karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-22 21:51:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 197 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 510 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-01-20 17:05:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jatketaan Kilokokko juttuja samaan ketjuun :D

Olen lueskellut näitä sivuja jo jonkin aikaa, mutta nyt vasta kirjoitan ensimmäistä viestiäni ja aloittelen tosissani karppaamista. Melkoinen hiilariaddikti olen ollut viime vuodet ja nyt olisi tarkoitus tehdä perusteellinen ruokaremontti ja motivaation kasvattamiseksi päätin liittyä mukaan Läskiäisriehaan (loistava nimi :mrgreen: ). Tavoitteeksi asetin melkoisen kunnianhimoiset 10 kiloa, mutta toivottavasti minulla näin aluksi putoaa paino helpommin kun pistän hiilarit kuriin :roll: Vaikeuttavana tekijänä minulla tosin on kilpirauhasen vajaatoiminta, joka meinaa väkisin nostaa painoa, mutta toivon karppauksen ja runsaan liikunnan kuitenkin tehoavan [-o< Ainakin nyt on parissa päivässä lähtenyt reilu kilo (nesteitä tietty) :P

Ruokailut ovat vielä tässä vaiheessa vähän hakusessa... Heikkilän kirjoja ja foorumia olen lueskellut paljonkin, joten perusideat alkavat olla selvillä, mutta sopiva hiilareiden määrä jää nähtäväksi... liikun aika paljon (jumppia yleensä 5 kertaa viikossa + päivittäin reipasta kävelyä), joten nähtäväksi jää kuinka alas hiilarit voi tiputtaa, ennenkuin tahti alkaa hiipua kuntosalilla. Olisiko kokeneemmilla vinkkejä miten ruokavalion muutos kannattaisi toteuttaa? Kerralla hiilarit alas ja rasvoja lisää vai olisko parempi tehdä muutos pikkuhiljaa?

Vielä en tiedä, mitä tulen tänne kirjoittamaan, mutta eiköhän se pikku hiljaa selviä... Tällä hetkellä taidan kärsiä hiilareiden vieroitusoireista (lievää päänsärkyä ja väsymystä), mutta toivottavasti tämä vaihe ei kestä kauaa. Yllättäen kuitenkin minulla ei ole yhtään nälkä eikä mitään tee mieli, joten tästä on hyvä lähteä :smt026

Viestin otsikko: Re: Orkidean läskiäisrieha
ViestiLähetetty: 2009-01-20 17:19:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tervetuloa läskiäisriehaan! :D Täällä tosiaan kannattaa pyöriä, hyviä vinkkejä saa jne. Onnea tavoitteeseen. T: mamma joka tsahtoo tiputtaa n. 15 kg vuoden mukana roikkuneita "mammakiloja".

ViestiLähetetty: 2009-01-20 17:30:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiits, slim1 :P Vinkkejä täällä kyllä tarvitaankin! Onhan tämä melkoista opettelua, kun olen tähän asti tosiaan syönyt reilusti hiilareita ja tietysti niitä kevyttuotteita, kun kerran kilpirauhasta hoitava lääkäri käski :evil: Minulla painonnousu alkoi tuon vajaatoiminnan seurauksena, siihen asti olin aina ollut hoikka, joten tämä nykyinen turvonnut kroppa ei tunnu olleenkaan omalta. Ja koska tuo lääkärini suosittelema ruokavalio (käytännössä painonvartijat) ei todellakaan tehonnut, niin nyt on aika tehdä radikaali muutos ruokavalioon :lol:

ViestiLähetetty: 2009-01-21 12:30:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kolmas päivä läskiäisriehassa mukana ja samalla siis kolmas karppauspäivä menossa. :) Aika hakusessa tuo minun syömiseni vielä on enkä ole hirveän alas hiilareita pudottanut, joka päivä olen syönyt marjoja, 1-2 hedelmää :oops: , ja paljon vihanneksia mutta leivän, perunan, pastan jne. olen jättänyt kokonaan pois. Tällä viikolla on ollut niin kiire, että en ole ehtinyt ruokapäiväkirjaa pitämään, mutta veikkaan, että hiilarit ovat vielä kohtuullisen korkealla. Joka tapauksessa nesteet ovat lähteneet hyvin liikkeelle ja hiilaripöhoä on poistunut maanantai-aamusta lähtien yhteensä 2,4 kiloa :shock: joten tällä hetkellä tuo 10 kilon läskiäisrieha-tavoite ei tunnu ollenkaan mahdottomalta \:D/

