karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-16 17:26:28

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Aloittelijana mukaan
ViestiLähetetty: 2013-01-10 13:05:27 
Poissa
sintti
sintti

Hei kaikille,
Liityin juuri karppaajien kerhoon tavoitteena hyvä ja hiukan kevyempi olo. Olen ikäni kärsinyt vatsavaivoista, tähystyksessä todettu atrofinen gastriitti. Jonka ei tosin pitäisi aiheuttaa vaivoja, mutta minulla niitä kyllä on piisannut. Kimmokkeen ruokavalion muutokseen sain luettuna Ruokavallankumous kirjan. Se kyllä kolahti. Toivottavasti tämä auttaa ja saan vatsani rauhoitettua, eikä tosiaan tee pahitteeksi pudottaa muutama kilo rasvaa vyötäröltä. Saisinko täältä tsempparin ja kaverin/kavereita, joiden kanssa voi opetella tätä uutta elämäntapaa. Pari päivää olen nyt harjoitellut ja hyvältä tuntuu, mutta matkanvarrella tulee varmaan kysymyksiä eteen, tyhmiäkin ja monesti jo kysyttyjä. Viestejä tällä foorumilla on niin paljon, että aika ei taida riittää niiden läpi kahlaamiseen.

Viestin otsikko: Re: Aloittelijana mukaan
ViestiLähetetty: 2013-01-10 16:31:47 
Poissa
sintti
sintti

Samassa veneessä ollaan vai pitäisikö sanoa samassa vedessä jos kerran karppeja ollaan... :fish:
Minä alotin maanantaina rukkaamaan ruokavaliota ja yritän lueskella foorumia mutta juttua on tosiaan paljon!

ViestiLähetetty: 2013-01-10 16:46:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:smt006

ViestiLähetetty: 2013-01-10 18:53:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyvä.
Nyt vain lukemaan yläreunasta ABC:wiki, päikkyjä, muitten kokemuksia.
Osallistukaa rohkeasti keskusteluihin, kyselkää.
Tyhmä kysymys on se joka jää kysymättä...

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2013-01-11 12:30:10 
Poissa
sintti
sintti

Samoilla aallokoilla mennään.. Lääkäri reilun parisen vuotta sitten totesi että olisi hyvä jos kokeilisin täysin hiilihydraatittoman ruokavalion tai sitten vähillä hiilareilla, mutta kuitenkin "lääkärin määräyksestä". Puolisen vuotta silloin sulattelin ruokavaliomuutosta ennen kuin kokeilin. Olin veriarvoistani seurannassa, mutta kun lääkäri vaihtui eikä tukea painonpudotukseen tai mahaongelmien selvittämiseen tullut niin homma jäi reiluun kuukauteen.

Nyt sitten uudestaan yksin kokeilemassa ja hakemassa apua mahaongelmiin ja paisuneeseen painoon..

Onneksi aina selviää sanomisella, jos jostain syystä ei onnistukaan :)

ViestiLähetetty: 2013-01-11 12:38:33 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Lainaa:
tähystyksessä todettu atrofinen gastriitti. Jonka ei tosin pitäisi aiheuttaa vaivoja, mutta minulla niitä kyllä on piisannut.

Käytätkö suolahappotabletteja vai miten hoidat?

ViestiLähetetty: 2013-01-11 14:03:22 
Poissa
sintti
sintti

Ei ole suositeltu mitään hoitoa. Jos vatsa tulee oikein kipeäksi, niinkuin tässä hiljattain, syön antepsinia ja sillä yleensä saan rauhoittumaan. Mutta nyt täytyy sanoa, että jo muutaman päivän "oikean ruuan" syömisellä on ollut erittäin positiivinen vaikutus. Ehkä minulla on taustalla kuitenkinkin jotain yliherkyyttä viljoille ja sokerille.

ViestiLähetetty: 2013-01-11 14:41:11 
Poissa
sintti
sintti

Täällä kanssa yksi vatsa ongelmainen joka yrittää selvitä turvotuksista omin avuin.
Minulta testattiin viljat ja kaikki näytti olevan ok. Harmi kun kesken kaiken lääkäri vaihtui,tilalle tuli jokin ulkolainen lääkäri ja homma tyssäsi siihen.
Olen kokeillut suolahapot ja nyt Valmarin käytössä,ehkä pikkuriikkisen on apua.

Itse olen selaillut täällä lokakuusta lähtien,tosin vuosi sitten karppasin jonkin aikaa mutta sitten sorruin hiilien maahan :oops:

ViestiLähetetty: 2013-01-12 14:13:17 
Poissa
sintti
sintti

Itselläni huomaa ketoosin lähestymisen/alkamisen sillä että mahan toiminta ensin pahenee ja jos vaan jaksaa pitää uudesta ruokavaliostaan ja ennen kaikkea hiilarimäärästään kiinni niin mahan toimintakin helpottaa ja paljon..

