karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-06 15:26:21

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 188 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 510 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-07-14 09:27:47 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ei kai se kuitenkaan ihan noin mustavalkoista ole että hiilarit lihottavat ja rasva laihduttaa! Molempia jos osaisi syödä sulassa sovussa niin tuskin tulisi ongelmia. Kun olin pieni meillä kotona syötiin järkevästi rasvaa (vähän, ei kermoja ym, mutta ei mitään kevyt-tuotteitakaan) eikä kukaan ollut ylipainoinen (ä+i+4lasta). Aikuisiällä osa on lihonut koska on alkanut syödä roskaruokaa, karkkia, pullaa ym. Näitä ei lapsuudessani meillä näkynyt. Eli se taitaa olla vähän joko/tai, sekä rasvainen että hiilaripitoinen ruokavalio on se lihottava tekijä. Itse en ole ikinä ollut ylipainoinen, mutta aloitin karppaamisen ihan turhamaisuuttani paria kiloa tiputtaakseni. Induktiolla olin kaksi viikkoa, koin sen liian rajoittavaksi eikä painokaan tippunut. Nyt hiilarit pysyvät ilman yrittämistä 40-100g/päivä, leipä ym. ovat jääneet pois eikä tee enää edes mieli. Masu voi paremmin ja sitä myötä elämä hymyilee :)
Pointtina tässä kai vaan se, ettei ihminen liho syömällä hiilareita jos ei konaisenergiamäärä nouse yli kulutuksen. Höpölöpöpuheita siitä miten mitään ei syönyt mutta silti lihoi en usko. Kukaan ei liho ilmaa nielemällä! Ongelmana low-fat dieeteillä näenkin sen että koko ajan on nälkä ja sitten tulee repsahdeltua. Seurasin erästä laihduttavaa kaveriani joka ihmetteli että kun ei hän oikein mitään syö mutta kilot vaan ei karise. Ihan huomaamattaan hän kuitenkin mussutti koko ajan jotain ja kaupassa käydessä oli aina kourassa pieni jädepuikko tai suklaapatukka. Ylipäätään en usko mihinkään dieettiin, painon tiputtamisessa ja sen hallinnassa on avainsanana elämäntapojen muutos. Oikein ärsyttää kun joku sanoo että kaikki dieetit on kokeiltu mutta mikään ei auta. Ei kai jos niden dieettien välillä syö kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 09:37:28 
anmi kirjoitti:
Itse en ole ikinä ollut ylipainoinen

Ja sen huomaa. 8)

Yleensä teikäläiset on omasta mielestään niitä parhaimpia asiantuntijoita...

(hmm.. pitäskös splitata ketju taistelutantereelle? #-o )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 09:39:19 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Syy miksi en ole ollut ylipainoinen on ollut tasapainoinen ruokavalio. Ei ihminen liho jos kuluttaa enemmän kuin syö! Eikös se juuri ole Atkinsissa ideana että ei ole koko ajan nälkä ja niin automaattisesti syö sopivan määrän. Sitäpaitsi, ei se oma painokaan ole itsestään pysynyt aisoissa. Kyllä olen monet kerrat joutunut tinkimään syömisistäni kun muut ovat mässyttäneet. Kohtuus kaikessa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 09:50:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Splittaa vaan Nist. Kurinalaisia höyrykoneita.... :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 09:50:37 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
(hmm.. pitäskös splitata ketju taistelutantereelle? )

Älä suotta vielä, luulen että kyse on ihan puhtaasta tietämättömyydestä. On katsottu atkins-dokkari ja sitten sen jälkeen "tiedetään" kuinka homma toimii ;) (ei millään pahalla anmi)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 10:03:12 
Poissa
karppi
karppi

anmi kirjoitti:
Pointtina tässä kai vaan se, ettei ihminen liho syömällä hiilareita jos ei konaisenergiamäärä nouse yli kulutuksen.

Luulen, että JOKAINEN tällä foorumilla on varsin tuttu tuon perusprinsiipin kanssa; siinä mielessä tässä ei ole mitään pointtia.

Uskomattomissa syyllisyydentunteissa olen itse asian kanssa rypenyt, kun en valtavasta tahdosta huolimatta saanut itseäni pysymään ruodussa. Nyt paino pysyy niukkahiilarisella kurissa itsekseen, eli saan viimeinkin kokea sen, mitä jokainen teistä "en koskaan ole ollut lihava" -ihmisistä kokee koko elämänsä ajan.

