karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-06 17:17:22

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-09-28 15:29:54 
Poissa
Leijona
Leijona

Mä katoin taas kerran noita tavoitteita ja totesin, että... olisi ehkä aika kirjoittaa pari sanaa minä kuvasta, kehon koostumuksesta, painosta, maan vetovoimasta ja monesta muustakin tarttis kirjoittaa, mutta ne eivät taas kuulu tähän.

Miksi karppiforumilla tarvitaan painokampanja? Laihduttamiseen on yleensä kaksi mahdollista syytä, joko fyysinen tai psyykkinen. Molempiin liittyy sana terveys.

Fyysiset syyt ovat helpompia käsiteltäviä, joten ne ensin. Nivelet pettää, heikentynyt liikuntakyky, työkyky, ahtaumat, iho - listaa voisi jatkaa vaikka kuinka. Minkä painoisena saavutamme riittävästi pienentyneen riskin. Ei kyse ole siitä. Vaan minkä painoisena saavutamme terveyden. Miten terveys tulkitaan? Liikun ihan ite. Jaksan seurustella lasten kanssa. Hoidan kodin. Sen kun vain valitset. Kaikki mun termit liittyy pitkälti suorittamiseen. Siis suoriutuminenko on tärkeä. No joo. On se. Siis yksi osa terveyttä on suorituskyky ja jos sitä ei ole liian heikkojen lihasten tai liian suuren rasvavaraston takia, niin olen sitä mieltä ettei ihminen ole terve. Suorituskykyyn vaikuttaa tietty myös mahdolliset vammat, joita en nyt käsittele, joten älkää tuomitko.

Miten sitten fyysisin perustein asetella tavoitepaino. No kun ei pitäisi asettaa tavoitepainoa, vaan tavoite keho. Siis toiminnallinen yksikkö, jossa on riittävästi voimaa kuljettaa se tarpeellisiin paikkoihin, suoriutua kohtuullisen helposti päivän vastuksista. Siinä on sopivasti varastorasvaa energiaksi, mutta ei liikaa niveliä rasittamaan. Siinä on riittävästi energiaa huolehtia sisäelinten ja aivojen toiminnasta. Korostan sanaa riittävästi, koska harmillisen usein tavoitteen asettelu ja varsinkin painonpudotus nopeus estää tehokkaan kehon koostumuksen muokkauksen. Miksi en tykkää sanasta painonpudotus. Koska se ei ota mtään kantaa siihen, mistä paino hävisi. Rasvan pudotus olisi parempi.

Entä sitten psyykkiset ihanteet. Tarviiko ees sanoa. Hirveen moni kokee olevansa lihava. Miksi?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2011-09-28 16:04:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ne on ne kulttuurisidonnaiset (plus yksilökohtaiset?) esteettiset ihanteet, jotka saavat kiristämään nälkävyötä. Monet ovat siihen valmiimpia kuin hyväksymään itsensä ekstrakiloineen päivineen.

ViestiLähetetty: 2011-09-28 16:20:39 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

haili kirjoitti:
Hirveen moni kokee olevansa lihava. Miksi?
Siksi,että painan reilusti yli sata kiloa,siis olen lihava,se nyt on totuus.
haili kirjoitti:
Miksi karppiforumilla tarvitaan painokampanja?
Mitä se nyt itse kullekin merkitsee,mutta mulle se on enemmän"leikkimielinen"haaste itselleni kuin joku pakkomielle tai niin vakava asia.Mää olen omaishoitajana kiinni 24/7 joten mulle se on sellasta jonkinlaista "ajankulua" ja"tekemistä".Suuntimista oman terveyden saavuttamiseksi tai ylläpitämiseksi.Ei mitään sen kummempaa.Hyvin sää Haili olet kyllä funtsinut asiaa :smt045

