karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-10 13:03:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 136 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-12-08 08:23:53 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

moi taas!!

ihan aattelin kertoa oman pikku tarinani tähän muidenkin luettavaksi..
karppailin muutamia kuukausia tuossa kesä-syksyn ajan ja nyt se on sitten osittain loppu.
olen normaalipainoinen, oikeastaan hieman painoindeksin alemmalla puolella, mutta silti masussa on hiukan löllöä seutua jota halusin poistaa.
karppasin oikein toden teolla, laskin ja laskin hiilareita,hyvin meni aluksi, pari kiloa tippui ja jenkkakahvat lähtivät tiehensä. minulla on atooppinen iho, eli todella kuiva ja ongelmallinen, yhden-parin kuukauden karppauksen jälkeen ihoni meni huonommaksi ja muuten sileään naamaani alkoi tulla paljonkin näppyjä ja rösöistä pintaa.ei lähtenyt pois..kaikki puhuivat virkeästä olotilasta ja jaksamisesta-- minulla kaikki oli toisinpäin. olin koko ajan väsynyt ja nukuin aina vaan enemmän, silti en jaksanut mitään. urheillessa meinasin pyörtyä. huolehdin kaikkien ravintoaineiden ja vitamiininen saannista, mutta karppaus ei näyttänyt sopivan minulle. olin todella tiukalla hiilarimäärällä ja kun ajattelin vihdoin aloittavani karkkipäivät tai joskus muuten söin hiukankin enemmän hiilaripitoista ruokaa, pudottamani kaksi kiloa tuli salamana takaisin. kierre alkoi taas- aloin hulluna laskemaan hiilareita ja myöhemmin kävi taas sama juttu kun koitin niitä hieman nostaa.

loppujen lopuksi kilot oli tulleet takaisin ja olotila edelleen masentunut ja väsynyt. aloitin kunnolla urheilemaan (ennestään kävin pari kertaa jumpassa). hankin kuukausikortin kuntosalille jumppani lisäksi, ja kilot tippuivat parissa viikossa kolme kiloa!! ylimääräiset löllykät häipyivät samassa ajassa. olo on virkeä ja rauhallinen.saan unen päästä heti illalla ja nukun yöni heräilemättä. jaksan kirmata ja voin herkutella viikonloppuisin karkilla tai muulla hyvällä. silti rajoitan hiilareita mutta en tee siitä niin isoa numeroa kun vähän aikaa sitten. en syö leipää kun pari kertaa viikossa, peruna/pasta/riisi annoksen syön muutamana kertana viikossa. pizzaa tai muuta hättöä syön kun huvittaa.

ajattelin vain kertoa ettei karppaaminen aina kaikille vaikuta salla tavalla. mulle se ei äärimmäisyyksissään sopinut mutta rajansa kaikella. uskon hiilariteoriaan ja muuhun, mutta tervein tapa mielestäni laihduttaa on yksinkertaisesti liikkua paljon ja tunteä itseensä terveeksi, joka tarkoittaa myös aika ajoin itsensä palkitsemista herkuilla. :P

onnea kaikille karppaajille!! voikaa hyvin :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 09:24:45 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Itse oon kyllä pääasiallisesti jatkanu karppilinjaa, mutta oon hyvällä omallatunnolla herkutellut ainakin kerran viikossa.. siis ihan jopa niin että syönyt sipsejä ja pitsaa jne samana päivänä.. tosin ei sitä jaksa enää mitenkään syödä yhtä paljon niitä sipsejä esim. kuin ennen.. Mutta mitäs onkaan käynyt.. paino ei ole noussut yhtään.. ei kyllä laskenutkaan, mutta housut roikkuu ja eilen huomasin että mun vatsalihakset näkyy! Ne on näkyny viimeksi joskus teininä! jippii!

Olen siis löytänyt itelleni sopivan linjan.. mahollisimman vähän hiilareita mutta jos hiilaria tekee mieli, niin sitten popsin.. jeps!

Meitä on moneksi..

uusi aloitus: 06.05.2007

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 09:32:44 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
silti rajoitan hiilareita mutta en tee siitä niin isoa numeroa kun vähän aikaa sitten. en syö leipää kun pari kertaa viikossa, pernua/pasta/riisi annoksen syön muutamana kertana viikossa. pizzaa tai muuta hättöä syön kun huvittaa.

