Saisinko kommentteja
lähdeviitteineen seuraaviin kirjoituksiin:
Lainaa:
Jos ruuassa ei ole hiilareita tarpeeksi, keho joutuu tekemään glukoosia rasvasta ja proteiinista. Tämä siksi, että vaikka maksa tuottaa ketoaineita, ei ketoaineet yksin riitä mm. aivojen energiantarpeeseen, koska aivot voivat tyydyttää vain noin 40 prosenttia energiantarpeestaan ketoaineilla. Glukoosintuotanto vaatii paljon proteiinia (koska tarvitaanhan proteiinia myös normaaliin proteiininkulutukseen), ja proteiinin ylenpalttinen saanti rasittaa maksaa ja kuivattaa elimistöä. Jos proteiinia ei tule tarpeeksi ruuasta, elimistö ottaa sitä lihaksesta, mistä seuraa lihaskudoksen katoamista. Siksi ruuasta pitää saada enemmän rasvaa, joka sitten kiihdyttää ketoosia, johtaa siihen että veri happamoituu ketoaineiden takia (jotka nyt ovat epätäydellisen rasva-aineenvaihdunnan lopputuotteita, joita ei normaalissa rasva-aineenvaihdunnassa synny merkittäviä määriä), ja tämä johtaa ketoasidoosiin, joka on tavallisesti liitetty hoitamattomaan diabetekseen, mutta hiilareiden jatkuva karttelu aiheuttaa samalla tavalla insuliinitasapainon järkkymisen ja lopputulos on siis ketoasidoosi.
Lainaa:
Ja ketoosi ei ole luonnollinen tila. Se on elimistön hätäkeino selvitä paastosta. Ketoosi on aina nälkiintymisestä johtuva tila. Tekisi mieli verrata tiukimpia karppaajia anorektikkoihin, koska molemmat nälkinnyttävät itseään tahallaan ja tietoisesti. Enpä kuitenkaan jaksa verrata, anoreksia kun on vakava sairaus. Tiukan linjan karppaajat ei mun mielestä vaan tajuu.
Liian vähän hiilihydraatin saaminen vaikuttaa insuliinin määrään elimistössä, ja ilman insuliinia ei proteiineistakaan tuotettu glykoosi pysty imeytymään niin tehokkaasti. Ja kaikkea muuta vastaavaa, en minä nyt montaa fysiologian kirjaa pysty ulkoa muistamaan, mutta kun ihmisen elimistössä joka ikinen asia vaikuttaa muihin asioihin, ja jatkuva ketoaineiden määrä elimistössä pitkällä aikavälillä voi aiheuttaa ketoasidoosin. Lisäksi vaarana on myös hypoglykemia, joka voi johtaa tajuttomuuteen ja jopa kuolemaan. Asioita, jotka tavallisesti liitetään kyllä sokeritautiin, mutta otettaessa huomioon pitkäaikainen hiilihydraattivaje ja sen vaikutus insuliinintuotantoon (ei sokeria, ei insuliinia) on lopputulos sama. Valitettavasti ihminen on sen verran laaja fysiologinen kokonaisuus, että sen täydelliseen ymmärtämiseen ei riitä pelkkä karppauswiki- en minäkään tiedä paskaakaan vaikka fysiologiaa olen lukenut eri kirjoista about 10 vuotta.
Lisää varmaan tulee, jos saan ensin täältä vähän innoketta keskustelulle, johon en itse osaa osallistua