Edustusvaimo kirjoitti:
mulla elämässä ei ole sellaisia häiriötekijöitä kuten lapset tai mies tai lemmikit tjsp, ja silti en meinaa osata nukkua tarpeeksi. Mun aseet apatiaa (yhdistän tän tuohon jatkuvaan väsyyn) vastaan on unenpuutteesta huolimatta toimineet aika hyvin: D-vitamiinia (paljonko tarpeeksi, otan 100iu:ta päivässä) ja aamiainen kirkasvalon loisteessa.
Joo-o, nuo häiriötekijät kyllä tuppaavat vaikuttamaan moneen painonpudotuksen kannalta oleelliseen asiaan - kuten unen määrään ja laatuun, aikatauluihin ja hermoihin - merkittävästi, mutta vain välillisesti, eli sitä kautta, että
itse herpaannun systeemistä ties minkä tekosyyn varjolla ja syön enemmän kuin tarpeellista... Enkä noita tekijöitä poiskaan antais

Mulla oli männävuosina ihan tarpeeksi ja liikaakin aikaa askarrella yksin omassa huoneessa ja sen jälkeen yksiössä kaloritaulukoiden ja syömissuunnitelmien kanssa, enkä silloinkaan onnistunut laihtumaan pysyvästi, vaan aina jojoilin 50-55 kg:n väliä. 55 kg on aina ollut se kipuraja, jonka ylityttyä olo on suorastaan tankki. Nimenomaan olo, juuri mahan pönkötyksen takia. Ja nytkin se on sitä. Viimeks joskus keväällä olo oli hoikahko - kun painoin 54 kg. On se pirun pienestä kii, kun on tämmönen tumppi.
Mullakin väsymys on usein ennen kaikkea apatiaa: muistan tunteen jo lapsuudesta. Eilen töissäkin kun pääsi tai joutui tositoimiin (kriisityöhön), kummasti virkistyi, vaikka olo oli aamulla ihan sippi. Mutta nyt tää on ollut muutakin. Olen taipuvainen ajattelemaan, että herätys n. kuudelta viitenä päivänä viikossa vain on liian aikaisin mun biorytmini näkökulmasta, menin nukkumaan kymmeneltä tai kahdeltatoista.
Siis NF: todellakin aikaiset herätykset ja st. ressi ovat mut lihottaneet. Sen todistaa jo sekin, että lomalla söin ihan samaan tapaan (ketohiilarit, rasvamättöä), enkä lihonnut. Töiden alettua ei mennyt kuukauttakaan, niin ihan samantyyppisillä syömisillä lihoin. Ja nyt on sitten näköjään laskettava kaloreita, jotta jotakin muuta kuin paisumista lisää voisi tapahtua. Ai ku kiva. Ei olis pitänyt mitata vyötäröä. 75cm. Voi morjens...