karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:45:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-03-12 11:18:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-13 17:06:48
Viestit: 839
poistettu

_________________
Läskiäisrieha


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-03-12 13:08:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-08-01 13:58:38
Viestit: 1510
Paikkakunta: Keski-Suomi
Tervehdys täältäkin uudelle klubille! :smt039

Olen karvan verran alle 40vee, hiljattain maalle (tarkemmin sanottuna Turun saaristoon) muuttanut entinen it-nörtti. En enää pystynyt seuraamaan sivusta (oikeastaan korporaatiopsykopaattisen järjestelmän sisältä) ruoantuotannon systemaattista romuttamista ja haltuunottoa, yleisen kasvottomuuden ja vieraantuneisuuden kasvua ja totalitaristisen asenteen leviämistä kaikilla tasoilla joten tein päätöksen muuttaa yhteisö/ekokylän asukiksi suunnitellen sieltä käsin hiljaista vallankumousta :) Perheeseen kuuluu puolison lisäksi pieni lapsi joka tosin elelee vielä hetken masuasukkina, joten sellaistakin "kasvatusprojektia" on tiedossa.

Seurailen maailmantilanteen kehitystä monilla tasoilla ja koitan pitää siinä vireillä montaa näkökulmaa, erityisesti ruokatilanne -suosituksineen (heh, otetaan vaikka Suomi ravitsemuksen mallimaana) ja tuotantotapojen muutoksineen (globalistisia keulakuvia USAlainen Monsanto ja Intialainen FieldFresh) mietityttävät kovasti. Olen itse huippuinnostunut permakulttuurisista lähestymistavoista ruoantuotantoon ja se jossain vaiheessa sivunneekin läheisesti tulevaa ammatillistakin puuhasteluani. Permakulttuuriseen lähestymistapaan kuuluu ekologinen ajattelu sisäänrakennettuna, mutta haluan ihan erikseen kyllä mainita, että "ilmastonmuutosta" ihmisen aiheuttamana pidän kyllä täysin lähinnä globalismia edistävänä propagandana (asiasta enemmän esim. Green Agenda -sivuilla, Suomessa esim. Boris Winterhalter on blogannut aiheesta useammankin blogin ja muun sivuston voimin. Relevanttihan aihe on mm. siksi, että eläintaloutta halutaan kovasti hillitä eläinten "päästöjen" takia (ei niin, että eläimillä menisi maailmalla noin muutenkaan erityisen hyvin).

Kylän koko on tuollaiset 60ha, meitä on toistakymmentä osakasta, eläimiä on tällä hetkellä varsin rajatusti (kissoja, koiria, kanoja, pari hevosta tulossa, muutama lammas laidunsi kesäasukkina) mutta lisää on toivon mukaan tulossa. Pellot ovat vielä "lepäämässä" luomuluokitusta varten, oma tuleva haaveeni/tavoitteeni on nostaa omavaraisuusastetta permakulttuurisia periaatteita Suomen oloihin soveltaen, ja edistää lähiruoka-ajattelua (tästä muutama idea mutta ne ovat vielä liian kehitysasteella yleisempään ruotimiseen) ja ekologisempaa elämäntapaa noin yleisemminkin (mukaanlukien kaupunki-maaseutu-kokonaisuuden huomiointi).

Karppaus tuli tutuksi muutama vuosi sitten, kaikenlaista ihmiskoetta on tullut tehtyä, myös niitä "lipsahduksia" (sekä suunniteltuja että aitoja lipsuja), päivääkään en niistä vaihtaisi pois, sen verran arvokasta oppia olen kantapään kautta saanut.

_________________
Instead of trying to determine what abnormal conditions disease is composed of, let us first know the normal conditions which make us healthy.
- Antoine Béchamp -


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-03-12 13:22:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-12-26 08:57:06
Viestit: 129
torjunta-aineita en ole käyttänyt enkä käytä mutta varsinainen luomuviljelijä en ole.
ihmettelen vieläkin miksi en ole huomannut tätä karppijuttua aikaisemmin, vielä marraskuussa yritin laihduttaa vähentämällä rasvaa.. :oops: ...no onneksi joulukuussa löysin tänne :smt041


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-03-12 13:24:17 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 23:02:58
Viestit: 9173
Paikkakunta: Vihoviimeinen Rotankolo
Moro moro! Ruoantuotannon harrastelija ilmoittautuu! :smt039

