karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-05 20:46:03

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 84 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Jemi porsastelee
ViestiLähetetty: 2011-09-29 17:12:26 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Pikaiset on ollut lähdöt sulla :D Musta on kiva aina kuulla, miten toiset ihmiset matkustelee, mutta itse olen kyllä harvinaisen matkakuumeeton ihminen. Alanyassa olen kyllä käynyt ja kiva paikka se oli :)

Syötkö sä jotain vitamiini- ja hivenainelisiä näin karpatessa? Mulla on sitä magnesiumia, omega-3 ja nyt ostin monivitamiiniporetabletteja. Pitäisköhän olla vielä jotain muuta? Tuleekohan tuota omega-3:sta jo tarpeeksi ruuasta, kun syön lohta, pellavansiemeniä, pähkinöitä ja käytän kylmäpuristettua rypsiöljyä? Onko tuo kylmäpuristettu rypsiöljy edes hyvä vaihtoehto? Välillä käytän oliiviöljyä. Kookosöljyä haluaisin kokeilla. Oletko sä käyttänyt sitä? Jos olet, niin mistä ostat? Saako Oulusta?

Kauheesti kysymyksiä :lol:

Nyt syömään. Neljä tuntia uunissa ollutta kaalilaatikkoa tarjolla...nam =P~

ViestiLähetetty: 2011-09-29 19:17:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Paino on tänään samassa kuin eilen... Ei joka päivä voi voittaa :) . Tämän viikon saldo on jo -600g, joten olen hyvinkin tyytyväinen tähän tilanteeseen... Tänään on tullut liikuttua taas pitkästä aikaa. Oon monta päivää nyhjänny sisällä, kun on myrskynny ja satanu vettä, mutta nyt oli tihkusateesta huolimatta pakko lähteä pyörällä liikenteeseen. Oli viimeinen ilmottautumispäivä lukiolla (tai kai sinne voi aika joustavasti ilmottautua, mutta kuitenkin) eli käänsin pyöräni Tuiraa kohti ja sain samalla reippaan pyörälenkin. Nyt olo on tosi hyvä. On se välillä ihanaa reippailla :D.

Anitra kirjoitti:
Syötkö sä jotain vitamiini- ja hivenainelisiä näin karpatessa? Mulla on sitä magnesiumia, omega-3 ja nyt ostin monivitamiiniporetabletteja. Pitäisköhän olla vielä jotain muuta? Tuleekohan tuota omega-3:sta jo tarpeeksi ruuasta, kun syön lohta, pellavansiemeniä, pähkinöitä ja käytän kylmäpuristettua rypsiöljyä? Onko tuo kylmäpuristettu rypsiöljy edes hyvä vaihtoehto? Välillä käytän oliiviöljyä. Kookosöljyä haluaisin kokeilla. Oletko sä käyttänyt sitä? Jos olet, niin mistä ostat? Saako Oulusta?

Kauheesti kysymyksiä :lol:

Nyt syömään. Neljä tuntia uunissa ollutta kaalilaatikkoa tarjolla...nam =P~

Mie en oikeen koskaan oo kauheesti innostunu noista ravintolisistä, mutta magnesiumia käytän aina tarpeen mukaan. Jos siis liikun paljon, on kova helle tai tiedän, että nesteitä lähtee, niin otan magnesiumia, koska se estää mulla lihaskrampit (suonenvedot). Joskus, jos muistan, niin otan C-vitamiinia poreena. D-vitamiinia pitäis kyllä ostaa ja haluaisin kokeilla reilua annosta, koska sen on todettu ehkäisevän kaamosmasennusta, mikä mulla aina on uhkana talvella.

Uskoisin, että tuota omega-3:sta tulee tarpeeksi ravinnosta, jos syö monipuolisesti rasvoja kuten sinä teet. Wikipedia väittää, että suomalaisten ravintosuositusten mukaisen omega-3 rasvahappomäärän saisi jo kahdesta ruokalusikallisesta rypsiöljyä päivässä (lähteenä käytetty mm. Fineliä). Ja tokihan kylmäpuristettu öljy on aina parempi vaihtoehto, koska siinä maut ja ravintoaineet on paremmin tallessa. Rasvakeskustelujahan täällä palstalla on vaikka millä mitalla, että niitä kannattaa kyllä selailla, jos haluaa tarkempaa tietoa rasvojen suhteista.

Mie joskus ihan huvikseni testasin ravintolaskurilla (joku kahden viikon kokeiluversio kalliista ohjelmasta, en valitettavasti muista osoitetta) vitamiinien ja hivenaineiden saantini karpatessa ja yllätyin positiivisesti. Kaikki muut mitattavat vitamiinit ja hivenaineet olivat reilusti yli saantisuosituksen paitsi natrium-palkki oli reilusti vajaa :P . Eli opettelin suolan käytön uudestaan, koska olin tottunut tekemään ruokani käyttämättä varsinaisesti suolaa (käytin soijaa, liemikuutioita yms., mutta en koskaan pelkkää suolaa).