Mutta kultaseni, sinähän karppaat edelleen!

Ja jos olet täällä kysynyt mitä karppaussuuntaa kannattaa noudattaa normaalipainon sisällä, vastaus ei toivottavasti ole ollut alle 20g hiilareita ;)

Täällä on monta, jotka ovat saaneet atopiaansa avun karppauksesta, mukaanlukien minä. Jatka vaan asioihin tutustumista, toivottavasti ne ajan myötä aukeavat. Lihavuus/laihuus ei ole terveyden mitta ja laihdutus ei ole vaikeaa, ylläpito on. Mutta parhaimmillaan se johtaa siihen, että voi oikeasti syödä ihan mitä haluaa, lihomatta. Halut vain muuttuvat.

Riippumatta siitä, vaikuttaako satunnainen karkki/sipsimässäily painoon vai ei, se ei tee siitä terveellistä. Mutta poltetaanhan sitä tupakkaakin. Valinta on kunkin oma, ja mitä tahansa teettekin, nauttikaa siitä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 09:39:01 
Poissa
tapakarppi
tapakarppi

Marsupilami: musta kuulosti toi sun tarina siltä että ei sun olisi pitänytkään alkaa tiukille hiilarille! Ja varsinkin kun liikut niin tarvitset eritavalla hiilareita, kuin ne jotka eivät liiku. Jokaisen pitäisi vain löytää itselle sopiva hiilari määrä. Puhuit sun hiukan löllöstä masustaja jenkka kahvoista...ne mielestäni lähtevät juuri urheilemalla. Kovasti urheilevat tarvitsevat hiilareita jaksaakseen treenata!
Ja kyllä paino heittelee pari kiloa sinne tänne parissakin päivässä, mutta se on kyl nestettä joka kroppaan niin nopeasti tulee. Miksi karkkipäiviä jos tiukilla hiilareilla? Anteeksi vain mutta jutussasi oli paljon ihmetystä....?
Ajattelisin terveysvaikutteisesti ja suosittelisin sun jättävän pois VAIN perunan, valkoisenviljan ja sokerit...

Ei muuta ku hyvää joulun odotusta!!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 10:10:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Totta, kaikille tämä ei sovi.

En kuitenkaan vetäisisi kovin suuria johtopäätöksia muutaman viikon jälkeen. Lueskelin vanhoja viestejäsi ja vaikuttaa siltä ettet tehnyt tätä ihan saamiesi ohjeiden mukaan.

Tsemppiä kuitenkin jatkoon :).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 10:11:42 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hieman ihmettelen tuota karppaaminen ei sovi kaikille, kun mielestäni sun kokemuksen perusteella sen tulisi olla, että atkinsin induktiovaihe ei sovi kaikille, mikä kylläkin on totta.
Ensinnäkin, jos olet normaalipainoinen ja jopa painoindeksi normaalin alarajalla ja urheileva ei tietenkään rajoiteta hiilareita minimiin!!!!!!!!!
Minä imetän ja syön päivittäim pari palaa täysjyväleipää, runsaasti marjoja, maitotuotteita, silloin tällöin tummaa suklaata ja kylässä ihan tavallisia herkkuja kohtuudella. En laske hiilareita, mutta kylläkin karppaan.
Karppaus ei ole = atkinsin induktio!!!!

Olen iloinen, että olet löytänyt hyvän olon omalla tavallasi ja sehän on lähtökohta myös karppauksessa. Opitaan kuuntelemaan omaa kehoa sen viestejä nälästä, hiilareiden määrä säädetään sen mukaan onko paljon ylipainoa, ottaen huomioon myös millä tasolla hiilarihimot pysyvät kurissa ja toisaalta kuinka alas voi mennä ilman, että oma vointi huononee. Myös paljon urheilevat monesti nostavat hiilarimääriä. Hyväkarppauksessa ei kiinnitetä huomiota niinkään hh.n määrään vaan laatuun.