Muutimme mieheni kanssa Tampereelta maalle kesällä 2005. Sitä ennen olin asunut vain kaupungeissa. Sittemmin seuraan on liittynyt 3 kissaa ja koira. Tuvan ihmiskantakin kasvaa syyskuussa. Marjoja ja hedelmiä kerätään, kaloja ongitaan, peuroja ammutaan, ja näitä syödään sitten pitkin vuotta. Puutarhanhoitokin kiinnostaa, mutta toistaiseksi tulokset ovat olleet aika onnettomia... :oops: Sitkeä yritys jatkuu taas tänä kesänä. Lisää hedelmäpuita ja marjapuskia istutetaan myös. Jospa tuo mies tänä vuonna ampuisi vaikka jonkun sorsankin. Kaiken kaikkiaan omavaraisuus, perinteiset menetelmät (esim. säilönnän suhteen) ja luonnonmukainen elely kiinnostaa. :)

_________________
Elä, kuolet kumminki.
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-03-21 11:32:07 
Poissa
kahvikissa
kahvikissa

Liittynyt: 2008-02-27 11:19:05
Viestit: 5678
Mä olen myös umpimaalainen ja aina ollut. (No, asuin kymmenisen vuotta maalaiskaupungissa kerrostalossa sentään..) Olen omaishoitaja ja asun syntymäkotiani johon kuuluu hiukan peltoa ja vähän enemmän metsää. Viljelemme sisareni ja hänen miehensä kanssa peltoja eli kevätkylvöt hoidamme itse, kylänmies hoitelee rikkakasvitorjunnat ja puimisen ostaen sadon rehuksi possulaansa. Eli koneita emme juuri omista. Polttopuut haemme omasta metsästä, tämä talo lämpiää nykyään pelkästään puulla. Kaikki maalaistalon työt ovat minulle tuttuja jo lapsuudesta.

Kesäisin kasvatamme perunaa (joo, vain minä karppaan!) ja vähän muutakin omiksi tarpeiksi vaihtelevalla menestyksellä. Valkosipulia yrittelen kasvattaa itse. Omenoita tulee yleensä omiksi tarpeiksi, teen paljon sosetta pakkaseen. Karjamme on mehiläiset, tosin viime talven jälkeen vain yksi pesä neljästä jäi henkiin.. :(
Kesäkanoja olen myös pari kertaa ottanut 6v poikani iloksi. Ne vain on pakko lopettaa syksyllä koska vanha kanala ei ole talvilämmin. Kesäpossua olen myös harkinnut, kalkkunankasvatusta miettinyt...

Mä tykkään valtavasti tällaisesta elämästä. Mitä enemmän itse kasvattaa tai luonnosta hankkii, sen parempi. Sienestän ja marjastan. Sisko miehineen käy kalassa. Jos olisi kunnon eläinsuoja niin ottaisin varmasti lehmän ja kanoja. Vanha navetta vain on niin rapistunut, sodan jälkeen pulakaudella rakennettu, tuskin sementtiä nähnyt.

No uuden pakastimen meinaan hankkia kuitenkin ja sinne kerralla enemmän possua ja marjoja ym. Kasvikuivurin sain lahjaksi viime vuonna ja sillä sai suppilovahverot mukavasti kuivaksi. Ensi kesänä ehkä yrttejä tms....


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-03-29 23:23:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Mä olen maalainen sisuksiltani, ollut aina. Kävin stadissa asumassa joitain vuosikymmeniä, mutta syntyisin pientilalta pohjois-pohjanmaalta. Lehmät, lampaat, siat ja kanat kuuluivat elämään. Melko luomua silloin oli, ei etes sähköä. Öljylamppu valaisi ja kaivosta vintattiin vettä lehmille :) . Tervettä elämää siis. Kaupunkilaisuus ei tarttunut hyvinrasvattuun pintaan :) .
Nyt asun "maalla", vaikka joltain lähiöltä tämäkin kylä tuntuu. Ympärillä on suuria, ja erittäin suuria hevostiloja, jotka aiheuttavat paljon liikennettä. Pieni pellonläntti meillä on ja metsäalue. Saadaan polttopuut omalta tontilta ja kaikenlaista viljelyä yritelty, hedelmäpuita on kasvamassa ja marjapensaita. Raktorikin on hankittu, purettu ja kasattu uusin osin, toimii hyvin. Keväällä kokeilen kyntöhommia :).