Mmm... Kaalilaatikkoa... Sen teko ois mulla ohjelmassa huomenna. Pitkään haudutettuna tottakai :) . Ja kaaliruoathan on aina vielä paremman makuisia seuraavana päivänä. Teen yleensä kukkakaalimuusinkin valmiiksi edellisenä päivänä, koska se vaan on niin paljon parempaa, kun on saanut muhia jääkaapissa yön yli.

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-09-30 10:32:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hellou :) Tänään on mun virallinen punnituspäivä ja vaaka näytti 80,8 kg eli vain -200 grammaa viime viikosta :| No, miinusta kuitenkin. Jotenkin vaan odotti taas enemmän, kun niin tarkkaan olen laskenut ja omasta mielestä oikein syönyt. Vyötärö kapeimmalta kohdalta oli 82 cm ja maha leveimmältä kohdalta 96 cm eli sentti edellisestä mittauksesta. Jotain kuitenkin tapahtuu :D

Unohdin mainita tuon d-vitamiinin. Sitä olen syönyt kanssa. Jotain strongia se on, mutta en nyt muista määrää. Suolan kanssa on sama juttu kuin sulla, ettei tule kauheesti lisättyä sitä ruokaan. Yleensähän on päinvastainen ongelma :wink: Mulla oli vähän aikaa sitten viikon verran päänsärkyä. En tiedä mistä johtui. Epäilin jo ketoosia, mutta tuskin kuitenkaan näillä hiilareilla. Ohi se meni kuitenkin, kun aloin lisäämään suolaa. Tuosta kaamosmasennuksesta; olen kuullut, että foli b strong on auttanut masennusoireissa. Oletko tätä koskaan kokeillut?

Hitsi, että näyttäis olevan hieno ilma ulkona 8) Synti istua sisällä :wink: Toivottavasti kaunista säätä riittää viikonlopullekin. Viikonloppuna ei varmaankaan tule kauheesti oltua koneella.

Oikein mukavaa viikonloppua sulle :D

ViestiLähetetty: 2011-09-30 17:11:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Paino edelleen samassa... Mun kuukausipudotuksesta ei kyllä tuu mitään hurjaa lukemaa, mutta toivotaan, että kilon verran nyt kuitenkin. Kuukausipunnitukseen ja mittaukseen ois vielä viikko aikaa. Alaspäin mennään ja tavoitekaan ei ole mahdoton. Routaporsaan tavoitteena mulla on 82 kg ja kun siitä ois vielä viikko jouluun, niin mahdollista olis saavuttaa kokonaispudotuksessa -20 kg jouluun mennessä. Siinä vasta ois hyvä joululahja mulle :D.

Anitra kirjoitti:
Hellou :) Tänään on mun virallinen punnituspäivä ja vaaka näytti 80,8 kg eli vain -200 grammaa viime viikosta :| No, miinusta kuitenkin. Jotenkin vaan odotti taas enemmän, kun niin tarkkaan olen laskenut ja omasta mielestä oikein syönyt. Vyötärö kapeimmalta kohdalta oli 82 cm ja maha leveimmältä kohdalta 96 cm eli sentti edellisestä mittauksesta. Jotain kuitenkin tapahtuu :D

Pienikin miinus on miinusta :) . Oikea suunta kuitenkin. Missä ajassa tuo sentti on lähtenyt vyötäröltä?

Anitra kirjoitti:
Unohdin mainita tuon d-vitamiinin. Sitä olen syönyt kanssa. Jotain strongia se on, mutta en nyt muista määrää. Suolan kanssa on sama juttu kuin sulla, ettei tule kauheesti lisättyä sitä ruokaan. Yleensähän on päinvastainen ongelma :wink: Mulla oli vähän aikaa sitten viikon verran päänsärkyä. En tiedä mistä johtui. Epäilin jo ketoosia, mutta tuskin kuitenkaan näillä hiilareilla. Ohi se meni kuitenkin, kun aloin lisäämään suolaa. Tuosta kaamosmasennuksesta; olen kuullut, että foli b strong on auttanut masennusoireissa. Oletko tätä koskaan kokeillut?

Tuo suolan määrä oli mulle tosiaan yllätys. En ole koskaan oikeen syönyt säännöllisesti leipää ja se kai on sellanen mistä ihmiset normaalisti saa aika paljon suolaa. Mutta muuten kyllä olen syönyt suolaisia hiilarituotteita aika paljon. Karpatessa, kun tekee itse ruoan marinoimattomista ruoka-aineista, niin täytyy kyllä aina muistaa lisätä suolaa. Muutenhan sitä ei tulis mistään.

