karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:33:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2009-02-01 09:10:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-24 22:48:51
Viestit: 1123
Paikkakunta: turku
Olen nyt syönyt aivan mahdottomia määriä raastettua ja sitten hakattua kaalia, välillä laitan tuoreen joukkoon vielä hapankaalia lisäksi. Nyt on kuitenkin tullut nälkä tai sellainen outo kaihertava tunne aina kaaliaterian jälkeen. Onko kukaan kokenut samaa?

_________________
Strategiset mitat: 166cm, 99kg -> 96.7kg -> 95.6kg -> 95.4kg
Uusi tuleminen: 99.7kg -> 98kg ->


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2009-02-01 10:01:05 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Tuotanoin, Chris Masterjohnnin perinteisiä ruokavalioita käsitelleen jutun mukaan kaalikasvit ovat goitrogeenisiä, eli voivat vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan. Kehotti siksi kohtuuteen ja pitkiin kypsytysaikoihin - eli suosimaan niitä kaalinkäyttötapoja, joita kaaleille on perinteisesti hyödynnetty, runsaan raakasyönnin sijaan.

Linkki (valitettavasti englanniksi mutta perässään kirjareferenssit, jos joku haluaa niitä kaivaa):
http://www.westonaprice.org/basicnutrit ... ifers.html

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2009-02-01 10:40:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-29 19:20:57
Viestit: 1577
els kirjoitti:
Tuotanoin, Chris Masterjohnnin perinteisiä ruokavalioita käsitelleen jutun mukaan kaalikasvit ovat goitrogeenisiä, eli voivat vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan. Kehotti siksi kohtuuteen ja pitkiin kypsytysaikoihin - eli suosimaan niitä kaalinkäyttötapoja, joita kaaleille on perinteisesti hyödynnetty, runsaan raakasyönnin sijaan.



Joo, älkää nyt ihmeessä syökö raakana paljon kaalikasveja.
Niillä on mun mielestä aika voimakaskin vaikutus kilpparin toimintaan, huonolla tuurilla tuosta seuraa vajaatoimintaa ja sitä ei ole hauskaa lähteä korjaamaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2009-02-01 11:38:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-24 00:42:41
Viestit: 1040
Siis onko kaikissa kaalikasveissa (kukkakaali, broccoli, ruusukaali, kaali..) se sama homma? Ja siis häviääkö se kypsennettäessä? Rakastan ruusukaaleja ja broccolia höyrytettynä ja noita kaikkia paistettuina ja kivasti pehmenneinä. Ois ikävää jos ne tekeekin salakavalasti hallaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2009-02-01 18:14:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-24 22:48:51
Viestit: 1123
Paikkakunta: turku
Äääh, ei voi olla totta! #-o Tuore kaaliraaste on niin saakelin hyvää pediksi levitettynä ja siihen päälle oliiviöljyä ja kana- tai jauhelihakastiketta. :cry: Onko tuo hapankaali yhtä huono vaihtoehto? Eikö Heikkilä suosittele kaalia niin paljon kuin viitsii syödä?

Olen tavattoman huono suomentelemaan tekstejä, joten aika hataran kuvan tuosta tekstistä sain...

_________________
Strategiset mitat: 166cm, 99kg -> 96.7kg -> 95.6kg -> 95.4kg
Uusi tuleminen: 99.7kg -> 98kg ->


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2009-02-01 21:51:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Harmi tietenkin jos ei raakanakin voi syödä,
mutta itse syön kaalia lähinnä uunissa pitkään miedolla lämmöllä haudutettuna. Päällä usein possunkylkeä tai -kasleria (tahi joskus vaikka broileria) inkiväärillä ja pippurilla maustettuna, ja hiukka sipulia ja valkosipulia mukaan tietty.
Herkkua!!!
Broccolin syön pehmeäksi höyrytettynä kaikenlaisten kastikkeiden (kerma, juusto tai esim. tomaatti) ja muiden lisukkeiden siivittäminä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2009-02-03 20:35:17 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Pika-kaalia saa myös pannulla, jos ei jaksa höyryttää. Oikein ohuen raasteen saa kuullotettua kypsän pehmeäksi aika pian suhteessa vaikka leivinuuniin tai tavisuuniinkin. Oon huomannut oman oloni parantuneen, kun Killmisterin vinkistä rupesin kypsentämään (suurimman osan) kasviksista ennen syöntiä. Ne on siis jo "puoliksi sulaneita", tosin kaalin osalta se entsymaattinen parannus tapahtuu varmasti vasta pitkällä kypsytysajalla. :-k tai emmie tiä. mien mikään kemisti oo.