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..
perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-04-04 20:42:30 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Tuolla jossain muualla on jonkinsortin esittelyntynkää, mutta pannaas nyt tännekin.
Siis kyseessä on kohta 46-vuotias naisimmeinen, kaupunkilaiskakara syntyisin Turuust, jonka mummi opetti aikoinaan multaa kaivamaan. Nykyisin asustelen melkein maalla Jyväskylän kupeessa. Kasvimaata ei ole, mutta naapuri-maajussin peltoa on heti tontinrajan toisella puolen ja pienestä kasvihuoneesta haaveilen. Siemenkauppiaan toiveasiakas :roll:
Ikkunalautaviljelyä tulee harrastettua sen verran mitä kissalauman tuhovimma sallii, kesäisin pihalla välillä onnistuneita ja enimmäkseen epäonnistuneita kokeiluja. Marjapuskia ja muuta sen suuntaista on hankittuna, satoa ei vaan olla vielä saatu.

Perheeseen kuuluu yhä enenevässä määrin karppi mies, tytär ja poika ensimmäisestä avioliitosta ja nykyjään taas vain viisi kissaa ja kaloja. Tytär ei syö punaista lihaa ja poika ei tykkää keitetyistä rehuista. Karpiksi rupesin, kun maha alkoi vaivata liikaa enkä halunnut korjata sitä lääkkeillä. Hyvin on toiminut, ei närästä enää ja muutenkin massu on tyytyväinen. Sivussa katosivat turvotus ja kertyneet ylimääräiset kilotkin.

Kaikkein mieluiten ostaisin sapuskani naapurilta, mutta kaupan antimiin on tyytyminen. Likööritehtailussa päihitän kyllä valtion monopolin mennen tullen jos laadusta puhutaan :mrgreen: Niitä voi jo väittää ottavansa vain lääkkeeksi...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-04-05 06:18:31 
Poissa
taistelukala
taistelukala
Avatar

Liittynyt: 2008-01-20 19:54:27
Viestit: 12781
Paikkakunta: Lähellä Tamperetta
Tulenpa minäkin esittäytymään tänne.
Siis olen 41v. naisimmeinen pohjois-pohjanmaalta, suonissa virtaa täyspohjalainen veri. Syntynyt kuitenkin stadissa ja muuttanut sieltä pois 19 vuotiaana. Veri veti maalle.

Muuttanut olen tähän nykyiseen rintamamiestaloon (ikuinen remontti menossa) n. 7 vuotta sitten. Tonttia on reilu hehtaari, kaikki vanhaa peltomaata. Tämänhetkinen kokoonpano on mies ja kolme lasta kotona (kaksi maailmalla), sekä 4 kissaa ja koira. Olen elämäni aikana kasvattanut kanoja, lampaita, possuja, kalkkunoita ja belgianjättikaneja omaksi ruuaksi. Olen metsästänyt ja kalastanut. Omaan ison kasvimaan ja viljellyt olen jos jonkinmoista kasvia ja juuresta/vihannesta jo 20 vuotta. Viljelen luomuperiaatteella ja harrastan kateviljelyä. Rakastan puutarhanhoitoa ja pyrin tätä peltoa laittamaan kauniiksi puutarhaksi. Pihalle olen joka vuosi istuttanut pari omenapuuta ja nyt niitä alkaa olemaan aika monta. Marjapensaita olen myös istuttanut runsaasti. Kunnon sadot ovat vasta edessä. Haaveena on saada tuo pikku navetta talvilämpimäksi ja sinne kanoja ja kalkkunoita. Sienestän ja marjastan, olen kouluttautunut kauppasienikerääjäksi. Tosin moneen vuoteen ei näillä seuduilla ole ollut sieniä. Samoin harrastan yrttien ja kasvisten kuivausta (infrapunakuivaus) ja olen itseopiskellut yrttilääkintää. Arkkupakastimia löytyy 2kpl jotka täynnä marjoja, vihanneksia, lihaa ym.

Minua kiinnostaa juuri luomuviljely, yrtit, omavaraisuus jne. Äitini kasvatti minut tähän.

Karppauksen aloitin terveyssyistä reilu vuosi sitten. Tämä on minun elämäntapani, en luovu siitä, sillä pelastuin karppauksen ansiosta.

Tässä näin aluksi pähkinänkuoressa infoa :D .