Liikuntaa olen jatkanut entiseen malliin, eli maanantaina BodyBalance (jooga, pilates, tai chi yhdistelmä) ja 45 minuuttia reipasta kävelyä ja eilen BodyStep + 30 minuuttia venyttelyä ja puolen tunnin reipas kävely lounastauolla. Tällä hetkellä tosin tuntuu, että pientä hyytymistä on ilmassa, kun kroppa opettelee tulemaan toimeen ilman megahiilariannoksia... Yllättävän hyvin jaksoin eilisen BodyStepinkin, vaikka ennen jumppaa söin vain palan juustoa ja muutaman pähkinän. :P Tänään ajattelin jättää kävelylenkin väliin, mutta illalla ajattelin mennä BodyBalanceen, jos vaan kroppa tuntuu yhteistyöhaluiselta :) Hieman tuo kilpirauhasen vajiskin taas oireilee, joten viimeistään huomenna täytyy pitää lepopäivä.

ViestiLähetetty: 2009-01-22 12:45:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Neljäs karppauspäivä lähti käyntiin flunssan kourissa :( joten eilis-illan, yön ja aamun aikana on tullut juotua kuumaa mehua ja syötyä sokerittomia kurkkupastilleja luvattomia määriä. :oops: Lisäksi eilen illalla oli ruokahalut ihan kateissa, kunnes sitten puolenyön aikaan tuli tunne, että pakko syödä jotain... :roll: Söin sitten keskellä yötä pari siivua juustoa ja muutaman lusikallisen vadelma-kermarahkaa ja koska vointi on huono, en jaksa edes tuntea syyllisyyttä yösyömisestä :wink: Ihme kyllä paino oli kaikesta huolimatta tippunut 300 g eilisestä, eli kokonaispudotus maanantai-aamusta on 2,7 kiloa :smt026 eli tavoite on enää 7,3 kilon päässä (kuullostaa paljon paremmalta kuin 10 kiloa :wink: )

Voi tietty johtua osittain tuosta flunssastakin, mutta mitään syömishimoja ei ole ilmaantunut, vaikka kaapista löytyy mm. omenapiirakkaa, jota olen tähän mennessä himoinnut ihan tolkuttomasti. Voinkohan minä oikeasti päästä eroon sokerinhimostani näin helposti?

Aloitin karppauksen maanantaina, joten taidan pitää punnistuspäivän maanantaisin, vaikka se ei tietty paras mahdollinen päivä olekaan... no, ehkä se auttaa pysymään viikonloppuna kurissa, kun tietää, että totuudet tulee julki heti maanantai-aamuna. :wink: Senttejäkin ajattelin ruveta mittaamaan, mutta en ole vielä päättänyt rupeanko niitä tänne kirjaamaan, vai pidänkö vaan omaa privaatti-taulukkoani. Lopulta minulle on kuitenkin sentit tärkeämpiä kuin kilot, tahtoo vyötärön takaisin ennen toukokuun rantalomaa! 8)

ViestiLähetetty: 2009-01-23 16:04:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Viides päivä menossa ja paha flunssa jatkuu. Paino ei ole eilisestä muuttunut mihinkään, tai no -100 grammaa, jos sopivassa kohdassa vaa'alla seisoo :wink: Ihmettelen kyllä, ettei paino ole noussut, koska flunssaisena on tullut syötyä vähän mitä sattuu enkä ole saanut pidettyä kiinni säännöllisestä ateriarytmistä, joka on minulle tosi tärkeä. Tänä aamuna kuitenkin tuntui vatsa litteämmältä kuin ennen, joten pitihän se mittanauha kaivaa esiin. Vyötäröstä on kadonnut 5,5 cm :D (siis ihan järkyttävä turvotus ollut päällä!) ja minun ongelma-alueesta, eli reisistäkin näyttäisi lähteneen 1 cm molemmista \:D/ Kyllä se kummasti motivoi vaikka tiedänkin, että nestettä se vaan on näin alkutaipaleella.

