karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-19 01:16:22

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-02-16 13:24:29 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Aihe on arka, joten heitän suoraan sen tänne tantereelle.

Lueskelin tuossa Barry Grovesin artikkelia veganismista. Pitkä pätkä, mutta hyvää asiaa, varsinkin jos joutuu joskus selittämään omaa "3 eläintä päivässä"-linjaansa.

Joogit perustelevat usein kasvisruokavaliotaan mm. sillä, että intialaiset gurunsa elävät niin pitkään. Grovesin artikkelin jälkeen jäin miettimään, kuinka se on mahdollista. Käytännössähän joogit saavat kasvisten lisäksi syödä maitotuotteita, mutta tietääkö joku mitä nuo pitkäikäisimmän oikeasti syövät? Siis kuinka suuri osa ruoasta on esim. gheetä (kirjastettua voita) tai muita maitotuotteita?

Jokin tuossa kuviossa ei oikein aukene minulle. Luulisi, että heillä olisi enemmän puutostauteja ym.
Ja kuinka kuvio sitten muuttuu länsimaisen joogin osalta, joka "terveystietoisesti" valitsee rasvattomat maitotuotteet?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-16 13:42:35 
Poissa
sintti
sintti

Tämä aihe kiinnostaa minuakin, koska harrastan astangajoogaa ja olen myös välillä ollut "melkein kasvissyöjä". Nyt karppaukseen en kuitenkaan kasvissyöntiä ehkä lähtisi yhdistämään, vaikka joogan opit pääpiirteittäin kiinnostavatkin. Lyhyt googletteluni "jooga ruokavalio" tässä jokunen päivä sitten ei tuottanut kovin selkeitä tuloksia, joten olisi kiva, jos esim. joku pitkän linjan joogaaja osaisi valaista tätä hiukan :)

Jos lihansyöntiä ei lasketa, eikö karppiruokavalio kuitenkin ole melko "oikeaoppinen" myös joogan näkökulmasta? Siis paljon kasviksia, runsaasti vettä, ei alkoholia jne.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-16 13:56:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Joogit perustelevat usein kasvisruokavaliotaan mm. sillä, että intialaiset gurunsa elävät niin pitkään.

En mä tuollaista perustelua ole kyllä koskaan kuullut :lol:

Joogaan liittyy se henkinen aspekti myös ja varsinkin astanga on meditaatiota samalla. Meditaatio herkistää ja sen takia liha jää yleensä jossain vaiheessa pois (ilman erillistä yrittämistä). Liha on sellaista "matalavärähteistä" se alentaa energiatasoa, joka saattaa toimia estona jotenkin. Sipulikin lasketaan muuten samaan kastiin. Ja sitten joogien mukaan sitä on mitä syö, ja jos syö lihaa muuttuu sen lihan kaltaiseksi.
Mä olen huomannut, että kananmunatkin toimivat maadoittajina, ja mulla ne on helpottaneet olemista, lihasta en tiedä, koska mä olin kasvissyöjä (ilman maitoa ja munia) jo ennen kuin kokeilin joogaa ja meditaatiota.

Tuo on se yleisin perustelu jonka mä olen kuullut ns. meditaatio "guruilta".

Mutta aika turhaa selittää jostain herkistymisestä ympäristölle ja maadoituksesta, jos joku ei tuollaiseen usko, mutta tuo nyt oli mun kokemusta.

Mä olen käsittänyt, että gheetä suositellaan paljon, nimen omaan energian takia.

Joogasta sanotaan myös, että se tekee elimistöstä sellaisen joka hyödyntää tehokkaammin kivennäisiä ja vitamiineja sun muuta, ja sen takia joogi pärjää vähemmällä ravinnolla kuin muut, eikä niitä puutoksia kovin helposti ilmene.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-16 14:11:05 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Onko nyt jossakin osoitettu, että intialaiset joogit olisivat erityisen pitkäikäisiä?

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-16 14:21:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tämä aihe kiinnostaa minuakin, ex-vegenä ja astangan harrastajana. Yksi perustelu tuolle kasvissyönnille joogeilla on se, että "liha jäykistää kehoa". En ota kantaa tämän väittämän todenperäisyyteen, toteanpa vain, että tällaisen perustelun olen kuullut.