En oo kokeillut oikeestaan mitään valmisteita (jos siis masennuslääkkeitä ei lasketa) tuon masennuksen ehkäisyssä. Tähän mennessä paras yhdistelmä on ollut karppaus ja säännöllinen elämänrytmi. Hillitön väsymys tulee yleensä tuossa tammikuun lopulla, kun tuntuu, että kaikki kesällä ladatut patterit on tyhjät ja vielä on pimeää aikaa ihan liikaa jäljellä. Masennuslääkkeisiin en enää halua koskea, koska se tie on jo käyty läpi, mutta nyt vois kyllä kokeilla jotain ravintolisiä. Täytyy nyt miettiä, että alotanko tuon pelkän D-vitamiinin vai myös jotain muuta. Kiitos vinkistä, täytyykin ottaa selvää, että mitä tuosta foli b strongista sanotaan...

Hyvää viikonloppua sullekin :D. Ainakin huomiseksi on luvattu ihan kohtuullista keliä, joten vois kyllä vähän reippailla ulkona...

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-10-02 17:03:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hyvää sunnuntaipäivän iltaa :) Viikonloppu on mennyt hienosti syömisten ja liikunnan osalta. Tuli kyllä syötyä vähän ylimääräisiäkin (1 jim, 1 dacapo, eskimopuikko, 60g suolapähkinöitä ja 1 saunasiideri). En vain osaa laskea näitä repsahdukseksi :lol: Tänä aamuna oli vain 200g plussaa perjantaista, mikä on mun mielestä oikein hyvä saldo viikonlopun jälkeen :D Tosin vähän aikaista sanoa mitään, kun kohta olen menossa kaverin luokse kyläilemään eikä siellä taida karppitarjottavia olla. Yritän pysyä kohtuudessa :) Sen jälkeen vois tehdä kahvakuulatreenin, niin saa heti hiilarit pois kehosta :lol:

Jemi kirjoitti:
Missä ajassa tuo sentti on lähtenyt vyötäröltä?

Sentti on lähtenyt viikossa. Tosin kuukaudessa vain kaksi senttiä vyötärön kapeimmalta kohdalta, mutta hiljaa hyvä tulee, eiks vaan :wink: Mahan levein kohta ei ole pienentynyt ollenkaan kuukauden aikana :roll: Pitäis jo saada vauhtia senkin pienenemiseen :?

Oletko sä muuten lukenut Ruokavallankumous-kirjaa? Tämä oli mun ensimmäinen karppikirja ja tosi hyvin uppos meikäläiseen :D Siinä oli paljon myös d-vitamiinista. Ja oli siellä jossain alaviitteessä pieni juttu siitä, miten jotain tutkimusta varten miehet laitettiin vähäkaloriselle (1500 kaloria) kuurille samalla kun joutuivat tekemään myös fyysistä työtä. Se aiheutti mm. masennusta ja itsetuhoisia ajatuksia. En muista nyt tarkemmin tuota juttua, mutta noi asiat jäi siitä mieleen. Voisko tästä vetää jotain syy-seuraus johtopäätöstä, kun nykyään on paljon masennusta, mutta myös hirveitä kitukuureja kovalla treenillä lisättynä?

ViestiLähetetty: 2011-10-02 21:43:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla se vaan paino pysyttelee samassa. Toivotaan, että huomiseen mennessä liikahtais vähän. Ja mieluiten toki alaspäin, jos tällasen pienen toiveen saa esittää :). Nyt ajattelin olla laiska kokki ja syödä iltapalaksi pakastepinaattikeittoa (kermalisällä) ja pari kananmunaa. Aamupalaksi söin mustikoita, 1,5 dl turkkilaista jogurttia ja 1dl kermaa ja päivällä tein munakkaan (3 munaa, kinkkua, sipulia, tomaattia, voita). Lisäksi söin välipalaksi puoli purkkia raejuustoa. Makrot oli tänään n.1800 kcal, hh 40g, p 90g ja r 140g. Ihan kohtuullinen päivä siis tänään. Eilen tuntu, että oisin tehnyt melkein mitä vain sipsien eteen, mutta vastustin sitä himoa syömällä maissilastuja jauhelihan kanssa. Nuo maissilastut on siitä hyviä, että niitä ei tuu syötyä kovin paljoa - vain sen verran kuin aterialla rasvaista jauhelihapaistosta (jauhelihaa, sipulia, paprikaa, chiliä, tomaattia, kermaa ja cheddarjuustoa) kauhoessa menee. En tykkää niistä pelkiltään syötynä, joten ei tuu syötyä yhtään ylimääräistä.

Mun rasvansaanti vois olla hyvinkin paljon monipuolisempaa. Tulee syötyä aika paljon kermaa, voita ja rasvaisia lihoja, mutta vähemmän kasvirasvoja. Pähkinöistä tulee toki jonkun verran, mutta voin tilalla en haluaisi millään käyttää öljyä, koska voi on vaan niin hyvää :). Kalaakin vois syödä enemmän, eritoten lohi vois olla hyvä vaihtoehto. Tuli vaan pentuna syötyä ylipaljon lohta, niin että vieläkin joskus tökkii... Graavilohta tykkään kyllä edelleen syödä ihan paljaaltaan.

