| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Pohjalainen tänään: Ikuinen läski http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=4&t=21223 |
Sivu 1/2 |
| Julkaisija: | kirpeli [ 2006-10-15 10:25:57 ] |
| Viestin otsikko: | Pohjalainen tänään: Ikuinen läski |
Tämän päivän Pohjalaisesssa on artikkeli otsikolla "Ikuinen läski". Juttu käsittelee läskin historiaa antiikista lähtien. Todetaan, että suomalainen on kamppaillut läskiä vastaan 60 vuotta., mutta silti jo yli puolet suomalaisista kantaa ylimääräistä rasvaa. Artikkelin lopussa laihduttamisen nykytietäjä professori Pertti Mustajoki haluaisi laskea kevyiden ruokien hintoja ja vaatii yhteiskuntaa mukaan talkoisiin.Hän toteaa, että laihdutushuuhaasta ei ole mihinkään: "Painon kannalta ruuan tärkeimmät ainesosat ovat rasva, jota pitäisi vähentää ja kasvikset, jotka vievät tilaa kaloripitoisislta ruoilta. Sen sijaan paljon paheksuttu sokeri lihottaa vain virvoitusjuomissa. Juomista tulevat kalorit tulevat ylimääräisinä, koska muuta ruokaa syödään yhtä paljon kuin ennenkin." Ei tarvitse olla laihduttamisen nykytietäjä eikä professori käsittääkseen, että jotain edellä mainitussa teoriassa on väärin, kun kevyttuotteiden luvatussa nyky-Suomessa läski vain lisääntyy. Mutta toisaalta, mitäpä sitä ottaa pulttia edellä kerrotun kaltaisista artikkeleista. Suomi on vapaa maa, täällä saa kukin uskoa, mihin tahtoo. |
|
| Julkaisija: | musti [ 2006-10-15 10:35:34 ] |
| Viestin otsikko: | |
Niin, toivottavasti tuo "kevyttuotteiden hintojen alennus" -buumi ei pääse tosissaan valloilleen... |
|
| Julkaisija: | chiman [ 2006-10-15 12:44:10 ] |
| Viestin otsikko: | |
Tässä linkki ilmeisesti samaan artikkeliin: http://media.keskisuomalainen.fi/sunnun ... 6526.shtml |
|
| Julkaisija: | kirpeli [ 2006-10-15 13:09:43 ] |
| Viestin otsikko: | |
Aivan samasta jutusta on kyse. |
|
| Julkaisija: | Eofis [ 2006-10-15 13:35:59 ] |
| Viestin otsikko: | |
musti kirjoitti: Niin, toivottavasti tuo "kevyttuotteiden hintojen alennus" -buumi ei pääse tosissaan valloilleen...
Jos jotain lakiesitystä ikinä aletaan tehdä rasvaveron tai kevythöpöhöpön hinnanalennuksen puolesta, niin ehdotan, että siinä vaiheessa on todellakin aika nousta barrikadeille ja esittää addressi sekä voimakasta julkista keskustelua siihen, onko moinen järkevää. JOS jotain poliittisia ratkaisuja kansalaisten ruokavalintojen ohjailuun tehdään, ehdotan kasvisten arvonlisäveron poistoa ja einesten alvin tuplaamista edellisen rahoittamiseksi. Ugh, olen puhunut. |
|
| Julkaisija: | dee [ 2006-10-15 14:01:01 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pohjalainen tänään: Ikuinen läski |
kirpeli kirjoitti: "Sen sijaan paljon paheksuttu sokeri lihottaa vain virvoitusjuomissa. Juomista tulevat kalorit tulevat ylimääräisinä, koska muuta ruokaa syödään yhtä paljon kuin ennenkin."
