karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-27 05:13:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2006-11-14 16:25:10 
Olen totaalisen kyllästynyt siihen että kaikkialla toitetaan uskonnolisella vakaumuksella oikeaa ruokavaliota ja demonisoidaan muut teoriat. Itse olen menettänyt uskoni kaikkeen ja tullut ateisksi. Miksei kehitetä sellaista simppeliä menuuta joka sopisi kaikille (jos ei ihan mitään vakavia sairauksia ole)? Jos vaikkapa joku karppiguru asettaisiin suuren vastuuseeen kehittää KAIKKIEN ruokavalio, niin minkälainen se olisi?

Olisko se puhdasta karppia vai asettasiko vastuunalainen asema karppigurun tinkimään karppauksen puhtaudesta?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 16:33:11 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-19 22:47:51
Viestit: 5733
Miksi ihmeessä pitäisi olla yksi malli joka sopisi kaikille.

Karpit arvostavat ihmisiä sen verran, että uskovat, että kukin voi laatia ihan itse oman ruokavalionsa omaa kehoaan kuunnellen, niin että se on hänelle optimaalinen.

Lue hyvä bored karppipalstaa ja ime tietoa, ehkä löydät omasi jotta pääset kyllästykestäsi ja ärsyyntymisestäsi.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 16:52:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
bored kirjoitti:
Olen totaalisen kyllästynyt siihen että kaikkialla toitetaan uskonnolisella vakaumuksella oikeaa ruokavaliota ja demonisoidaan muut teoriat. Itse olen menettänyt uskoni kaikkeen ja tullut ateisksi. Miksei kehitetä sellaista simppeliä menuuta joka sopisi kaikille (jos ei ihan mitään vakavia sairauksia ole)? Jos vaikkapa joku karppiguru asettaisiin suuren vastuuseeen kehittää KAIKKIEN ruokavalio, niin minkälainen se olisi?

Olisko se puhdasta karppia vai asettasiko vastuunalainen asema karppigurun tinkimään karppauksen puhtaudesta?

Mikä on ateiski?

Mutta tärkeämpi: Mikä on puhdasta karppia? :lol: :lol: :lol:

Ainakaan karpifoorumilla ei vielä ole löydetty yhtä hyvää, kaikille sopivaa tyylistä. Täällä tapellaan ruokamääristä, kaloreista, hiilarimääristä, ruokakerroista, makeutteista, rasvanlaadusta. Edes väite, että pitkälle jalostetut tuotteet ovat suoraan vanahalta vihtahousulta ei saa edes täällä varauksetonta kannatusta...

Ainoat yhteiset pahikset lienevät tällä hetkellä teolliset transsit ja fruktoosi-glukoosisiirappi - ja ehkä margariinit? Jo vehnäjauhot, aspartaami ja oivariini jakavat kenttää - puhumattakaan rypsiöljystä, leseistä, punaisesta lihasta, lehtileivästä, marjajauheista, karnitiinista...

Eikö olekin kumma että huolimatta näistä hirvittävistä tappeluista ja hiusten halkomisista meillä sittenkin näyttää olevan yhtenäinen ja vahvasti virallisista suosituksista poikkeava linja :lol: 8)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2006-11-14 17:16:00 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
bored kirjoitti:
Olisko se puhdasta karppia vai asettasiko vastuunalainen asema karppigurun tinkimään karppauksen puhtaudesta?


Kyllä. Ihminen voi ravita itsensä myös sormet mullassa tai vanha jo "liasta" pinttynyt norjalaisvillapaita päällään. Tai oltuaan kaksi kuukautta metsässä ilman pesukonetta ja suihkua.. se voi olla city ihmisen mielestä "epäpuhdasta" ja senkin olisi mahduttava tuohon.

Sanalle "puhtaus" on vaikea oikeen keksiä yhtymäkohtia tässä karppilammikossa. Jonkun mielestähän karppiruoka jo sinällään voi olla "likaista".

Väittävät toki että "lian" kuuluminen osaksi alkuperäväestöjen ravintoa olsi silläkin terveydellisiä hyviä vaikutuksia. (mikrobikanta, eräiden mikromineraalien saanti jne..)