ViestiLähetetty: 2009-01-23 16:35:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hyvin on lähtenyt hommat sullaki käyntiin! :D

Mieki oon vähän flunssassa, aina jos tulee vähänkin hiilareilla mässättyä, tuun kipeeksi. Mutta onneksi karppaamalla onkin sitten jäänyt turhat sairastelut pois, nimim. aiemmin vuodessa 2-4 kertaa kurkunpääntulehduksessa ja flunssat vielä päälle.. :?

Niin joo, kilppari on minulla oireillut jo jostain yläasteelta alkaen, paheni vain aivan hirveästi synnytyksen jälkeen. Ja paino nousi tosiaan jo aiemmin ja ainoa, millä sain reilut 20kg pois oli yllättäin karppaus :) Nyt jo tosiaan neljäs tai viides vuosi karpilla! :)

Kuva

ViestiLähetetty: 2009-01-23 17:11:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos monaliz tsempeistä :D ja ihana kuulla, että sinulla(kin) on karppaus tehonnut vajiskiloihin. Minä noudatin endon kehotuksesta pitkään painonvartijoiden ruokavaliota ja liikuin paljon, mutta painoni sen kun vaan nousi, varsinkin viime syksynä, kun hormoonit menivät keskenmenon jälkeen ihan sekaisin :cry: Kun valitin asiasta endolle ja kerroin samalla, että pisteiden laskemisesta ja 5 x viikossa jumpasta huolimatta paino vaan nousee, niin eikös tämä "ihana" lääkärini vastannut, että nyt sinun täytyy kyllä alkaa liikkumaan ja noudattamaan OIKEAA ruokavaliota :shock: No, minä tein työtä käskettyä ja aloin opiskelemaan karppauksen saloja, koska olen kuullut sen auttavan monilla vajiksilla :lol: Odotan mielenkiinnolla seuraavaa tapaamistamme ja sitä pakollista ruokavaliokeskustelua :wink:

Tosi tyytyväinen olen noiden nesteiden poistumiseen, vaikka jatkossa kilot ja sentit varmasti ovatkin tiukassa. Laskeskelin juuri, että pari kiloa kun vielä sais pois, niin olis jo ihan kunnolla normaalipainon puolella (BMI:n mukaan), tosin se mun oma tavoitepainoni sijoittunee sinne BMI asteikon alapäähän (noin BMI 20), koska selässä on ongelmia ja kevyempänä selkä vaivaa huomattavasti vähemmän.

Vajaa viikko karppausta takana ja vatsa tuntuu jo nyt voivan paremmin eikä mitään sokerimössöjä tee edes mieli :D

ViestiLähetetty: 2009-01-23 17:17:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nuo lääkäreiden oikeat ruokavaliot tiedetään :lol: Kävin sen sisätautilääkärin luona, niin hyvinhän se diagnosoi minut masentuneeksi läskiksi :D Kun eihän nyt näillä arvoilla voi olla mtn vajista, vaan minullahan on selkeästi synnytyksen jälkeinen masennus (joka on alkanut teini-iässä, kun sain lapsen ollessani 22v., ja jatkuu 2vuotta synnytyksen jälkeenkin? Tähän en saanut mtn vastausta), sentään kortisolit laitto katottavaksi, mutta viimeiset sanat oli "jos niissä ei ole mtn vikaa, sinun pitää vain liikkua enemmän" :lol: Lievästi sanottuna teki mieli vähintäänkin tönäistä sitä eukkoa! :D

Kuva

ViestiLähetetty: 2009-01-23 17:28:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aika mielenkiintoinen synnytyksen jälkeinen masennus, kun alkaa jo vuosikausia etukäteen :lol: Ei vaan, ei paljon naurata kun miettii kuinka monet uskoo sokeasti lääkäriään ja nappailee kiltisti masennuslääkkeitä, vaikka ovat selvästi vajaalla :?