|
|
| Julkaisija: | LucyFery [ 2006-10-16 08:14:12 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pohjalainen tänään: Ikuinen läski |
Lainaa: Sen sijaan paljon paheksuttu sokeri lihottaa vain virvoitusjuomissa. Juomista tulevat kalorit tulevat ylimääräisinä, koska muuta ruokaa syödään yhtä paljon kuin ennenkin
Savon-Sanomissa oli tämä sama juttu, ja tuo löi silmille pahiten. En ollenkaan ymmärrä tuota ajatusta että sokeri muuttuu lihottavaksi vain juomissa. Siis, karkitkaan eivät lihota ollenkaan, koska ne eivät ole virvoitusjuomia?! Joku onneton voi oikeasti uskoa tuon, ja mättää kaksin käsin karkkia "kun ei tää sokeri lihota" |
|
| Julkaisija: | Myski [ 2006-11-02 08:07:52 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pohjalainen tänään: Ikuinen läski |
"Ei tarvitse olla laihduttamisen nykytietäjä eikä professori käsittääkseen, että jotain edellä mainitussa teoriassa on väärin, kun kevyttuotteiden luvatussa nyky-Suomessa läski vain lisääntyy." Oman kokemukseni mukaan kevyttuotteet toimivat jos niitä käyttää oikein. Sota-aikaan ruumiillinen työ oli tutumpaa, kaloreita tietysti kului samaa tahtia vaikka mitään kevyttuotteita ei tunnettu. Viittaan siis tähän "Suomi on taistellut kiloja vastaan 60v..." Jos jokainen söisi vaan tarpeen mukaan ja liikkuisi enemmän, ei varmasti mitään ylipaino ongelmia olisi. Mikään kevyttuote ei tee autuaammaksi jos sitä vetää surutta sillon kun hotsittaa ja niin paljon kun napa vetää. Tässä valmiissa maailmassa, jossa kaiken saa valmiiks tilaamalla, ei kuitenkaan kukaan ajattele sun puolesta. Se kun pitää tehdä itse. Suurimpana lihottajana on varmasti se mukavuuden halu, eikä mitkään yksittäiset tuotteet. Eli yhteenvetona tästä:ne jotka haluavat syödä hiilareita eivät varmasti ole lihoa jos eivät vedä yli äyräiden, ellei sitten ole joku sairaus ym.. joka aiheuttaisi lihomista. |
|
| Julkaisija: | karpaasi [ 2006-11-02 08:23:52 ] |
| Viestin otsikko: | |
Myski:"Eli yhteenvetona tästä:ne jotka haluavat syödä hiilareita eivät varmasti ole lihoa jos eivät vedä yli äyräiden, ellei sitten ole joku sairaus ym.. joka aiheuttaisi lihomista." Mitenkäs saat hiilarikoukussa olevan pysymään kohtuudessa? Laitapa lista keinoja. Olisiko kuusi pientä ateriaa päivässä hyvä? Tai, että kuuden jälkeen illalla ei syödä muuta kuin hedelmiä? Vapaaehtoisia läskejä on älyttömän harvassa. Läskejä vastoin tahtoaan on jo puolet ja ylikin suomalaisista. Varmasti yli puolet läskeistä on yrittänyt kaikin tietämiensä keinojen mukaan laihduttaa. Karmeaa on, että epäonnistuminen leimataan itsekurittomuudeksi ja laiskuudeksi. Vielä karmeampaa on, että jotkut leimaavat itsensäkin itsekurittomiksi ja laiskoiksi. |
|
| Julkaisija: | Myski [ 2006-11-02 10:59:24 ] |
| Viestin otsikko: | Tuskin vapaaehtoisia |
karpaasi kirjoitti: Myski:"Eli yhteenvetona tästä:ne jotka haluavat syödä hiilareita eivät varmasti ole lihoa jos eivät vedä yli äyräiden, ellei sitten ole joku sairaus ym.. joka aiheuttaisi lihomista."
Mitenkäs saat hiilarikoukussa olevan pysymään kohtuudessa? Laitapa lista keinoja. Olisiko kuusi pientä ateriaa päivässä hyvä? Tai, että kuuden jälkeen illalla ei syödä muuta kuin hedelmiä? Vapaaehtoisia läskejä on älyttömän harvassa. Läskejä vastoin tahtoaan on jo puolet ja ylikin suomalaisista. Varmasti yli puolet läskeistä on yrittänyt kaikin tietämiensä keinojen mukaan laihduttaa. Karmeaa on, että epäonnistuminen leimataan itsekurittomuudeksi ja laiskuudeksi. Vielä karmeampaa on, että jotkut leimaavat itsensäkin itsekurittomiksi ja laiskoiksi. Juu, on