_________________
Kun huomaa olevansa enemmistön kanssa samaa mieltä, on aika tarkistaa kantansa!
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-04-06 17:24:23 
Poissa
tapakarppi
tapakarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-05-24 18:39:55
Viestit: 4992
Tervehdys täältä Kvarnhällin tilalta!
Tosi kivaa kun on ihan OMA puutarha osio täällä.

Katoin juuri tuon ensimmäisenä perustamani PUUTARHA ketjun aloittamispäivän: 22.7.2005.
Siis pian 4v sit... Paljon on ehtinyt tapahtua sen jälkeen puutarhassani:
uusia alueita perustettu ja 100m2 terassi rakennettu, ja multaa, multaa, multaa. Ihanan hikisiä päiviä on takana. Viime kesä olikin sit poikkeus: olin aurinkovuoteella ympäri pihaa 10viikkoa leikkauksen takia. Siinäkin oli hyvät puolensa: näki puutarhaa aivan eri silmin, ja melkein maantasosta :D Kehkeytyi yhteen osioon japanilainen pikku puutarhan palanen. Onneksi olin siivonnut ja värkännyt ennen leikkaustani kaikki tosi tarkkaan, niin ei heti alkanu nyppiä kykenemättömyyteni.

Niin: 45v nainen Länsirannikolta. Taloa ja puutarhaa värkännyt nyt 13v. Talo ja puutarha on vanha 50-luvun loppupuolelta. Vielä jokin aika sit oli mulla 'apulaisina' kaksi noutaja poikaa (lähinnä kuoppien kaivamisessa, ja oksien katkomisissa..mm. eräs Juhannusruusupensas oli ennätys vauhdissa katkottu maantasalle :lol: ). Nyt meillä nelijalkainen lapsenlapsi,1v Tindra musta lapukkatyttö, jatkaa poikien jalanjälkiä :D viikonloppuisin lähinnä. Niin joo ja onhan mulla Pikkukettukin apuna välillä...ja katsastamassa aikaansaannoksiani, ja maksamassa ostoksiani puutarhaamme :smt064 ja mä olen tuo sininen hymppä!

Olis kyllä tosi vaikeaa muuttaa takaisin kerrostaloon...nytkun on tottunut elämään pihalla toukokuusta lokakuuhun :D Toivottavasti ei tarvi...

Huvila meillä on Vaasan saaristossa, jossa harrastan tosi pienimuotoista puutarha räpellyksiä. Noh lähinnä trimmeri/raivaajalla pari kertaa kesässä heilun ku heinämies ympäri ämpäri :lol:

_________________
UUSI ELÄMÄ 9.5-05
joka karkaillut vääriin lammikoihin välillä
Karppi nro 1376


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-04-10 13:10:35 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Yksi maatiainen täälläkin! Lähin naapuri löytyy n. 1km päästä.
Olen yhden toisella vuodella olevan lapsukaisen äiti ja ruokakuntaan kuuluu myös isäntä ja pari pientä koiraa.

Omaa pihaa ei vieläkään ole, mutta toivottavasti hyvin pian! Kuitenkin aion vähän tähän lainapihaankin juttuja laittaa kasvamaan.

Viihdyn hyvin omissa oloissani, joten siksi tämä asuminen täällä keskellä ei mitään on oikein mukavaa.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-04-12 13:48:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-13 17:06:48
Viestit: 839
Mimmimakia kirjoitti:
Viihdyn hyvin omissa oloissani, joten siksi tämä asuminen täällä keskellä ei mitään on oikein mukavaa.


Minuakin ahistaa jos on liikaa ja liian lähellä naapureita. Teretus!

_________________
Läskiäisrieha


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-04-12 15:29:13 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-12-26 08:57:06
Viestit: 129
=D> mukavaa että on muitakin joita ei naapurit "häiritse".............meikäläistä lähin löytyy n.2 km päässä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-04-13 08:18:31 
Poissa
kahvikissa
kahvikissa

Liittynyt: 2008-02-27 11:19:05
Viestit: 5678
Eipä minuakaan, talo on keskellä metsää omassa rauhassa. Ja silti lähellä kirkonkylää..


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-04-13 23:38:02 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Paitsi et pääsiäinen aloitti taas mökkikauden ja ne ajavat tuosta meidän tontin reunalta sinne mökeilleen.. :roll: Ei muuten mut oon jo 2 kertaa tissisilteen avannut aamulla verhoja kun "naapurit" ajaa ohi. Ihan ei vissin näy mut saattaa näkyä. Sokeaksi joutuvat raukat.