Lihomisen estäminen ja laihduttaminen eivät ole yksinkertaisia asioita. Laskeskelin huvikseni aikanaan, että kymmenen kilon lihominen viiden vuoden aikana tarkoittaa käytännössä neljänkymmenen kilokalorin ylitystä kulutukseen nähden päivittäin. Mistään isoista asioista ei ole siis lihomisessa välttämättä ole kysymys.

Oma ruokavalioni on oikeasti ollut pitkään näennäisterveellinen, mutta ilmeisesti hiilariherkkyyden takia en pystynyt saavuttamaan tasapainoa syömisen ja kulutuksen kanssa koskaan. Hiilarit sotkevat nälänhallintajärjestelmääni siinä määrin, että pitkällä aikavälillä energiataseeni on hiilarivoittoisella väistämättä ylijäämäinen. Hiilareiden suhteellisen osuuden pienentäminen voi minunlaiselleni ihmiselle oikeasti olla pieni taikatemppu, vaikka sitä kukaan "ikänsä normaalipainoinen" ei ehkä pystykään ymmärtämään. Atkinsin idean olet ymmärtänyt aivan oikein, mutta osalle meistä sillä on valtava merkitys painonhallinnan kannalta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 10:05:38 
anmi kirjoitti:
Syy miksi en ole ollut ylipainoinen on ollut tasapainoinen ruokavalio.

Ei ihminen liho jos kuluttaa enemmän kuin syö!

Kohtuus kaikessa.

Ei maar. Kyllä tää uhkaavasti alkaa näyttämään taistelutanner-matskulta.

Tapelkaa! Trollatkaa! Provosoitukaa!

siirto-->

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 10:10:20 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mullahan ei ollut tarkoituksena tässä alkaa mitään riitaa vääntämään, en tajua miksi moisesta nyt kimmastuttiin. Mutta ei varmasti ole olemassa ihmisrotua joka vaan lihoo vaikkei mitään syö! Atkinsia ei mitenkään ole tarkoitus kyseenalaistaa, olen tämän ruokavalion hyväksi havainnut monin tavoin. Hiilareita ilman pärjään mainiosti ja kuten jo mainitsin olo on varsinkin masussa melkoisesti parantunut. Varmasti auttaa monia laihduttamaankin koska ei tarvitse kitkutella kitudieeteillä. Ideana vain se, että kyllä painon pystyy pitämään kurissa ihan ilmankin mutta se vaatii sitten monesti juuri sitä kituuttamista ja kyttäämistä, varsinkin jos sattuu tykkäämään roskaruoasta ja karkeista yms. Itse en mitenkään ihmeemmin ole rasvoja lisännyt, mutta nykyisin uskaltaa ostaa niitä ei-lightejakin...
Atkinsin miellän muutenkin enemmänkin elämäntapana kuin dieettinä, dieetti-sanasta tulee vaan äkkiä ihmisille vähän nurinkurinen asenne.
Olen kyllä nähnyt Atkin-dokkarin ja siitä kiinnostuinkin aiheesta. Olenkin surannut palstaa jo monta kuukautta kunnes sitten rekisteröidyin itsekin. Aiheesta olen toki muualtakin lukenut, en olisi muuten lähtenyt kokeilemaankaan itse.
Jäitä hattuun! :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 10:15:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

anmi kirjoitti:
Mullahan ei ollut tarkoituksena tässä alkaa mitään riitaa vääntämään, en tajua miksi moisesta nyt kimmastuttiin.

Se vaan on jotenkin niin röyhkeää tulla tänne opettamaan miten pysyy hoikkana, kun vaan syö kohtuudella kaikkea.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 10:20:33 
Poissa
karppi
karppi

anmi kirjoitti:
Mullahan ei ollut tarkoituksena tässä alkaa mitään riitaa vääntämään, en tajua miksi moisesta nyt kimmastuttiin. Mutta ei varmasti ole olemassa ihmisrotua joka vaan lihoo vaikkei mitään syö! Atkinsia ei mitenkään ole tarkoitus kyseenalaistaa, olen tämän ruokavalion hyväksi havainnut monin tavoin.

