karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-21 18:04:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Puijotar pirteäksi pimuksi!
ViestiLähetetty: 2010-06-09 06:31:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

87,5---> 85,3

=D> 3 kiloa lähti nesteiden myötä. Mittanauha kertoo että vyötäröltä on lähtenyt 7 senttiä, ja jopa minä näen, että ylin osa möhömahasta on kutistunut :mrgreen:

Olen viikon ajan liikkunut kävellen n 600 kalorin edestä, päivittäin. Sen kertoo myös reidet joista on lähtenyt 3 cm. Nyt on viikon harjoitus takana. Rasvaa 160, hiilareita vähän yli 20. Tällaisella reseptillä eteenpäin!

* kalorinkulutus korjattu, oli tuplasti liikaa #-o

79 kg = BMI 29 lievä lihavuus
68 kg = BMI 25 normaalipaino

Huomispäivään uupumatta uin.

Kuvassa norsu norsun selässä, korvieni välissä 65-kiloinen viehko nainen. Miksi tämä ristiriita?

ViestiLähetetty: 2010-06-09 06:47:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

WOU! Kävelyllä tuommoisia tuloksia? :mrgreen: Meinaan reisissä.. Tosin onhan ruokavaliollakin osuutta asiaan :D oletko huomannut, että vähät hiilarit aiheuttaisivat lenkillä uupumista, vai jaksatko painaa samalla lailla?

ViestiLähetetty: 2010-06-09 06:57:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No hei!

En uuvu lenkillä mutta palautuminen on vaikeaa. Pitäiskö mun lisätä rasvaa, olen pitänyt sitä 150-200 välillä?

Kuvassa norsu norsun selässä, korvieni välissä 65-kiloinen viehko nainen. Miksi tämä ristiriita?

ViestiLähetetty: 2010-06-09 07:10:57 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Itselläni on palkkaria, joka on vähähiilarista ja korkea proteiinista. Sisältää muutenkin asioita, jotka katkaisevat lihaksissa treenin jälkeen käynnissä olevan hajotustilan. Itse olen huomannut sen hyvyyden, nopeuttaa palautumista. Fastin Dietmix on nimeltään, tämmöinen valkean vaaleanpunainen pussi :mrgreen:
http://www.musclemarket.fi/catalog/images/fast_dietmix_09.gif
Koska itse olen käsittänyt, että rasva on se, mitä kroppa käyttää energiana, ja proteiinia lihasten rakennusaineena.

ViestiLähetetty: 2010-06-10 06:50:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siirsin tämän kysymykseni toisaalta tänne, jos vaikka joku jaksais vastata :D

Miten määrittelen energia/kcal Kultakalalaatikkooni? Tai oikeastaan muutkin mua askarruuttaa....proteiinin otin periaatteella tavoitepaino 65kg = 65g mutta olen nyt ymmärtänyt että 65 g broileria ei ole sama kuin 65 proteiinia. Hh:t haluan pitää alhalla välttääkseni alun nälän, siis <20 hh. En muista mistä tuon rasvan tempaisin, 150?

Koomakulutus mulla on 1538 kcal. Se kai kuuluu kerrata n 1.3 joten tulos on n 2000 kcal?
Lisäksi liikuntaa n 600 kcal/vrk. Kulutanko siis n 2600 kcal/vrk? Mikä energiansaantini tulisi olla, että en mene säästöliekille mutta laihdun?

Enkä nyt tarkoita että aion laskea kaloreita, vaan haen ymmärrystä näihin hommiin. Minulla on riski että syön liikaa, nääs.

Ja kyllä minulla on takaraivossa tikittämässä sellainen tieto että 1 kilon poissaamiseksi pitää olla 7000 kcal vaje. Onko sillä väliä?