Nii ja toisella porukalla on aggregaatti jota tuo meidän terrieri sitten haukkuu viikonloput läpeensä. Sitten se on taas viikon hiljaa, kunnes perjantaina.. Onneksi ne suunnittelee sinne sähköjä.

Hassusti kirjoitin tuossa että omaa pihaa ei ole. Totta kai on, 3 hektaaria, mutta siis ei ikiomaa. Tämä on meidän perheen kesäpaikka, eikä me tänne tultu asumaan pysyvästi, etsitään vain täältä uutta kotia. Ni jos löytyy... Mies jo syksyllä sanoi, että alamme tänne remontin tekoon ja ostetaan koko paikka omaksi.. :D Mut matka, se on se ongelma. En haluais pieniä tienestejäni hieroa katuun, kun ja jos tästä taas lähden joskus töihin. Mulla vaan kuluu aika niin hyvin hoitovapaallakin, että en pidä mitään ylimääräistä kiirusta. :D Eiks ne jotkut olleet sitä mieltä, et lapsen varsinkin pienen paikka on kotona? Niin ja kyllä mulla töihin haluttaa, mutta laskenpa miten vain niin alle 20 tuntiin jää viikossa yhteinen aika lapsen kanssa. Siis arkena, niin että lapsi olisi hereillä. AIVAN liian vähän sanon minä.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-04-15 18:48:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-01-20 12:58:54
Viestit: 1841
Maatiaiskelpoinen uusi esittelija tassa.

Reilut 20v Suomesta irroittautueena en olisi uskonut, etta lopulta paadyn Belgiaan , pieneen kylaan, keskelle peltoja ja viela vanhaan , pieneen paljon tyota vaativaan taloon. "Taalla on tapana" , etta vanhat talot ovat omia omakotitaloja, mutta ovat samassa talorivistossa keskenaan ja aina yksi tai kaksi ulkoseinaa "yhteista"naapurien kanssa, (siina sitten ollaan ystavaa tai ei olla), mitaan pohjapiirroksia vesiputkista ym ei ole , joten mielikuvitusta ja sisua saa kayttaa useinkin...Kokemusta on...

Olen koko Suomessa oloaikana asunut kerrostalossa ilman parvekeistutuksia ja tanne tullessani 14v sitten inhosin alkuun takapihan siivousta ja raivaamista, koska siella oli sammakoita ja paastiaisia seuranani, nyttemmin olen tutustunut myos etanayhdyskuntiin, muurahaisiin seka hiiriin, jotka tulevat vanhaan remontoimattomaan ulkovarastoomme (hiiria luulisin, alkaa alkako puhua rotista, voisivathan olla vaikka oravia)..puuosia jyrsimaan ja vessanaan kayttamaan. En ollut koskaan ennen kayttanyt edes ruohonleikkuria...Takkaa tai saunaa en "osaa sytyttaa" yhakaan, joten lammitamme maakaasulla, jotta talo pysyy lampimana miehen poissaollessakin haha)

Viihdyn hyvin "maalla", vaikka naapurit ovatkin samassa pihassa aidan takana.

Viikottaiseen puuhaani kuuluu pienen takapihan nurmikon leikkaus, yhden rajan ruusupensaiden siistiminen (laitoin ne ritilaaitaa pitkin kiipeilemaan nakosuojaksi), roskahuolto, parin kolmen vuoden -ikaisen yrttitarhan harrastus (vaihtelevasti basilikaa, persiljaa, tillia, ruohosipulia,minttua, timjamia, rosmarinia,salviaa, kurpitsaa, selleria, porkkanaa, tomaattia, salaattia, retiisia....) Mitaan emme sailo juurikaan vaan syomme sen minka tuotamme samantien, kurpitsaa hyvina vuosina tulee enemman kuin ehtii syoda ja sen pakastan keittotarpeina.
Muuta viikottaista hommaa on itse taloon liittyvat hommat, pikkuremontteineen loppuian ajaksi.Teen myos sisustusjuttuja minka ajaltani ehdin ja kasityot on lahella sydantani. Ja olen aiti.

Lasten vaatteet ostan kirppareilta ja tuunaan kivoiksi, neulon lisaksi lisukkeet.

