karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-16 05:58:06

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 97 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-08-16 12:14:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Juu olen laskenut väärin. Nuo lantio mitat piti vielä muuntaa taulukossa ja vasta sitten vähennellä???
Ihan älyttömän monimutkaista.

Eli uusien laskujen mukaan mun rasvaprosentti onkin 41

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 12:16:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Eli uuden laskun mukaan minimi määrä on 12g per ateria :lol:

Mutta en löydä mistään sitä maksimia??
Eli pitäskö syödä minimi vai maksimi vai siltä väliltä??

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 12:19:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
sivulla 104 hän sanoo

älä välitä saatko liikaa vaan että saat aina minimin

:?:

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 12:37:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-09-11 13:26:15
Viestit: 1268
Ronja-Aliisa kirjoitti:
sivulla 104 hän sanoo

älä välitä saatko liikaa vaan että saat aina minimin

:?:


Joo ja kyllähän se siellä välissä sanoo että jos laihtuu niin ei tartte kytätä määriä. Pitää vain oman prodetarpeen ja hiilaritason mielessä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 12:46:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Mun käsittääkseni minun pitäisi syödä 30h hiilaria päivässä, koska olen reilusti yli painoinen ja muut 50g
Ja sitten jos joka aterialla 20g prodea niin se olisi 60g prodea päivässä

eli hh30 prode 60 ja rasva 240.
Sillon saisin oman kulutuksen verran energiaa (minä siis imetän)

Ajattelin kokeilla piruuttaan kytätä tuota jos jaksan.

hän suositelee myös avokadoöljyä ja pähkinä öljyjä.
Tilasin just macadamia öljyä!!

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 13:00:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-05-28 09:28:04
Viestit: 1313
Olen lukenut kirjan ja laskenut näitä määriä, tosin siitä on jo aikaa. Tuli vain mieleen että eikö mene pieleen jos laskee senteissä? Kun kirjassa lukee että pitää laskea tuumina. Muistaakseni mulle tuli jotain tyyliin 25 g per ateria, eli aika lähellä sitä g/kg kaavaa kun syön kolmesti päivässä.

PPLP:ssa tämä on tosin paaaljon helpompi, on vain taulukko josta katsotaan määrä painon ja pituuden mukaan.

Muoks:
Tylsä päivä, tein laskuja. :mrgreen:

Eli siinä kun lasketaan "rasvattoman" painon mukaan, se paino pitää olla pounds. Eli mulla 52,3 kg rasvatonta massaa = noin 115 pounds.

115 x 0.6 (en ole hirveän aktiivinen) = 69 grammaa proteiinia päivässä, eli 23 g per ateria jos syö kolmesti

_________________
Ruokakuvia ja reseptikokeiluja Miffun tyyliin
Kas, Miffu tosiaan liikkuu!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 13:14:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-09-11 13:26:15
Viestit: 1268
Joo jos mäkin vedän sen lohen 140g per ateria niin 25g prodea siitä tulee kanssa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 13:31:25 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-06 00:23:24
Viestit: 2966
Paikkakunta: Tampere
Tuota... mä nyt en toki Eadesin ohjelmaa tunne, mutta miten ihmeessä rasvaprosentin pystyisi muka laskemaan kropan mittojen perusteella? Kun eihän se mittanauha voi mitenkään tietää, mitä kudosta siellä nahan alla on ja millaisia määriä :smt017

_________________
Koodilla XIW335 saat viisi taalaa alennusta ensimmäisestä iHerb-tilauksestasi!

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 13:38:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Miffu!! Jee, tuossa mun moka olikin! :)
Eli mulle tulis sitten 94g prodea.
31g per ateria. Nyt kuulostaa jo paremmalle!!

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 13:42:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-09-11 13:26:15
Viestit: 1268
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Miffu!! Jee, tuossa mun moka olikin! :)
Eli mulle tulis sitten 94g prodea.
31g per ateria. Nyt kuulostaa jo paremmalle!!


Mäkin koin välähdyksen kun tajusin katsoa Lifeplan-kirjan selkeää taulukkoa. Mulle per ateria 34g prodea vähintään. Eli siitä tulee kolmelle aterialle 102g per päivä. Jihuu! Enemmän kuin atkinsilla pärjäsin.