ViestiLähetetty: 2011-09-28 18:45:30 
Poissa
himokarppi
himokarppi

haili kirjoitti:
No kun ei pitäisi asettaa tavoitepainoa, vaan tavoite keho. Siis toiminnallinen yksikkö, jossa on riittävästi voimaa kuljettaa se tarpeellisiin paikkoihin, suoriutua kohtuullisen helposti päivän vastuksista. Siinä on sopivasti varastorasvaa energiaksi, mutta ei liikaa niveliä rasittamaan. Siinä on riittävästi energiaa huolehtia sisäelinten ja aivojen toiminnasta. Korostan sanaa riittävästi, koska harmillisen usein tavoitteen asettelu ja varsinkin painonpudotus nopeus estää tehokkaan kehon koostumuksen muokkauksen. Miksi en tykkää sanasta painonpudotus. Koska se ei ota mtään kantaa siihen, mistä paino hävisi. Rasvan pudotus olisi parempi.

Tykkään! Olet ihan oikeassa.

Mulla onkin jatkossa tavoitteena olla vahvempi. Pudotettujen kilojen sijaan voisin tarkkailla sitä, montako kiloa nousee. :lol:

ViestiLähetetty: 2011-09-28 20:50:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

haili kirjoitti:
Miksi karppiforumilla tarvitaan painokampanja?

En nyt sanois, että sitä tarvitaan, mutta onhan se ihan kiva lisä niille, jotka haluavat pudottaa painoa. Auttaa pitämään tavoitteen mielessä ja motivoi jatkamaan huonoina päivinä.

haili kirjoitti:
No kun ei pitäisi asettaa tavoitepainoa, vaan tavoite keho.

Olen samaa mieltä. Fakta nyt vain on se, että jotta saavuttaisin sen tavoitekehoni, minun täytyy ensin pudottaa painoa. Painonpudotuksessa taas tavoitepaino auttaa hahmottamaan sitä, missä mennään. Se, että tavoitteleeko tavoitepainoa hampaat irvessä, kun keho on toista mieltä, on sitten eri asia.

Mie ajattelen tuon tavoitteen niin, että ensisijainen tavoitteeni on tiputtaa sen verran painoa, että jalat kestäisivät liikkumista (nyt kärsin penikoista heti, kun ajattelenkin pitkiä kävelylenkkejä). Tavoitekehoni ei myöskään kärsi vatsavaivoista, atooppisesta ihottumasta, PCOS:sta tai jatkuvasta väsymyksestä. Sen lisäksi tavoitekehoni kanssa on mukava olla ja elää. Osa näistä tavoitteista täyttyy karpatessa jo ennen painon putoamistakin, mikä on tietenkin hyvä asia :).

haili kirjoitti:
Entä sitten psyykkiset ihanteet. Tarviiko ees sanoa. Hirveen moni kokee olevansa lihava. Miksi?

Moni kokee olevansa lihava aivan turhaan, mutta siitä en tiedä paljoakaan, koska minun ylipainoni ei ole kuviteltua, vaan todellista. Satakiloinen 165 senttinen nainen nyt vain on ylipainoinen, ei siitä mihinkään pääse.

En vähättelisi niitä psyykkisiä ihanteitakaan, jos ylipaino on todellista (ei siis anoreksiaa tms.). On hirvittävän raskasta tuntea olevansa ruma, lihava, epäseksikäs ja kömpelö. Tiedän, että on olemassa paljon niitä ihmisiä, jotka viihtyvät kropassaan, vaikka ylipainoa olisi paljonkin ja he myös yleensä näyttävät hyvältä, koska ovat sinut kehonsa kanssa. Minä en ole yksi heistä. Olen kasvanut hoikan liikunnallisen tytön kehossa ja lihonut vasta täysi-ikäisenä. Tunnen olevani jonkun muun kropassa. Minä olen sen kropan sisällä, mutta en pysty tekemään sitä mitä haluan (liikunnalliset rajoitteet), en pysty käyttämään niitä vaatteita, joita haluan (kaupoissa suurin osa vaatteista ei mahdu päälle, joten valikoima on rajallinen), enkä myöskään välty itseinholta, kun katson peilistä mahaani, joka ei tunnu kuuluvan kehooni. Haluaisin olla oma itseni, kropassa, joka tuntuisi kuuluvan minulle.