Toinen on juurikin tuo Killmisterin mainitsema henkinen puoli, sillä yhtenä joogan periaatteista kun on "pidättäytyminen vahingoittamasta toisia" ja siis yleenäsä kaiken väkivallan karttaminen, myös siis eläimiä kohtaan, ei vain ihmisiä.

Lisäksi siihen liittyy tietty askeettisuuden ihannointi (jos nyt asian voisi näin ilmaista, en keksi parempaa ilmaisua tähän hätään). Tämä askeettisuuden ihannointi + lihan syönnin karttaminenhan tulee esille myös esim. kristillisen perinteen paasto-ajatuksessa, eli että paasto voi olla vain lihan syönnistä pidättäytymistä, ja tällä tavalla jotenkin hengellisesti ylevää. Minua oikeasti kiinnostaisi mistä tällainen ajattelu-malli on ihmisille tullut, se kun näyttää esiintyvän hyvinkin erilaisissa kulttuureissa. Ja olen saanut myös sellaisen vaikutelman, että monet kasvissyöjät, erityisesti vegaanit, kokevat syövänsä jotenkin "puhtaasti", ja tämä ajatus liittyy tähän samaan.

Sellainen juttu tulee mieleen, joka pätisi sekä kevätkaudella vietettävään paastoon, että intian köyhien oloihin, että jos kalliista raaka-ainesta on puutetta, niin köyhät saadaan pysymään tyytyväisinä, kun halpoja raaka-aineita kuten kasviksia pidetään hengellisessä mielessä parempana ravintona... (sanoipa kroppa mitä tahanta, kun sehän on maallista).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-16 14:29:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Onko nyt jossakin osoitettu, että intialaiset joogit olisivat erityisen pitkäikäisiä?

En mä tiedä onko siitä jotain varmaa faktaa, mutta mun käsityksen mukaan ne ovat ainakin tosi hyvässä kunnossa vanhana.
Jos tuo pitäisi paikkansa, että ne elävät vanhaksi, niin eikö se hiirikoe vähistä kaloreista elämän pidentäjinä sopisi tuohon?

Enkä mä tiedä tuosta ahimsasta ja joogasta, koska mun mielestä se liittyy enemmän tietoisuuteen, jos on tietoinen siitä, että vahingoittaa muita ja tekee sen tietoisesti, siinä ei ole ongelmaa.
Onhan niitä olemassa myös vasemman käden polkua kulkevia joogeja, jotka harjoittavat joogaa nimen omaan siksi, että voivat vahingoittaa halutessaan muita.
Toisaalta taas esim. tietoisuuden herääminen on joidenkin uskontojen mukaan jo itsessään suoraan saatanasta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-16 14:36:16 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Killmister kirjoitti:
En mä tuollaista perustelua ole kyllä koskaan kuullut :lol:

Mä olen kuullut useammankin kerran, kun olen joogien kanssa jutellut. Mutta siis tietenkään tuo ei ole perustelu ruokavalion noudattamiselle, vaan kysymykseen onko ruokavalio terveellinen pidemmän päälle. Nuo taustat ja joogiruokavalion perusteet tiedän, mutta käytäntöä nyt mietin.

Mirka, usein viitataan esim. Sri K. Pattabhi Joisiin, nyt 91, ja hänen opettajaansa, joka kuulemma eli vielä kauemmin. Muistaakseni joku esimerkkinä käytetty oli 115 vuotta vanha.

En tiedä elääkö joogit keskimäärin noin kauan, mutta ainakin nuo suomessa tunnetummat. Toisaalta jooga on suomessa sen verran tuore laji, että nuo paikalliset opettajat eivät ole vielä ehtineet kamalan vanhoiksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-16 14:51:44 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Munkki Akaki Valamon luostarista oli yhteen aikaan vanhin suomalainen, vanhin eurooppalainen taas oli joku ranskatar joka kessutteli ja joi. Että pitäisi olla jotakin muuta kuin yksittäistapauksia. Sinänsä en epäile etteikö joogatyylinen elämäntapa pitäisi fyysisesti hyvässä kunnossa ja myös hormonaalisesti, stressihormoneita kurissa. Mutta kaiken kaikkiaan Intia on yksi maailman sairaimmista kansakunnista! Samalla eli heikolla elintasolla kiinalaiset ovat eläneet keskimäärin merkittävästi pidempään ja terveempinä, kertoi minulle WHO:n tutkija. Ei keksinyt tähän muuta selitystä kuin kiinalaisten monipuolisemman ruokavalion, kun runsaiden kasvisten lisäksi myös elukkaa syödään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-16 14:58:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Mutta kaiken kaikkiaan Intia on yksi maailman sairaimmista kansakunnista!