Lifeplan-kirjassa tekijät kirjoittivat että edellisissä kirjoissa oli NIIN selkeä laskentakaava prodelle jonka suuri osa tajusi mutta että jotkut (iditootit:)) eivät sitten tajunneet ja siksi tekivät helpomman laskutavan. No niin :oops:

Nyt mietin että koska söin aamulla kaksi siivua pekonia ja 2 munaa niin prodet olisi olleet VAIn 19,6g kalorilaskurin mukaan #-o Lounas olikin sitten lohta 165g ja kasvigratiinia, prodet lohesta pelkästään 45g.

Kyllä tässä vähän pitää laskeskella ainakin alussa jotta minimum prodemäärä täyttyy.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 13:43:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
:lol: mut tuo on enkuksi ja mulla kirjasta puuttuu sanojakin, kun on ollu sivu taittuneena kun ovat kopioineet :x

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 13:47:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-09-11 13:26:15
Viestit: 1268
No eiköhän se tästä lähde.

Kiva jos on aktiivista keskustelua asiasta tässä ketjussa :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 16:41:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Liityin taas tohon kalorilaskuriin, kun se minusta on vaan helpompi kuin tuo kultakala,

Suunnittelin seuraavan aterian piruuttaan täydelliseksi makrojen suhteen.

Mun makrot pitää olla yhdellä aterialla
P30 HH10 R73

Teen broilerinkoipireisiä (tiedän epäeettisiä, mutku oli -50% alennuksessa)
niitä 180g
voita 50g ja siihen sipulia 100g

Ruuan arvot olis

P29 HH8 R73 :)

Aika täydellinen :!:

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 17:02:19 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Häh, kyllä mä saan ihan järkevät lukemat PP:n laskentakaavoilla. Ja pidän itsekin sitä ihan helvetin vaikeana ja monimutkaisena. Ettei olisi jollain seonneet nyt ne paunat ja tuumat ja kilot ja sentit? Ja rasvaprosenttiahan ei voi tarkkaan tosiaan laskea ja kyllä Eadesitkin mielestäni mainitsevat että arviot ovat aina arvioita. Mutta kun ihmiset aina noita prodemääriä kyselevät (ja koska prodemäärät tosiaan joillakin vaikuttavat paljon) niin ovat sitten laittaneet noita laskukaavoja ja taulukoita kehiin.

Kantsii muistaa että PPLP:ssä on vielä laskettu ne taulukon hommat vähän yläkanttiin. Jos on tosi helposti lihova, aineenvaihdunnaltaan sekaisin, iäkkäämpi, ei liiku paljon tms. niin siitä voi miinustaakin vielä jotain 7 grammaa. Mulle toi PPLP:n taulukon prodemäärä on vähän liikaa (tulee ähky, vaikuttaa verensokereihin) ja pärjään vallan mainiosti PP:n laskukaavan prodemäärällä--päiväprodeksi tulee semmoiset 54 g eli vähintään 18 g/ateria, joka on mulle just sopiva eikä melkein. Mutta todellakin kannattaa muistaa että nyt puhutaan MINIMIPRODESTA koska monet eivät saa sitä protskua tarpeeksi jos vetelevät niitä iänikuisia partismarja-aamiaisia. Tärkeintä on saada joka aterialla se minimiprode täyteen ja se että ei mene sen hiilarirajan ylitse. PPLP:ssähän ne muuten sanovat just että järkevintä on varmaan pitää joka aterialla vaan hiilarit alle 10 g ja hyvin sujuu, ja jos syökin sitten 4 ateriaa päivässä ja tulee 40 g hiilaria päivälle niin ei maailma siihen kaadu. Ja sillä 10 g/ateria-hommalla pitäisi tosiaan useimpien ihmisten päästä ketoosiin.

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 17:19:51 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Tuolla on muuten hyvä tuuma/paunalaskuri:

http://www.onlineconversion.com/

Ja tosiaan, eiväthän noi laskelmat toimi jos ne senteissä ja kiloissa tekee. Ihan eri mitat tulevat niillä.

