karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-26 13:31:21

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-07-09 08:11:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-05-30 14:45:59
Viestit: 320
Tervehdys palstalaiset!


Olen perheeni kanssa toteuttanut karppausta nyt reilun vuoden. Olen pitkälti elsin linjoilla tyylin suhteen. Luen palstaa melko paljon ja pidän elsin ja Mirkan kirjoituksista, ja olen vakuuttunut karppauksen järkevyydestä. Tiedän, mikä ero on ns. tavallisen sokerin ja tärkkelyksen suhteen, jos ajatellaan verensokeria - tärkkelykset ovat pahempia. Niinpä olemme jättäneet ne lähes kokonaan pois, ja suhtautuneet myönteisesti Fazerin suklaaseen ja kermajäätelöön.

Ongelma on kuitenkin se, että tuntuu, että aterioita ei kuitenkaan sa tarpeeksi täyttäviksi, ja välipalaa kaivataan turhan usein. Ajattelen, että tärkkelyksiä käyttämällä pääaterioiden kalorimäärät saisi suuremmiksi, koska tärkkelys sitoo rasvaa itseensä. Tällöin välipalojen tarve vähenisi.

Olenkin miettinyt, että jos kokeilisimme sellaista, että aterioilla syötäisiin myös tärkkelystä (perunaa, riisiä, spagettia, hyvälaatuista leipää) ja sokeriherkkuja vastaavasti vähennettäisiin. Tiedän, että sokerikuorma tällä tavalla lisääntyy, mutta toisaalta täällä palstalla on painotettu, että aterioiden määrä on myös hyvin tärkeä. Eli jos tällä systeemillä saisin perheeni syömään vain kolmesti päivässä (ei 5-6 kertaa), olisiko se sittenkin parempi?

Tärkkelysten etu on myös siinä, että ne ovat halpoja, ne tuovat sen "ah niin täyden tunnun" ruokailun jälkeen - mikä toisaalta väsyttää, tiedän, mutta toisaalta se tuo hyvänolon tunteen, mikä sekin on terveydelle tärkeää. Lisäksi, tärkkelykset ovat ainakin lisäainevapaita, kun taas esim. kermajätskissä on lisäaineita, ja jopa transrasvaakin hieman (teollista, emulgointiaineena).

Lisäksi: tämä olisi sosiaalisesti hyväksytympää - itse ainakin koen toisaalta ajoittain raskaana, että syömme niin eri tavalla kuin muut. Odotan todella sitä aikaa, kun nämä ravitsemustieteen uudet tuulet puhaltavat voimakkaammin, niin että jokapaikassa karppaukselle on hyväksyntää ainakin jossakin mielessä. Nyt on niin toiset tuulet vielä vallalla. Lapset kuulevat mitä ihmeellisintä "tietoa", kuten esim. että "maito on myrkkyä" jne.

Välipalaherkkujen kieltäminen on sosiaalisesti hyväksyttyä (karkit, mehut, sipsit ym.), toisin kuin leivän ja perunan. Siis, vaikka en nyt ihan kielläkään, niin kuitenkin, suhtaudun kriittisesti.

Eli, tyylimme olisi jatkossa - jos näin teemme - enemmän ranskalaisen keittiön mukainen. Vain kolmesti päivässä, kunnon ateriat, tärkkelyksiä kuitenkaan kokonaan karttamatta. Paino-ongelmia meillä ei ole. Tietysti, joutuisi seuraamaan, että riistäytyykö makeanhimo käsistä - mutta luulen että ei.

Ottakaapa kantaa!!! Sanoisin, että tässä on kuuma peruna purtavaksi!

_________________
Vuosikausia kestänyt väsymys-tulehduskierre. Lääkäreiltä ei apua. Tämä näyttää toimivan!! Aloitus kesäkuun alussa 2006. *innostunut*


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-09 08:27:32 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Itse pidän korkeaprosenttista ei-maitosuklaata järkevämpänä varsinkin aikuisille.

