täällä on ensinnäkin lainattu mua päin prinkkalaa (ketjun aloittava viesti) ja toiseksi vedetty aika hätäisiä johtopäätöksiä vegaaneista kun on luettu muutamia viestejä tuolta foorumilta. asiallista!
joku puhui naapurin lasten olevan kasvissyöjiä ja mietti, että onko heillä riisitauti. riisitaudillahan ei ole mitään tekemistä kasvissyönnin kanssa vaan se tulee d-vitamiinin puutteesta. kaikille pikkulapsille pitäisi antaa d-vitamiinilisää ja sitä saapi apteekin hyllystä. d-vitamiinin puutos vaanii muutenkin suomalaisia vai miksi muuten sitä lisättäisiin maitoon, margariineihin yms.? jos rintalasta näkyy, lapsi on kyllä laiha, mutta niin olin minäkin pikkulapsena ja ihan tavallisessa sekasyöjäperheessä olen kasvanut. lapsen rasvansaantiinhan tulee kiinnittää erityistä huomiota.
ja mikä tekee vegaanista huonomman apteekin asiakkaan kuin sekasyöjästä? veganismissa ei ole kyse luonnonmukaisuudesta tai siitä, että vältettäisiin apteekin tuotteita. jos kerran b12-vitamiinia saa synteettisesti, niin miksi ihmeessä en sitten ottaisi sitä? jos voin pari vitamiinipilleriä päivittäin napsimalla välttyä eläinten syömiseltä, teen niin ilomielin. ei nuo vitamiinivalmisteet tietääkseni ole yksin sekasyöjien oikeus.
olen ollut vegaani yli kuusi vuotta. saan päivittäin proteiinia yli gramman painokiloani kohden. pituuteni on 164 cm ja paino 50 kiloa. harrastan pilatesta ja tavallista aikuisopiston jumppaa. lenkkeilen kahden seefferisekoitukseni kanssa yli kolme tuntia päivittäin, opiskelen ja käyn töissä. mittautin veriarvoni viime syksynä ja ne olivat erinomaiset. viimeksi luovuttaessani verta taiteiden yönä hemoglobiinini oli 142. voin hyvin ja elän terveellisesti. veganismi ei ole huonontanut elämänlaatuani tai terveyttäni millään tavalla.
enkä usko vähääkään vesihiisin väitteisiin siitä, että Hyksin vastaanotolla olisi vegaanilapsia huolestuttavissa määrin. hesarissa ei ainakaan ole juttua ollut "pari vuotta sitten". tässä on todellakin kyse morkkaamisesta eikä "vastakritiikistä". vastakritiikkiä esitettäessä nojataan lähteisiin ja tutkimuksiin, morkatessa naureskellaan "huumoriketjuille". atkins on kyllä elämäntapa, jota lähtökohtaisesti vastustan, sillä se perustuu niin pitkälle eläintuotteiden nauttimiseen. silti on olemassa jopa vegaaniversio south beach -dieetistä. kyllä - vegaanikin voi rajoittaa (huonojen) hiilarien saantia ja kasvattaa proteiinin!
kiva jos foorumimme on tarjonnut teille viihdettä. koska monet hyvin nuoret ovat kiinnostuneet kasvissyönnistä, näkyy se myös keskustelun tasossa paikoitellen. henkilökohtaisesti olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että teini-ikäinen on kiinnostunut ylipäätään syömisistä ja kyselee verkkopalstoilla kuin tekee niin, että pupeltaa koulussa vain palan näkkäriä ja elää muutenkin anorektisesti oireillen.
rakentavin terveisin,
semmi
eläinoikeusfoorumin ylläpitäjä
kahden sekasyöjäkoiran ja kolmen sekasyöjäkissan huoltaja