Omat päivittäiset makrojakaumani ovat tällä hetkellä about 50-70 g pr, 150-170 g r, hiilarit alle 10 g per ateria (ja usein yksi ateria jää hiilarittomaksi, mutta tämä on oma hienosäätöni). Kalorit jäävät aika tasan jonnekin 1700-1800 kcal:iin ja risoihin. Toimii aivan ältsin hyvin just nyt eikä nälkää ole ja fiilikset on hyvät, mutta nämä ovat tietty sitten vain omat makroni. En tiedä toimisivatko samoin edes identtiselle kaksoselleni kun niin monet jutut vaikuttavat tässä... :roll:

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 17:37:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Riekko, mulla oli puurot ja vellit sekaisin :lol:

Mutta nyt on siis oikeet tiedossa.

Tässä mun eka PP ateria. Hyvää oli.
Kuva

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 19:50:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Katsoin tuolta kalorilaskurista, että suomen virallinen suositus on
P15 H55 R30
Ihan kauheet nuo luvut. Minulla menisi tuon PP mukaan proteiinit alle minimin. Ja kuulostaa kyllä tuo 30 rasvaa hirveen vähälle...

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 21:11:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
http://www.proteinpower.com/drmike/satu ... #more-4549

Tuolla hän sanoo, että jos syö rasvaista oihaa tuskin tulee liikaa prodea. Ei sen tarkemmin.


http://lowcarbdiets.about.com/od/protei ... ppdiet.htm
Täällä neuvotaan 100-120g päivässä

Ja sitte siellä on näin
Although it is controversial, there is evidence that people engaging in endurance exercise (such as long distance running) or heavy resistive exercise (such as body building) can benefit from additional protein in their diets. One prominent researcher in the field recommends 1.2 to 1.4 grams per kilogram of body weight per day for endurance exercisers and 1.7 to 1.8 grams per kg per day for heavy strength training.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-16 21:47:16 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Toisaalla Eadesien jonkun livechätin yhteenvedossa suosittelevat että jos jumittaa ja/tai jos on aineenvaihdunta kunnolla sekaisin niin kannattaa pysytellä minimiprodessa. Se prodemäärä todellakin vaihtelee liikunnan ja ihmisen itsensä aineenvaihdunnan mukaan. Kannattaa myös muistaa että nuo yli 100 g suositukset ovat usein nuorten urheilijamiesten mukaan tehtyjä juttuja, joten vaikkapa pienellä keski-ikäisellä naisella se prodemäärä on ihan eri juttu koska lihasmassa ja hormonitoiminta on ihan erilaista. 100 g:lla minä ainakin tulisin pahoinvoivaksi ja verensokerini sekoaisi. Joku toinen ei moisesta kärsisi. Mutta siitä nyt on täälläkin tapeltu niin monta kertaa että siitä ei tule koskaan varmana olemaan yhteisymmärrystä. Syököön kukin miten parhaaksi katsoo jos se oikeasti toimii.

Itse pidän PP:tä siitä hyvänä että minimiprodesta edes puhutaan. Ja se on myöskin hyvä että Eadesit painottavat joka aterian makrojakauman tärkeyttä, niin että proden/rasvan/hiilareiden suhteet pysyvät melko samanlaisina. Se IMHO monelta unohtuu ja sitten ihmetellään miksi jumittaa jos on vaikka joka aamu tai ilta syötykin todella hiilaripainotteisesti ja vähäproteiinisesti vaikka ateria olisi periaatteessa vähähiilihydraattinen.