Komposti on haaveena ja taydellinen roskien lajittelukykyn hallinta.
Muuta luonteestani ja elamastani: ikaa 48v kolme lasta (11-9-7) mies varhaiselakkeella 58v, joka on innostunut tasta telttamaisen kasvimaan yllapidosta.

En vaihtaisi takaisin kerrostaloon kuin pakon edessa, ja luultavasti tukehtuisin lyhyessa ajassa. Minun on saatava olla paljon ulkona, hommissa tai kavelylla. Olen hienosti sanottuna kotiaiti tai sitten luontolaheisemmin maatiaiselaja.

Muuten kun kerron asuvani syrjassa maaseudulla on tietenkin huomioitava suhteellisuus, taalla maassa asukkaita on 10 milj. ja pinta-ala yksi kymmenes osa Suomen pinta-alasta. Joten suhteessa koko maata ajatellen olen todella syrjassa , silla kylassamme voin olla muita ihmisia lahes nakematta (koulukyyteja lukuunottamatta).

Toivon kehittavani itseani taalla teidan muiden maatiaskarpien joukossa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-04-17 09:13:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-04 09:06:12
Viestit: 685
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa
Terppa! Mä olen syntyperäinen etelä-pohjalainen ja viihdyn maalla tosi hyvin. Kolme vuotta tuli asuttua Helsingin keskustassa ja se riitti. Takaisin maalle!
Asustan omakotitaloa taajama-alueella, tonttia n. 2500 m2, joten puutarhaa riittävästi mun tarpeisiin.
Perheeseen kuuluu lisäkseni hyväkarppaava mies ja teini-ikäinen tytär. Itse oon muistaakseni 43 v. :wink: (nykyään joutuu usein laskemaan syntymävuodesta eteenpäin, ku ei enää ikäänsä muista)..

Pienellä kasvimaalla kasvatellaan naurista, porkkanaa, hernettä ja tilliä. Puutarhaa nysväilen mielialojen mukaan. Tykkään perennoista erityisesti. Nurmikonleikkuu ei miellytä, joten suunnitelmissa olis laittaa osa puutarhasta terassi/kivi/jotaki japanilaistyyppistä/havuja -puutarhaksi. Saas nähdä koska rahat ja into riittää.

Marjapensaita löytyy ja raparperipuska. Haaveissa luumupuu. Ne vaan ei oo oikein menestyny tällä vyöhykkeellä.

Hakusessa koko ajan täydellinen tontti, jossa ei olisi naapureita parin kilometrin säteellä. Ehkä jonakin päivänä...

_________________
Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-04-23 12:40:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-08-25 20:07:10
Viestit: 1967
Paikkakunta: Veikkola
Tuon kotijuusto-threadin innoittamana hain jäsenyyttä, olen intohimoinen ruuan (ja kotijuuston!)ystävä, ja tunnen itseni ihan maatiaiseksi. Olen E-Suomesta maalaistalosta kotoisin, viljelijän tytär. Nyt asun Vihdissä omakotitalossa, jossa ei valitettavasti ole kovin ihmeellistä puutarhaa, mutta eiköhän tässä jossain vaiheessa muuteta isommalle tontille niin mäkin pääsen mylläämään isommalle pinta-alalle :D Talo lämpiää puilla, joten metsähommia tehdään vuosittain. Moottorisahaan en suostu koskemaan mutta raivaussaha on mun suosikki :smt050 ja kuusentaimien istuttaminen on kivaa. Metsässä viihdyn muutenkin hyvin, sienten ja marjojen keruu on itsestäänselvyys.
Mulla on suomenhevostamma, mikään muu rotu ei voi tulla kysymykseenkään. Maatiaissuomenhevosen asiaa ajan varsottamalla tuota tammaa, se on niin hieno että niitä tarvitaan lisää.

_________________
"Jos ihminen jaksaa tarpeeksi pitkään syödä suositusten mukaan pelkkää kasvirasvaa, hän lakkaa ehkä joskus tuottamasta kovapahaeläinrasvaa ja muuttuu rypsiksi tai muuksi vihannekseksi." Traanitapiiri


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-05-27 19:15:18 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-02-01 13:33:23
Viestit: 74
Paikkakunta: Helsinki
Jep. Maalla syntynyt, vähän erilainen nuori: olen vähän iäkkäämpi nuori. Minusta ei kuitenkaan koskaan tule lastenlasten muori.

