Ymmärrän aloittajaa hyvin. Jos hän katsoo lukemat Finelistä, hän lienee ajan tasalla siitä, että 100g prodea ja 100g lihaa ei ole sama asia. Toisaalta, on yhtä hönttiä ajatella, että 100 grammaa proteiinia tarkoittaa automaattisesti puolta kiloa lihaa päivässä!! Päivän proteiinista hyvin suuri osa (ainakin meikäläisellä noin kolmannes-puolet) tulee aivan muualta kuin lihasta - maitotuotteista ja pähkinöistä.
Aloittajalle: Kyllä, jos olet tosi kova syömään lihaa, siihen 100 grammaan pitää jonkin verran rajoitella sitä lihansyöntiä. Ennen varsinaista karppausta, omilla vähärasvaisilla mukakarppi-kuureillani prodea tuli ain reippaasti yli 100 grammaa päivässä, vaikka rajoitin kaloreita rajusti. Ja normiruokavaliolla varmasti saman verran (en laskenut, mutta söin tosi reilusti lihaa, juustoa ja rahkaa). Minulle vähähiilihydraattinen ruokavalio siis tarkoittaa, että lihansyönnin kanssa vähän pihistellään. Ei se tosiaan mikään pakko ole, mutta jos nyt haluaa pysyä proden kanssa alle sadassa, sitä pitää vähän laskea....
Minä olen vähentänyt omatekoisiin ruokiin laittamani lihan määrää reippaasti, jolloin kasvisten suhteellinen osuus kasvaa. Ja rasvaa tosiaan tilalle!! Kermapurkki esiin!!