karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:38:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 97 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-11-23 16:36:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-02-28 15:22:56
Viestit: 210
Kiitos tästä ketjusta! Laitoin just Protein Powerin ja Lifeplanin tilaukseen. Erityisesti jälkimmäinen kiinnostaa, mutta totta kai tuo toinenkin. Itse luin vasta kesällä ensimmäisen karppauskirjani, koska esimerkiksi Heikkilän tyyli ei ole innostanut. Eenfeldtin Ruokavallankumous oli kuitenkin siitä mielenkiintoinen, että selvitti vähän noiden ruokailusuositusten historiaa ja muutenkin. Ehkä Protein Power keskittyy enemmän taas siihen miten mikäkin vaikuttaa kehossa ja miksi juuri tietty ruoka on hyvää ja toinen huonoa. Ainakin Lifeplanin rasvajutut kiinnostaa. No, periaatteessa vakuutuin näitä ketjun viestejä lukiessa että tässä olis nyt seuraavat ostamisen arvoiset kirjat.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-23 16:46:45 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Eenfeldtin kirja on IMHO hyvä jos haluaa matskua mitä lyödä kehiin vastaväittäjille. Sen sijaan se käytäntö ja se VHH:n tarkempi biologinen toimintamekanismi jää vähän vähäisemmälle huomiolle, joten itse olen kiitollinen siitä että luin sen vasta nyt 11 v PP:n jälkeen laajentavana oppimääränä. PP on siitä hyvä että siinä selitetään juurta jaksain että mitä prode-ja hiilarimäärät ovat kellekin sopivia ja miten niitä voi sovittaa omiin tarpeisiinsa--hätkähdyttävän harvoissa karppikirjoissa selitetään selkeästi edes niitä summittaisia määriä joiden pohjalta voisi alkaa itse soveltamaan niitä omia ruokamääriään, sanotaan vain että no syö lihaa, vihanneksia ja voita. Ei ihme että niin moni on täälläkin hukassa niiden ateriakokojen suhteen, ja esiintyy just niitä partismarja-aterioita joissa on kaksi kertaa enemmän hiilaria kuin prodea ja ihmetellään miksi jumittaa. Itse ihmettelin tuota ensiksi koska PP oli eka karppikirjani ja siinä nimenomaan selitettiin että prodea tulee olla joka aterialla riittävästi koska se on VHH:n perusta (täällä päin maailmaahan VHH:n perustaksi on melkein kokonaan käsitetty rasva, mikä voi tehdä homman vähän nurinkuriseksi kun se makroista elintärkein prode voi jäädä paitsioon--rasvan ja hiilihydraatin tarvehan vaihtelee todella paljon yksilöiden välillä mutta proteiiniminimeissähän on paljon vähemmän vaihtelua). Kaiken tämän opin siis jo kättelyssä PP:stä, ja olen todella kiitollinen sille amerikkalaiselle tuttavalleni joka aikanaan minulle kirjaa suositteli, sanoen että se on fiksun lukijan VHH-kirja. Reseptejä PP:ssä on myös älyttömästi, vaikken itse niistä hirveästi piittaa kun Mary Danin viritelmät ovat aika gourmet-kamaa tai sitten öklöä korvikekamaa (niillä on joku fetissi prodepirtelöihin)... mutta PP on tosi kattava perusoppimäärä VHH:sta. PP:tä voisi verrata peruskouluun, PPLP:tä lukioon ja Eenfeldtin kirjaa sitten johonkin avoimen yliopiston syventävään lisäkurssiin :mrgreen: Heikkilä olisi ehkä se karismaattinen saarnaaja siellä naapurikirkossa... :lol:

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-23 17:17:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-02-09 14:38:09
Viestit: 252
Paikkakunta: Paska kaupunni
Jos joku voisi hieman valaista asiaa, niin olisin hyvinkin kiitollinen. Kaikki muu tuntuisi olevan hyvässä hallinnassa, paitsi se ainainen proteiinin määrä. Olen laskenut oman kulutukseni kahden tuhannen paremmalle puolelle, sen mukaan syönyt 3 kertaa päivässä joka tuntuu olevan itselleni paras vaihtoehto, muuten menee naposteluksi. Aterian makrot Eadesien oppien mukaan eli hiilarit 10, rasvat pyörii noin 60 korvilla, ja sitten se itse ongelmakohta: PROTEIINI. Tuosta tickeristä näkee nykyisen painon, ja sitä ylläpidellessä koetan löytää sen oman rajani. Olen kokeillut lisätä proteiinia, ei auta vaan nälkä iskee jo parin tunnin kuluttua takaisin. Eli sain melko varmasti liikaa kun sitä tuli noin 30 grammaa aterialla. Olen laskenut tuon proteiinintarpeeni Eadesien kaavan mukaan, joka antoi vastaukseksi yli 80 grammaa päivä. Yritin sillä Riekon yhdessä ketjussa olleella pituus miinus 100, eli siitä tulisi 78 grammaa. Ei toiminut sekään vaan järkyttävä nälkä parin tunnin sisään. Nyt ajattelin kokeilla tuota nykyinen paino muutettuna grammoiksi, tuntuu homma toimivan.