Suosittelen sopivalla tavalla "likaista" karppiravintoa... puhdas karppi saattaa olla sittenkin vahingoksi ihan kuin yltiöpäinen desinfiointibuumi. Epäsopivalla tavalla "infektoitunut" ravinto taas saaattaa olla hankala asia ja jopa tappaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 17:27:56 
Ajattelin kuitenkin seuraavaa tilannetta. Vuonna 2013 havahdutaan että elitasosairauksien määrä (verisuoni taudit, diabetes etc) ovat lisäänytneet massiivisesti huolimatta uusista lääkkeistä!

Eduskuntatalosssa pidetään hätäkokous ja hylätään pitkään voimassa ollut virallisterveellineruokavalio. Uuden ruokavalion virallisterveellisruokavalion kehittäjäksi värvätään tunnettu radikaalimielipiteinen karppi.

Minkälainen tästä ruokavaliosta muodostuisi kun pitäs ajatella koko kansaa ja realiteetteja sen sovelttuvuuteen pitkällä aika välillä? Vastuu olisi suuri kun jengiä delasi elintaso sairauksiin kuin kärpäsiä! koko kansan suurennuslasin alla oleva karppi voisi potea aikamoisia paineita vaikka ennen vannottiin henkeen ja vereen omaan teoriaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 18:34:24 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
not so bored kirjoitti:
Ajattelin kuitenkin seuraavaa tilannetta. Vuonna 2013 havahdutaan että elitasosairauksien määrä (verisuoni taudit, diabetes etc) ovat lisäänytneet massiivisesti huolimatta uusista lääkkeistä!

Eduskuntatalosssa pidetään hätäkokous ja hylätään pitkään voimassa ollut virallisterveellineruokavalio. Uuden ruokavalion virallisterveellisruokavalion kehittäjäksi värvätään tunnettu radikaalimielipiteinen karppi.

Minkälainen tästä ruokavaliosta muodostuisi kun pitäs ajatella koko kansaa ja realiteetteja sen sovelttuvuuteen pitkällä aika välillä? Vastuu olisi suuri kun jengiä delasi elintaso sairauksiin kuin kärpäsiä! koko kansan suurennuslasin alla oleva karppi voisi potea aikamoisia paineita vaikka ennen vannottiin henkeen ja vereen omaan teoriaan.

Luulisin että joka ikinen karppiguru hyppäisi tuon suurennuslasin alle ja vielä kiittäisi kauniisti 8) Miksei lähtisi?

Jokseenkin jokainen heistä (siis guruista) on nimittäin jo nyt suurennuslasin alla. Kuten ovat ei-anonyymit karpitkin - siis ne jotka kertovat karppaavansa muuallakin kuin täällä anonyymifoorumilla. Minulla on kokemusta vasta kuudesta vuodesta - mutten usko, että nämä kokemukset olisivat muita kummempia, paitsi ehkä siinä että tällä hetkellä olen ollut karppina karvan verran pitempään kuin moni muu täällä 8)

Otetaan nyt esimerkiksi vaikka rakas Roope eli Atkins-vainaa, r.i.p. jota on varmaan tässä soveliasta käyttää esimerkkinä. Häntä mollattiin tavalla joka ei tee tiedeyhteisölle kunniaa, hänen asiakkaitaan (ja häntä) seurattiin jopa niin paljon, että kuolinsyykin valehdeltiin ja ihan vielä lehtiin, ja kaikki olivat varmoja että se tappaa.

No, miten kävi tämän suurennuslasin kanssa?
- Suunnilleen 30 vuoden asiakastyön ja bestseller-kirjojen ja miljoonien seuraajien joukosta on onnistuttu kehittämään kaksi (pahasti ontuvaa) lakitupajuttua juristien ihmemaa-Amerikassa.
- Ja jokseenkin jokainen tällä vuosisadalla julkaistu epidemiologinen ravitsemustutkimus vahvistaa sen mitä hänkin sanoi: että noilla ohjeilla pysyy terveempänä ja jopa hoikempana kuin nykysuosituksilla.

