Kyllä tämä ihan elämäntapa on, vaikka sen omalla kohdallani piti jäädä vain kahden viikon kokeilukuuriksi. Osastollemme tuli juuri uusi lääkäri töihin. Hän on ollut aikaisemmin töissä talossamme, eli nähnyt minut viimeksi joskus talvella. Ihmettelin kun hän kulki huoneeni ohi ja vilkaisi kerran, vilkaisi toisenkin. Sama temppu taas kun olin kahvihuoneessa nauttimassa lounastani. Sitten tämä lääkäri tuli kahvihuoneeseen ja totesi, että joka kerta kun hän näkee minut, niin ihmettelee kuka olen.

Hän ihmetteli, kuinka olen laihtunut niin paljon, ettei minua enää tunnista? Vähän tarkoituksellisen provosoivasti vastasin, että Atkinsilla. En höpissyt mistään ketogeenisistä tai hiilihydraattitietoisuuksista, vaan läväytin punasen vaatteen heti esille. Yllätyksekseni tuo lääkäri suhtautuikin oikein mukavasti, hän kyseli lisää. Kerroin, että lopetin laihduttamisen puoli vuotta sitten ja nyt tässä ollaan sitten ylläpidolla. Hän ihmetteli, että mitä, onko Atkinsissa jotain ylläpitoa? Hän ilmeisesti luuli, niinkuin kaikki, jotka eivät asiasta tiedä, että Atkins on vain kuuri - ei elämäntapa. Hän kysyi, että mitä sitten saan syödä tällä ylläpidolla. Vastasin, että kaikkea muuta paitsi moskaa. Ei sokeria ja tärkkelystä. Huvittavaa oli, että hän ihmetteli, että "ai, ei sokeriakaan?" Ehkei hän ollut tullut ajatelleeksi, että sokerikin on hiilihydraattia? Tai sitten hän ei vaan ollut kuullut atkinsista juuri mitään aikaisemmin? Oli ikäänkuin sellainen tyhjä taulu...

Muutama huoneessaolija tuolloin taivasteli, ettei kykenisi mitenkään elämään ilman karkkia. Minä totesin, että se on hyvin helppoa. Jättää ne vaan pois. Ihan niinkuin alkoholistin täytyy jättää viina kokonaan pois. Tuo ihana uusi lääkäri siihen vielä lisäsi, että nii-in kaikkeen tottuu, jopa sokerittomaan elämään. Mahtava asenne tuolla lääkärillä. Ihana uusi työtoveri mulla!