Minusta tuo kalorimääräkin on niin yksilöllistä. Esimerkiksi minulla peruskulutus siinä 1500 kcal paikkeilla ja kalorit pidän 1300 paikkeilla (liikuntapäivänä 1400-1500 jolloin kulutus nousee n 400kcal eli pidän sellaista -200kcal - 400kcal vajetta päällä (tosin tuleehan päivän perusliikkumisesta lisää sitä vajetta mutta niitä en laske sillä en ole esimerkiksi seisomatyössä) Ja tällä hetkellä painoni putoaa noin -200g/pv (välillä jumittaa tosin ja sit taas lasku jatkuu ja tänä vuonna olen lähes 10 kg pudottanut)
Jotkut eivät pysty näillä kaloreilla mennä mutta itselläni ei kyllä säästöliekistä tietoakaan. Se täytyy vaan löytää se oma kcal /hh määrä. Itse pidän 10-25 välillä hiilarit
rasvankin määrä on ihan yksilöllinen. Jotkut menee siinä 100g paikkeilla (kuten minä) ja jotkut 200-300g
Valitettavasti tähän ei ole yksiselitteistä ratkaisua vaan se hyvän olon lukemansa jokaisen on etsittävä itse.
Suosittelisin kuuntelemaan kroppaa ihan tarkasti. Lopetat syömisen heti kun tuntuu siltä että voisit vielä vähän syödä mutta nälkä on poissa (jos syöt esim 5 kertaa päivässä). Vaihtoehtoisesti vähennät ruokailukertoja mutta syöt ihan reippaasti. Proteiineja ei kannata päästää liian korkealle mutta rasvaa saa huoletta "holvata" (rajansa kaikella tietysti) Samoin hiilihydraatit pitää huonommin minusta nälkää kuin rasva. Jos syön vaikka välipalaksi leipää niin nälkä on pian karmiva mutta jos otan kourallisen siemeniä ja pähkinöitä en huomaa nälkää ennen seuraavaa ateriaa.
Säästöliekistä vielä niin sitäkään ei kannata pelätä. Nyt on todettu että säästöliekki ei estä laihtumista mutta hidastaa sitä 5-20% Riippuen henkilöstä. Itse pidän erittäin todennäköisenä sitä että säästöliekin kyllä tässä ruokavaliossa aika tehokkaasti välttää. Kyse kun ei ole kitudieetistä vaikka kalorit olisivatkin alhaalla. elimistö saa rasvoja aika isoja määriä kuitenkin.
Ei muuta kuin omia hyvänolon lukemia etsimään. Jos sinulla tosiaan on liikunta kulutus 1500 kcal niin itse lähtisin ehkä tavoittelemaan 2000-2400 kcal, prot 65-80 ja rasva 150 ->. Tämä voi olla sinulle joko liian vähän tai liikaa mutta kokeile esimerkiksi kahden viikon ajan jotain tiettyjä lukemia. Jos paino nousee niin pudotat lukemia, jos pysyy samassa niin lasket ja jos laskee niin silloin lukemat ovat sinulle hyvät.
Kannattaa myös muistaa se että kun paino laskee niin laskee myös peruskulutus eli jumeja saattaa tulla ja se saattaa kertoa siitä että kaloria on aika vähän laskea. Joskus tosin jumit tulee ihan ilman syytä
Suosittelen sinulle että jonkin aikaa laitat kaikki syömisesi sinne kultakaloihin/kiloklubiin mitä ikinä mahdollisesti käytätkään niin alat oppimaan mitä mikäkin ruoka sisältää. muutama viikko siinä menee tarkkaan suunnitellessa mutta pian se alkaa siitä menemään
Tsemppiä jatkoon