Toivon, että tämän ketjun lukijoista, jos joillain on samanlaisia ongelmia kuin ketjun aloittajalla ei kannata heittää kirvestä kehään vaan miettiä mikä on järkevää ja miten ruokavaliota kannattaa säätää niin, että se parhaiten sopii juuri sinulle, sillä siitähän tässä on kysymys!!!!!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 10:22:36 
Poissa
landekarppi
landekarppi

:shock: Ei mikää poppakonsti heti auta tai jos auttaa, ni tulee takasi korkojen kera... Mut kukin tavallaa... :P Minen tästä luovu, en halua enää turvotuksia ja pahaa oloa... :twisted:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 10:46:27 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

juu, siis tiedän kyllä että induktio ei ole se tila mitä pidetään yllä pitkään, ihan normaalisti viikon parin ketoosivaiheella aloitin ja jatkoin sitten nostamalla hiilarimäärää pikkuhiljaa.
urheilua harrastavalle kyllä liika hiilareiden seuraaminen ei ole hyväksi.en tunne oloani yhtään turvonneksi tai pahoinvoivaksi vaikka söisin paljonkin hiilareita kerralla. on totta että karkkia ei kerralla vetäise enää säkillistä niinkuin ennen. rakastan suklaata ja karkkia, enkä alakarppi aikana syönyt kolmeen kuukauteen pahemmin näitä herkkuja, mitä nyt muutamia kertoja repsahdin :) ja halusin tuoda ne kerran viikossa olevalla karkkipäivällä hiljalleen takaisin.. heti kun näin tein, kilot pamahtivat takaisin,tuli huono omatunto ja karppaus alkoi entistä tehokkaammin..

näköjäänkin sitten karppaan edelleen, mutta en tiedosta sitä. enkä mieti ainuittakaan hiilaripommia mitä syön. haluan kuitenkin jatkaa sen samaan malliin, ja uskon täysin vähähh ruokavalion vaikutuksiin.
kaippa luokittelen itseni sitten hyväkarppaajaksi tai sekasikiöksi. mutta hyvä näin. :P

onnea kaikille karppauksen lajitovereille!!
ei tässä mitään sen kummempaa kommenttia ollu, mut aattelin vaan selostaa omia lörpötyksiä ku en pitkään aikaan oo täällä vieraillu.

joulunodotusta>!! muistakaa silti ulkonakin pistäytyä, vaikka kirmaamassa lumihangessa :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 10:52:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mua suuresti taas ihmetyttää se, että jos joku erehtyy yhtään kritisoimaan karppaamista, niin se kritisoja on heti automaattisesti väärässä, karpannut väärin tai siinä on jotain muuta vikaa.

Miksi on niin pirun vaikeeta tunnustaa, että kaikki vaan ei sovi kaikille? Joku tuossa sanoikin, ettei induktio sovi kaikille, mutta ilmeisesti sitten karppaamisen pitäisi olla tie onneen jokaisen kohdalla.

Suvaitsevaisuutta, kiitos....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 10:57:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Parahin marsupilami - meitä todella on moneksi, senhän kertovat tutkimuksetkin. Jonkun kroppa ei häälähdä hiilareista mihinkään suuntaan, joidenkin kroppa reagoi negatiivisesti pieneenkin määrään hiilareita. Tämä on tosi, vaikkei sitä täällä härmässä oikein ymmärretä.

Kestin itse aikanani induktiolla kokonaiset kaksi päivää, sen jälkeen nostin hiilarimääriä ylöspäin, koska en voinut hyvin. En kylläkään karkkien tai pizzan avulla, vaan lisää vihanneksia, marjoja, vähän hedelmää, enemmän maitotaloustuotteita. En silti pidä itseäni huonona, vaikkei induktio mulle sopinutkaan. Sitä täytyy hakea taso, jossa viihtyy ja voi hyvin, millä hiilarimäärällä se sitten onnistuukin. Mutta että karkit ja sipsit olisivat autuus onneen - well - kukin tavallaan, elämähän on valintoja täynnä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 11:22:22 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Kotisiili kirjoitti:
Mua suuresti taas ihmetyttää se, että jos joku erehtyy yhtään kritisoimaan karppaamista, niin se kritisoja on heti automaattisesti väärässä, karpannut väärin tai siinä on jotain muuta vikaa.

Miksi on niin pirun vaikeeta tunnustaa, että kaikki vaan ei sovi kaikille? Joku tuossa sanoikin, ettei induktio sovi kaikille, mutta ilmeisesti sitten karppaamisen pitäisi olla tie onneen jokaisen kohdalla.

Suvaitsevaisuutta, kiitos....