Nyt sitten olen kokeillut pitää proteiinit 21-25 kieppeillä tämän viikon, ja nyt tuntuu että tämä on se. Mutta voiko tästä olla jotain haittaa, esim. lihasten katoamisen kannalta? Mitat siis: Mies/178 senttiä/66 kiloa.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-23 18:05:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-02-28 15:22:56
Viestit: 210
snowgrouse kirjoitti:
Eenfeldtin kirja on IMHO hyvä jos haluaa matskua mitä lyödä kehiin vastaväittäjille. Sen sijaan se käytäntö ja se VHH:n tarkempi biologinen toimintamekanismi jää vähän vähäisemmälle huomiolle, joten itse olen kiitollinen siitä että luin sen vasta nyt 11 v PP:n jälkeen laajentavana oppimääränä. PP on siitä hyvä että siinä selitetään juurta jaksain että mitä prode-ja hiilarimäärät ovat kellekin sopivia ja miten niitä voi sovittaa omiin tarpeisiinsa--hätkähdyttävän harvoissa karppikirjoissa selitetään selkeästi edes niitä summittaisia määriä joiden pohjalta voisi alkaa itse soveltamaan niitä omia ruokamääriään, sanotaan vain että no syö lihaa, vihanneksia ja voita. Ei ihme että niin moni on täälläkin hukassa niiden ateriakokojen suhteen, ja esiintyy just niitä partismarja-aterioita joissa on kaksi kertaa enemmän hiilaria kuin prodea ja ihmetellään miksi jumittaa.


Tämä kuulostaa hyvältä! Itsekin muistelen että täällä foorumilla puhutaan usein enemmän niistä kokonaismääristä hiilareita/muita per päivä, joten siinähän tosiaan voi käydä niin että yksittäisten aterioiden makrot on pielessä. Sehän voisi selittää osin niitä jumittajia, joilla koko päivän makrosuhteet näyttää hyviltä, mutta paino ei silti laske. Sitten he turhautuneita koittaa lisätä rasvaa/proteiinia/jopa hiilihydraatteja.

Minä olen tietoni oppinut lähinnä täältä netin kautta, joten ne ovat osin hajanaisia ja välillä mutuilua. Tiedän, miten joku asia on mutta en äkkiseltään osaa perustella. Eenfeldtin kirjahan on hyvä tietopaketti karppauksen perusajatuksesta ja varsinkin vt:n järjettömyydestä, mutta eihän se pidempään karpanneelle mitään suuria yllätyksiä tarjoa. Siinä mielessä nämä Eadesin kirjat kuulostaa juuri sellaisilta hyviltä peruskirjoilta joita kaipasinkin. Kun ne vaan olisi suomenkielisiä niin voisin näyttää tuolle Eenfeldtin käännyttämälläkin :wink:

Lainaa:
Heikkilä olisi ehkä se karismaattinen saarnaaja siellä naapurikirkossa...


:D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-23 18:18:25 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Liittynyt: 2011-09-22 11:26:44
Viestit: 4658
Paikkakunta: Turku
nuru kirjoitti:
Kiitos tästä ketjusta! Laitoin just Protein Powerin ja Lifeplanin tilaukseen. Erityisesti jälkimmäinen kiinnostaa, mutta totta kai tuo toinenkin. Itse luin vasta kesällä ensimmäisen karppauskirjani, koska esimerkiksi Heikkilän tyyli ei ole innostanut. Eenfeldtin Ruokavallankumous oli kuitenkin siitä mielenkiintoinen, että selvitti vähän noiden ruokailusuositusten historiaa ja muutenkin. Ehkä Protein Power keskittyy enemmän taas siihen miten mikäkin vaikuttaa kehossa ja miksi juuri tietty ruoka on hyvää ja toinen huonoa. Ainakin Lifeplanin rasvajutut kiinnostaa. No, periaatteessa vakuutuin näitä ketjun viestejä lukiessa että tässä olis nyt seuraavat ostamisen arvoiset kirjat.


