karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 14:25:56

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Intiaanit Kwasniewskillä ;)
ViestiLähetetty: 2010-01-24 11:42:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-01-20 23:02:46
Viestit: 1000
Mieheni luki mielenkiintoisen pätkän minulle vanhasta Helge Ingstadin kirjasta "Turkismetsästäjänä Pohjois-Kanadan intiaanien parissa". (painos 1936)

Talvet olivat todella ankaria ja kahdeksan kuukauden ruokavaliosta Helge kirjoitti seuraavaa:

"Olen maininnut, että periaatteena on päästä käsiksi peuran rasvaisimpiin ja ravitsevimpiin osiin ja että tarpeellinen vaihtelu saavutetaan käyttämällä ydintä, sydäntä, munuaisia, maksaa, rasvaa, mahalaukun sisällystä, kurkunpäärustoa, kieltä, aivoja, kuonoa, kitalaen hermoja, verta, rintaa, kasvavia sarvia, sikiöitä y.m., keittämisen ja paistamisen tapahtuessa sangen pintapuolisesti. Liha kuten kaikki muukin valmistetaan ja syödään ilman suolaa. Ruoan kanssa juodaan sokeritonta teetä.

Tässä on siis intiaanien keittiön salaisuus. Tämä elintapa, joka on syntynyt itsestään alkukantaisella tasolla olevan kansan keskuudessa, tekee mahdolliseksi ei ainoastaan yksipuolisen liharavinolla elämisen noin kahdeksan kuukauden aikana vuodesta, vaan pitää lisäksi intiaanin erittäin hyvässä kunnossa.
Lihansyöntikausina ilmenee harvoin uusia sairaustapauksia (keripuksita en koskaan ole kuullut puhtuttavan), vieläpä keuhkotautisetkin näyttävät tällöin voivan paremmin.
.....
Elin koko talven, noin kahdeksan kuukautta, ainoastan riistasta heidän periaatteittensa mukaan. Niin kauan kun sain kyllikseni peuran lihaa, siis rasva-ainetta, olin joka suhteessa terve enkä huomannut koskaan vähintäkään taudin oiretta. Jos sen sijaan rasvan saanti väheni, heikkenin nopeasti - saatoin syödä rajattomia lihamääriä tuntematta itseäni kylläiseksi ja tulin herkemmäksi kylmyydelle.

Huomautan vielä, etten minä, päinvastoin kuin useimmat valkoiset metsänkävijät, käyttänyt enkä myöskään kaivannuts suolaa, söin kuivattua lihaa, ja rasvaa sekä raakaa ydintä aina kun vain oli siihen tilaisuutta. Tunsin, että se oli ravintoa, joka antoi pysyvää työkykyä ja joka kylmänä talvipäivänä oli ehdottaomasti parempaa kuin pala leipää voin tai juuston kanssa."

(Helge Ingstad oli norjalainen tutkimusmatkailija.)


Kuulostaa kovin äitini tuulimumman ruokavaliolta :)

UGH - istuva kolja :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-24 13:07:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
Oho :) oispa täällä Suomessakin noin monipuolinen ravintovalikoima. Oon kade intiaaneille :?

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-09 19:46:46 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-09-16 19:26:49
Viestit: 3
http://en.wikipedia.org/wiki/Helge_Ingstad 1899-2001

Eli kohtalaisen iäkkääksi, tiedä sit onko noudattanut intiaanien ruokavaliota pidempäänkin..


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-18 12:25:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-04 08:09:56
Viestit: 939
Paikkakunta: saksa
Olipa mielenkiintoinen pieni pätkä, kiitos!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-18 14:13:53 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Paikkakunta: helsinki
Kiva juttu.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)