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2009-02-04 00:27:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Hei vielä, kyllähän kaalia kannattaa välillä raakanakin syödä, tottakai!
Siitähän saa silloin toisenlaiset aineosat käyttöönsä kuin kypsytetystä.

Minä vetelen erilaisia kaaleja raakana, höyrytettynä ja piiiitkään haudutettuna.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2009-02-04 08:22:00 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55976
Paikkakunta: Kerava
Mua kovasti mietityttää se, että karppaus aikana ( kolmen vuoden ajan) oon syönyt tosi paljon kaaleja ja nyt mulla sit todettiin jonkin aikaa sit kilpparivajis. olen syönyt melkein päivittäin hapankaalia ja vaihdellen kukkista, parsakaalia, ruusukaalia ja keräkaalia. Olenko siis runsaalla kaalin syömiselläni aiheuttanut vajiksen? Olen vähentänyt nyt kaalin syöntejä paljon mutta en ihan lopettanut kuitenkaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2009-02-04 09:55:20 
Poissa
himokarppi
himokarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-04 14:53:14
Viestit: 3807
xaija kirjoitti:
Pika-kaalia saa myös pannulla, jos ei jaksa höyryttää. Oikein ohuen raasteen saa kuullotettua kypsän pehmeäksi aika pian suhteessa vaikka leivinuuniin tai tavisuuniinkin.

...ja kun kypsän kaalisuikaleen maustaa vielä pestolla, on maku kutakuinkin taivaallinen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2009-02-10 13:26:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-01-16 07:31:17
Viestit: 430
Paikkakunta: Lappi
Täällä myös valkokaalin syöjä. Sekö olisi haitaksi? Mikähän tossakin olisi se "yliannostus"? :D . Kohtuus kaikessa.
Mulla maustettu kaaliraaste on mun pottu, pasta ja riisi. Teen isomman satsin kerralla; raastettu kaali (pientä silppua), viinietikkaa, oliiviöljyä, ripaus suolaa, mustapip. kiehautan ton liemen ja jäähtyneenä sekoitan joukkoon. Säilyy muutaman pvän hyvänä ja on mehukas 8) ja hyvää.

Toki syön muutakin kaalikasveja. Toi mehukas raaste on vaan niin hyvä ja kätevä. Eikös Heikkilän ravinto & terveys kirjassa ole 3 vkon ruokalistallakin melkein joka pvä kaalisalaattia, toki muutakin salaattia. Heikkilä ainakin kovasti kehuu tota kaalta. C-vit ja kaikki näin talvella.

Ikävää jos tuosta seuraa terveydellisiä vaivoja :shock: .

_________________
- Pokka Pitää -


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2009-02-11 08:26:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-24 22:48:51
Viestit: 1123
Paikkakunta: turku
No mä olen nyt ollut ilman raakaa kaalia sydän vuotaen :cry: ja kaikki kuumotukset/nälätykset/kaiherrukset on jääneet pois. Nyt olen vaan etsinyt jotain vastaavaa rapeaa purtavaa tilalle. tää on kyllä aika paskamaista suoraansanottuna.

_________________
Strategiset mitat: 166cm, 99kg -> 96.7kg -> 95.6kg -> 95.4kg
Uusi tuleminen: 99.7kg -> 98kg ->


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2009-02-11 08:49:33 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
:wink: Mie heitän raastettua kaalia pannulle, missä on voita, metukkaa ja kananmunaa, tilkka maitoa pehmentämässä ja njami, hyvää on... :wink: En miekää sitä raakana pysty syömää... :roll:

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2009-02-11 13:37:47 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-17 10:32:12
Viestit: 5031
Paikkakunta: Dukcsburg
Mä suikaloin kiinankaalia ja paistan sen pannulla. Muuten en sitä käytä. Siihen saa tosiaan uppoomaan ihan kiitettävän määrän voita.

_________________
JEP


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2009-06-13 14:39:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-11-30 06:49:02
Viestit: 135
Minä en osaa kaalia oikein raakana syödäkään vaan kaalilaatikossa.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2010-01-04 13:16:20 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-12-29 19:03:19
Viestit: 32
Paikkakunta: Kuopio
Leonidas kirjoitti:
No mä olen nyt ollut ilman raakaa kaalia sydän vuotaen :cry: ja kaikki kuumotukset/nälätykset/kaiherrukset on jääneet pois. Nyt olen vaan etsinyt jotain vastaavaa rapeaa purtavaa tilalle. tää on kyllä aika paskamaista suoraansanottuna.


Minkälaisia määriä olet syönyt kaalia ennen ja minkä kanssa? Mitä muuta ruokavalioosi kuului kun vaivoja ilmestyi?

