haili kirjoitti:
Miksi karppiforumilla tarvitaan painokampanja?
En nyt sanois, että sitä tarvitaan, mutta onhan se ihan kiva lisä niille, jotka haluavat pudottaa painoa. Auttaa pitämään tavoitteen mielessä ja motivoi jatkamaan huonoina päivinä.
haili kirjoitti:
No kun ei pitäisi asettaa tavoitepainoa, vaan tavoite keho.
Olen samaa mieltä. Fakta nyt vain on se, että jotta saavuttaisin sen tavoitekehoni, minun täytyy ensin pudottaa painoa. Painonpudotuksessa taas tavoitepaino auttaa hahmottamaan sitä, missä mennään. Se, että tavoitteleeko tavoitepainoa hampaat irvessä, kun keho on toista mieltä, on sitten eri asia.
Mie ajattelen tuon tavoitteen niin, että ensisijainen tavoitteeni on tiputtaa sen verran painoa, että jalat kestäisivät liikkumista (nyt kärsin penikoista heti, kun ajattelenkin pitkiä kävelylenkkejä). Tavoitekehoni ei myöskään kärsi vatsavaivoista, atooppisesta ihottumasta, PCOS:sta tai jatkuvasta väsymyksestä. Sen lisäksi tavoitekehoni kanssa on mukava olla ja elää. Osa näistä tavoitteista täyttyy karpatessa jo ennen painon putoamistakin, mikä on tietenkin hyvä asia

.
haili kirjoitti:
Entä sitten psyykkiset ihanteet. Tarviiko ees sanoa. Hirveen moni kokee olevansa lihava. Miksi?
Moni kokee olevansa lihava aivan turhaan, mutta siitä en tiedä paljoakaan, koska minun ylipainoni ei ole kuviteltua, vaan todellista. Satakiloinen 165 senttinen nainen nyt vain on ylipainoinen, ei siitä mihinkään pääse.
En vähättelisi niitä psyykkisiä ihanteitakaan, jos ylipaino on todellista (ei siis anoreksiaa tms.). On hirvittävän raskasta tuntea olevansa ruma, lihava, epäseksikäs ja kömpelö. Tiedän, että on olemassa paljon niitä ihmisiä, jotka viihtyvät kropassaan, vaikka ylipainoa olisi paljonkin ja he myös yleensä näyttävät hyvältä, koska ovat sinut kehonsa kanssa. Minä en ole yksi heistä. Olen kasvanut hoikan liikunnallisen tytön kehossa ja lihonut vasta täysi-ikäisenä. Tunnen olevani jonkun muun kropassa. Minä olen sen kropan sisällä, mutta en pysty tekemään sitä mitä haluan (liikunnalliset rajoitteet), en pysty käyttämään niitä vaatteita, joita haluan (kaupoissa suurin osa vaatteista ei mahdu päälle, joten valikoima on rajallinen), enkä myöskään välty itseinholta, kun katson peilistä mahaani, joka ei tunnu kuuluvan kehooni. Haluaisin olla oma itseni, kropassa, joka tuntuisi kuuluvan minulle.
Tavoitepainoani, siis sitä mikä on tickerissäni, en ehkä koskaan saavuta, mutta ei ole tarviskaan. Joku numero on mukava olla tavoitteena, mutta enemmän haluaisin olla noin kokoa 38. Silloin en tuntisi olevani lihava, huolimatta siitä mitä vaaka sanoo. Ja toivoisin, että siihen kokoon mennessä myös jalkani kestäisivät enemmän.