karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-30 22:59:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-10-17 07:47:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Oikeastihan kaamokseen pitäisi varautua keräämällä rasvaa, ei hävittämällä sitä. Jospa mulla olis sitten tavoitteena ravinteiden kerääminen talven varalle. :D

Tavoitteena tässä kaamoskarppaus-kampanjassa mulla on -5 kg. Käyn salilla, joten en kuitenkaan ole mitenkään fanaattinen painon suhteen. Tärkeämpää on hyvä olo ja jos jotain pitää seurata niin mittoja ehkä ennemmin kun painoa. Painotavoitteen lisäksi on terveystavoitteita, yritän torjua flunssaa ja pitää olon virkeänä, kaamoksesta huolimatta. Ja tällä kertaa yritän oikeasti pysyä mukana kampanjan loppuun saakka, aikaisemmin on aina tullut tiputtua pulkasta matkan varrella.

Karppaushistoriani on alkanut 2005 keväällä, ja 2005 kesäkuussa olen rekkautunut tänne foorumille. Ensimmäiset painonpudotusyritykset olivat ihan järjettömiä (lievää syömishäiriötä), olin normaalipainon alarajalla, enkä oikeasti mitään painonpudotusta edes tarvinnut. Onnekseni karppaus ei mulle ollutkaan mikään pikakuuri alipainoon, vaan oikeasti löysin "sen ainoan oikean" tavan syödä. Karppauksesta on tullut mulle pelkkää ruokavaliotakin laajempi elämäntapa, olen alkanut miettiä ihmisen vieraantumista luonnosta ja arvostaa erilaisia asioita kun ennen. Aikaisemmin olin "kerskakuluttaja", luomu oli huijausta ja kaikki roskat menivät samaan pussiin. En miettinyt koskaan tekojeni ympäristövaikutuksia, karppauksen kautta olen tähänkin asiaan kiinnittänyt huomiota.

Ja mitä terveysvaikutuksiin tulee, migreeni on näiden reilun kolmen vuoden aikana kadonnut täysin, viimeinen kohtaus taitaa olla nyt vuodelta 2006 ja silloinkin (edellisillan) alkoholilla oli osuutta asiaan. Atooppinen iho on parantunut huimasti, ihottumia ei juurikaan enää tule, paitsi ihan kylmimpään aikaan talvella. Selittämättömät mahakivut ovat talttuneet ja elämänlaatu parantunut huikeasti. Mahakipujen syitä on selvitetty erikoislääkäreillä ja gastroskopiassa ( :smt010 ) eikä mitään rakenteellista refluksia kummempaa löytynyt. Refluksikin on hallinnassa tällä hetkellä. Lisäksi poskiontelotulehdukset, joita saattoi olla 8 kpl vuodessa, ovat poistuneet. Erikoislääkäri oli kyllä sitä mieltä että nekin saattoivat jotenkin liittyä mahahappoihin.

Ens keväänä, toukokuussa, koittaa häät ja silloin olisi tietysti tavoitteena olla kauneimmillaan. :) Karppausta aion jatkaa, ja toivon että karppauksen ja liikunnan yhteisvaikutuksesta vyötärönympärys hiukan kapenisi.

Erityinen intohimoni on ruoka, tykkään laittaa ruokaa ja syödä sitä! 8) Lisäksi harrastan vapaa-aikanani kuntosalilla käyntiä ja ratsastusta.

Tähän ketjuun kerään sekä mietteitä karppauksesta ja kampanjasta että ruokapäikynomaisesti esimerkkipäiviä. Saa kommentoida vapaasti.

ViestiLähetetty: 2008-10-17 08:02:40 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Karppaustyylini on sekoitus Heikkilää, nykypaleota ja Enigiä. Olen yrittänyt poimia ne minulle parhaiten sopivat osiot kustakin ruokavaliosta. Hiilareita en ole viimeaikoina laskenut, voisin sen ottaa taas jonain päivänä tehtäväkseni. Olen kuitenkin ehkä enemmän hyväkarppi kuin alakarppi, koska ainakin tällä hetkellä syön aika paljon hedelmiä. Kaurapuuroakin saatan joskus aamulla voisilmän kera syödä, jos muna ei maistu. :mrgreen: Muu vilja, paitsi kaura, on totally nounou.

Tässä eilisen ruoat. Lounaan kanssa tuli hiukan kiire, joten piti vaan ottaa äkkiä jotain mukaan. Näiden ruokien lisäksi olen juonut vettä ja noin 2 lasillista pepsimaxia (josta pitäisi päästä eroon mutta kun tuo miehenkuvatus sitä aina kotiin kantaa).