_________________
Informaatio tulvassa elävien nykyihmisten pelastusliivit: VAADI PERUSTELUT JA OLE KRIITTINEN! ;)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2010-01-14 13:02:09 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-01-12 10:35:21
Viestit: 5
Itsekin tulee kyl päivittäin syötyä kaalta kera balsamiviinietikan kun maistuu niin hyvälle, mut pitänee alkaa sit keksiin jotain muuta jos siitä kerran haittaa on! :(


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2010-01-15 16:22:05 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2009-02-22 22:06:22
Viestit: 29
Paikkakunta: Joulupukin naapurissa
Kyllä Heikkilä suosittelee kaalisalaattia raakana/hapatettuna päivittäin. Kaalin ja kaalin sukuisten kasviksien tulisi hänen mukaansa olla dieetin perusjuttuja, koska niissä on runsaasti C-vitamiinia ja lysiiniä, jota saa muutoin vain raakamaidosta. Lysiini ja C-vitamiini suojaavat syövältä ja verisuonitaudeilta. Mene ja tiedä sitten.....

_________________
Kuva



Aloitus 13.1.2010


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2010-01-15 17:29:25 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-05-28 09:17:04
Viestit: 8
Paikkakunta: Pirkanmaa
Hermeliini kirjoitti:
Kyllä Heikkilä suosittelee kaalisalaattia raakana/hapatettuna päivittäin. Kaalin ja kaalin sukuisten kasviksien tulisi hänen mukaansa olla dieetin perusjuttuja, koska niissä on runsaasti C-vitamiinia ja lysiiniä, jota saa muutoin vain raakamaidosta. Lysiini ja C-vitamiini suojaavat syövältä ja verisuonitaudeilta. Mene ja tiedä sitten.....



Tilamaidossa ei ole nimeksikään C-vitamiinia 1mg/100g, lysiinistä en sitten tiedä. Lysiiniä on mm. pavuissa ja linsseissä, eli en tiedä mistä tämä vain kaalissa ja tilamaidossa tulee. Fineli ei muuten tunne lysiiniä ollenkaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaalia naamaan
ViestiLähetetty: 2010-01-15 18:14:29 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-12-29 19:03:19
Viestit: 32
Paikkakunta: Kuopio
ökkömönkiäinen kirjoitti:
Hermeliini kirjoitti:
Kyllä Heikkilä suosittelee kaalisalaattia raakana/hapatettuna päivittäin. Kaalin ja kaalin sukuisten kasviksien tulisi hänen mukaansa olla dieetin perusjuttuja, koska niissä on runsaasti C-vitamiinia ja lysiiniä, jota saa muutoin vain raakamaidosta. Lysiini ja C-vitamiini suojaavat syövältä ja verisuonitaudeilta. Mene ja tiedä sitten.....



Tilamaidossa ei ole nimeksikään C-vitamiinia 1mg/100g, lysiinistä en sitten tiedä. Lysiiniä on mm. pavuissa ja linsseissä, eli en tiedä mistä tämä vain kaalissa ja tilamaidossa tulee. Fineli ei muuten tunne lysiiniä ollenkaan.


Maitotuotteissa ei normaalistikkaan ole C-vitamaiinia eikä Heikkilä niin väitäkkään. Lysiini sen sijaan on eräs ihmiskehon parista kymmenestä aminohaposta joista proteiini koostuu. Lysiini hajoa helposti kuumennettaessa ja käsiteltäessä elintarviketta. (kuten elintarviketeollisuus nykyään tuppaa tekemään KAIKELLE)

Keho tarvitsee monen monen muun aineen lisäksi lysiiniä ja C- vitamiinia toimiakseen normaalisti. Lysiinin ja C-vitamiinin puute saattaa aiheuttaa verisuonten kalkkeutumisen. Kuumennuksen johdosta nykyihminen ei saa enää samallatavalla maidostaan lysiiniä kuin ennen koska Pastörointi tapahtuu kuumentamalla ja kuumennettaessa lysiiniä tuhoutuu.
Fineli ei tunne montaa muutakaan tärkeää asiaa, vaikka se onkin ihan hyvä tietolähde.

Kannattaa perehtyä ihmiskehon toimintaan ihan anatomian ja fysiologian perusteita jotta on helpompi ymmärtää mitä kehossa tapahtuu. Ihmiskeho on monimutkainen järjestelmä johon ei kannattaisi laittaa sinne kuulumattomia aineita kuten ei bensa-autoonkaan dieseliä...

_________________
Informaatio tulvassa elävien nykyihmisten pelastusliivit: VAADI PERUSTELUT JA OLE KRIITTINEN! ;)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)