Mutta niihin tärkkelyksiin, jos pienehkö määrä tärkkelystä vaikkapa tähän aikaan uutta perunaa on vaihtoehto välipaloille, valitsisin itse ehkä ennemmin perunan. Tämä riippuu niin kovasti sokeri- insuliini- ym. aineenvaihdunnasta, teidän kannattaa minusta yksinkertaisesti kokeilla mikä toimii parhaiten. Yhdelle tärkkelys sotkee nälänhallinnan ja päinvastoin johtaa välipalakierteeseen (kävisi helposti minulla), toisella taas ei. Jotkut taas syövät neljä pienehköä ateriaa päivässä lähtökohtaisesti. Se on vain kokeiltava ja etsittävä se oma tyyli. Kovin suureksi tärkkelyksen määrää ei kannata nostaa tietenkään, mutta jos kaksi perunaa ei aiheuta ongelmia niin silloin kaksi perunaa ei aiheuta ongelmia. Minusta se on niin yksinkertaista! :D

Mielessä voisi myös pitää Kreikan virallista suositusta, jonka mukaan perunan raja on 3 x viikossa 100 g kerrallaan. Vilja kokojyvistä haudutettua puuroa (esim. tattaria!), leipä tiivistä ja hapanta. Tärkkelys hidastuu jäähdytettäessä, joten perunan voisi ajatella kypsentää etukäteen. Ja aterian yhteydessä kannattaa syödä kreikkalaiseen tapaan jotakin hapanta kuten sitruunamehua, etikkaa tai vaikka piimää, sekin laskee sokerikuormaa huomattavasti.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-09 08:55:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-05-30 14:45:59
Viestit: 320
Kiitos ohjeista, kuulostaa tosi järkevältä!

Jos vaikka saisi tuon piimän sisäänajettua - ikäänkuin vaihtokaupana lapsille se voisi toimiakin: saatte perunaa jos juotte piimää. :D

Joo, perunan kohdalla olin ajatellutkin, että mieluiten just jäähdytettynä, salaateissa.

Ja riisi risottona, rasvassa käsiteltynä.

Mikähän mahtaisi olla se paras suomalainen leipä - Real mahdollisesti? Se ei ole kyllä hapatettu, mutta on kokojyväistä, niin että jyvät todella on kokonaisina (tai osa niistä).

Itse kyllä tykkään siemenleivästä, mutta lapsia ajatellen.

_________________
Vuosikausia kestänyt väsymys-tulehduskierre. Lääkäreiltä ei apua. Tämä näyttää toimivan!! Aloitus kesäkuun alussa 2006. *innostunut*


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-09 09:00:53 
Poissa
Välimeren karppi
Välimeren karppi
Avatar

Liittynyt: 2007-04-02 18:41:41
Viestit: 1401
Terveellisissä välipaloissa, kuten hedelmissä tai pähkinöissä, ei ole mitään ongelmaa.

Sosiaalisesta hyväksyttävyydestä viis. Turhista sosiaalisista ehdollistumisista on vain terveellistä vapautua. Voi tehdä niin kuin tuntuu oikealta ja hyvältä. Se on todellista aikuistumista.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-09 09:05:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-07 19:59:06
Viestit: 2539
Kertoisitko, Meerika, mitä lisukkeita olette yleensä nauttineet? Meillä on näin kesäisin useasti iso sekasalaatti aterian kera sekä lämpimiä kasviksia. Kasviksista saa erilailla valmistettuina paljon vaihtelevampaa ja monipuolisempaa lisuketta kuin perunasta, pastasta tai riisistä. Perunaa meillä on nykyään todella harvoin; pastaa tai riisiä keitetään lapsille muutama kerta viikossa, koska he eivät halua olla ilmankaan. Jotkut ruoat, chili con carne esimerkiksi, eivät tarvitse sen kummempaa lisää rinnalleen, eivätkä keitot liioin.

Toinenkin kysymys: ketkä teistä haluvat ruokaa (oikein aterianko) jopa kuusi kertaa päivässä? Kasvavilla lapsillahan on jatkuva nälkä, vaikka perheessä karpattaisiinkin. Välipala ei liene pahasta, jos lapsella tai nuorella ei ole paino-ongelmia. Teolliset jäätelöt jättäisin vain herkkuhetkiin ja tarjoaisin tilalle vaikkapa marjoja, pähkinöitä, juustoja tai leikkelelautasen. Meillä lapset syövät leipääkin, mutta se ei pitkän kaavan mukaan itsetehtynä ole pahimmasta epäterveelisyyspäästä.