varmasti koettanut laihduttaa useampaan otteeseen. Mikään kuuri vaan ei toimi jos sen lopettaa kolmantena päivänä. Terveellisyys elämäntapana paljon parempi. Kyllä minäkin yrittänyt useasti laihduttaa, mutta tosiaan onnistuin vasta kun noudatin sitä ruokavaliota ja liikuin enemmän. (mainitsen nyt että olen kertaalleen saanut tuolla"perinteisellä" konstilla kilot pois siten, ettei tullut takasin vuosiin. Nyt olen äitiyslomalla ja nämä kilot tuli sen aikana.) Vaatiihan se tosiaan sitä itsekuria, olinhan mäkin aika sokerikoukussa, mutta päättämällä kitkin sen pois. Ei se hiilarihimo tarkota, että heti tarvis sitä karkkia syödä roppakaupalla, tosiaankaan. Musta vaan tuntuu, että jotkut luulee, että kun nyt "sanon olevani dietillä ja syön kevyttuotteita niin voin tässä olla tekemättä mitään ja napostella vielä vähän..." tarkotan siis, että sanalla "kevyttuote" on paljon enemmän painoarvoa psykologisesti kuin todellisuudessa. Lihavuus ei silti ole minkään yksittäisen elintarvikkeen syy, se on päänsisällä. Itse en ole noihin kevareihin lähtenyt pahemmin, vaan olen tarvittaessa syönyt vähemmän. Se on mun tapa keventää. Tän tekstin tarkoituksena ei ole mollata vhh:ta, alan tykätä tästä todella. Mä alotin tän, koska olin itsekin aikamoisessa karkkikierteessä. Normaalikokosena sitä ei tullut ajateltuna, mutta nuo äitiyskilot pani miettimään, että karkit ei ainakaan hyvää tee. Eikä ne lisäaineet... |
|
| Julkaisija: | makke [ 2006-11-02 19:44:35 ] |
| Viestin otsikko: | |
Mun mielestä on vallan luonnotonta, jos ihiminen pystyy hillittemähän syömistänsa, jos on syöny hiilihytraatteja johonaki muoros... Kaikille sokeririippuvaasille ja ylipainoosille mä haluaasin sanoa, että että te epänormaalia oo -> sokeri on käsittääkkeni enemmän riippuvuutta aiheuttava aines ku esim. heroiini... Miksikö näin... On ollu kerrassansa ihimiselle elinehto, että son osannu varastoora rasvaa kuivan kauren ja talaven varalle, koska ei me muuten täälä tällä hetkellä enää tallusteltaasi... Ja mikä tämän varastoonnin on saanu aikahan...??? No se on se sokeri, mitä ihiminen on saanu kerättyä ittelle syötämiseksi, ku maa on taas keväällä ja sarekauren aluus ruvennu vihertämähän... Ei tämä ny niin kauhian vaikiaa mun mielestä oo ymmärtää...???? Moon aina sanonu kaikille, jokka epäälöö mun ruokavaliota, että siinä vaihees, ku mun häntäluu katuaa, niin sitte mä rupian taas syömähän tärkkelyksiä ynnä muita jauhotuottehia... Uskoosin, että siinä vaihees ihiminenki olis jo tottunu mokomihin hiilihytraattiihin...??? Summa summarum... Seuraavan maailman laajuusen näliänhärän jäläkehen täälä ei taaskaa oo muita, ku entisiä lihavia...??? |
|
| Julkaisija: | Myski [ 2006-11-02 23:02:51 ] |
| Viestin otsikko: | Sokeri, olkoon missä muodossa hyvänsä |
Sokeri kerääntyy vararavinnoksi täten kun kroppa ei saa tarpeeksi kyytiä, oli se missä muodossa hyvänsä. Ja otetaan nyt vielä sekin huomioon, että enää ei ole kivikausi, jolloin kroppa toimi tietyllä tavalla, vaikka elimistöllä kestää aina sen tuhat vuotta ennekuin huomaa, että moista varainkeruuta ei enää tarvita nyky-yhteiskunnassa, ruoka kun ei enää lopukaan kesken, mitä nyt jääkaapista. Eikö meidän järkemme kuitenkin tämän tiedä Nykyään myös joku muu valmistaa meitin sapuskat, sen nimi on kaikkivoipa elintarviketeollisuus. Siinä vaiheessa kaivetaan se harmaa ruman näköinen mössökkä esiin (aivot) ja ajatellaan uudestaan että kannattaako sitä sokeria heittää sinne pataan nimenomaan muropaketin ominaisuudessa vai voisiko sen ruuan ehkä valmistaa ihan