Anitra kirjoitti:
Oletko sä muuten lukenut Ruokavallankumous-kirjaa? Tämä oli mun ensimmäinen karppikirja ja tosi hyvin uppos meikäläiseen :D Siinä oli paljon myös d-vitamiinista. Ja oli siellä jossain alaviitteessä pieni juttu siitä, miten jotain tutkimusta varten miehet laitettiin vähäkaloriselle (1500 kaloria) kuurille samalla kun joutuivat tekemään myös fyysistä työtä. Se aiheutti mm. masennusta ja itsetuhoisia ajatuksia. En muista nyt tarkemmin tuota juttua, mutta noi asiat jäi siitä mieleen. Voisko tästä vetää jotain syy-seuraus johtopäätöstä, kun nykyään on paljon masennusta, mutta myös hirveitä kitukuureja kovalla treenillä lisättynä?

En oo vielä lukenu tuota, mutta oon kuullu sen verran paljon hyvää siitä, että täytynee lukea jossain vaiheessa. Mie lähin liikkeelle Heikkilän ensimmäisistä kirjoista silloin, kun aloitin ja oon lukenu muutaman muunki niiden lisäksi (Atkinsia yms.). Enemmän kuitenkin oon saanu irti kahlaamalla tätä palstaa välillä yötä päivääkin :lol: .

Voihan tuo vähäkalorinen noinkin vaikuttaa, mutta en ehkä vetäis ihan suoria johtopäätöksiä siitä nykypäivän tilanteeseen. Mutta johtuu ehkä siitä, että en ole tavannut kovinkaan montaa masentunutta, jotka olisivat vähäkalorisella dieetillä. Masennuksen taustasyyt on aika monipuoliset ja moni asia vaikuttaa, joten en epäile yhtään, että myös ruoka (tai sen vähyys) voi vaikuttaa. Mun kohdalla sukurasitus on varmaan suurimpia syyllisiä, mutta toivon (ja tiedänkin), että voin siihen vaikuttaa ruokavaliolla.

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-10-03 09:31:58 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hyvähän se on, jos samassa pysyttelee :D Mulla oli plussaa, vaikka viikonloppuna tuli ihan reippaasti kalorivajetta. Ihan oikeaoppisesti ei syömiset menneet, muttei kuitenkaan karanneet käsistä :) Päivittelin päiväkirjankin, joten sieltä näkyy syömiset tarkemmin. En käynytkään illalla kyläilemässä, niin ei tullut siitä ylimääräisiä kaloreita/hiilareita. Hirveä syötätys kyllä iski päälle illalla, mutta voisella siitä selvittiin :lol:

Oletko koskaan kokeillut laittaa ihan tavalliseen salaattiin oliiviöljyä, sitruunanmehua ja mausteeksi suolaa ja pippuria? Se on yllättävän hyvää.

Juu, ei ollut tarkoituskaan tehdä liian suoria johtopäätöksia ruuan ja masennuksen suhteen. Syitä on tosiaankin niin monia. Mutta tosi hyvä, kun olet huomannut, miten pystyt siihen itse vaikuttamaan :)

Tänään on taas zumbapäivä. Se on mulle uusi tuttavuus tämän syyskauden alusta. Kivaa se on :) Pitäis laittaa sykemittariin paristot, niin sais oikeat kulutukset eikä pelkkiä arvioita energynetin kautta. Yritän ainakin tehdä tehokkaasti ne liikkeet enkä fuskaile :D

ViestiLähetetty: 2011-10-03 13:01:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liikahtihan se paino johonkin... 100g ylöspäin :x . Luulisin, että todella suolaisella yöpalalla voi olla tekemistä asian kanssa. Tuli pikkuhiuko ja söin yöllä hirven kuivalihaa ja fetajuustoa. No, ei paha kuitenkaan, puoli kiloa vähemmän painan kuitenkin kuin viime maanantaina. Aika hassua, kun se puoli kiloa tippui parissa päivässä ja nyt vissiin jo viidettä päivää ollaan samoissa lukemissa. Ei tätä kyllä miksikään jumiksi voi vielä sanoa, mikä lie vaihe...

Oon kokeillu oliiviöljyä aika monessakin muodossa, mutta se ei vain tunnu istuvan mun suuhun. Täytyy varmaan jatkossakin maistella, että tottuu makuun ja ehkä vois alkaa tykkäämäänkin. Mie oon enemmän majoneesityttöjä :). Maustamatonta majoneesia voi laittaa melkein minkä ruoan päälle vaan =P~ .

Sie se jaksat liikkua :D. Mulla on taas sellanen vaihe menossa, että mikään liikunta ei oikein maistu. Pitäs tehä sitä ja tätä ja tuota, mutta eipä tee mieli ees käydä pakollisia reissuja kaupungissa pyörällä. Mutta ei auta. Tänään on hypättävä taas pyörän selkään, koska saksan tunnit alkaa :). Hyvä motivaatio liikkua... Haluaisin kokeilla jotain zumbaa tms., mutta tällä hetkellä taitaa jäädä haaveeksi. Ehkä vuodenvaihteen jälkeen sitten.