Mistä tiedät millanen Heikkilän tyyli on?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-23 18:41:51 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
smegmake kirjoitti:
Jos joku voisi hieman valaista asiaa, niin olisin hyvinkin kiitollinen. Kaikki muu tuntuisi olevan hyvässä hallinnassa, paitsi se ainainen proteiinin määrä. Olen laskenut oman kulutukseni kahden tuhannen paremmalle puolelle, sen mukaan syönyt 3 kertaa päivässä joka tuntuu olevan itselleni paras vaihtoehto, muuten menee naposteluksi. Aterian makrot Eadesien oppien mukaan eli hiilarit 10, rasvat pyörii noin 60 korvilla, ja sitten se itse ongelmakohta: PROTEIINI. Tuosta tickeristä näkee nykyisen painon, ja sitä ylläpidellessä koetan löytää sen oman rajani. Olen kokeillut lisätä proteiinia, ei auta vaan nälkä iskee jo parin tunnin kuluttua takaisin. Eli sain melko varmasti liikaa kun sitä tuli noin 30 grammaa aterialla. Olen laskenut tuon proteiinintarpeeni Eadesien kaavan mukaan, joka antoi vastaukseksi yli 80 grammaa päivä. Yritin sillä Riekon yhdessä ketjussa olleella pituus miinus 100, eli siitä tulisi 78 grammaa. Ei toiminut sekään vaan järkyttävä nälkä parin tunnin sisään. Nyt ajattelin kokeilla tuota nykyinen paino muutettuna grammoiksi, tuntuu homma toimivan.

Nyt sitten olen kokeillut pitää proteiinit 21-25 kieppeillä tämän viikon, ja nyt tuntuu että tämä on se. Mutta voiko tästä olla jotain haittaa, esim. lihasten katoamisen kannalta? Mitat siis: Mies/178 senttiä/66 kiloa.


Nuo kaavat ovat enimmäkseen naisille, by the way. Miehet voivat ja saavatkin yleensä syödä enemmän prodea, kun miehillä on enemmän lihaskudostakin. Mitä meinaat sillä että olet pitänyt prodet 21-25 kieppeillä? Siis per ateria? Voihan tuossa olla ihan jostain muusta kuin prodesta kiinni. Jos olet tosiaan ylläpidolla niin totta kai siinä voi syödä sitten enemmänkin prodea jos ei laihdutustarvetta ole? Eli ei tarvisi pelätä että sitä tulisi liikaa? Ennemminhän siitä rasvan tai hiilarin määrästä tarvitsisi nipistää eikä siitä prodesta jos ylläpidosta puhutaan.

Prodemääristä tuli muuten mieleen että proteinpower.comin foorumilla joku suositteli tältä sivulta löytyvää linkkiä proteiinitarpeen laskemiseen. http://www.wakehealth.edu/healthCalculators/ muista en mene vannomaan, mutta tuo laskenee suht hyvin sen prodentarpeen mikä kullakin on normaalipainoisena, ja reilun ylipainon kanssahan tuohon voisi surutta heittää parikymmentä grammaa lisää. Mutta tuon pitäisi olla vähän helpompi kuin sen turkasen vaikean PP:n laskukaavan.

Kannattaa aina myös muistaa että näissä taulukoissa puhutaan minimiproteiinista. Siis aivan siitä välttämättömästä minimistä jonka alle ei kannattaisi pitkäksi aikaa mennä. Jos ei ole kovasti insuliiniresistentti, turkasen ylipainoinen/jumissa, pienikokoinen nainen tai diabeetikko niin usein voi vetää kymmeniäkin grammoja enemmän tuota prodea. Elikkä ei missään nimessä tarvitse yrittää hilata tuota prodea tuonne minimitasolle ja nälkäillä jos on hyvät fiilikset enemmälläkin. Jos on nälkä niin ensisijaisesti Eadesit kehottavat lisäämään prodea, sitten vasta rasvaa. Eadesithan eivät aseta varsinaisia proderajoituksia ollenkaan, mutta vain mainitsevat että vaikkapa noissa em. tapauksissa voi olla järkevämpää pitää se prode lähempänä sitä minimitasoa, etenkin jos laihduttaa. Päinvastoin PP:n valtti on juuri se että siinä pidetään huoli siitä että saadaan tarpeeksi proteiinia, siitä ruokavalion nimikin tulee. :)