_________________
Kuva

Carpe diem, carp in dies


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-09 09:13:52 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Pavut ovat muuten oivallinen lisuke, alunperin chili con carnekin tarjottiin niin että kirjaimellisesti oli chiliä ja lihaa, ja pavut olivat se lisuke. Niitä ei siis sekoitettu samaan soosiin ja syöty riisin kanssa niinkuin nykyään yleensä.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 08:59:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-05-30 14:45:59
Viestit: 320
into ituhippi kirjoitti:
Sosiaalisesta hyväksyttävyydestä viis. Turhista sosiaalisista ehdollistumisista on vain terveellistä vapautua. Voi tehdä niin kuin tuntuu oikealta ja hyvältä. Se on todellista aikuistumista.


Näinhän se juuri on. Muta käytännössä se ei ole aina ihan yksinkertaista. Ja varsinkin, kun on monessa muussakin asiassa valinnut tehdä toisin kuin ihmiset yleensä, tuntuu, ettei viitsisi kaikessa mennä vastavirtaan.

Mutta eileen tapasin viiden lapsen äidin, joka kertoi "salaiseksi aseekseen" - että jaksaa - vähähiilihydraattisen! Arvostan naistan erittäin paljon monessa mielessä, ja mulle oli yksinkertaisesti vain rohkaisevaa huomata, että hänkin on tämän homman löytänyt. Kertoi, että aina jos väsyttää, hän jättää hiilihydraattipitoiset ruoat pois, ja se auttaa. Ja sanoi sitä, että se sopii hänen keholleen oikein hyvin. Ei vain uskaltanut käyttää kunnolla eläinrasvaa, ja minä rohkaisin sitten siihen...! Että ennemmin voita kuin rypsiöljyä.

Olisi kiva jos tällaisia ihmisiä tapaisi viikottain, eikä vain kerran vuodessa!

_________________
Vuosikausia kestänyt väsymys-tulehduskierre. Lääkäreiltä ei apua. Tämä näyttää toimivan!! Aloitus kesäkuun alussa 2006. *innostunut*


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 09:09:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-05-30 14:45:59
Viestit: 320
Makarios kirjoitti:
Kertoisitko, Meerika, mitä lisukkeita olette yleensä nauttineet? Meillä on näin kesäisin useasti iso sekasalaatti aterian kera sekä lämpimiä kasviksia. Kasviksista saa erilailla valmistettuina paljon vaihtelevampaa ja monipuolisempaa lisuketta kuin perunasta, pastasta tai riisistä. Perunaa meillä on nykyään todella harvoin; pastaa tai riisiä keitetään lapsille muutama kerta viikossa, koska he eivät halua olla ilmankaan. Jotkut ruoat, chili con carne esimerkiksi, eivät tarvitse sen kummempaa lisää rinnalleen, eivätkä keitot liioin.


Kyllä meillä aika samaan tyyliin kasviksia on käytetty. Tuntuu, että niitä ei vain syödä tarpeeksi. Voihan se olla, että on vain totuttu sellaiseen "pikkusyöntiin", että ei syödä isoja määriä. Itsekin olen sellaiseen taipuvainen.

Nuo pavut on hyvä idea, pitää alkaa niitä käyttämään enemmän. Niillähän saa sellaista "tärkkelysmäistä" tuntua, jos tekee muhennosta - vai onkohan se sitten yhtä huono kuin tärkkelys? Ei kai sentään, onhan ravintoarvo parempi, ja hiilarimäärä pienempi.

Tuo äskenmainitsemäni äiti suositteli myös bataattia, hiilaripitoisuus on varmaan korkea, mutta ravinteiltaan on paljon parempi kuin peruna.

_________________
Vuosikausia kestänyt väsymys-tulehduskierre. Lääkäreiltä ei apua. Tämä näyttää toimivan!! Aloitus kesäkuun alussa 2006. *innostunut*


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 09:13:25 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Bataatti on hiilihydraattipitoista, mutta perunaa hieman hitaampaa ja ennen kaikkea paaaljon paremman makuista! :wink:

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 09:16:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-05-30 14:45:59
Viestit: 320
Makarios kirjoitti:
Toinenkin kysymys: ketkä teistä haluvat ruokaa (oikein aterianko) jopa kuusi kertaa päivässä? Kasvavilla lapsillahan on jatkuva nälkä, vaikka perheessä karpattaisiinkin. Välipala ei liene pahasta, jos lapsella tai nuorella ei ole paino-ongelmia.


