vivianv kirjoitti:
Onko mahdollista tai jopa suotavaa ajatella, että ne jotka syystä tai toisesta ovat löytäneet karppausruokavalion ja alkaneet sitä onnistuneesti soveltaa elämässään, olisivat jotenkin muutenkin kyvykkäämpiä yksilöitä ja näin ansaitsevat pitkän ikänsä, hyvän terveytensä ja ikätovereitaan fiksummat (karppi)lapsensa, jotka taas pärjäävät vuorollaan muita paremmin?
Tällaisia ajatuksia nimittäin pukkaa itselle tulemaan yhä useammin. Olen tähän saakka, tosin koko ajan vähemmän, selostanut ympäristölle ja yhteistyötahoille syömisieni perustaa ja koko karppiaatetta. Vaste on ollut lähinnä kohteliaan mukakiinnostunutta tai sitten laihtumiseni ihailua ja pohdintaa siitä, kuinka tuon ihailijankin tulisi vähentää kaloreita(!) ja rasvaa(!).
Nyt olen ajatellut, että luonteelleni normaali "välitälähimmäisestäsijajalaitahyväkiertoon" -asenteeni on kyynistynyt siihen pisteeseen, että saatan kohta vaiti katsoa vieressä kun lähimmäinen kuolee öljyyn leivottuun pullaansa ja keitettyyn perunaansa. Että jotkut osaa ja jotkut ei. Fiksut pärjää, ne, jotka osaavat hankkia ja soveltaa tietoa ja ne, joiden itsekuri riittää. Sehän tiedetään, että muuttuneessa ympäristössä valinnan kautta populaation geenipoolin painopisteet muuttuvat ja mahdollisesti koko populaatio katoaa tai muuttuu toiseksi lajiksi. Onko kohta käsillä tietynlainen ihmiskunnan dinosauruskuolemakausi, josta selvisivät krokotiili ja muutama muu lisko.
Onko jokaisella oikeus kuulla karppauksesta ja kenen tehtävä on valistus jakaa? Mitä mieltä olette?
Tuo oli se pääasia. Olen huomannut, että ne, jotka siitä ovat löytäneet itselleen avun, eivät koskaan kerro siitä muille. En ymmärrä, miksi... sillä moni vaiva olisi estettävissä ennakkoon, esimerkiksi
Osteoporoosi onkin liiallisen teollisen fosfaatin syytä. Kuinka moni on nähnyt siitä edes uutista - muualla, kuin tällä palstalla? Ei taida olla kovin myyvä aihe...?
Lue tämä ääneen - hyvä kokeilla ympäristön reaktioita:-)