isse? Sitä hiilaria kun tarjotaan aika monessa muussakin muodossa kuin siinä kaikkein jalostetuimmassa, sukkerin merkeillä. Suurena ex-sokerinystävänä, tupakan himoitsijana, juhlijana, suunsoittajana voin kertoa, että jos se himo ei olisi sokeri, se olisi jokin muu. Aina meillä ihmisillä tuppaa olemaan "se jokin suuri kielletty" ja "se suuri palvottu". Tää vhh on todella hieno homma, mutta ollaan myö siltikii vaa hiivatin jumalhakusia. En mitenkään halua ylipainoisia noin yleensä asettaa siihen koloon, että olisi sen kummemmin epäonnistuneita, tahallaan lihavia ym..Minähän painan itsekin 80-jotain kiloa! Mutta tiedän myös millä ne on tullut ja siihen on aika paljon muita syitä kuin itse sokeri-himo. Se on se autuas olotila kun aviomies sanoo et "sä olet hyvä semmosena ku sä olet". Puolivuotta ja polvet oli aika eri mieltä Makkelle vielä, kun kert pirät näist päänhakkajist ni siin o sul iltapalaks:
|
|
| Julkaisija: | makke [ 2006-11-02 23:11:15 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeri, olkoon missä muodossa hyvänsä |
Myski kirjoitti: vaikka elimistöllä kestää aina sen tuhat vuotta ennekuin huomaa, että moista varainkeruuta ei enää tarvita nyky-yhteiskunnassa
Sinähän varsinaanen antropolooki oot... Jospa ny kumminki vielä kerroottaas tuo sun tonni muutamalla tuhannella ellei kymmenellä, niin joskohan sitte saataas jotaki tuloksia aikahan... |
|
| Julkaisija: | Myski [ 2006-11-03 07:21:35 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeri, olkoon missä muodossa hyvänsä |
makke kirjoitti: Myski kirjoitti: vaikka elimistöllä kestää aina sen tuhat vuotta ennekuin huomaa, että moista varainkeruuta ei enää tarvita nyky-yhteiskunnassa Sinähän varsinaanen antropolooki oot... Jospa ny kumminki vielä kerroottaas tuo sun tonni muutamalla tuhannella ellei kymmenellä, niin joskohan sitte saataas jotaki tuloksia aikahan... Voidaan kertoa kymmen- tai jopa kaksikymmenkertaiseski, eipä paljoa taida muutaa sitä faktaa, että minun läskin ovat ja voivat hyvin juuri tänä marraskuisena aamuna. Ei kai auta kun kekittyä niihin |
|
| Julkaisija: | els [ 2006-11-03 07:47:25 ] |
| Viestin otsikko: | |
Modet: saisiko tämän kiistelyn riitapalstalle? Sinne uskaltaisivat useammat vastata ja se voisi olla ihan hyvä perjantaikeskustelunaihe? Myskin lausunnot kuuluvat enemmän sinne. Palstalla lienee edelleen montakin uutta kulkijaa, jotka uskovat itsekuriin ja mihin-tahansa-kalorivajetta-ja liikuntaa sisältäävään ruokavalioon. Asiaa on kuitenkin käsitelty täälläkin jo niin monta kertaa, ettei se enää oikein kuulu perkuulaudalle sen enempää himojen kuin itsekurinkaan osalta. Ja tiedoksi myskille: suurimmalla osalla täällä vaeltavista on sekä omakohtaista kokemusta että jopa tutkimustietoa, joiden mukaan painonhallintaan on paljon parempiakin keinoja kuin itsekuri ja liikunta. Ja mikä parasta, nämä elimistön tarpeisiin perustuvat menetelmät ovat labrakokeiden valossa jopa terveellisempiä kuin nuo hikikituutukset... Pyörrän sanani, jos joku näyttää, että lipidiprofiili / iho&hiukset&kynnet / sokeritasapaino ovat parantuneet yhtä hyvin liikkuvalla normilaihdutuksella kuin karpilla. Toistaiseksi sellaista ihmettä ei ole onnistuttu esittämään. Ehkä siksi labrakokeita ei myöskään kovin paljoa suositella ENE'läisille - eikä paikkareille |
|
| Julkaisija: | Myski [ 2006-11-03 08:26:12 ] |
| Viestin otsikko: | vai niin... |
els kirjoitti: Modet: saisiko tämän kiistelyn riitapalstalle? Sinne uskaltaisivat useammat vastata ja se voisi olla ihan hyvä perjantaikeskustelunaihe?