Minä olen saanut tähän mennessä parhaan hoidon gynekologilta. Endon mielestä loistavat arvot olivat gynen mielestä ihan ahterista (ja niin oli olokin) ja hän määräsi heti isomman tyroksiiniannoksen ja käski sanoa endolle terveisiä :lol: Olenkin miettinyt, että pitäiskö sitä ruveta hoidattamaan kilpirauhanenkin gynen vastaanotolla :wink:

ViestiLähetetty: 2009-01-23 17:35:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla on oma äiti kärsiny varmaan ikänsä vajiksesta ja on kyllä niinkö niin oppikirjatapaus, että minkälainen voi olla ihminen, joka on ollut vuosikymmeniä vajaalla :? Valitettavasti vain äitini käsitys vajiksesta on "sillä väsyttää kun se ei syö tarpeeksi ja käy niin vähän ulkona" ja hän ennemmin vetää särkylääkkeitä ja masennuslääkkeitä ja nyt vuorossa selkäleikkaus niin minkäs teet..

Mutta odotin tosiaan, että sisätautilääkäri olisi edes jotain tiennyt, mutta kieltämättä menin ihan sanattomaksi, koska se ei käsittänyt mistään mitään! :shock: Jos se vain jonain päivänä soittaisi ne kortisolin tulokset niin ajattelin ilmottaa, että haluan vaihtaa lääkäriä. Jos se nyt ymmärtää sitäkään, en tosiaan jaksanut edes alkaa väitteleen sen kanssa, kun jouduin lauseet selittään moneen kertaan, ennen kuin meni viesti perille :lol:

Kuva

ViestiLähetetty: 2009-01-23 17:41:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Yup, ja minun äisilläni on fibromyalgia ja iso liuta vajisoireita, mutta uskoo kanssa lääkäriä, koska arvot ovat hikisesti viitteissä :? Ei auta, vaikka olen näyttänyt paljon materiaalia tapauksista, joissa fibro on "mystisesti" parantunut kilpirauhaslääkityksellä, koska kyllä lääkäri tietää :(

Tosi kurja toi sun tilanne, mutta kyllä luulis, että lääkäriä sais vaihdettua kun sanoo, että edes peruskommunikaatio ei pelaa... :?

ViestiLähetetty: 2009-01-23 17:50:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Fibromyalgia löytyy minunkin äidiltäni ja reumaakin ja välilevyn pullistumaa ja mitäs siltä ei löytyisi.. Teini-iästä lähtien on minullakin ollut outoja nivel- ja lihassärkyjä, jotka äitini on kuitannut reumalla, ku sitä kerta suvussa kulkee. Yllättäin reumaa ei ole löytynyt ja thyroxinilla aika ajoin katoavat nekin oireet kokonaan. Ja ihan lääkärillä olen käynyt aikoinaan noiden särkyjen kanssa, määräsi 800mg Buranaa syötäväksi joka päivä, 13-vee tytölle. Ehkä hieman kärsinyt usko lääkäreihin :lol:

Kuva

ViestiLähetetty: 2009-01-23 18:03:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No huh huh! :shock: Tuttu tunne, mutta onneksi mulla on sentään joskus osunut joku hyväkin lääkäri kohdalle. Yksikään ei sentään ole tarjonnut masennuslääkkeitä ja tyroksiinitkin sain pyytämättä, vaikka TSH oli vain 1,28, mutta T4-V olikin sitten ihan pohjamudissa...

