksi näkee. yleensä käytänkin enemmän vegetaristi tai kasvissyöjä -nimitystä ja jos tulee puheeksi vaatetus tai tiukempi linja liivatteen tms. suhteen niin tarkennan olevani vegaani. kaikille se nimitys ei kuitenkaan ole ihan selvä.
ei ole siis mitään vegaanien oppeja joista keksiä ihme poikkeuksia

.
Pienetär kirjoitti:
Paljon reilumpaa on sanoa tosiseikat julki, siis että ihminen on huono keksintö maapallon historiassa ja että on huono juttu ekologian kannalta että me olemme olemassa
tätä en ole missään vaiheessa kiistänyt.
Pienetär kirjoitti:
ja että jos sitä yrittää muuttaa jollain veganismilla tai terrorisoimalla turkistarhojen omistajia niin se on vain pientä näpertelyä joka ei johda minnekään.
tästä en olisi niinkään varma. monet euroopan maat ovat lopettaneet turkistarhauksen kokonaan. englannissa on erittäin vahva eläinoikeusliike ja jopa parlamentaarisella tasolla todettiin, että turkistarhaus on eettisesti kestämätöntä.
Pienetär kirjoitti:
semmi kirjoitti:
siltä tosin välillä rasittavasti tuntuu, kun sekasyöjä matelee "minäkin kyllä syön aika kasvispainotteisesti" tai "minäkään en kyllä punaista lihaa syö" odottaen jotenkin kummallisella tavalla minun hyväksyntääni.
Ihan samalla tavalla sinäkin matelet muurahaisten ja linnunpesiä tuhoavan viljelyn kanssa,
ei siinä ole kyllä mitään samanlaista.
Pienetär kirjoitti:
Kasvissyöjät ovat niin hankalaa seuraa että heidän pitää tehdä kompromisseja silloin harvoin kun joku haluaa olla heille kaverina.
väitän, että et ole aina edes tiennyt olevasi kasvissyöjän seurassa. suurin osa työpaikkani ihmisistäkään ei tiedä, että minä olen kasvissyöjä. osa niistäkin, jotka tietävät sen, unohtavat sen yleensä kokonaan ja muistavat vasta sitten, kun käydään yhdessä syömässä.
Pienetär kirjoitti:
semmi kirjoitti:
onhan karppauskin lifestyle sinänsä, kokeeko Pienetär itse olevansa yli-ihminen?
Koenko itse? En!
Mutta aika muu moni kokee että minä olen joten mun on oltava skarppina koko ajan etten olisi huono esimerkki.
miksi sun pitäisi olla hyvä esimerkki jos kyse ei ole mistään julistamisesta tai oman elämäntapansa tuputtamisesta? mitä väliä silloin on, mitä joku ajattelee?
Pienetär kirjoitti:
semmi kirjoitti:
eiköhän tämä ole ollut tiedossa jo pitkään.. entä koska huomataan, että se kaukaa tuotu soija syötetään ensin nautakarjalle ja sitten sen lihan syövät ihmiset? yhden lihakilon tuottamiseen on kulunut mieletön määrä energiaa.
Nautakarjan syöttämiseen ei tarvita soijaa. Kyllä ennenkin nautakarjan appeet ovat löytyneet ihan läheltä, mutta jos tämä talousjärjestelmä suosii moisia älyttömyyksiä niin ei se ole kuluttajan vika.
eipä tarvita ei, mutta niin vain monet karjarehuista sitä sisältävät. rehukoostumuksia tutkitaan aika ajoin ja sitä syötetään, mikä takaa parhaat tuotot, jotta kaikille sekasyöjille riittää pupellettavaa.
Pienetär kirjoitti:
semmi kirjoitti:
Pienetär murjaisi vitsin, joka varmaan naurattaa kaikkia. joo, ei minun mielestäni ole eettistä syödä laitumella kirmailevaa lammasta. aika hankalahan sitä iloisesti kirmailevaa lammasta on yrittää haukata ja suuhun jäisi lopulta vain tukko villaa..
Minä ajattelin ettet sinä olisi noin uusavuton lihansyömisen kanssa vaan että se lammas käsiteltäisiin ennen syömistä.
minä taas ajattelin, että sinä ymmärtäisit yhtä huonoa huumoria kuin mihin itse lankesit.