Ihan sama onko itse kunkin karppigurun tapa se optimaalisin / halvin / edes kaikille mahdollinen (ja juu ei ne statiinitkaan ilmaisia ole, puhumattakaan insuliineista ja seurannaissairauksien hoidosta - eivät valtiolle eivätkä sairastuvalle). Kuka tahansa karppiguru onnistuu tekemään nykyjärjestelmään terveellisemmän ruokavalion. Sille!

terv. ei-edelleenkään-koskaan-Atkinssilla-ollut-mutta-silti-Roopea-kunnioittava-els

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 19:36:35 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Mikähän sitten olisi mahdollinen seuraus mikäli sitä "uutta" suositusta noudatettaisiin samaan tapaan kuin nykyistä virallissuositusta. Kyse on muustakin kuin kolmen makroravinteen jakaumasta keskenään. Entä löytyisikö jokin fraktio kansasta joka alkaisi sillä "suositus" ruokavaliolla lihoa tai muuten voimaan ei toivotulla tavalla ja syyttää että suosituksessa on vika. Jo jossain määrin valikoituneessa ja motivoituneessa(?) karppilaumassakin näyttää niitä ongelmia olevan. Yrittääkö ns keskivertokansa samala hartaudelle perehtyä ravitsemukseen. Entä jos siitä vielä puuttuisi tuo itseseuranta ja motivaatio yrittää säätää ruokavaliota jos vaaka heilahtaa pidempään ylöspäin. En usko että voitaisiin tehdä nykyisen kaltaista virallista vastaava yleinen ruokavaliosuositus mikäli ravitsemus on nykyisen kaltainen markkinavoimien temmellyskenttä ja ihmisten käyttäytyminen ja tiedon taso suositukseen nähden (ja yleensä ravitsemukseen) olisi samalla tavalla vapaata sooloilua ja lähes täydellistä tietämättömyyttä kuten nytkin virallisen suhteen. Kyllä se edellyttäisi ehkä myöskin samalla elintarviketeollisuuden sekä mainonnan kuriin laittoa sekä uutta ravinnon tuotantotalouden politiikkaa... ym "pakotteita".

Voiko joku oikeasti kaivaa esiin faktoja siitä että huolellisesti noudattettu nykyinen virallinen ravitsemussuositus on se joka on pielessä. (Pientä ja miksei hiukan suurempaakin viilausta siinä toki voisi olla monessakin kohdassa sitä, sekä erityisesti siinä miten se marketin turhakehyllyillä toteutuu se "valinta") Se että kansan keskiarvo kohtuullisesti noudattaa suositusta (hiukan sinne päin) makroravinnejakauman suhteen ei todellakaan osoita että vika on itse suosituksessa kun kansa sairastuu. Ainakin vähintään vahva osasyyllinen on etsittävä sitä soveltavista ihmisistä ja ravitsemusteollisuudesta joka uskottelee milloin minkin olevan terveellistä ja "suositeltua". Missä esim on virallisessa suositeltu fruktoosisiirapilla tmv täydennettyä 0,1% low fat moskaa josta on poistettu prosessin yhteydessä jokseenkin kaikki hyödyllinen. Kansa pitäisi opettaa valmistamaan ruokaa muullakin tavalla kuin lämmittämään mikrossa pikapiza tai makaronilaatikko tai syömään mäkkärissä. Ala-asteilla jo voisi kertoa mitä on sokeri ja mitä on tärkkelys tai jotain vastaavaa. Sokeritaudin nimeä ei pitäisi muuttaa rasvataudiksi.

No... edelläoleva on otettava "kevyesti". Se ei todellakaan oikeasti ole se vakavampi kantani koko tässä ravitsemus asiassa. Jos voisin sanoa muutaman jos sanan... ja jos ne "ehdot" toteutuisivat haluamallani tavalla veikkaan että se sellainen "aika lavea ja joustava" suositukseni johtaisi ainakin vähempään sv tautien määrään sekä vähempään määrään sokeriaineevaihdunnan sairausjoukkoa. Senkin ennustaminen on hivenen vaikeaa, kuten ennustaminen muutenkin. Varsinkin tulevaisuuden.