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-10-03 14:12:28 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jemi kirjoitti:
Mie oon enemmän majoneesityttöjä :).

Niin minäkin :) Ajattele, niin rasvakammoinen olen ollut, että karppauksen aloitettuani mun piti kysyä kavereilta, mihin majoneesia käytetään.... ja nyt vois melkein kysyä, että mihin sitä ei voi käyttää :lol:

Olen opettelemalla opetellut käyttämään oliiviöljyä. Vähitellen alkaa vissiin makuaisti tottua, kun enää se ei maistu pahalle, mutta ei kyllä hirveen hyvällekään. Sen sitruunamehun kanssa salaatissa kyllä menettelee.

On mullakin ollut vähemmän aktiivisia kausia. Nyt sattuu olemaan tällainen parempi vaihe meneillään :) Ja kun ostin kausikortin syyslukukaudelle, niin pihinä on pakko käyttää sitä mahdollisimman paljon :wink:

ViestiLähetetty: 2011-10-03 16:04:59 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mistä sä sait hirven kuivalihaa?! :shock: Mulle kans!

PS + OT: Majoneesia, yök. :smt078 Oliiviöljyä, nam. Jos luulet, että oliiviöljy on pahaa, maista kylmäpuristettua rypsiöljyä. Sen jälkeen oliiviöljy on ihan hyvää. :lol:

ViestiLähetetty: 2011-10-03 19:13:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Bege kirjoitti:
Mistä sä sait hirven kuivalihaa?! :shock: Mulle kans!

Mulla on vielä vähän viimekeväisiä kuivia lihoja pakkasessa. Pitäiski muistaa pyytää lisää iskältä, kun pääsen käymään Rovaniemellä. Se on ollu mun herkkua pennusta asti. Pienenä kuivaliha tehtiin meillä useimmiten poron tai naudan lihasta ja sydämestä, koska hirvikanta oli pienempi ja saalista oli vähän. Nyt, kun hirveä tulee yllin kyllin, niin sitä riittää kuivattavaksikin. Lisäksi iskä on teettäny siitä makkaraa ja kylmäsavulihaa :).

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-10-04 10:45:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Nyt vasta olen viime keskiviikon lukemassa...päivä aikaa tehdä tämän viikon porsastelutulos :? Toivossa on hyvä elää :D

Opiskeletko sä saksaa omaksi iloksi vai onko joku erityinen tarve työn tai jonkun muun kannalta? Mun pitäis opiskella ruotsia, kun osa miehen sukulaisista ei puhu suomea. En vain saanut itseäni kurssille tänä syksynä. Jospa mä keväällä aktivoidun siihen suuntaan :D

Aivan hirmu nälkä, vaikka aamulla tuli syötyä kunnon aamiainen (minuuttisämpylä, voita, kanamuna, pari pekonia ja paprikaa). Jospa yhden voisen söis pahimpaan nälkään. Tästä voi-siemensekoituksesta on tullut oikein herkkujen herkku :lol:

Tsemppiä päivään :-D

ViestiLähetetty: 2011-10-04 15:14:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Paino liikahti alaspäin. -300g eilisestä :D. Siitä huolimatta, että herkuttelin illalla Fazerina-patukalla. Onneksi mulla ei oo mitään epäkarppivarastoja kotona, niin että kun se suklaa (joka maistui imelämmälle kuin ikinä, mutta ihanalle siitä huolimatta) aiheutti hillittömän nälän tuntia myöhemmin, niin oli pakko samantien palata karppisapuskaan. Söin eilen aamulla kananmunaa ja fetaa, päivällä söin kermaista kesäkurpitsakeittoa (höystetty pekonilla, nam), sitten meni tuo patukka ja illalla jauhelihamössöä (kasviksia, jauhelihaa, kermaa ja juustoa). Hiilarit jäi reippaasti alle satasen kuitenkin - oisko ollu 60-70g, mikä ei oo mulle mitenkään paha määrä muutenkaan.

Anitra kirjoitti:
Opiskeletko sä saksaa omaksi iloksi vai onko joku erityinen tarve työn tai jonkun muun kannalta? Mun pitäis opiskella ruotsia, kun osa miehen sukulaisista ei puhu suomea. En vain saanut itseäni kurssille tänä syksynä. Jospa mä keväällä aktivoidun siihen suuntaan :D

Ihan omaksi iloksi opiskelen. Joskus tuli yläasteella sitä opiskeltua ja nyt häiritsee, kun tunnistaa vain joitakin sanoja eikä pysty tuottamaan mitään kunnollista. Sama ruotsin kanssa, joten se on varmaan sitten seuraavaksi listalla. Ajattelin kuitenkin, että ei ehkä kannata kahta kieltä yhtäaikaa alottaa. Tuo iltalukio/aikuislukio on just niin paras paikka opiskella <3. Siellä ei nyhvätä niinkuin kansalaisopistossa, vaan mennään reippaasti eteenpäin (kotona tietenkin pitää sitten panostaa vähän enemmän). Ja opetus on ilmaista, jos ei ole minkään muun oppilaitoksen kirjoilla. Aika harva vaan tuntuu tietävän koko systeemistä. Mie tiesin sen siksi, koska kirjotin sieltä viimevuonna. Opiskelin silloin vain ihan pakolliset aineet enkä käynyt koko tutkintoa vaan kirjoitin ylioppilaaksi toisen koulun ohella. Nyt on aikaa täydennellä :).