Aamu
Kaksi munaa, paistettu kookosöljyssä
2 kuppia energiateetä, 10 pisaraa hermesetasta
1 rkl kookosöljyä ja kuumaa vettä

Lounas
115 g leipäjuustoa
1 rkl lakkahilloa
1 kotimainen omena
75 g viinirypäleitä

Päivällinen
75 g broileria
100 g homejuustoa
3 chilimarinoitua valkosipulinkynttä
2 rkl kermaa
1 rkl maustamatonta viola-tuorejuustoa
2 rkl voita paistamiseen
50 g viinirypäleitä
1 satsuma
2 dl ratatouillea (paprikaa, kesäkurpitsaa, sipulia, tomaattimurskaa, mausteita)

Iltapala
1 satsuma
2 dl turkkilaista jogurttia
1 rkl stDalfour-hilloa
1 kuppi uniteetä, 5 pisaraa hermesetasta

ViestiLähetetty: 2008-10-19 14:52:18 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Taisin tavata perjantaina valistuneen terveydenhoitajan. :D

Olin opiskelijaterveydenhuollon terveystapaamisessa, ja olin vastannut ennen tapaamista sähköiseen terveyskyselyyn. Kyselyssä olin maininnut että suhtautumiseni ruokaan ei ole ihan normaali (en muista vastausvaihtoehtoa) mutta syy miksi olin joutunut tapaamiseen oli siinä että olin maininnut että mulla on joskus stressiä ja nukahtamisvaikeuksia. Multa sitten kysyttiin kaikkia rutiinikysymyksiä että onko mulla jotain sairauksia ja mainitsin sitten että mulla on ollut migreeniä ja olen atoopikko ja mahaoireinen ja mulla on ollut jatkuvia poskiontelontulehduksia, mutta että olen kaikista päässyt lähes täysin eroon ruokavaliolla.
Terkkari sitten kysyi että minkälaisella ruokavaliolla olen, ja mä kerroin että en käytä juurikaan mitään teollisesti valmistettuja elintarvikkeita, sokeria tai viljatuotteita. Se kysyi että miten olen tähän ruokavalioon päätynyt, ja mä sanoin että olen tehnyt reilun kolmen vuoden ihmiskoetta itselleni ja ensimmäisenä jätin vehnän pois gastronomian erikoislääkärin suosituksena. Terkkari kysyi ainoastaan että syönkö mä myös kaikkea lihaa, kanaa ja kalaa ja mä vastasin syöväni kaikkea, ja sitten se kysyi että syönhän sitten kasviksia myös ja maitotuotteita, ja vastasin myöntävästi. Sanoin että syön joskus riisiä tai perunaa (mikä on totta, koska joskus teen erittäin kermaisia valkosipuliperunoita tai vähän kermassa ja kananrasvassa kypsytettyä riisiä). Sit sanoin ihan itse syöväni aika paljon luonnollista rasvaa, koska jostain se energia on saatava. Terkkari vaan nyökytteli... :shock:

Hauskaa oli se, että se sitten kysyi että miksi mun suhtautuminen ruokaan ei ole normaali, ja mä sanoin että suututtaa aina kun elintarvikkeisiin tungetaan kaikkia lisäaineita ja sit että kokouksissa tms. sosiaalisissa tilanteissa on aina tarjolla jotain viinereitä. Se oli ihan samaa mieltä ja tapaamisen lopuksi sanoi vielä että hänen pitäisi ottaa musta oppia noissa ravintoasioissa. :D

ViestiLähetetty: 2008-10-29 11:24:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Huoh. Nyt menee karppaus aika pahasti päin honkia, on muutto viikonloppuna ja nyt pakkaillessa tulee syötyä vähän mitä sattuu kaapista löytymään. Yritän tyhjentää pakastinta ja jääkaappia niin että ei olisi niin paljon muutettavaa ruokaa, mutta hankalaa tuntuu olevan. Olen syksyllä keitellyt hyviä luuliemiäkin pakkaseen ja nyt yritän sitten keksiä erilaisia keittoruokia jota niistä voisi tehdä.

Lueskelin Uffe Ravnskovin Kolesterolimyyttiä ja lopulta ymmärsin niin, että sydänsairauksien suurimpia aiheuttajia ovat stressi ja liiallinen alkoholin käyttö. Mulle ongelma on tällä hetkellä tuo stressi, olen herkästi stressaava ja toimin parhaiten työelämässä pienen paineen alaisena. Lisäksi tapanani on vielä murehtia muidenkin asioista, nykyisistä ja tulevista. Olen kyllä tietoisesti yrittänyt stressiä vähentää ja ottaa "väkisin" löysin rantein. Ainakin sen olen jo oppinut ettei ahda päiviä ja viikonloppuja kuukausiksi eteenpäin täyteen ohjelmaa.

Eli kai tämä tästä, muutto ja kaikki, ei tämä muutaman päivän runsaampi hiilarinsaanti maata kaada. Ja karppileipääkin on tänään tulossa! :D

ViestiLähetetty: 2008-10-29 18:41:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onpas sulla ollut mukavan kuuloinen terkkari. :D Tsemppiä kaamoskarppaukseen!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00