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-17 01:44:06 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Yritän nyt sitten tässä kääntää tuon PP:n laskujutun suomeksi jos se auttaisi joitakin. Älkää suuttuko jos tässä menee jotain päin mäntyä :oops:

Laskut tapahtuvat siis jaloissa/tuumissa ja paunoissa.
Muunna mittasi paunoiksi (valitse vasemmalta kilogram ja oikealta pound ja klikkaa Convert) täällä: http://www.onlineconversion.com/weight_common.htm

Muunna vyötärön yms. sentit tuumiksi täällä:
http://www.onlineconversion.com/length_common.htm

Ja koska sentit eivät käänny suoraan tuohon jalat/tuumat-systeemiin niin helpompi on käyttää tällaista taulukkoa silloin kun käännät pituutesi jenkkimitoille:
http://www.occupationalhealth.co.uk/Hei ... ersion.htm

Ensiksi lasketaan rasvaprosenttiarvio (tämä ei ole tietenkään sataprosenttisen tarkka, mutta loppupelissähän nämä laskelmat ovat kaikki arvioita). Tässä pikainen ja tiivistetty käännös:

Lainaa:
Mittaa lantiosi sen leveimmältä kohdalta, sitten vyötärösi. Ota mitat varmuuden vuoksi kolme kertaa ja laske sitten niitten keskiarvot jotta saat tarkemmat tulokset. Mittaa myös pituutesi. Muunna kaikki tuumiksi. Katso sitten sivun 71 taulukosta (myös täällä) mitkä ovat näitä lukuja vastaavat arvot. Lantio on arvo A. Vyötärö/vatsa (abdomen) on arvo B. Pituus on arvo C. Laske A ja B yhteen ja vähennä niitten summasta C. Jäljellejäävä luku on rasvaprosenttisi.

Esimerkkipotilas Lisa laski siis tämän näin: Lisa on 5 jalkaa ja 6 tuumaa pitkä ja painaa 157 paunaa. Hän mittasi lanteensa kolme kertaa ja sai keskiarvoksi 38,3 tuumaa. Lisan tulisi pyöristää tämä 38 tuumaan. Hänen vyötärönympäryksensä keskiarvoksi tuli pyöristettynä 27 tuumaa. Taulukkoa katsoessaan hän näkee että hänen lantionmittansa, 38:n A-luku on 44,65 ja hänen vyötärönmittansa eli B-luku on 19,20 ja hänen pituutensa (66 tuumaa) C-luku on 40,23. Hän laskee luvut A ja B yhteen (44,65+19,20=63,85) ja vähentää siitä C-luvun (63,85-40,23=23,62). Lisan rasvaprosentti on siis 23,6.


Seuraavaksi tämän rasvaprosenttiarvion ja nykypainon avulla lasketaan kiinteä ruumiinmassa (lean body mass, LBM) joka määrittää proteiinintarpeen.

Lainaa:
Ensiksi laske painosi paunoina ja kerro se rasvaprosentin sadasosalla. Eli jos rasvaprosenttisi on vaikkapa 42%, kerro painosi 0,42:lla. Tämä kertoo kuinka suuri osa painostasi on rasvaa, paunoina. Kun tiedät rasvasi painon, voit vähentää sen nykypainostasi ja täten saat kiinteän ruumiinmassasi painon. Elikkä esimerkki-Lisan tapauksessa hän kertoisi painonsa, 157 paunaa, prosenttinsa sadasosala (23,6:sta tulee 0,236) joten 157x0,236=37, elikkä Lisan painosta 37 paunaa on rasvaa. Jos tuo 37 paunaa vähennetään hänen kokonaispainostaan (eli 157-37=120), tulee loppusummaksi 120 paunaa.


Ja muistetaanhan siis tässä välissä että kiinteä ruumiinmassa tarkoittaa mm. lihaksia, luustoa, sisäelimiä, verta, ihoa ja niin edespäin ja että terveellä ihmisellä, etenkin naispuoleisella sellaisella täytyy olla riittävä määrä rasvaakin siinä kehossa jotta hormonitoiminta pysyy normaalina :D Eadesit painottavat järjenkäyttöä ihannepainoa laskeskellessa--lihaksistoa, sisäelimiä ja rasvakudosta ei kannata tuhota päästäkseen epärealistisiin mittoihin koska tärkeintä on terveys ja perushoikkuus, eivät teinitytön mitat taikka huippu-urheilijatason rasvaprosentti. Rasvaprosentista ja ihannepainosta sanotaan seuraavaa, ja taas otetaan esimerkiksi mallipotilas:

Missy on 35-vuotias ja hänen kiinteä ruumiinmassansa painaa 96 paunaa (43,5 kg). Hänen ihanteellinen rasvaprosenttinsa on 21%-27%.
Askel 1: Vähennä kumpikin näistä luvuista 100%:sta. Eli 100%-21%=79% ja 100%-27%=73%.
Askel 2: Jaa kiinteä ruumiinmassa näillä luvuilla. Eli 96/79=1,22 ja 96/73=1,32.
Askel 3: Kerro nämä luvut sadalla. Eli 1,22x100=122 ja 1,32x100=132.