Toivotaan, että sullakin tippuis samalla lailla yhtäkkiä paino, niin että yks porsastelupäivä tois tuloksia :).

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-10-04 20:41:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jee...ehkäpä sen takia paino putosi, ettei ollut odotuksia, että se laskis Fazerinan jälkeen :lol: Mä muistin väärin mun viime viikon painon ja jos samassa pysyis kuin tänään, niin pudotusta tulee :)

Tuota kurpitsakeittoa pitäis joskus kokeilla. Tulee taas tehtyä vain niitä yhtiä ja samoja ruokia. Vaihtelu virkistäis :D

Tuo aikuislukio kuulostais kyllä erinomaiselta vaihtoehdolta :idea: Miten usein siellä on tunteja viikon aikana? Meneekö useampi ilta, jos vain yhtä ainetta opiskelee?

Niin ja hatunnosto ylioppilaaksi lukemisesta toisen koulun ohella =D> Ei olis kaikista siihen :)

ViestiLähetetty: 2011-10-04 21:15:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anitra kirjoitti:
Tuota kurpitsakeittoa pitäis joskus kokeilla. Tulee taas tehtyä vain niitä yhtiä ja samoja ruokia. Vaihtelu virkistäis :D

Muistaakseni (otin sen nyt pakkasesta) laitoin siihen kesäkurpitsaa, sipulia, pekonisilppua, yrttisulatejuustoa, kermaa, liha- tai kasvislientä ja jotain mausteita (varmaan perus suolan ja pippurin). Hyvää oli ja maistui niin kylmänä kuin kuumanakin.

Anitra kirjoitti:
Tuo aikuislukio kuulostais kyllä erinomaiselta vaihtoehdolta :idea: Miten usein siellä on tunteja viikon aikana? Meneekö useampi ilta, jos vain yhtä ainetta opiskelee?

Niin ja hatunnosto ylioppilaaksi lukemisesta toisen koulun ohella =D> Ei olis kaikista siihen :)

Opetusta siellä on neljänä iltana viikossa viidestä yhdeksään. Yleensä yhden kurssin tunnit on kahtena iltana viikossa aina samaan aikaan ja opetuksen kesto on 100 min kerrallaan iltalukion opetusohjelman mukaisesti. Eli periaatteessa voi opiskella neljä kurssia yhden jakson aikana, jos haluaa. Lisäksi voi opiskella e-lukiossa. Iltalukiossa yleensäkin edetään aika rivakasti ja kotona täytyy sitten panostaa vähän enemmän. Toisaalta ainaki Oulussa ryhmäkoot on aika pienet (useimmiten) ja saa opiskella hyvinki rauhassa. Tuossa saksanryhmässä, mikä nyt alko, on 6 opiskelijaa. Aika henkilökohtaista opetusta :).

http://www.peda.net/veraja/oulu/aikuislukio

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-10-05 08:15:05 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Huomenta! -600 grammaa porsastelua viikon aikana :D Tahtihan alkaa kiihtymään :lol:

Mä söin eilen illalla jälkkäriksi puoli desiä kermaa puolukkahillolla (oli pakko käyttää, kun oli vanhenemassa :wink: ) Sen jälkeen on ollut maha ihan sekaisin :shock: Pitkään aikaan en ole "raakaa" kermaa syönyt, vaan olen ruuanlaitossa käyttänyt, joten se on ollut aina lämmitettyä. Pitääpä seurata vaikuttaako kerma näin. Mulla on töissäkin kerma menossa vanhaksi. Taidanpa hakea lähikaupasta leipäjuustoa. Siitä kun laittaa pieniä paloja mukiin ja kermaa päälle ja käyttää mikrossa, niin ai että on hyvvää =P~

Pitää vielä tutustua tuohon aikuislukioon. Saisiko noinkin intensiivistä opiskelua mahtumaan aikatauluihin. Mulla on poika mun luona joka toinen viikko ja niinä viikkoina treenikuskausta riittää melkein joka päivälle. Miksiköhän sitä ei saa sen vertaa itsestään kiinni, että opiskelis omatoimisesti aktiivisemmin :oops: Tosin yksin sitä ei kauheesti voi keskusteluja harjoitella...vaikka olen mä sitäkin tehnyt :lol:

ViestiLähetetty: 2011-10-05 13:45:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anitra kirjoitti:
Huomenta! -600 grammaa porsastelua viikon aikana :D Tahtihan alkaa kiihtymään :lol:

Hienostihan sulla menee :D. Nyt vaan jatketaan, niin ollaan molemmat tätä tahtia hoikkasia tyttösiä keväällä :).Tavoitteena siis rantakuntoon kesäksi 2012.