Mä en oikein usko intialaisten syövän erityisemmin samalla tavalla kuin joogit, siellä voi olla tosi vaikeaa edes löytää kasvisruokaa.
Ehkä köyhillä ei ole lihaan kauheasti varaa, tai jotain, mutta ne varakkaat kai syö ihan lihaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-16 15:03:23 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ajatus että lihattomuus puhdistaa ei vältämättä ole erillinen kristillisessä paastossa ja Intiassa. Kreikalla ja Intialla on ollut antiikin aikana huomattavia kulttuuriyhteyksiä, esim. humoraalipatologia, intialaisten jumalhahmojen vahvat vaikutteet helleenisestä taiteesta, kristillisen Tuomas-kirkon syntyminen Länsi-intiaan jo ensimmäisinä vuosisatoina jne.

Sinänsä ajatus siitä, että lihasta pidättäytyminen on palvellut yhteiskuntarauhaa elintasoltaan hyvin epätasa-arvoisessa yhteiskunnassa on hyvinkin mielenkiintoinen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-16 15:05:33 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Eikös liha ole sallittu lähinnä sotilaskastille? En ole itse Intiassa liikkunut, mutta siellä paljon matkustellut kasvissyöjä tuttu piti sitä kyllä kasvissyöjän paratiisina.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-16 15:12:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
En ole itse Intiassa liikkunut, mutta siellä paljon matkustellut kasvissyöjä tuttu piti sitä kyllä kasvissyöjän paratiisina.

Ei mulla omaa kokemusta ole, mutta kaikki mun kasvissyöjä tutut on valittaneet siitä kuinka sieltä ei löydy kasvisruokaa.
En mä tiedä sitten.

Kyllähän intialaisista ravintoloista löytyy paljonkin kasvisruoka- annoksia, aikamoista hiilarimättöä yleensä vielä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-16 15:28:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aika oudolta kuulostaa, ettei Intiassa saisi kasvisruokaa helposti. Riippuu varmaan siitä minkälaisissa ravintoloissa ruokailee. Samaten joku turistipaikka voi tarjota länsimaisille paikallisesta poikkeavaa ruokaa. (Nimim. Goaa en laske Intiaksi :) )

Mä luulen vahvasti, että oikemminkin lihansyöjille Intia on ongelmallinen. Kun possu on pannassa muslimien takia ja lehmä hindujen, niin jäljelle jää lähinnä kana, kala, lammas ja vesipuhveli.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-16 15:50:23 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Killmister kirjoitti:

Ei mulla omaa kokemusta ole, mutta kaikki mun kasvissyöjä tutut on valittaneet siitä kuinka sieltä ei löydy kasvisruokaa.
En mä tiedä sitten.

Siellä käydessä totesin kyllä ihan muuta. Travelleri kirjat kertoivat: Intiasta saa kasvisruokaa keskivertoa helpommin, koska hinduilla vegetarismi on erittäin yleistä.

Ja joo, goallakin ravintolan ruokalistasta jopa puolet saattoi olla kasvisannoksia.