No... vähän kaikki, mutta nimenomaan pientä välipalaa, ei isompaa ateriaa. Eilen kun meillä oli kylässä viisilapsinen perhe, tuli taas huomattua, että meillä on totuttu syömään VÄHÄN kerrallaan - se mitä olin varannut välipalaksi ei olisi riittänyt alkuunkaan, ellei heillä olisi ollut tuomisena kassillista karjalanpiirakoita ja munkkeja! Eli siis me ollaan ilmeisesti sellaisia pienivatsaisia, joiden napa tulee täyteen nopeasti, mutta tyhjenee myös nopeasti. ELI: pitäisi vaan yrittää muuttaa perheen ruokakulttuuria siihen suuntaan, että syödään kerralla kunnolla. Olen sitä yllä yrittänyt, mutta ei ole vain vielä onnistunt.

_________________
Vuosikausia kestänyt väsymys-tulehduskierre. Lääkäreiltä ei apua. Tämä näyttää toimivan!! Aloitus kesäkuun alussa 2006. *innostunut*


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 09:41:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-07 19:59:06
Viestit: 2539
meerika kirjoitti:
Mutta eileen tapasin viiden lapsen äidin, joka kertoi "salaiseksi aseekseen" - että jaksaa - vähähiilihydraattisen!


Tämä jaksantaihmekö toi ne karjalanpiirakat ja munkit...? :twisted: Leikki leikkinä mutta kokeilepa kasvispaistoksia ja keitettyjä papuja. Meillä niistä tykäävät kaikki kovasti. Pilkot vain mieleisiä kasviksia uunivuokaan ranskalaisen ratatouillen tai kreikkalaisen briamin tapaan, heittelet suolaa, pippuria ja yrttejä sekaan, lorotat kunnolla oliiviöljyä päälle ja paistat kypsiksi. Pavuista saa tuhteja salaatteja ja lisukkeita. Aikaavievämpäähän tällainen ruoanlaitto on kuin kuoriperunoiden keitto, mutta minkä ajassa häviää, maussa voittaa - ja aina voi tehdä kerralla useamman aterian lisukesatsin. Sitä paitsi ruoanlaittoon kannattaa ottaa koko perhe mukaan; sehän se parasta laatuaikaa on!

_________________
Kuva

Carpe diem, carp in dies


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 10:31:55 
meerika kirjoitti:
Makarios kirjoitti:
Toinenkin kysymys: ketkä teistä haluvat ruokaa (oikein aterianko) jopa kuusi kertaa päivässä? Kasvavilla lapsillahan on jatkuva nälkä, vaikka perheessä karpattaisiinkin. Välipala ei liene pahasta, jos lapsella tai nuorella ei ole paino-ongelmia.


No... vähän kaikki, mutta nimenomaan pientä välipalaa, ei isompaa ateriaa. Eilen kun meillä oli kylässä viisilapsinen perhe, tuli taas huomattua, että meillä on totuttu syömään VÄHÄN kerrallaan - se mitä olin varannut välipalaksi ei olisi riittänyt alkuunkaan, ellei heillä olisi ollut tuomisena kassillista karjalanpiirakoita ja munkkeja! Eli siis me ollaan ilmeisesti sellaisia pienivatsaisia, joiden napa tulee täyteen nopeasti, mutta tyhjenee myös nopeasti. ELI: pitäisi vaan yrittää muuttaa perheen ruokakulttuuria siihen suuntaan, että syödään kerralla kunnolla. Olen sitä yllä yrittänyt, mutta ei ole vain vielä onnistunt.


Miksi ihmeessä pitäis koittaa syödä enemmän kerralla ja harvemmin? Venyttää vatsaa? Ei mee kaaliin.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 10:35:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-07 19:59:06
Viestit: 2539
Anonymous kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitäis koittaa syödä enemmän kerralla ja harvemmin? Venyttää vatsaa? Ei mee kaaliin.


Jos jo vaikkapa tunnin kuluttua ateriasta on nälkä, joka johtaa herkkujen puputtamiseen päivittäin, jossakin on vika.