Nyt olen saanut pidettyä Aloe Vera -juomalla (Forever) ja Visiblinin yhdistelmällä mahaa muuten kunnossa, mutta nyt sitten mennäänkin tätä pahinta vaihetta #-o

ViestiLähetetty: 2013-01-13 16:48:17 
Poissa
sintti
sintti

Löytyipä muitakin vatsaongelmaisia. Mukava, että on vertaistukea. :) Minun vatsa voi vieläkin hyvin, ei oikein todeksi usko. Toki vajaa viikko vasta uudella ruokavaliolla, mutta jospa tämä on se juttu.

ViestiLähetetty: 2013-01-13 17:05:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vatsavaivoista ei moni edes tiennyt ennen karppausta.
Olo on ollut "normaali" kuin ennen tilanne jugurtti mainoksessa.
Sama tulos ilman että tarvii syödä juksaa...
Ihmisen suolisto ei viellä ole oppinut käyttämään suurta määrää viljaa ravinnoksi.
koska sitä on ollut vasta muutaman sukupolven tarjolla viljeltynä.

Olen nyt huomannut että pienikin määrä aiheuttaa kaasupäästöjä, hyvin nopeasti.
Pysyy kyllä kohtuudessa, jos viljaa on vain parin näkkärin verran.

ViestiLähetetty: 2013-01-13 19:26:34 
Poissa
sintti
sintti

Itsellä on vahva epäilys keliakiasta, mutta verikokeet eivät sitä näytä vaikka suolisto kertoo kyllä olemmassa olostaan tarpeen vaatiessa.. Lääkäri on vain todennut ärtyneen paksusuolen kun tähystystä ei ole vielä tehty.. Silläpä tämä vessassa ravaaminen ja omien menojen sumpliminen vessojen sijainnin mukaan on ollut kovin tuttua ja odottelenkin tämän pahimman menevän ohitse että alkaa jälleen mahan toiminta rauhottumaan..

ViestiLähetetty: 2013-01-14 09:17:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lacrimosa kirjoitti:
Itsellä on vahva epäilys keliakiasta, mutta verikokeet eivät sitä näytä vaikka suolisto kertoo kyllä olemmassa olostaan tarpeen vaatiessa.. Lääkäri on vain todennut ärtyneen paksusuolen kun tähystystä ei ole vielä tehty.. Silläpä tämä vessassa ravaaminen ja omien menojen sumpliminen vessojen sijainnin mukaan on ollut kovin tuttua ja odottelenkin tämän pahimman menevän ohitse että alkaa jälleen mahan toiminta rauhottumaan..

Itse aloin itselläni epäillä keliakiaa, koska enää ei tarvitse vessassa ravata, eikä koske, kun olen ruokavalion muutoksen tehnyt. Ja suvussakin sitä esiintyy.

ViestiLähetetty: 2013-01-20 10:53:17 
Poissa
sintti
sintti

piitukarppi kirjoitti:
Itse aloin itselläni epäillä keliakiaa, koska enää ei tarvitse vessassa ravata, eikä koske, kun olen ruokavalion muutoksen tehnyt. Ja suvussakin sitä esiintyy.

Itsellä taas maha reagoi aikalailla välittömästi jos syö jotain viljapitoista, tosin kaura sopii mutta pelkästä kaurasta tehtyä tuotetta kun on vaikea saada kauppojen hyllyiltä. Moni "kauratuote" sisältää noin 25-35 % kauraa, loput on vehnää. Mutta kuitenkin tämä ruokavalio käy vatsalleni todella hyvin.

Mitenkäs muilla "mahaongelmaisilla" on mennyt nämä ensimmäiset viikot, onko helpotusta huomattavissa?

ViestiLähetetty: 2013-01-20 18:36:38 
Poissa
sintti
sintti

Minulla on kyllä mahaoireet kadonneet ja siitäpä olen niin onnellinen. Hassulta tuntuu, että näin dramaattinen muutos tuli, kun heitti viljat ja tärkkelykset pois. Mutta hyvä näin. :)

ViestiLähetetty: 2013-01-21 09:23:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Taas voi kehua karppilan tietoja.
Laittakaa haku "ärtynyt suoli" ja osumia tulee.

ViestiLähetetty: 2013-01-21 11:59:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minäkin kokeilin ( taaaas ) perjaintaina, että syönpä tässä voileipäkakun palasen... :smt019

Ei olis pitän. Lauantaina vessa kävi taasen tuttuakin tutummaksi ja maha piti vallan kamalaa metelöintiä. :smt013

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00