___

Guruista, mun guru on oma vaari. Se ei ollut joogi, mutta oli teräskuntoinen hemmo. Vielä hänen ollessaan yli 70v. meillä huviteltiin sellaisella tavalla, että laitettiin maahan tulitikkuaski tms. ja se piti poimia suuhun haaraseisoma-asennosta ilman käsiä. Vaari oli siis erittäin notkea, vaikkei ollutkaan joogi. Jos epäonninen liukastuminen ei olisi kasikymppisenä heittänyt ylimääräistä haastetta peliin lonkanmurtuman merkeissä, uskon että näitä joogaliikeitä olisi tehty vielä paljon pidempään (kuoli 93v.). Toinen sukulainen joka eli 102v. määritteli pitkän iän syyksi ilon, huumorin ja musiikin. Molempien osalta tiedän faktana sen, että lautasella he arvostivat lihaa, voita ja punaista maitoa. Mä en kaipaa tuntemattomia guruja terveellisempään ja pitkään elämään, niitä löytyy lähipiiristäkin ;)

Uskon toki, että jooga on ERITTÄIN tehokas ja monipuolinen terveyden edistäjä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 11:13:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Öhöm, tähän on nyt pakko tunkea oma mielipide: mua ei paljon paina, vaikka en pääsisi kitkuttamaan 100 -vuotiaaksi. Ei se elämä enää sen ikäisenä ole lähellekään kaikille mielekästä, näitä virkeitä ja elinvoimaisia tapauksia lukuunottamatta. Mulle ei ole itsetarkoitus elää mahdollisimman pitkään, vaan mahdollisimman terveen elämän niin kauan kun nyt satun elossa olemaan. Päättyi se elämä sitten vaikka 70-kymppisenä tai milloin ikinä. Ei ole kiva seurata vierestä vajaan 80-vuotiaan vanhuksen mielen ja kehon rapistumista ja sitä miten onnettomaksi se hänet tekee...

Viestin otsikko: Kerran Nepalissa
ViestiLähetetty: 2007-02-19 12:21:00 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

jain juttusille yhden miehen kanssa joka mainosti joogaa tosi innoissaan. Olisin luullut hanta ulkonaon perusteella ehka 45-50-vuotiaaksi mutta han olikin jo 70v. Ei keskusteltu siita etta mita syo ja mita ei, mutta han sanoi etta joogan avulla hanen mieskuntonsa on huomattavasti parempi kuin muilla samanikaisilla. (Nepalissahan saa olla useampi vaimo jos vain on varaa).

Itse en pida gheesta (saa vatsan sekaisin, kai liian rasvaista mulle) mutta tunsin hyvin yhden naisen joka ei syonyt mitaan vihanneksia, ainoastaan riisia ja gheeta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 13:44:13 
Poissa
paleokatti
paleokatti

No toi on just sitä mitä mietin... Kuinka suuri vaikutus lienee liikunnalla ja kuinka suuri osa sillä pöperöllä. Tuskin koskaan saamme tietää...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 13:53:11 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

+ ne geenit ;)

Mä uskon, että samaan lopputulokseen voidaan päästä niin monilla keinoin. Mutta mäkään en ensisijaisesti haikaile satavuotis synttäreitä, koska kaikista sitä edistävistä toimista huolimatta voin sairastua tai heittää henkeni vaikka huomenna niin monella tavalla.

Pakko luottaa siihen, että "tekee parhaansa" elääkseen terveemmin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 14:13:31 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Tuosta tulikin mieleen yksi päivä, kun tyytyväisenä tepastelin kotiinpäin ison vitamiinikassin kanssa. Olin just käynyt ikivireässä hakemassa täydennystä purkkikokoelmiini. Ja meinasin jäädä auton alle! Repesin ihan täysin kun ajattelin ambulanssimiehiä keräämässä mua siitä kadulta vitamiinieni kanssa. "Ei ollut noistakaan sitten mitään hyötyä". Taitaa olla mustan huumorin huippua.. :?

Mutta kyllä tuo aiheena kiinnostaa mua. Siis että jos on olemassa "ryhmä" ihmisiä, jotka keskimäärin selviytyvät elämästä parempikuntoisina kuin muut niin mikä tekijä siinä vaikuttaa.

Toisaalta joogejakin näkee niin monenlaisia. Toiset ovat selvästi ikäänsä nuoremman näköisiä ja hyväkuntoisen lihaksikkaita. Toiset ovat kurttuisia ja kuivia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 14:23:31 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Muistelen kuulleeni että Ruotsissa tätä olisi selvitetty. Suurin korrelaatio terveyteen ja pitkään ikäään löytyi kirjastokortista ja kuorolaulusta.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00