Nimim. Pallo hukassa taas ja edelleen. #-o

* kalorinkulutus korjattu, sitä oli tuplasti liikaa #-o

ViestiLähetetty: 2010-06-10 07:16:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minusta tuo kalorimääräkin on niin yksilöllistä. Esimerkiksi minulla peruskulutus siinä 1500 kcal paikkeilla ja kalorit pidän 1300 paikkeilla (liikuntapäivänä 1400-1500 jolloin kulutus nousee n 400kcal eli pidän sellaista -200kcal - 400kcal vajetta päällä (tosin tuleehan päivän perusliikkumisesta lisää sitä vajetta mutta niitä en laske sillä en ole esimerkiksi seisomatyössä) Ja tällä hetkellä painoni putoaa noin -200g/pv (välillä jumittaa tosin ja sit taas lasku jatkuu ja tänä vuonna olen lähes 10 kg pudottanut)

Jotkut eivät pysty näillä kaloreilla mennä mutta itselläni ei kyllä säästöliekistä tietoakaan. Se täytyy vaan löytää se oma kcal /hh määrä. Itse pidän 10-25 välillä hiilarit

rasvankin määrä on ihan yksilöllinen. Jotkut menee siinä 100g paikkeilla (kuten minä) ja jotkut 200-300g
Valitettavasti tähän ei ole yksiselitteistä ratkaisua vaan se hyvän olon lukemansa jokaisen on etsittävä itse.

Suosittelisin kuuntelemaan kroppaa ihan tarkasti. Lopetat syömisen heti kun tuntuu siltä että voisit vielä vähän syödä mutta nälkä on poissa (jos syöt esim 5 kertaa päivässä). Vaihtoehtoisesti vähennät ruokailukertoja mutta syöt ihan reippaasti. Proteiineja ei kannata päästää liian korkealle mutta rasvaa saa huoletta "holvata" (rajansa kaikella tietysti) Samoin hiilihydraatit pitää huonommin minusta nälkää kuin rasva. Jos syön vaikka välipalaksi leipää niin nälkä on pian karmiva mutta jos otan kourallisen siemeniä ja pähkinöitä en huomaa nälkää ennen seuraavaa ateriaa.

Säästöliekistä vielä niin sitäkään ei kannata pelätä. Nyt on todettu että säästöliekki ei estä laihtumista mutta hidastaa sitä 5-20% Riippuen henkilöstä. Itse pidän erittäin todennäköisenä sitä että säästöliekin kyllä tässä ruokavaliossa aika tehokkaasti välttää. Kyse kun ei ole kitudieetistä vaikka kalorit olisivatkin alhaalla. elimistö saa rasvoja aika isoja määriä kuitenkin.

Ei muuta kuin omia hyvänolon lukemia etsimään. Jos sinulla tosiaan on liikunta kulutus 1500 kcal niin itse lähtisin ehkä tavoittelemaan 2000-2400 kcal, prot 65-80 ja rasva 150 ->. Tämä voi olla sinulle joko liian vähän tai liikaa mutta kokeile esimerkiksi kahden viikon ajan jotain tiettyjä lukemia. Jos paino nousee niin pudotat lukemia, jos pysyy samassa niin lasket ja jos laskee niin silloin lukemat ovat sinulle hyvät.

Kannattaa myös muistaa se että kun paino laskee niin laskee myös peruskulutus eli jumeja saattaa tulla ja se saattaa kertoa siitä että kaloria on aika vähän laskea. Joskus tosin jumit tulee ihan ilman syytä

Suosittelen sinulle että jonkin aikaa laitat kaikki syömisesi sinne kultakaloihin/kiloklubiin mitä ikinä mahdollisesti käytätkään niin alat oppimaan mitä mikäkin ruoka sisältää. muutama viikko siinä menee tarkkaan suunnitellessa mutta pian se alkaa siitä menemään