Ei ole kyllä tarkoitus kiistellä sen enempää, kunhan kerroin omasta kokemuksestani. Saako täällä kertoa omista kokemuksista vai onko se automaattisesti riitapalstalle? Ja nuo muut myönteiset ominaisuudet kuten hiusten ja kynsien hyvä kunto tulee varmaan minullekin eteen, eihän minulla ole tästä vielä vasta kuin kuuden päivän kokemus! Anteeksi jos olen mielipahaa aiheuttanut, se ei ole siis ollut tarkoitus! Pyörrän sanani, jos joku näyttää, että lipidiprofiili / iho&hiukset&kynnet / sokeritasapaino ovat parantuneet yhtä hyvin liikkuvalla normilaihdutuksella kuin karpilla. Toistaiseksi sellaista ihmettä ei ole onnistuttu esittämään. Ehkä siksi labrakokeita ei myöskään kovin paljoa suositella ENE'läisille - eikä paikkareille |
|
| Julkaisija: | els [ 2006-11-03 09:03:34 ] |
| Viestin otsikko: | |
Els: "Modet: saisiko tämän kiistelyn riitapalstalle? Sinne uskaltaisivat useammat vastata ja se voisi olla ihan hyvä perjantaikeskustelunaihe?..." Myski: "Ei ole kyllä tarkoitus kiistellä sen enempää, kunhan kerroin omasta kokemuksestani. Saako täällä kertoa omista kokemuksista vai onko se automaattisesti riitapalstalle?" Ei nyt toki automaattisesti Syy tässä oli että "perkuulauta" oli (ylläpitäjien mukaan) tarkoitettu yleisesti hyväksyttyjen tai asiantuntijoiden esittämien virheellisten väitteiden perkaukseen enemmän tutkimustiedoin kuin omien kokemusten kautta. Ja sillä tavalla se on vieläkin esitelty päävalikossa. Eli keskustelu ja kokemukset ovat jees, mutta niiden paikka juuri tässä osiossa on vähän outo? |
|
| Julkaisija: | Pappa [ 2006-11-03 09:23:22 ] |
| Viestin otsikko: | |
els kirjoitti: Syy tässä oli että "perkuulauta" oli (ylläpitäjien mukaan) tarkoitettu yleisesti hyväksyttyjen tai asiantuntijoiden esittämien virheellisten väitteiden perkaukseen enemmän tutkimustiedoin kuin omien kokemusten kautta. Ja sillä tavalla se on vieläkin esitelty päävalikossa. Eli keskustelu ja kokemukset ovat jees, mutta niiden paikka juuri tässä osiossa on vähän outo? Tämänkaltainenhan se "toive" tästä osasta oli. Tosin kyllä minä täällä perkaisin myös alan dieettikirjailijoiden selkeästi nykyisen fysilogiakäsityksen vastaisia esityksiä mikäli ne ovat sellaisia joilla "vastustajat" pääsevät "huitasemaan" ja saavat näyttämään nämä "huuhaadieeteiltä". Osin ne "virheet" toki johtuvat tiedon muuttumisesta ja lisääntymisestä vuosikymmenten aikana. Ehkä kuitenkin eniten kannattaisi tuoda tuon nykyisen "virallislinjan" esittäjien karppivastaisia esityksiä perkuulle ja nimenomaan enemmän siten että asiaa käsiteltäisiin tutkimuksiin ja alan nykyisiin muihin vakavasti otettaviin lähteisiin nojautuen. Riitapalsta 2. ei liene tarpeellinen vaikka asioiden, ei ihmisten, riitely onkin mukavaa. Se lienee yksi tärkeä osa opiskelua. Pakottaa ja motivoi kaivamaan yhä syvemmälle. Mustajoen esitys ehkä kuuluisikin tänne mutta muutoin muulle kesksutelulle lienee oikeampia ja hedelmällisempiä (ja vilkkaampia) foorumin osia..... ...jossa noista Myskin paikkariluokan itsekuri mielipiteistä saa paljon runsaamman keskustelun vaikka sitten painonhallinnan tai ravinnon terveellisyyden suhteen. Ja itsekuri.. voi kun se maailma olisikin niin mustavalkoinen. Senkun ottaa niskasta kiinni ja syö vähemmän. Wau. Eli tämä puoli muualle ja Mustajokiperkuu tänne sikäli kun tuosta noitatohtorista edes saa kunnon perattavaa. Niissä jutuissaan kun nuo "tartuntakohdat" ovat loppujen lopuksi aikalailla hämäriä ja epäselviä. Ihminen joka mollaa hiilarin ja rasvan vaihtokauppaa rasvasuuntaan ja mollaa karppityylin "pikadieetit" huuhaaksi ja korostaa että tarvitaan eliniänm kestäviä muutoksia ja tarjoaa siihen ratkaisuksi pussipikadieettiään ei voi olla edes vakavastiotettava taho. Muiden kuin täysin tietämättömien tai hänen p.nuolijoiden keskuudessa. |
|
| Julkaisija: | chiman [ 2006-11-03 11:10:06 ] |
| Viestin otsikko: | |
Siirsin pyynnöstä taistelutantereelle. (Ja siirto johtui siis aloitusviestin aiheesta - Myski kirjoitteli asiallisesti) |
|
| Julkaisija: | Myski [ 2006-11-03 11:22:37 ] |
| Viestin otsikko: | Aivan! |
Olisin voinut tsekata tuon palstan aiheen tiiviimmin. Sitä kun intoutuu selvittämään, äkkiä unohtuukin että millä palstalla ollaan ..Näitä on niin monia.
|
|
| Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|