Mulla paino pysyi tänään samassa kuin eilen, mikä on siis mahtava juttu, koska se tarkoittaa, että eilinen pudotus ei ollu ns. mittausvirhe :D. Mun pitäis saada tiputettua puoli kiloa tällä viikolla. Tai siis onhan se keskimääräisenä tavoitteena joka viikko, mutta tällä viikolla erityisesti, koska toisessa laihdutusringissä, jossa olen mukana, on tämän viikon haasteena pudottaa tuo määrä. Mie ajattelin tuplata "vertaistukimotivaation" ja osallistua toiseenkin rinkiin toisella palstalla, missä oon aktiivinen.

Anitra kirjoitti:
Mä söin eilen illalla jälkkäriksi puoli desiä kermaa puolukkahillolla (oli pakko käyttää, kun oli vanhenemassa :wink: ) Sen jälkeen on ollut maha ihan sekaisin :shock: Pitkään aikaan en ole "raakaa" kermaa syönyt, vaan olen ruuanlaitossa käyttänyt, joten se on ollut aina lämmitettyä. Pitääpä seurata vaikuttaako kerma näin. Mulla on töissäkin kerma menossa vanhaksi. Taidanpa hakea lähikaupasta leipäjuustoa. Siitä kun laittaa pieniä paloja mukiin ja kermaa päälle ja käyttää mikrossa, niin ai että on hyvvää =P~

Voihan se äkillinen rasvan lisäys laittaa mahan sekasin, tai sitten se on jotain muuta. Mulla menee 1-2 dl kermaa päivässä ja yleensä tuo yks desi menee partiksen tai rahkan kanssa ja loput kuumennettuna jossain kastikkeessa, keitossa tms.

Anitra kirjoitti:
Pitää vielä tutustua tuohon aikuislukioon. Saisiko noinkin intensiivistä opiskelua mahtumaan aikatauluihin.

Voisko tuo etälukio olla vaihtoehto, jos tuntuu että aika ei riitä käydä paikanpäällä? Oishan se parempi kuin yksin harjoittelu :). Siellä näyttää nyt olevan menossa ykköskurssi, mutta jos on jo jotain pohjia, niin voihan sen ruotsin opiskelun aloittaa kakkoskurssistakin (alkaa 16.11.). En oo koskaan kokeillut tuota etälukiota, kun päivä ja iltatarjonnasta on löytynyt mulle hyvät vaihtoehdot, mutta hyvältä se vaikuttaa. Opettaja kuitenkin ohjaa opiskelua ja pari lähiopetuskertaakin on.

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-10-06 07:45:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Huomenta! Painoasiat on nyt mallillaan....tänään vaaka näytti 80,0 kg eli eilisestä -400g. Tämä olis sopiva tahti :wink: :lol: Saapa nähdä jymähtääkö taas tähän vai pääsenkö tuon maagisen 80-luvun ali....se on tuottanut suuria ongelmia aikaisemminkin :roll:

Milloin sulla on punnitus siellä toisessa ryhmässä? Puolikiloa viikossa on ihan hyvä tahti...26 kiloa vuodessa. Sitten olis jo rantakunnossa :D

Eniten mä tarvitsisin ruotsin keskusteluryhmää. Kielioppi on jotenkuten hallussa ja itseasiassa mun pitäisi päästä eroon siitä, että mietin kielioppia. Olen liian arka puhumaan mitään kieliä :oops: :evil: Ja voit muuten uskoa, että länsirannikon ruotsi on "pikkasen" erilaista kuin ruotsinruotsi :shock: Välillä tuntuu, että mun pitää opetella kaksi kieltä :lol:

Eilen tein illalla kotona kahvakuulatreenin. Kuulan ostaminen on ollut kyllä yksi parhaimmista urheiluvälinehankinnoista :D Sillä saa kyllä niin hyvän kotitreenin lyhyessäkin ajassa. Aktiivisuutta päivään tuli myös Hullujen Päivien shoppailuista :D Yleensä mä en osaa sieltä mitään ostaa, mutta nyt löysin yllättävän paljon ostettavaa. Pari joululahjaakin tuli ostettua :lol:

Oletko muuten lukenut sitä Somppien Parantavat rasvat -kirjaa? Se on mulla seuraavana hankintalistalla :)

ViestiLähetetty: 2011-10-06 16:53:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hmph... Söin eilen kaks ruisleipää ja kärsin nyt rangaistusta siitä. Tervetuloa ilmavaivat ja närästys - vatsa tuntuu sanalla sanoen aika ikävältä. Painoa tuli lisää 300g :x (ja en varmana laita sitä tickeriin). Tottakai se on nestettä, mutta ei se silti mukavaa ole. Viljat ei taida todellakaan sopia mulle.

