karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-22 14:23:03

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Treenaus ja karppaus?
ViestiLähetetty: 2010-06-20 10:49:09 
Poissa
sintti
sintti

Heippa! Mä tässä olen ihmetellyt sitä että miten kaikki jaksaa treenata jos karppaa? Itsellä ei ainakaan tunnu olevan energiaa nyt, reilu viikon karpanneena. Toivoisin kovasti vinkkejä, miten jaksaa treenata pitkäjaksoisesti?

Viestin otsikko: Re: Treenaus ja karppaus?
ViestiLähetetty: 2010-06-20 10:57:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nanunen kirjoitti:
Heippa! Mä tässä olen ihmetellyt sitä että miten kaikki jaksaa treenata jos karppaa? Itsellä ei ainakaan tunnu olevan energiaa nyt, reilu viikon karpanneena. Toivoisin kovasti vinkkejä, miten jaksaa treenata pitkäjaksoisesti?

Millaista treenaamista? Tarkoittaako pitkäjaksoisesti tunnin, parin juoksulenkkiä vai kävelylenkkiä vai ylipäänsä liikuntaa joka päivä?

Jos treenaaminen on kovin räjähtävää ja energiaa tarvitaan nopeasti, niin silloin nopea hiilarilisä voisi olla hyvä ennen treenausta. Treenaamisesta yleensä oli hyvä ketju tuolla Karppaus ja liikunta osiossa: viewtopic.php?f=3&t=42468

Kuva

ViestiLähetetty: 2010-06-20 11:06:04 
Poissa
sintti
sintti

Selvä, käyn tuon tsekkaamassa. Karatea olen harjoitellut tammikuusta lähtien, nyt siis karppauksen ajan en ole yrittänytkään treenata, olo nimittäin ajoittain vähän heikko. No, kaipa sitä pitäisi kokeilla vaan. Treenit kestävät 90min, alkutreeni on usein todella rankka. Kiitos vinkistä! :)

ViestiLähetetty: 2010-06-20 11:18:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nanunen kirjoitti:
Selvä, käyn tuon tsekkaamassa. Karatea olen harjoitellut tammikuusta lähtien, nyt siis karppauksen ajan en ole yrittänytkään treenata, olo nimittäin ajoittain vähän heikko. No, kaipa sitä pitäisi kokeilla vaan. Treenit kestävät 90min, alkutreeni on usein todella rankka. Kiitos vinkistä! :)

Ok! Kyllähän sitä hiilareita voi ennen sitä treenausta ottaa, että jaksaa! Ne kuitenkin kulutetaan sitten siinä treenin aikana. Tuolla ovat jotku näköjään ottaneet omenamehua juuri ennen treeniä, koska se on nopea hiilari, mutta en sitten kyllä yhtään tiedä, että miten tommosen 90min kestävän jaksaisi. Toivottavasti löytyy ohjeistus tuolta! Pakkotoiston forumilla on myös paljon karppaavia treenaajia, joten sieltäkin voi löytyä vinkkejä jos oikein haluaa alkaa hifistelemään! (ja siellä kyllä tosiaankin hifistellään ja optimoidaan) :-)

Tsemppiä treeneihin! :-)

Kuva

ViestiLähetetty: 2010-06-21 17:09:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

lisäksi, jos olet karpannut reilun viikon niin voisi olettaa ettei kroppasi ole vielä sopeutunut muutokseen (oletus: karppaus = hiilarit alas). kärsivällisyyttä.

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla

ViestiLähetetty: 2010-06-21 21:46:21 
Poissa
sintti
sintti

Niinpä. Siksi varmaan olo onkin sen mukainen. Alkuun oli kamalat pääkivut, jotka nyt onneksi on helpottaneet. Huomenna ajattelin käydä kokeilemassa treenejä. Jos yrittäis alottaa sillai vähemmän rankasti, niin ehkä sitä jaksais loputkin. :)

Tuli myös mieleen, että missä vaiheessa se kroppa sitten tähän uuteen tilanteeseen tottuu? Eli meneekö viikkoja, vai voisinko jo ruveta olettamaan kohta puoliin että kroppa olisi tottunut?

Kiitokset vastauksista!

ViestiLähetetty: 2010-06-22 04:25:30 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Siinä viikko, kaksi. Joillain voi mennä toista kuukautta. Kyllä sen huomaa kun olo helpottaa :D Itse pidän tuota hiilaritankkausta vähän +-0-juttuna, joten jos niitä haluaa ottaa ihan mukavuuden vuoksi niin siitä vaan (saa siitä vähän puhtia suoritukseen), mutta itse tykkään olla nappailematta mitään hiilareita ennen ja jälkeen, koska en kuitenkaan harrasta mitään kilpailumielessä. Plus hiilarien syönti just lihasrasituksen jälkeen saattaa vähentää kasvuhormonin eritystä, joten se ei välttämättä ole paras juttu lihasten kasvun kannalta. Näin olen itse sen sisäistänyt Protein Powerin ohjeiden puolesta, mutta eriäviä mielipiteitä tuosta nyt riittää, joten kaiketi tässäkin kannattaa tsekata että mikä itselle parhaiten sopii. Itselleni karppaus tuntuu antavan sitä lisäpuhtia ihan mukavasti :D Tsemppiä!

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2010-06-22 07:33:34 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

Itse treenaan salillla (voimanostoa ja kahvakuulaa) 3-4 krt/vko, enkä ole huomannut tarvitsevani mitään erityisempiä hh-tankkauksia. Joskus, jos syömisvälit syystä tai toisesta venähtävät, popsin pienen omenan treenin alussa, mutta muuten mennään ihan normisetillä. Tosin mä en kylläkään alakarppaa, vaan keskimääräinen hh-määrä lienee jossain 75-80 g:n vaiheilla...

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-06-23 10:17:24 
Poissa
sintti
sintti

Noniin. Eilen siis sain otettua itseäni niskasta kiinni ja kävin kokeilemassa ensimmäistä kertaa treenejä karppauksen aloituksen jälkeen. :) Pelotti pikkaisen se kuukahtaminen, joten söin ananaspaloja (14g hh/100g) ja pikkaisen "partaäijää" päälle. Oli kyllä todella hyvää, ja treenit meni todella hyvin. Tuntui kyllä että hikoilu on aivan eri luokkaa, mulla tuli ihan pisaroita ohimoista, mitä ei todellakaan ole varmaan ikinä tapahtunut.
Ens kerralla ajattelin kyl kokeilla ilman sitä hh lisää. Toi nyt oli sellainen "varmuuden vuoksi". Ehkä sitä voi käyttää silloin jos on pitkä väli syömisestä, niin välipalana. Treenin jälkeen fiilis oli omaa luokkaansa, ei tullut fiilistä kertaakaan että sinne tatamille olisin kuukahtanut, vaikka alkulämmössä otettiin oksat pois. :D

Jep, näillä eteenpäin. :)

ViestiLähetetty: 2010-06-23 14:12:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itse juoksin 4 krt viikossa ja siihen päälle 2-3 krt salia sekä koiran kanssa kävelyä. Karppaus ei ole vaikuttanut mitenkään ja mulla on hiilarit alle 20 g/pv. Rasitusvamma tuli juoksun tielle - ei karppaus. ;)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00