ViestiLähetetty: 2009-01-23 18:13:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Eipä mullakaan ollut TSH kuin 1,69 ja T4V melkein alarajalla. Ja mielenterveystoimistoa kyllä kovasti tarjottiin, ennen kuin pidin hirveen palopuheen ihmisten yksilöllisistä arvoista :lol: Lopulta sitten irtosi Thyroxinit, tosin samaan aikaan vielä kovasti toivottiin, että menisit nyt käymään siellä mielenterveystoimistossa :roll: On se kumma, että esim. minulle, joka en sellaista apua tarvitsisi, kyllä liikenisi samantien aika mielenterveyspalveluihin, mutta ei sitten taas niille, jotka sitä oikeasti tarvis :evil:

Kuva

ViestiLähetetty: 2009-01-23 18:20:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niinpä :? Hyvä kun sait tyroksiinit tuollaisilla arvoilla, minulla oli T4-V niin paljon viitteiden alapuolella, että asiasta ei tarvinnut keskustella, kiiruusti vaan tyroksiinit käyttöön.

Nyt alkaa olla olo selainen, että parasta lähteä punkan pohjalle flunssaa parantelemaan. Parempi oliskin nukkua tämä viikonloppu, niin en kerkiä keittiön kaappeja koluamaan :lol: Nimimerkillä maanantai-aamun ensimmäistä punnitusta odotellessa :wink:

ViestiLähetetty: 2009-01-23 18:26:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hei, Sulla on tosi hienosti lähteny käyntiin! Liikutkin tosi paljon, hienoa. Jaksa vaan! :D

ViestiLähetetty: 2009-01-23 18:33:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos slim1 :D Kunhan nyt vaan pääsisin tästä flunssasta eroon, niin pääsis taas liikkumaan... Minä onneksi tykkään ihan aikuisten oikeasti jumppaamisesta, joten ei tarvitse pakottaa itseään liikkeelle :)

ViestiLähetetty: 2009-01-23 19:19:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Parane pian! :)

Kuva

ViestiLähetetty: 2009-01-24 18:31:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuudes päivä menossa ja luulin jo päässeeni eroon flunssasta, mutta lyhyt kävely lähikauppaan vei voimat niin perusteellisesti, että pakko vaan levätä, vaikka kotihommia piisaisi :? Ikävä tauti kyllä, kun tuntuu, että mitään ei jaksaisi tehdä. No, onneksi sentään sain käytyä ruokakaupassa, koska kaapista alkoi karppausruoat uhkaavasti loppumaan. Kaupassa jouduin jonottamaan kauan keksi- ja karkkihyllyn vieressä ja kyllä tuli hetkeksi ihan voittaja-olo, kun ei yhtään tullut kiusauksia :D

Vaaka näytti tänä aamuna taas 100 grammaa vähemmän kuin eilen, joten suunta on oikea :) Tällä hetkellä näyttää siis hyvälle maanantai-aamuista ensimmäistä "virallista" punnitusta silmällä pitäen. Viime viikonloppuna ostin alennusmyynnistä uudet housut ja mietin pitäisi ostaa isompi vai pienempi koko. Päätin sitten, että nyt on painon pudottava ja ostin aavistuksen tiukat pienemmät housut. Tänään sitten rupesin niitä lyhentämään ja mitat ottaakseni puin housut päälleni ja ne olivat melkeinpä väljät \:D/ Eikä ainoastaan vyötäröltä, vaan myös lantiosta ja reisistä :shock: Vielä enemmän ilostuin, kun huomasin, että housut eivät olekaan kokoa 38, niinkuin luulin, vaan kokoa 36. Mainittakoon, että olen normaalipainossani (BMI 20-22) aika pieni, kokoa 34. Tosi yllättynyt olen, että koko 36 tuntuu nyt hyvältä, vaikka matkaa tavoitepainoon on vielä reilut 10 kiloa, eli on tainnut liikunnasta olla hyötyä.

Ihania herkkuja on monet täällä tehneet, mutta itse on taida uskaltaa herkkuihin koskea, ennenkuin normaalipaino on vähän lähempänä... Tässä vaiheessa minun lienee pakko pitää tiukka linja makean suhteen tai repsahdan tosi helposti. Kaupassa ne herkut on ainakin tällä hetkellä helppo ohittaa, mutta uskoisin, että mopo karkaa helposti käsistä, jos näin alussa alan herkuttelemaan.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 197 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 510 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00