Tavoitepainoani, siis sitä mikä on tickerissäni, en ehkä koskaan saavuta, mutta ei ole tarviskaan. Joku numero on mukava olla tavoitteena, mutta enemmän haluaisin olla noin kokoa 38. Silloin en tuntisi olevani lihava, huolimatta siitä mitä vaaka sanoo. Ja toivoisin, että siihen kokoon mennessä myös jalkani kestäisivät enemmän.

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-09-29 13:32:43 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Painonkampanjan suurin idea on ehkä se vertaistuki, ei niinkään se lopullinen tulos. On henkisesti helpompaa ja mielekkäämpää tehdä asioita, kun saadaan kasaan ryhmä samanhenkisiä ihmisiä, jotka voivat edetä toinen toistaan tukien kukin omaan päämääräänsä.

Psyykkiset ihanteet... No, kun on kerran ollut kevyempi, niin miksi ei haluaisi sitä samaa nyt? Ei mullakaan ole oikeasti BMI:n, rasvaprosentin tai muun takia reaalista fyysistä syytä pudottaa kuin ehkä pari kiloa, mutta kun tiedän miltä näytän ja mitä tunnen itsestäni tietyssä painossa, niin miksi en pyrkisi siihen? Karppaus sinänsä pitää minut vt:tä paremmassa kunnossa (maha, iho jne) ja Routaporsaan tavoite omalla kohdallani on epärealistinen, kuten olen jo omassa topikissani todennut. Siksi sanonkin, ettei tärkeintä ole se perillepääsy vaan matka itsessään. :)

ViestiLähetetty: 2011-09-29 20:41:53 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Otin itsestäni just ennen-kuvia. Täytyy ottaa hieman tuota edellistä viestiäni takaisin ja sanoa että siinä vaiheessa kun naisellinen päärynä muuttuu omenapäärynäksi on niitä kilojakin vähän liikaa... :roll:

ViestiLähetetty: 2011-10-01 19:59:00 
Poissa
Leijona
Leijona

Mun jäi vähän vähemmälle tän ketjun jatkoseuraaminen ton aloituksen jälkeen, mut nyt luin kaik postit. Mähän olen oikein juutas vai kuka se oli. Mä en noita tunne. Itte bodaan hulluna välillä ja mielihaluni menevät paljon yli päivittäisessä toiminnassani tarpeellisen suhteellisen voiman. Se taas toisaalta ruokkii itse itseään eli kun alkaa siivet kasvaa selkään, niin vyötärö näyttää kapeammalta. Perseestä ja reisistä on rasva palanut ja monta vuotta vanhat farkut mahtuu päälle. Toki tuo ei liity painon muutoksen, vaan kehon muokkaukseen yleensä.

En siis todellakaan voi väittää etteikö peili olisi vähintään yhtä isossa roolissa, kuin nostamani kahvakuulan koko. Mutta edelleen se pointti on siinä kehon muokkaamisessa, eikä painon pudotuksessa. Mua niin harmittaa joidenkin, karppiforumilla onneksi vähemmistön tai todella harvan, hieman käsittämättömät tavoitteet. Kun ei noita hormonaalisia muutoksia kuitenkaan voi heittää romukoppaan, silloin kun puhutaan nopeasta tai liian runsaasta painon (rasva+lihas+nesteet) pudotuksesta. Onko ihan pakko aiheuttaa pysyviä muutoksia hormonirauhasissa ja tilata itselleen ongelmia, kun pysyvämmän ja terveemmän tuloksen voisi saavuttaa hieman kuuntelemalla ja jarruttamalla.

Ehkä jonkin asteinen yhdistetty tsemppi/anteeksipyyntö olisi paikallaan. Ei mulla todellakaan ole tarkoitus kritisoida karppaamista parhaana rasvanpolttajana ja varsinkin oikeasti ylipainoisille, lihaville se on erittäin hyödyllinen tapa päästä haitallisesta rasvasta eroon. Tässä ryhmässä se puntari yleensä kertoo jo heti sen oikean suunnan ilman sen suurempia mittauksia vyötärön ympäryksestä tai rasvapihtejä. Hyvä valinta ja kohti elämäntapaa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00