Sattuneesta syystä ne kritisoijat on yleensä hyvin lyhyen aikaa karpanneita, tilanteeseensa liian tiukilla karpanneita tai utopistisia tuloksia lyhyessa ajassa odottavia.

Totuus on se, että jonkunlainen karppaus sopii kaikille, toisille se on hyväkarppia ja toisille tiukkaa linjaa, se oma tapa on vain etsittävä ja siihen pari kuukautta ei ole tarpeeksi pitkä aika :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 11:51:31 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Marilyn puhuu asiaa. Lisäksi jotkut asiat vain eivät ole puhtaasti mielipideasioita. Kaikki ei sovi kaikille, mutta virkeyden hankkimiseen kyseenalaisilla keinoilla ei silti tarvitsisi ryhtyä.

Alkoholisti, tupakoitsija, karkinsyöjä tai mikä vaan, suvaitsen kyllä tiettyyn rajaan, mutta mun ei tarvitse sanoa että se olisi terveellistä, jotta joku saisi ihan luvan kanssa ruokkia addiktioitaan.

Ehkä ei olisi taas pitänyt vastata lainkaan ;) Pitäkää tunkkinne!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 12:53:07 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

siis minkä takia tulee palautetta karkista?? miksei saisi olla karkkipäiviä? tai joskus herkutella karkeilla?
ei se ole vaarallista.. päinvastoin.
vaarallisempaa terveydelle on kurittaa itteensä laskemalla jokaista suupalaa, siinä se terveys menee.
tottakai karkki on pahasta, sokeri on pahasta, limsa, pizza ja kaikki pasha mutta ei terve elämä tarkoita että niistä pitää kokonaan luopua!!

yksi karkkipäivä viikossa ei mun olotilaa tai terveyttä vaaranna millään tavalla. on kiva odottaa työviikon jälkeen kivaa leffaa ja makuunin herkkukarkkeja!! hyvässä seurassa parempikin niin ei mene kaikki namut omaan suuhun.

juu ja mitä mä olen sanomaan karppaamisesta mitään, kokemusta voi silti olla muualtakin kuin omasta takaa.
en silti jaksa jojoilla painoni kanssa, niinkun kivassa tv-mainoksessakin sanotaan, näin siinä vaan itelläni kävi. ilman sen kummempaa hiilarinlaskentaa oon enennkin pitänyt painoni kurissa, ennen söin joka päivä karkkia, joskus mäkkiruokaa ja muuta jaskaa meni viikossa montakin kertaa, mutta kaikille sekään ei vaikuta heti lihottavasti. jos liikakarppaus vasta sai painoni heitteleen ja pään sekaisin laskemisesta ja stressaamisesta niin mielummin karppaan siinä sivussa ja pidän makkarat loitolla liikumalla.

mutta kuten sanoin, KARPPAAMISEEN USKON TÄYSIN; KAIKKEEN HÖLÖHÖLÖÖN MITÄ SIITÄ OLEN LUKENUT JA KUULLUT, mutta mulla näin. en siis kritisoi, kerroin vain että muotti voi olla eri,.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 14:01:29 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

No hei, ei sun nyt tarvitse joka väliin korostaa sitä ettet kritisoi, ei tässä nyt ihan tyhmiä olla. Kunhan ihmiset keskustelevat.

Selvä juttu, että jokainen tavallaan. Ihmetyttää vähän, että miksi edes ryhdyit karppaamaan, ketoosia myöten, jos hiilarimässyistä tai Makuunin irtiksistä ei ole sulle mitään ongelmaa, ei väsytystä ja painokin on pysynyt kurissa. Hyvä että kuuntelit kroppaasi ja lopetit sen, jatka vaan samaa linjaa.

Mutta minun mielestäni karkkipäivät on hölmön hommaa. Enkä siis kritisoi...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 14:09:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

pii73 kirjoitti:
Ensinnäkin, jos olet normaalipainoinen ja jopa painoindeksi normaalin alarajalla ja urheileva ei tietenkään rajoiteta hiilareita minimiin!