Eihän tässä siitä olekaan kysymys, vaan siitä, että tuo "itsekuristahan koko homma on kiinni" on kyllä ylipainoisena kuultu elämän varrella moneen kertaan kaikissa muodoissaan. :wink:

Minusta on mukava juttu, että normaalipainoinenkin pystyy havaitsemaan tämän ruokavalion muut terveysvaikutukset, mutta valitan, Anmi, se minulle kaikkein tärkein jää sinulta, aina normaalipainoiselta, huomaamatta!

Roskaruoasta en ole koskaan tykännyt, suklaa on maistunut aina ja maistuu edelleen... ...kohtuuden rajoissa tietenkin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 10:21:23 
anmi kirjoitti:
Ideana vain se, että kyllä painon pystyy pitämään kurissa ihan ilmankin mutta se vaatii sitten monesti juuri sitä kituuttamista ja kyttäämistä

Paino on nyt kurissa, enkä koe kituvani.

anmi kirjoitti:
Jäitä hattuun! :wink:

Vaikka helle onkin ja jäät tuntuvan ihanan helpottavilta, mutta opastan sinua tutkiskelemaan hiukkasen tarkemmin vaikka haku-toiminnolla, millaista keskustelua tästä aiheesta on tällä foorumilla ollut.. Meinaan vaan, että vaikket ehkä tarkoitakaan pahaa, tietämättömyyttähän nuo Sinun lauseet ovat, niin silti saatat aika pahasti loukata täällä eräitä.

Kalori ei ole kalori. Ihmisten aineenvaihdunnoissa on eroja. Hormonit vaikuttavat uskomattoman paljon.

Eli jäitä hattuun, anmi! :wink: 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 10:22:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ei ollut tarkoitus opettaa vaan todeta ihan tosiasia. Koska niinhän se on. Kohtuudessa pysyminen vaan on todella vaikeaa, varsinkin jos sitä ei ole lapsuudesta asti oppinut ja tiedostanut. Kyllä minäkin olen monet kitudieetit kokeillut kun joskus on paino alkanut nousemaan. Kovaa itsekuria se on vaatinut ja monista jutuista kieltäytymistä. Monesti olen miettinyt onko hoikkuus sen arvoista että kun muut syövät niin istuu itse vieressä maha kurnien. Ei se aina ole niin helppoa sekään. Jos en olisi kituuttanut niin aivan varmasti olisin ylipainoinen.
Nyt ei tosin tarvitse enää kesägrillauksistakaan tinkiä kun saa popsia makkaraa hyvällä omallatunnolla. Tyytyväinen olen siihen että painonhallinta todella on helppoa Atkinsin avulla, proteiinipitoinen ruoka pitää nälän pitempään poissa ja kaloreitakaan ei hulluna kerry kun jättää ne leivät ym. syömättä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 10:25:25 
Poissa
karppi
karppi

Anmi: jos on lapsesta asti ollut pullukka, niin tuota tosiasiaa on toitotettu suunnilleen koko elämän ajan. Ei tässä sen kummempaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 10:31:41 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Lainaa:
anmi kirjoitti:
Ideana vain se, että kyllä painon pystyy pitämään kurissa ihan ilmankin mutta se vaatii sitten monesti juuri sitä kituuttamista ja kyttäämistä

Paino on nyt kurissa, enkä koe kituvani.

Sitä juuri tarkoitinkin että Atkinsilla ei tarvitse kituuttaa kun muuten tarvitsisi.

Eikä sekään ole mukavaa että syyllistetään kun on normaalipainoinen tyyliin "ethän sinä mistään mitään tiedä". Kuten jo äskeisessä totesin niin ei se paino itsestään ole normaalina pysynyt, kovaa työtä se on vaatinut.
En tarkoittanut todellakaan ketään loukata, tarkoitus oli laittaa ihan neutraali viesti. Tosiasiat tosiasioina. En jaksa asiasta enempää vängätä, jatkakaa muut jos haluatte. Tästäpä opin ainakin sen että muiden kuin joskus ylipainoisten mielipiteet ovat vääriä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 10:37:42 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
Eikä sekään ole mukavaa että syyllistetään kun on normaalipainoinen tyyliin "ethän sinä mistään mitään tiedä". Kuten jo äskeisessä totesin niin ei se paino itsestään ole normaalina pysynyt, kovaa työtä se on vaatinut.
En tarkoittanut todellakaan ketään loukata, tarkoitus oli laittaa ihan neutraali viesti. Tosiasiat tosiasioina. En jaksa asiasta enempää vängätä, jatkakaa muut jos haluatte. Tästäpä opin ainakin sen että muiden kuin joskus ylipainoisten mielipiteet ovat vääriä.