Vapautuslauseke koskien edeltävää merkkijonoani: Ja varoitan, älkää koskaan kaivako tuota esiin myöhemmin ja sanoko että sanoin tässä sitä tai tätä. Sanon että koko edelläovassa puhun vain lämpimikseni ja kuin keitetystä lampaan päästä ja ainoa motiivini sanomiseen oli tietokoneen näppäimistön kestotestausta kirjainjonolla jonka sisältö on täsysin sattumanvarainen ja mahdollisesti missä tahansa ristiriidassa minkä tahansa oikean todellisen mielipiteeni kanssa.

Totuus on ... Se on venyvä, se on joustava, se on vanuva, elastinen sekä sumea. Sellainen totuus ehkä on tuolla jossain :arrow:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 21:43:36 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Liittynyt: 2004-05-25 08:11:35
Viestit: 4830
2013 on melkein huomenna. Tuskin siihen mennessä on edes nykyinen virkamieskunta ehditty vaihtaa, saati pantu tuulemaan. 2013 pitäisi syödä vähempi rasvaa, koska uusi virkamieskunta ammentaa tietonsa kotoa ja tuota tetoa he saavat.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=z8tl2GSNxpo
KILO LÄSKIÄ ON ÄMPÄRILLINEN KUSTA.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 22:25:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-09-07 08:16:27
Viestit: 1360
2013 ei kukaan ole vuosikausiin syönyt rasvaa muutamaa jukuria toisinajattelijaa lukuunottamatta. Mutta kansa lihoo lihomistaan.Tämän vuoksi Kansanterveyslaitos on päätellyt että rasvan näkeminenkin lihottaa. Tämän vuoksi kaikista kuva-arkistoista hävitetään kaikki rasva-aiheiset kuvat. Sana rasva kielletään ja poistetaan kaikista kirjoista.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 22:33:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
phe kirjoitti:
2013 ei kukaan ole vuosikausiin syönyt rasvaa muutamaa jukuria toisinajattelijaa lukuunottamatta. Mutta kansa lihoo lihomistaan.Tämän vuoksi Kansanterveyslaitos on päätellyt että rasvan näkeminenkin lihottaa. Tämän vuoksi kaikista kuva-arkistoista hävitetään kaikki rasva-aiheiset kuvat. Sana rasva kielletään ja poistetaan kaikista kirjoista.


Testosteroni-ketjuun viitaten voisi vielä lisätä, että syntyvyys on todennäköisesti alentunut melkoisesti.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 22:44:48 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Liittynyt: 2004-05-25 08:11:35
Viestit: 4830
Elka kirjoitti:
phe kirjoitti:
2013 ei kukaan ole vuosikausiin syönyt rasvaa muutamaa jukuria toisinajattelijaa lukuunottamatta. Mutta kansa lihoo lihomistaan.Tämän vuoksi Kansanterveyslaitos on päätellyt että rasvan näkeminenkin lihottaa. Tämän vuoksi kaikista kuva-arkistoista hävitetään kaikki rasva-aiheiset kuvat. Sana rasva kielletään ja poistetaan kaikista kirjoista.


Testosteroni-ketjuun viitaten voisi vielä lisätä, että syntyvyys on todennäköisesti alentunut melkoisesti.


Jos ei ihmiset pysty lisääntymään suositusten mukaisilla ruuilla, on kyseessä osa luonnollista karsintaa. Jos taas pystyy synnyttymään vammattoman lapsen, niin terve vaan ja onnea, syökää kauraa aamuin, me huolehdimme lopusta.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=z8tl2GSNxpo
KILO LÄSKIÄ ON ÄMPÄRILLINEN KUSTA.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 22:53:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
karpaasi kirjoitti:
Jos ei ihmiset pysty lisääntymään suositusten mukaisilla ruuilla, on kyseessä osa luonnollista karsintaa. Jos taas pystyy synnyttymään vammattoman lapsen, niin terve vaan ja onnea, syökää kauraa aamuin.


:mrgreen: Karsintaa ehkä, mutta ei luonnollista. Se, että virallisterveellinen ei enenpää vaikuta luonnon valintaan johtunee siitä, että sairastumiset yleensä vasta iskevät lisääntymisiän jälkeen. Tuota nuorten miesten testosteronin vähentymistä lukuunottamatta. Mutta eiköhän silti keinohedelmöitys olisi mahdollinen, jos ei luomuhedelmöityminen lowfattailyn takia enää kiinnosta? Vaikuttaako testosteronin vähyys siittiöiden tuotantoon?