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-23 18:55:02 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Liittynyt: 2011-09-22 11:26:44
Viestit: 4658
Paikkakunta: Turku
Jännät hiilarimäärät toi calculaattori ainakin antoi :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-23 19:05:39 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Uljanov kirjoitti:
Jännät hiilarimäärät toi calculaattori ainakin antoi :D


Joo, eivät taida tietää että ihmisen päivittäinen hiilarintarve on tasan nolla grammaa :lol:

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-24 06:44:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-02-09 14:38:09
Viestit: 252
Paikkakunta: Paska kaupunni
snowgrouse kirjoitti:
smegmake kirjoitti:
Jos joku voisi hieman valaista asiaa, niin olisin hyvinkin kiitollinen. Kaikki muu tuntuisi olevan hyvässä hallinnassa, paitsi se ainainen proteiinin määrä. Olen laskenut oman kulutukseni kahden tuhannen paremmalle puolelle, sen mukaan syönyt 3 kertaa päivässä joka tuntuu olevan itselleni paras vaihtoehto, muuten menee naposteluksi. Aterian makrot Eadesien oppien mukaan eli hiilarit 10, rasvat pyörii noin 60 korvilla, ja sitten se itse ongelmakohta: PROTEIINI. Tuosta tickeristä näkee nykyisen painon, ja sitä ylläpidellessä koetan löytää sen oman rajani. Olen kokeillut lisätä proteiinia, ei auta vaan nälkä iskee jo parin tunnin kuluttua takaisin. Eli sain melko varmasti liikaa kun sitä tuli noin 30 grammaa aterialla. Olen laskenut tuon proteiinintarpeeni Eadesien kaavan mukaan, joka antoi vastaukseksi yli 80 grammaa päivä. Yritin sillä Riekon yhdessä ketjussa olleella pituus miinus 100, eli siitä tulisi 78 grammaa. Ei toiminut sekään vaan järkyttävä nälkä parin tunnin sisään. Nyt ajattelin kokeilla tuota nykyinen paino muutettuna grammoiksi, tuntuu homma toimivan.

Nyt sitten olen kokeillut pitää proteiinit 21-25 kieppeillä tämän viikon, ja nyt tuntuu että tämä on se. Mutta voiko tästä olla jotain haittaa, esim. lihasten katoamisen kannalta? Mitat siis: Mies/178 senttiä/66 kiloa.


Nuo kaavat ovat enimmäkseen naisille, by the way. Miehet voivat ja saavatkin yleensä syödä enemmän prodea, kun miehillä on enemmän lihaskudostakin. Mitä meinaat sillä että olet pitänyt prodet 21-25 kieppeillä? Siis per ateria? Voihan tuossa olla ihan jostain muusta kuin prodesta kiinni. Jos olet tosiaan ylläpidolla niin totta kai siinä voi syödä sitten enemmänkin prodea jos ei laihdutustarvetta ole? Eli ei tarvisi pelätä että sitä tulisi liikaa? Ennemminhän siitä rasvan tai hiilarin määrästä tarvitsisi nipistää eikä siitä prodesta jos ylläpidosta puhutaan.

Prodemääristä tuli muuten mieleen että proteinpower.comin foorumilla joku suositteli tältä sivulta löytyvää linkkiä proteiinitarpeen laskemiseen. http://www.wakehealth.edu/healthCalculators/ muista en mene vannomaan, mutta tuo laskenee suht hyvin sen prodentarpeen mikä kullakin on normaalipainoisena, ja reilun ylipainon kanssahan tuohon voisi surutta heittää parikymmentä grammaa lisää. Mutta tuon pitäisi olla vähän helpompi kuin sen turkasen vaikean PP:n laskukaavan.

Kannattaa aina myös muistaa että näissä taulukoissa puhutaan minimiproteiinista. Siis aivan siitä välttämättömästä minimistä jonka alle ei kannattaisi pitkäksi aikaa mennä. Jos ei ole kovasti insuliiniresistentti, turkasen ylipainoinen/jumissa, pienikokoinen nainen tai diabeetikko niin usein voi vetää kymmeniäkin grammoja enemmän tuota prodea. Elikkä ei missään nimessä tarvitse yrittää hilata tuota prodea tuonne minimitasolle ja nälkäillä jos on hyvät fiilikset enemmälläkin. Jos on nälkä niin ensisijaisesti Eadesit kehottavat lisäämään prodea, sitten vasta rasvaa. Eadesithan eivät aseta varsinaisia proderajoituksia ollenkaan, mutta vain mainitsevat että vaikkapa noissa em. tapauksissa voi olla järkevämpää pitää se prode lähempänä sitä minimitasoa, etenkin jos laihduttaa. Päinvastoin PP:n valtti on juuri se että siinä pidetään huoli siitä että saadaan tarpeeksi proteiinia, siitä ruokavalion nimikin tulee. :)