Minäkin olen normaalipainoinen. Moni muukin täällä. Vika sinun kommentissasi oli siinä, että uskot että jos jokin toimii sinulla, sen pitäisi toimia kaikilla muilla ihan samalla tavalla. Ja koska jokin toimii sinulla, se on "totuus".

Sinun ponnistelusi pysyä pois karkkihyllyltä ei vaadi minkäänlaista itsekuria verrattuna siihen työhön, jonka hiilariaddikti joutuu tekemään pysyäkseen ruodussa. Jos itselle on helppoa, on helppo luulla että kaikille on helppoa, jotkut vaan on vätyksiä ja surkimuksia. Mutta samalla logiikalla, miksi kukaan on alkoholista tai narkomaani. Lopettaisivat vaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 10:38:40 
anmi kirjoitti:

Eikä sekään ole mukavaa että syyllistetään kun on normaalipainoinen tyyliin "ethän sinä mistään mitään tiedä".

Tosiasiat tosiasioina.

Ei ikänsä normaalipainoinen voikaan tietää millasta on olla ylipainoinen. Ei mieskään tiedä miltä kuukautiskivut tuntuvat.

Voi vain kuvitella ja arvailla.

Ikänsä normaalipainoinen ei voi kuvitellakaan millaisen määrän itsekuria moni ylipainoinen omaa!

Tosiasiat todellakin tosiasioina - luulot luuloina.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 10:42:25 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Lue enemmän, luulet vähemmän.

Painon nousu herkyyteen vaikuttaa mm. hypoglykemia, hiiva-syndrooma, hormonit (esim. sopimattomat ehkäisy valmisteet, sekä muut lääkkeet), kilpirauhasen toiminta, yliherkkyydet jne. jne.

Että ei varmasti kannata tulla opettamaan äitiään :roll: :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 10:49:55 
Poissa
metukkakarppi
metukkakarppi

Mäkin olin pitkään sellainen, syön mitä vaan en liho.

Sitten aloitin e-pillerit, söin ja liikuin niin kun ennenkin, ja kiloja tuli. Lopetin ne pillerit mutta kilot eivät silti lähteneet.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 10:58:18 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Ginia kirjoitti:
Mäkin olin pitkään sellainen, syön mitä vaan en liho.

Sitten aloitin e-pillerit, söin ja liikuin niin kun ennenkin, ja kiloja tuli. Lopetin ne pillerit mutta kilot eivät silti lähteneet.

Minkä merkkiset???

Mulla tuli pillereiden aloittamisen jälkeen 20kg vuodessa painoa :shock:

meni sen jälkeen vielä vuosi, että älysin ne lopettaa. Kyseessä oli Harmonet merkkiset pillerit. Muita ikäviä oireita oli vatsavaivat (ilmeisesti hiiva) ja pigmenttiläiskät kasvoilla (noista pigmenttiviiksistä olen pikkuhiljaa päässyt eroon, luojan kiitos).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 10:58:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

anmi kirjoitti:
Ei ollut tarkoitus opettaa vaan todeta ihan tosiasia. Koska niinhän se on. Kohtuudessa pysyminen vaan on todella vaikeaa, varsinkin jos sitä ei ole lapsuudesta asti oppinut ja tiedostanut. Kyllä minäkin olen monet kitudieetit kokeillut kun joskus on paino alkanut nousemaan. Kovaa itsekuria se on vaatinut ja monista jutuista kieltäytymistä. Monesti olen miettinyt onko hoikkuus sen arvoista että kun muut syövät niin istuu itse vieressä maha kurnien. Ei se aina ole niin helppoa sekään. Jos en olisi kituuttanut niin aivan varmasti olisin ylipainoinen.

:lol: Ja selittely vaan pahentaa. Mikä tosiasia? Missä kohtuudessa pysyminen? Paljonko voi mättää sokeria vai?

Ihailtavaa itsekuria kun olet monet kitudieetit kokeillut ja muuten olisit ylipainoinen. :lol: :lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 188 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 510 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00