Lainaa:
Joogit perustelevat usein kasvisruokavaliotaan mm. sillä, että intialaiset gurunsa elävät niin pitkään.
En mä tuollaista perustelua ole kyllä koskaan kuullut
Joogaan liittyy se henkinen aspekti myös ja varsinkin astanga on meditaatiota samalla. Meditaatio herkistää ja sen takia liha jää yleensä jossain vaiheessa pois (ilman erillistä yrittämistä). Liha on sellaista "matalavärähteistä" se alentaa energiatasoa, joka saattaa toimia estona jotenkin. Sipulikin lasketaan muuten samaan kastiin. Ja sitten joogien mukaan sitä on mitä syö, ja jos syö lihaa muuttuu sen lihan kaltaiseksi.
Mä olen huomannut, että kananmunatkin toimivat maadoittajina, ja mulla ne on helpottaneet olemista, lihasta en tiedä, koska mä olin kasvissyöjä (ilman maitoa ja munia) jo ennen kuin kokeilin joogaa ja meditaatiota.
Tuo on se yleisin perustelu jonka mä olen kuullut ns. meditaatio "guruilta".
Mutta aika turhaa selittää jostain herkistymisestä ympäristölle ja maadoituksesta, jos joku ei tuollaiseen usko, mutta tuo nyt oli mun kokemusta.
Mä olen käsittänyt, että gheetä suositellaan
paljon, nimen omaan energian takia.
Joogasta sanotaan myös, että se tekee elimistöstä sellaisen joka hyödyntää tehokkaammin kivennäisiä ja vitamiineja sun muuta, ja sen takia joogi pärjää vähemmällä ravinnolla kuin muut, eikä niitä puutoksia kovin helposti ilmene.