Quarry kirjoitti:
Italiassa on tosiaan ihan kiva karpata, ja pakko on kehua vihannesten laatua. Tottakai ostaessa on muistettava myös meneillään oleva sesonki ottaa huomioon, ihan kaikkea ei ole jatkuvasti saatavilla - toisin kuin Amerikassa oli. Nyt pitäis saada vaan selville, mikä on palsternakka italiaksi? Sitä ja porkkanaa viipaleina suolan ja pippurin kera uunivuokaan, päälle kermaa niin että uivat, ja sitten uuniin 175 asteeseen tunniksi... nam!
Tärppä, kysyit siitä oliiviöljystä, ja sitä kyllä löytyy täältä moneen lähtöön. Näyttäisi useimmiten (mitä olen kaupassa katsellut) niissä kalliimmissa olevan jotain sakkaa pohjalla, mutta ei aina niissäkään; omat pullot on molemmat melko kirkkaita. Sellainen ero on, että tuo "parempi" on voimakkaamman väristä ja "sitkeämpää", liikkuu selvästi hitaammin. Ja maku on tietty erilainen. Ja niin, olen muuten tainnut nuo ostaa Lidlistä myös!
Ikävä havainto, että äsken kun menin niitä pulloja pyörittelemään, huomasin, että olisi molempia voinut ostaa kauppareissulla lisää, on melkein lopussa molemmat. Kuka ne pullot oikein aina tyhjentää?
Hyvä se vaan on, että oliiviöljyä menee. Terveydeksi. Vita d'Or on ruoanlaitossa käyttämäni Lidlin oliiviöljy, ja sen on minulle vinkannut näillä sivuilla Mirka. Se on juuri sellaista sameaa ja vähän jähmeää niin kuin hyvän oliiviöljyn kuulemma pitää ollakin. Vita dÓriin kertyy pohjalle jotain sakkaa. Suomalaiset sydänlääkärit suosittelevat kirkkaita ja vikkelästi liikkuvia öljyjä, kun heidän mielestään ne sameat ja jähmeät tukkivat suonet. Mutta se on toinen juttu.