Tsemppiä jatkoon :!:

sinisen kuun kilokampanja

1.1.2010 : BMI 28,7
1.6.2010 : BMI 25,9

ViestiLähetetty: 2010-06-10 07:36:49 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minäkään en ihan expertti ole, mutta jos ajatellaan, että gramma rasvaa sisältää sen 7 kcal, niin 1000g:n poissaamiseen tarvitaan todellakin se 7000 kalorin vaje MUTTA. Niinhän sitä virallisterveellistä ja hiilariakin suositellaan, koska hiilarigramma sisältää taas puolet vähemmän kaloreita, oliko se kolme? Niin että sen takia rasvalla lihottaa itsensä niin helposti, mutta hiilarilla ei. #-o hyvä juttu, että olet tarkkana, varsinkin jos harrastat noin kuluttavaa liikuntaa! Mitä jos sitä proteiinia nauttisi liikuntasuorituksen jälkeen, vaikka sitten sitä palkkaria? Kuitenkaan en usko, että saat itseäsi säästöliekille koska kehosi käyttää energiana rasvaa, jota syöt niinkuin pitääkin.

Peruskulutus on aika yksilöllinen ja tuo 1500 kalorin liikunta ainakin minun tietääksen nostaa sitä kulutusta, eli todellakin voit kuluttaa sen 3500. Mutta, kunhan huolehtii siitä rasvan saannista (150 on ihan hyvä) ja proteiinista, jotta lihaksesi jaksavat, ei ainakaan minun mielestä sinulla ole mitään hätää :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2010-06-10 07:56:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Uh, löysin mahtavan karppausliikuntaketjun, jossa tämä ohje, jota jo toteutankin :D
viewtopic.php?f=3&t=42468

Ari kirjoitti:
kaikella liikunnalla sinänsä on jo lihottavia vaikutuksia.
Liikunta/urheilu ei ole avain laihtumiseen.

Jos haluaa vain laihtua, siihen on helpot ohjeet:
ei teho liikuntaa ollenkaan. (normaalit kävelyt on ok)
hh alle 20g/vrk.
prot kohtuullisesti noin 50-90 g/vrk
kaikenlaista lihaa rasvoineen, monenlaista kalaa, kananmunia, rasvaista juustoa
lisäksi lihan rasvaa, voita, eikä paljonkaan kasvisöljyjä.
(ei siis mitään light tuotteita, eikä hedelmiä, vettä VAIN juomaksi)
näin veren insuliinin määrä pysyy alhaalla, ja laihtuminen alkaa.
syö noin 5-6 tunnin välein, eli 2 tai 3 ateriaa niin että painotat suhteita ->, aamusta enempi prot ja illasta vähempi hh.

ViestiLähetetty: 2010-06-10 08:17:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos Bluemoon ja Finnlady!

Olen ruennut ihmettelemään noita liikuntakalorilaskureita. Kultakalojen laskuri antaa 100 min raskaalle kävelylle 1473 kulutettua kaloria minun mitoillani. Kalorilaskuri.fi antaa 562 kipaletta? Ymmärtäisin jos ero olisi jotain 25 % luokkaa, mutta tämä ero on liian suuri.

Ehkä en kulutakaan noin paljon kuin Kultakala antaa ymmärtää? Pitää kysäistä Kulakalaosiossa tuosta asiasta :)

Huomasin muuten eilisellä kahden tunnin kävelylenkilläni että käsivarret liikkuvat vapaammin kun ilmeisesti jotain on lähtenyt rinnoista ja kyljistä ja käsivarsista =D>

Tässä viime viikon tiedot:

Viikon 22 keskimääräiset makrot per ateriapäivä (6 kpl)
energia 1894 kcal
hiilarit 23 g
proteiinit 69 g
rasva 160 g

Viikon 22 kuntoilut yhteensä:

Kulutettu energia:3241 kcal (KULUTUS PUOLITTUI KUN KORJASIN KIRJAAMISTAVAN)
Liikuntaan käytetty aika: 440 min
Kuntoilukertoja: 6

PS Joko kerroin että rakastan Kultakalageneraattoria?