Mitäs kauheaa ja kamalaa siitä seuraa jos alipainoinen ja urheileva ihminen rajoittaa hiilarit minimiin? Olisi kiva tietää sillä olen itse tehnyt niin jo muutaman kuukauden.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 14:09:53 
Poissa
karppikokki
karppikokki

karkkipäivistä. mun elämä oli ennen yhtä suurta karkkipäivää (olin siis siellä makuunissa töissä, tai edelleen olen silloin tällöin), ja ehkäpä juuri siksi aloitin karppaamisen. söin siis karkkia JOKA päivä. monen vuoden ajan. enää ei tee oikeesti yhtään tiukkaa kieltäytyä niistä nameista, eikä käy ees mielessä et nappaisin yhden-kaksi-kymmenen karkkia samalla ku täyttelee purkkeja. Maailmassa on niiiin paljon parempaa, siis sekä maullisesti että myös terveellisesti.
Kyllähän nyt välillä tekee mieli karkkia, mut silloin otan pähkinöitä/lärpäkkeitä/marjoja jne, ja totean että ei tässä mitään sokeria tarvita :wink:

Hannan soppa

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 14:19:19 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
siis minkä takia tulee palautetta karkista?? miksei saisi olla karkkipäiviä? tai joskus herkutella karkeilla?
ei se ole vaarallista.. päinvastoin.

No ei se kyllä terveellistä ole, vaikka kuinka lievittäisi stressiä ja keventäisi elämää. No ehkä joskus kesän pitkinä öinä, kun muuten ei jaksa harrastaa tarpeeksi seksiä. Mutta silloinkin löytyy parempia tankkausaineita. En silti kritisoi, kuten sanoin, valinnat ovat kunkin omia.

Elämästä pitää nauttia. Nautinto voi olla esim. pala tummaa suklaata aterian jälkeen. Se on mielestäni kohtuutta. Samoin lasillinen punaviiniä. Ei siis se, että vedetään joka viikonloppu perseet olalle, aineella millä hyvänsä. Tarkoitukseni ei ole kritisoida, onhan niitäkin, jotka oikeasti ottaa leffaan vain ne 5 karkkia ja nauttii niistä oikeasti.

Minäkin siis olen entinen karkkinarkkari. Tietysti on parempi mässätä kerran viikossa kuin joka päivä, mutta miksi uskotella itselleen että se on jotain muuta kuin se on.

Anteeksi jos loukkaan, mulla ei ole tänään hyvä päivä. Tämä on vain minun mielipiteeni.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 14:44:50 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

mulle karkkipäivät ja silloin tällöin herkuttelu on ns. elämän suola!
vois verrata niin että en ikinä jättäis seksiä elämästäni vaan jos liuta lääkäreitä ja muita innokkaita kokeilijoita tekis listan terveysvaikutteisista syistä rajoittaa tai lopettaa sen harrastaminen. ei aina tarvi tehä niinkuin muut, täällähän sen hyvin näkee normaaliruokavaliota noudattavien ihmisten ja karppaajien välillä. karpit sattuu oleen vähemmistö.
sama voisi olla alkoholinkin kanssa, joillakin voi intohimo olla juusto tai vaikkapa shoppailu. intohimoja voi ja pitää olla elämässä.. joita odottaa ja jakaakin muiden kanssa.
jos haluan, voin olla syömättä karkkia vaikka vuoden, kaksi tai koko loppu elämäni. mutta miks ihmeessä?
en nää siihen suurempia syitä, asia on taas eri jos karkkia ja herkkuja syö päivittäin tai napsii muutamaankin kertaan viikkossa, sitten mennään jo sairauksien syntyyn ja muuhun terveyteen vaikuttavaan hommaan.

mutta kukin tyylillään. mä näin.

tuntuu vaan et jos jotain yksinkertastakin asiaa kuin itsensä hemmottelu (keinot siihenkin on jokaisella omat, oli sitten ruokaan liittyvää tai ei) puolustaa, tulee "asiantuntijoiden" haukkumiset päälle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 14:48:41 
Poissa
karppikokki
karppikokki

höpsis marsupilami, tämähän on keskustelupalsta :D
..seksi, juusto ja shoppailu eivät kyllä sisällä sokeria, mutta kuten itsekin sanoit: kukin tyylillään. en minä karkin syöntiä tuomitse, itsehän sitä myynkin :roll: :D

Hannan soppa

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 14:50:35 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

marsupilami kirjoitti:
... jos haluan, voin olla syömättä karkkia vaikka vuoden, kaksi tai koko loppu elämäni

Miten musta tuntuu, että tuo ei oikein taida pitää paikkaansa. :|

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 136 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00