Nyt tuntuu, että muutenkin vastustaa. Noidannuoli tuntuu olevan tuloillaan eli selässä on kramppi. Nyt täytyy vaan pyöritellä kroppaa ahkerasti ja ainakin hetkeksi vähentää kutomista :(. Lisäksi korvakäytävät on taas tulehtuneet. Karppaus auttaa kaikkiin muihin atopian oireisiin (siis poistaa hilseilevät laikut kokonaan), mutta nuo korvakäytävät oireilee edelleen ja pitäs varmaan mennä lääkäriin. Mutta kuka nyt jaksaa yksien korvien takia lähtiä polkemaan vesisateeseen... En minä ainakaan. Lisäksi mun latausohjelma temppuilee enkä saa siis katottua tänään Poirottia. Kaikki on huonosti, pitäiskö mennä peiton alle lukemaan kirjaa...? Mie kuulostaan nyt ihan valittavalta mummolta :roll: .

Anitra kirjoitti:
Huomenta! Painoasiat on nyt mallillaan....tänään vaaka näytti 80,0 kg eli eilisestä -400g. Tämä olis sopiva tahti :wink: :lol: Saapa nähdä jymähtääkö taas tähän vai pääsenkö tuon maagisen 80-luvun ali....se on tuottanut suuria ongelmia aikaisemminkin :roll:

Sullahan näyttää nyt menevän hyvin =D> . Kyllä sie nyt pääset sen 80 kg:n alle. Vaikka väkisin. Mulla on kans joku maaginen raja tuossa 80:ssä. Kauhulla odotan, että loppuuko motivaatio taas siihen, mutta toivotaan, että ei.

Anitra kirjoitti:
Milloin sulla on punnitus siellä toisessa ryhmässä? Puolikiloa viikossa on ihan hyvä tahti...26 kiloa vuodessa. Sitten olis jo rantakunnossa :D

Siellä saa kans valita itse punnituspäivän ja mulla se on maanantai, niinkuin täälläkin. Toivotaan, että nuo ruisleipänesteet lähtee siihen mennessä, kun oli jo niin hyvä tahti pudotuksessa...

Mieki oon miettiny kahvakuulaa, mutta todennäköisesti se jäis sitten kuitenkin kaapinperälle pölyttymään. Kuulostaa mukavalta, mutta mulla on aina vaikeuksia saada itseni liikkeelle kotona yksin, jos kysymys ei ole tanssimisesta :D. Tai kyllä tuo stepperikin tuolla nurkassa houkuttelee, mutta sillä en sais tehdä, koska jalat jumahtaa samantien.

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-10-06 17:35:28 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mulla on pakkanen täynnä ruisleipää entisen elämän jäljiltä ja olen jo miettinyt, että heitän roskiin ne sieltä tilaa viemästä. Muutaman olen karppauksen aikana syönyt enkä edes kaipaa sitä. Minuuttisämpylä ajaa niin hyvin asiansa =P~

Tämän illan voit olla peiton alla lukemassa, mutta huomenna taas eteenpäin niinkuin mummo lumessa :lol:

Minä ajattelin mennä vesisateeseen kävelylenkille. Ostin viikonloppuna ihanat kumpparit :D Hyvä, että sataa niin pääsen kokeilemaan niitä :lol: Ekaksi kyllä ajattelin, että menen juoksemaan rappusia ylös alas, mutta ihan siihen en kyllä ala tällaisella sateella.

Sitä pitää vissiin kymmenen kilon välein ottaa joku tarkempi syyni syömisiin. Mulla ainakin siitä tuntuis nyt olevan apua. Huomasin syöneeni liikaa, vaikka joskus olen epäillyt jopa liian vähäistä syömistä ja säästöliekkiä :oops:

Ei se kuula jää kaapinperälle pölyttymään, kun pitää sen olkkarin lattialla. Näköjään jäi eiliseltä keskelle lattiaa [-X Ei se sentään aina keskellä lattiaa ole, mutta lähellä käytettävissä kuitenkin.

Millaisesta tanssista sä tykkäät? Mä olin ennen innokas lavatanssija, mutta tanssin sitten jalkani pilalle :cry: Harjoittelin yhteen aikaan hirveesti jiveä enkä sitten venytellyt, niin pohkeet meni ihan tukkoon ja se toi kaikenmoisia jalkaongelmia #-o Ja kun en enää pystynyt tanssimaan kuin kaksi tuntia kerrallaan, niin sitten se jäi kokonaan. Nyt en ole tanssinut kolmeen vuoteen ollenkaan :|

Mä tein tänään ensimmäistä kertaa kesäkurpitsapaistosta tuolta resepteistä. Voi hitsi, kun se oli hyvää =P~ Ja niin helppoa, halpaa ja nopeaa ruokaa. Poika katsoi sitä ensiksi tosi epäluuloisesti, mutta sitten kyllä veteli hyvällä ruokahalulla mahaansa ja kehui hyväksi :D Tätä syödään kyllä toistekin :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 84 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00