ViestiLähetetty: 2010-06-10 08:33:21 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

minäkin merkkaan kultakaloihin liikunnat mutta en usko niihin kalori kulutuksiin. Pitäis olla oma sykemittari että sais sen oikean tietää. Itse kirjaan liikunnat sitten kiloklubiin ja luotan siihen enemmän :)

Makrot näyttää hyvältä! Jatka samaan malliin!

sinisen kuun kilokampanja

1.1.2010 : BMI 28,7
1.6.2010 : BMI 25,9

ViestiLähetetty: 2010-06-10 08:37:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jee! Kiitos! Jatkan samaan malliin! =D>

ViestiLähetetty: 2010-06-10 12:06:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyt siis taas aivot uuteen asentoon. Kävelylenkit eivät siis kuluta kuin noin 600 kcal aiemmin oikeaksi luulemani 1500 kcal sijaan...

Kooma-aineenvaihdunta x 1.3 on noin 2000 kcal. ******MUOKS Äh, siellähän lukee että kohtuullisesti liikkuvan tulee kerrata 1.3. Joten tuossa 2000 kalorissa on jo liikunta #-o
Nämä määritelmät - mikä on kohtuullinen liikunta? Oletan että minun 1-2h kävelyt ovat kohtuullista liikuntaa ja korjaan TAAS suuntaa- ja ymmärrystä antavan laskelman.

Kulutukseni siis n 2000kcal/vrk tekee 100 kcal vajauksen/vrk tuolla viikon 22 kalorinsaannilla.

Joten jos haluan pudottaa tehokkaammin kuin höyhenen verran/viikko, joko lisään liikuntaa tai vähennän syömisiäni tai sitten molempia.

Ans kattoo ny :roll:

ViestiLähetetty: 2010-06-10 12:29:32 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Puijotar kirjoitti:
Joten jos haluan pudottaa tehokkaammin kuin vajaan kilon/viikko, joko lisään liikuntaa tai vähennän syömisiäni tai sitten molempia.

Elimistöllä on rajansa rasvavarastojen purkunopeudessa, joten normaalipainoa lähestyttäessä puoli kiloa viikossa on ihan hyvä vauhti. Muuten voi lähteä lihaksiakin tarpeettomasti.

ViestiLähetetty: 2010-06-10 12:34:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

chiman kirjoitti:
Puijotar kirjoitti:
Joten jos haluan pudottaa tehokkaammin kuin vajaan kilon/viikko, joko lisään liikuntaa tai vähennän syömisiäni tai sitten molempia.

Elimistöllä on rajansa rasvavarastojen purkunopeudessa, joten normaalipainoa lähestyttäessä puoli kiloa viikossa on ihan hyvä vauhti. Muuten voi lähteä lihaksiakin tarpeettomasti.

Aivan! Minulla vaan on tuohon ns normipainon BMI-ylärajaan vielä sellanen 15 kg matkaa, joten hieman nopeampi vauhti olisi kiva :D Mutta jo tämä, että olen "jo viikon" tahnyt asioiden eteen jotain, on huippuhienoa. Ja olen ajoittanut karppauksen sisäänajamisen loma-aikaan ja lapsettomaan aikaan. Vielä viikon ajan ajattelen vain liikuntaa ja makroja, opettelen käymään kaupassa ja tunnustelen fiiliksiä. Luksusta, eikös!

ViestiLähetetty: 2010-06-10 17:35:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liikaa protskuja tuppaa, siihen luulen aiemman karppaukseni kaatuneen. Mutta nyt minulla on Kultakalageneraattori! Se näyttää mulle missä meni väärin. Kyllä se tästä!