_________________
Kuva

Carpe diem, carp in dies


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 10:36:40 
Makarios kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitäis koittaa syödä enemmän kerralla ja harvemmin? Venyttää vatsaa? Ei mee kaaliin.


Jos jo vaikkapa tunnin kuluttua ateriasta on nälkä, joka johtaa herkkujen puputtamiseen päivittäin, jossakin on vika.


Ei se ole mikään nälkä. Se on mielihalu.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 10:41:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-07 19:59:06
Viestit: 2539
Anonymous kirjoitti:
Ei se ole mikään nälkä. Se on mielihalu.


Meerika itse epäilee, että kerralla ei syödä kunnolla. Vatsa "tyhjenee", jolloin on heti taas nälkä. Mutta annetaanpa hänen itsensä vastata, jos hänestä siltä tuntuu.

_________________
Kuva

Carpe diem, carp in dies


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 10:45:02 
Makarios kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Ei se ole mikään nälkä. Se on mielihalu.


Meerika itse epäilee, että kerralla ei syödä kunnolla. Vatsa "tyhjenee", jolloin on heti taas nälkä.


Tällä palstalla näköjään käytetään aika vapaamielisesti tuota sanaa "nälkä".


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 10:50:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-07 19:59:06
Viestit: 2539
Anonymous kirjoitti:
Tällä palstalla näköjään käytetään aika vapaamielisesti tuota sanaa "nälkä".


Siinä, missä karppaus sutjakoittaa ulkoisesti, se kasvattaa ihmistä sisältäpäin tehden hänet avarakatseiseksi ja vapaamieliseksi. Trollejakin siedetään varsin hyvin ja ymmärretään, että myös heillä on oma tärkeä paikkansa virtuaalimaailmassa.

_________________
Kuva

Carpe diem, carp in dies


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 10:57:03 
Makarios kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Tällä palstalla näköjään käytetään aika vapaamielisesti tuota sanaa "nälkä".


Siinä, missä karppaus sutjakoittaa ulkoisesti, se kasvattaa ihmistä sisältäpäin tehden hänet avarakatseiseksi ja vapaamieliseksi. Trollejakin siedetään varsin hyvin ja ymmärretään, että myös heillä on oma tärkeä paikkansa virtuaalimaailmassa.


Mun mielestä siinä käy juuri päinvastoin. Tulee ahdasmielinen kun on pakko puolustaa omaa näkökulmaansa silläkin uhalla, että oma terveys on vaarassa heikentyä liiallisen rasvan ja proteiinin syönnin ansiosta.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 11:11:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-07 19:59:06
Viestit: 2539
Anonymous kirjoitti:
Tulee ahdasmielinen kun on pakko puolustaa omaa näkökulmaansa silläkin uhalla, että oma terveys on vaarassa heikentyä liiallisen rasvan ja proteiinin syönnin ansiosta.


Tällä foorumilla on paljon ketjuja, jotka on omistettu terveysasioille ja tutkimustuloksille. Kehotan, että tutustut niihin ja perustelet sitten niissä terveysväitteesi, koska karppaaminen tuntuu kiinnostavan sinua. Miksi muuten olisit tällä palstalla? Vai oletko kenties päättänyt levittää meille virallisterveellisyyden pelastavaa ilosanomaa?

_________________
Kuva

Carpe diem, carp in dies


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 11:26:54 
Makarios kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Tulee ahdasmielinen kun on pakko puolustaa omaa näkökulmaansa silläkin uhalla, että oma terveys on vaarassa heikentyä liiallisen rasvan ja proteiinin syönnin ansiosta.


Tällä foorumilla on paljon ketjuja, jotka on omistettu terveysasioille ja tutkimustuloksille. Kehotan, että tutustut niihin ja perustelet sitten niissä terveysväitteesi, koska karppaaminen tuntuu kiinnostavan sinua. Miksi muuten olisit tällä palstalla? Vai oletko kenties päättänyt levittää meille virallisterveellisyyden pelastavaa ilosanomaa?


No ei kauas tarvitse katsella kun jo löytyy esim. tälläkin taistelutantereella mainittu homokysteiini & rasvatutkimus jne.. Virallisterveellinen on mitä on joten sitä en lähde puolustelemaan.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)