Lainaa:
Näin saadaan lasketuksi Missyn ihannepainohaarukka: 122-132 paunaa (55,3-59,8 kg). Hän on 5 jalkaa ja 3 tuumaa (160 cm) pitkä ja "ihanteelliset" painotaulukot joita monet lääkärit seuraavat kertoisivat että hänen tulisi painaa noin 115 paunaa (52,1 kg). Hän ei ole painanut 115:ttä paunaa sitten yläasteen, ja on helppo nähdä ettei hän tule enää koskaan sitä painamaankaan. Jos hän yrittäisi laihduttaa tuohon painoon, hänen täytyisi kuihduttaa rasvaprosenttinsa alle 16%:n (mikä on hänenikäiselleen naiselle epätodennäköistä paitsi jos hän olisi kokenut urheilija ja hormoninäkökulmasta tämä ei olisi erityisen terveellistä vaikka hän siinä onnistuisikin). Hän saattaisi myös joutua hävittämään kiloja kiinteästä ruumiinmassastaan, mikä ei olisi myöskään suositeltavaa. Parempi vaihtoehto on pitää kiinni jokaisesta aineenvaihdunnallisesti aktiivisesta ruumiinmassan kilosta, kantaa terveydelle edullista määrää rasvakudosta ja unohtaa vaa'an lukemat koska hänen painollaan ei ole väliä! 125-paunaisena hän on kiinteä, hoikka, vahva ja terve. 115 paunan "ihanteeseen" pyrkiminen olisi sulaa hulluutta.


Tässä vielä PP:n mukaiset ihanteelliset rasvaprosenttitaulukot:

Ikä Miehet Naiset
10-30 12-18% 20-26%
31-40 13-19% 21-27%
41-50 14-20% 22-28%
51-60 16-20% 22-30%
61 ja yli 17-21% 22-31%

Ja sitten siihen proteiinintarpeeseen. Proteiiniahan tarvitaan ylläpitämään nimenomaan tätä kiinteää ruumiinmassaa ja elintoimintoja. Se on se osa sinusta joka on aineenvaihdunnallisesti aktiivinen, korjaa itseään, käyttää energiaa ja sen hoitaminen on ensiarvoisen tärkeää koska se myös hoitaa sen laihduttamisen--lihaksiaan ei kannata kuihduttaa laihduttamisen nimissä koska juuri ne lihaksethan sitä rasvaa polttavat. Jokainen menetetty lihasmassan pala hidastaa aineenvaihduntaasi. Eadesien mukaan:

Lainaa:
jokainen pauna kiinteää ruumiinmassaasi tarvitsee 0,6 grammaa proteiinia päivässä jos liikut kohtuullisesti ja olet hyväkuntoinen (eli jos harrastat keskitason liikuntaa 20-30 minuutin ajan muutaman kerran viikossa). Eli jos kiinteä ruumiinmassasi on 100 paunaa, tarvitset 60 g proteiinia päivässä, 72 grammaa jos tuo massa on 120 paunaa, 90 grammaa jos massa on 150 paunaa, 108 grammaa jos massasi on 180 paunaa. Eli päivittäinen proteiinintarpeesi riippuu kiinteän ruumiinmassasi koosta ja liikuntasi tasosta. Jos painosi on 40% tai enemmän kuin mitä ihannepainosi, sinun kannattaa valita seuraavasta listasta oikeaa liikunnan tasoasi seuraavaksi korkeampi määrä (eli aktiivisempi taso) koska kehosi kuluttaa enemmän energiaa ylimääräisen painon kuljettamiseen.