Ja siitä, että virallisterveellinen ei niin kauhean epäterveellistä olisi - ainakin virallisterveellinen laihdutusruokavalio on mahdollisimman epäterveellinen jos noita PaHan käppyröitä on uskominen. Kaikki hyvät rasvat kielletty. Ja syödään vain ruokaa, joka ylläpitää nälkää, eli laihduttaminen tehty mahdollisimman hankalaksi. Ja runsaat viljan kuidut sitten vielä haittaa ravinteiden imeytymistä.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-15 23:12:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-05-30 14:45:59
Viestit: 320
No mä otan haasteen vastaan ja laadin yksinkertaisen suosituksen koko väestölle vuonna 2013:

Kansanterveyslaitoksen uudet ohjeet ravitsemukseen:

1. Syökää tukeva aamiainen. Esim. paistakaa oliiviöljyssä pekonia ja munia, ja nauttikaa sen kanssa kansallisjuomaa kahvia. Syökää myös yksi hedelmä.

2. Syökää seuraavan kerran vasta yhdeltä. (Koulujen ja virastojen ruoka-ajat muutetaan.) Syökää lautasmallin mukaisesti kolmasosa salaattia, kolmasosa kypsää kasvislisäkettä ja kolmasosa lihaa, kanaa tai kalaa. Älkää pelätkö juustoa, kermaa ja voita ruoassa - se voi pelastaa henkenne! Jälkiruaksi kansallisjuomaa kahvia ja reilu pala 46% suklaata (tosi tumma on kansalle liikaa).

3. Illallisaika koittaa seitsemältä. Täyttäkää lautasenne taas edellä mainitun lautasmallin mukaan. Lisää saa ottaa. Ruokajuomaksi suosittelemme punaviiniä - mutta vain yksi lasi! Jälkiruaksi marjoja ja rasvaisia maitotuotteita (täysjugurtti, kermaviili, kermarahka).

4. Nesteet: Juokaa tarpeeksi vettä tai kivennäisvettä - pitäkää juomapulloa mukana koko päivän.

5. Antakaa lapsille välipalaa kello neljä. Esimerkiksi marjoja/hedelmää, juustoa, pähkinöitä, manteleita ja rasvaista maitotuotetta. Ei pelkkiä hedelmiä! Näitä välipala-aineksia voi käyttää myös aikuisten jälkiruokina. Aikuisten tulee mahdollisuuksien mukaan välttää välipaloja.

6. Herkutteluhetkissä nauttikaa vhh-leivonnaisia (katso http://www.ktl.fi/vhh-leivonnaiset). Makeutusaineita voi käyttää kohtuudella.


Että näin! :D

_________________
Vuosikausia kestänyt väsymys-tulehduskierre. Lääkäreiltä ei apua. Tämä näyttää toimivan!! Aloitus kesäkuun alussa 2006. *innostunut*


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-16 11:27:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-09-05 15:38:02
Viestit: 5571
not so bored kirjoitti:
...elitasosairauksien määrä...

Uuden ruokavalion virallisterveellisruokavalion kehittäjäksi värvätään tunnettu radikaalimielipiteinen karppi.


Kaikille suomalaisille vesipaasto, sellaisella ruokavaliolla ei kuolla elintasosairauksiin. Ja ei oo korrestoolit korkealla, eikä mitkään muutkaan! 2-3 kuukautta pitäs riittää. Sitte on hyvät tilastot. Sen jälkeen viedään se terveysdieetti ulkomaille(Suomi on ravitsemuksen mallimaa). Tai siis jonkun pitäs käydä hakemassa se..

Nimeän tuon dieetin pötköpaastoksi, koska 3 kk jälkeen siinä ollaan pötköllään.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-16 12:01:10 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-19 22:47:51
Viestit: 5733
:D:D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-16 12:48:20 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Eräs huu-haa kirja "Syö oikein oman tyyppisi mukaan" kehottaa valikoimaan ruuat veriryhmän perusteella.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)