ViestiLähetetty: 2010-06-11 10:14:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Nuo peruskulutus-jutut on aivan herpeaa minulle ja kun ei tosiaan tiedä, onko se kävely jo siihen lisätty ja mitä se kevyt liikunta on, esim. kiloklubissa.. Muistaakseni Iltalehden nettisivuilla oli joskus semmoinen, että siihen laitettiin ensin omat tiedot, paino, pituus ja minkälaista työtä tekee (istuma-, seisoma- vai raskasta työtä) ja sitten se laski peruskulutuksen. Sitten liikunnat, se kevyt kävelykin lisättiin erikseen. Ja siinä oli semmonen jana, joka liikkui. Siihen samaan janaan vaikutti myös ruoat (tosin niiden kirjaaminen oli tosi tyhmää, kun siellä oli tyyliin aamupala ehdotuksena voileipä #-o ) ja kun kaikki oli merkitty, näki, jäikö kalorit miikalle, vai plussalle..

Jos joku tajus ni ihan kiva :mrgreen: :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2010-06-14 06:36:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No niin, Puijotar baila-baila viikonlopun, punaviinikalorimäärä xxx kcal #-o mutta oli hauskaa! Syömiset olivat viikonloppuna aivan poskellaan, mutta koko viikon jakauma näyttää Kultakalageneraattorin mukaan tällaiselta:

energia 1721 kcal
hiilarit 23 g
proteiinit 66 g
rasva 130 g

Viikon 23 kuntoilut yhteensä:

Kulutettu energia: 5008 kcal
Liikuntaan käytetty aika: 590 min
Kuntoilukertoja: 5

Vaaka sanoo edelleen 85 kg. Nyt alkaa uusi viikko, hht alas (52 eilen :roll: ), rasvaa lättyyn ja lenkille! Aivan selvästi tämä masu kutistuu, varsinkin yläosastaan!

ViestiLähetetty: 2010-06-14 21:53:08 
Poissa
rentokarppi
rentokarppi

Täällähän on hommat lähteneet hyvin taas käyntiin =D> Ja senttejähän sinulta lähtee aivan sairaan hyvin!!
Ehdottomasti jatka samaan malliin! 8)

ViestiLähetetty: 2010-06-15 07:55:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos Bless!

Jännää että huomaan ruumiissani keventymisen vain yläkropassa. Viikon karpattuani ja käveltyäni huomasin, että käsivarret liikkuvat vapaammin kävellessä.
Eilen huomasin että koko rinta-hartiaseutu liikkui aivan uudella tavalla ja oli tosi kevyt olo yläkropassa. Tietenkin kyse on ihan pelkän liikunnan antamasta liikkuvuudesta, mutta en voi olla miettimättä mitä kaikkea läskit painaa keuhkojen alueella, tehden hengittämisen helpommaksi.

Mutta hei, tähänhän tietenkin liittyy yläpömppiksen pieneneminen! Jippiiiiii! Keuhkoilla on tilaa olla ja auttaa minua!

Kahdessa viikossa on myös selvä parannus kunnossa: nyt vetelen mäkimaastoa pahemmin hengästymättä yli 130 sykkeellä, vielä viikko sitten yli 130 oli kauheaa huohotusta.

=D>

ViestiLähetetty: 2010-06-16 20:50:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Puijottaren vitutus- ja krapulasalaatti

500g tuorekurkkua pieninä paloina
2 pakettia amerikan pekonia
Tuubillinen majoneesia
Mustapippuria

Ruoka-aine g kcal rasva prot hh energia-%
kurkku (i) 500 48 0 3 7 rasvaproteiinihiilihydraattialkoholi
HK Amerikan pekoni (i) 340 1088 102 41 0 rasvaproteiinihiilihydraattialkoholi
Aito majoneesi, Findus (i) 175 1260 140 1 4 rasvaproteiinihiilihydraattialkoholi
Aito majoneesi, Findus (i) 0 0 0 0 0 rasvaproteiinihiilihydraattialkoholi
yhteensä 1015 2396 242 45 10 rasvaproteiinihiilihydraattialkoholi

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00