Joo, siis kyllä, proteiinia noin 21-25 grammaa PER ateria. Laihdutustarvetta ei tosiaan ole, huolettaa vaan tuo liiallisen proden ja valkuaisaineiden metabolisoituminen sokeriksi, ja sitä kautta uusi lihominen kun kerran on näin pitkälle päästy. :D Ehkä kokeilen taas uusiksi tuota hommaa, kauheaksi viilaamiseksi menee tämä ylläpito, niin kuin siitä taisi jo aiemmin olla täällä puhettakin! Aloitanpa vaikka aamupalalla tänään, ja nautin sen 30 grammaa prodea, 10 hiilaireita ja loput rasvana, katotaan kuin äijän käy!

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-25 10:30:13 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Joo, syö ihmeessä kunnolla prodea. Se ei yleensä miehillä ole ongelma, ennemminkin naisilla. Työ tarvitte sitä protskua muutenkin enemmän :D Eadesitkin tosiaan ehdottavat ekana viilaamaan kaloreista ja hiilareista eikä prodesta, paitsi jos puhutaan vanhemmista/kipeämmistä ihmisistä ja pienistä naisista. :D

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-25 15:17:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-02-09 14:38:09
Viestit: 252
Paikkakunta: Paska kaupunni
Laskin tuolla Riekon linkittämällä laskurilla proteiinin tarpeen, ja antoi tulokseksi 100 :D jos sitten uskoisin viisaampia, ja prodea kehiin. Laihtumistarvetta kun ei ole, enkä pistäisi muutaman kilon takaisintuloa yhtään pahakseni.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-25 18:26:29 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
No ei ihme jos on ollut nälkä :D Pihvin kimppuun vain!

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-02-14 13:49:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-08-22 22:09:09
Viestit: 407
Tää nyt on jo vanha ketju, mutta satuin klikkaamaan linkkiä... Ihan tangenttina, ko. linkin kalorintarvelaskuri kertoo:

The recommended distribution of your daily calories is:

Carbohydrates:198g
Protein:33g
Fat:44g

Just noin! :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-03-10 10:34:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Vieläkö täällä joku Protein powereilee??

Minä olen jättänyt tavaksi tuon joka aterian proteiinin.

Mutta nyt ajattelin alkaa tiukemmalle kuurille.
Luin että psoriasis heikentää insuliiniherkkyyttä ja suurin osa psori-ihmisistä kamppailee läskien kanssa...
Tuo oli mulle ihan uutta tietoa!!

Siksi ajattelin kokeilla olla tarkempi proteiinin kanssa ja vähentää maitotuotteet minimiin.
Nyt on viljattomuutta ja sokerittomuutta kuitenkin jo yli viikko takana. Huomaan, että myös jugurtin himo on vähentynyt sen myötä.
Hedelmiä olen kyllä jälkkärinä syönyt välillä.

Mutta koska paino aina vain junnaa ja junnaa, kokeilen nyt tiukkaa maidotonta viikkoa seuraavaksi!!
Ja eadesin oppeilla.

Kukaan muu Zemppiin mukaan???

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-07-23 20:13:10 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2011-08-05 18:46:36
Viestit: 26
Paikkakunta: Joensuu
Olenkohan minä sitten pienikokoinen nainen eli 158 /58?
Minähän syön enemmän proteiinia kun raavaat miehet.

Koko päivä hh10-20 p 120 r120
tuo jaettuna kolmeen ateriaan eli tulee 0-5 hh 40 p 40r
kaloreita jotain 1650
onkohan tuossa nyt liikaa proteiinia tai jotain liikaa tai liian vähän

Paino putoaa hitaasti jos ollenkaan, tosin tarkoitus onkin vain kiristellä salilla treenaan 5krt vko


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-02-19 17:49:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-09-21 21:04:08
Viestit: 648
Paikkakunta: Tampere
Mahtava löytö tämä ketju! Kiits Riekko! =D>
Pitääpä kaivaa PP käsiin ja tutustua tarkemmin. :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-09-09 16:40:31 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-07-19 11:18:14
Viestit: 37
Voihan kökkö. Näitä teoksia ei ole ollenkaan meidän kirjastoalueella. Pyh ja pöh. Olisi kivempi lainata ensin, ennen ostoa. Ja kumma ettei suomennoksia ole vieläkään.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 97 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)