1. Liikkumaton. Jos et liiku ollenkaan, proteiinitarpeesi on 0,5 grammaa per LBM-pauna.
2. Hieman aktiivinen. Jos liikut hieman, omistaen 20-30 minuuttia liikunnalle 2-3 kertaa viikossa, tarpeesi on 0,6 g per LBM-pauna.
3. Aktiivinen. Jos harrastat liikuntaa yli 30 minuuttia kerrallaan 3-5 kertaa viikossa, tarpeesi on 0,7 g/LBM-pauna.
4. Hyvin aktiivinen. Jos harrastat rankkaa liikuntaa 60 minuuttia tai pitempään viisi kertaa viikossa tai useammin, tarpeesi on 0,8 g/LBM-pauna.
5. Urheilija. Jos olet treenaava kilpaurheilija ja teet kahdesti päivässä rankkoja liikuntasarjoja yli tunnin tai kauemmin, proteiinitarpeesi on 0,9 g/LBM-pauna.

Selvittääksesi proteiinintarpeesi, kerro LBM:äsi aktiivisuuskategoriasi luvulla. Eli jos LBM:äsi on 100 paunaa ja aktiivisuuskategoriasi on 2, päivittäinen proteiinintarpeesi on vähintään 60 g päivässä. Sitten jaa tämä kolmelle aterialle pitkin päivää niin saat minimiproteiinintarpeesi per ateria. Eli jos tuo minimitarpeesi on 60 g niin se tietää 20 g proteiinia per ateria (lihana noin 100 g). Yritä saada tämä minimi täyteen joka aterialla (jos syöt välipalan niin yritä saada siitä noin puolet).


Pistän tähän vielä lyhyen pätkän jota pidän ensiarvoisen tärkeänä just tuosta makrojen tasapainottamisesta eri aterioiden välillä. Se koskee ensisijaisesti napostelua mutta pätee muihinkin aterioihin. Hyvin vapaasti käännettyä tekstiä seuraa:

Lainaa:
Napostellako vai eikö napostella?

Jos tuota kysytään, amerikkalaiset yleensä vastaavat "kyllä"! Mutta ennen kuin saat ihan väärän käsityksen, emme tarkoita muffinsseja ja sipsejä. Tarkoitamme pientä, hyvin koostettua ateriaa tai välipalaa jonka voit joutua syömään kun olet kiireinen tai poissa kotoa.

Aineenvaihduntasi kontrolloimisen ydin on se että kontrolloit aineenvaihdunnallisia hormoneitasi, insuliinia ja glukagonia. Kun syöt aterian (tai välipalan) jossa on proteiinia ja hiilihydraattia oikeissa suhteissa, annat kehollesi ja sen hormoneille signaalin toimia tietyllä tavalla seuraavien tuntien ajan. Tämän jälkeen sinun tarvitsee taas hienosäätää tuota signaalia uudella aterialla. Normaalin päivän aikana tämä tarkoittaisi aamiaista, lounasta ja päivällistä sekä ehkä yhtä tai kahta välipalaa.

Pikaistenkin välipalojen tulisi antaa sinulle laadukasta proteiinia (ihanteellisesti noin puolet kokonaisen aterian minimistä) ja sen hiilihydraattimäärän tulisi olla rajoitettu. Välipala ei ole synonyymi roskaruoalle [...] Muista että päivittäiset kolme ateriaasi tyydyttävät proteiinintarpeesi täysin joten välipalat ovat täysin valinnaisia. Jos kuitenkin syöt välipaloja, etenkin alkuvaiheessa kun totuttelet uuteen ruokavalioon, muista pitää nekin visusti suhteiltaan oikeanlaisina.


Eli pähkinänkuoressa joka päivä syödään kolme ateriaa joilla on jokaisella kolmasosa päivän minimiprodentarpeesta, jokaisella 10 g hiilihydraattia tai alle, jos syö välipaloja niin nuo puolitetaan, ja rasvamäärät jäänevät sitten ihmisen itsensä määritettäviksi. PP:ssä päivän hh-rajana on 30 g, PPLP:ssä 40 kunhan ateriakohtaiset hiilarit eivät mene yli 10-12 gramman.

Eli näin siis PP ja muut Eades-lähteet. Toivottavasti tuosta oli jotain apua. :D

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 97 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)