Mimmimakian aloittamassa nurmikonperustamisketjussa riehaannuin (taas?) selostamaan valkosipulinkasvatusta. Siitä johtuen kuvasin edellisvuoden jäljellä olevaa satoa päätettyäni yrittää kuvan linkittämistä. Kuis käy?

[img]http://www.aijaa.com/v.php?i=4270709.jpg[/img]

No, näyttää linkki vievän kuvavarastoon.

Eli itkevä ukkeli on saviastia, jossa säilytän noita valkosipuleita. Pari tummaa pientä tuossa etualalla ovat toisen vuoden "yksikyntisiä" jotka sitten seuraavana kesänä jakautuvat isoiksi sipuleiksi...

(liinaa ei ole silitetty, sori)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-06-08 12:00:14 
Poissa
puutarhakarppi
puutarhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-14 13:47:19
Viestit: 2185
Paikkakunta: Kymi
Täällä ilmoittautuu yksi maalaistollo seuraanne :mrgreen:
Asun omakotitalossa Kymenlaakson eteläosassa, Kymijoen pikkuruisen haaran rannalla. Tonttia on yhtä paljon kuin Nalle Puhilla, eli noin puoli hehtaaria :mrgreen: Ympärillä peltomaisemaa, muutama hevostalli ja onpahan kylällä vielä toistaiseksi lehmiäkin, lampaita, kanoja ja kukkoja. Itse en viljele paljon mitään, vaikka puutarhuri olenkin ammatiltani. Ei siis kenkiä tälläkään suutarin lapsella :wink: Muutaman neliön kohopenkki löytyy pihalta (mausteyrttejä, pottua, porkkanaa, hernettä...milloin mitäkin sattuu mieleen juolahtamaan), sekä lukematon määrä jos jonkinlaisia kukkaruukkuja, vähän perennoja, puskia ja puita. Tällä hetkellä työn alla on n. 20 m2 patio, joka pitäisi valmistua juhannukseksi (onneksi Miäs on kesälomalla...).
Työkseni "pomotan" puistotyöntekijöitä, ja jos oikein onni sattuu potkaisemaan, pääsen välillä itsekin osallistumaan "ihan oikeaan työntekoon" eli upottamaan lapion multaan :P
Oikein aurinkoista ja lämmintä kesää kaikille!

Terveisin,
Hippis

_________________
- karppilammikkoon 8/2006 -


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Esittelyketju
ViestiLähetetty: 2009-07-04 15:29:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-05-23 22:43:30
Viestit: 232
Hiirukin hiipii tänne.

Tämä kaupunkilaissinkku meni naimisiin tasan viisi vuotta sitten ja muutti maalle miehensä luokse. Olen kyllä lapsenakin asunut maalla, joten ihan uutta tämä elämänmuoto ei ollut. Olen viihtynyt loistavasti! Puhdasta on ja hiljaista, ja kasvimaani kukoistaa. Ainoa miinuspuoli on, että joka paikkaan pitää mennä autolla ja kaikki on kaukana. Bensaa palaa ja auto on kallis ylläpidettävä. Sitä ei kaupungissa tarvinnut lainkaan. Mutta 2,5 vuotta meni tuossa hiljan mammalomalla ja hoitovapaalla, eikä silloin tarvinnut liikkuakaan ruokakauppaa kauemmas. Viime syksynä aloitin taas työnteon osa-aikaisesti.

Minäkin olen ihan ehta maatilan emäntä. Tosin maatilan pito on kummankin sivu- eikä päätoimi. Onneksi on appivanhemmat auttelemassa, ei siitä muuten kai tulisikaan mitään. Eläimiä meillä ei ole, mutta me viljellään - perunaa, :lol: ja tällä hetkellä myös mansikoita. Kasvihuoneesta löytyy myös jäävuorisalaattia, kesäkurpitsaa, pensaspapuja, kurkkua, kurpitsaa ja kesäkurpitsaa, näitä lähinnä omaan tarpeeseen. Puutarhahommelit ovat anopin ja minun yhteinen harrastus. Työnjakokin on selvä: anoppi kasvattaa kukkasia ja minä syötäviä. Kasvimaalla on tällä hetkellä pinaattia, porkkanaa, parsakaalia, kesäkurpitsaa, pensaspapuja, tilliä, persiljaa ja herneitä.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)