karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 12:10:45

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-09-06 18:02:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-03-31 19:30:06
Viestit: 386
Ei mulla varsinaisesti mitään asiaa ollut, tulin vaan ilahtuneena toteamaan että alue on nyt olemassa :) . Syön kasvis+lakto+ovon lisäksi nykyään kalaa, mutta lihan suhteen oon edelleen tosi ronkeli. Jään mielenkiinnolla odottamaan keskustelua!

Ruokapäiväkirja ja muuta jorinaa:
viewtopic.php?f=11&t=40201

_________________
http://www.storyofstuff.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-06 18:26:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-01-12 19:11:15
Viestit: 481
Jee jee, upeeta mahtavaa! Nyt en ehdi muuta kuin käväistä äkisti heittämässä ilon voltin, perhe vaatiin nyt huomiota joka suunnasta, mutta taatusti tuun hengaamaan täällä enemmänkin! :smt026
Kiitti modeille! =D>

_________________
Kuva

Nykyinen ruokapäikky: viewtopic.php?f=11&t=44322
Ensimmäisen vuoden ruokapäikky: viewtopic.php?f=11&t=38433


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-06 20:20:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-11-05 12:06:48
Viestit: 2375
tykkään itsekin !
en tosin ole kasvissyöjä, vaikka kasviksia rrrrrakastan =P~

_________________
If it isn't broken, don't fix it.
Ne, jotka osaavat, tekevät. Ne, jotka eivät osaa, opettavat.
"Hyvä ruokavalio ei ole koskaan massatuote, vaan se on aina suunniteltava yksilöllisesti kullekin ihmiselle erikseen"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-07 21:13:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-09-13 20:46:27
Viestit: 250
Mahtavaa, iiiiiisot kiitokset modeille :D :D =D>

Mä olen lakto-ovo-tonnikala-vege :mrgreen: Siis periaatteessa söisin kalaa, mutta kun en saa mitään niistä alas, niin tonnarilla mennään kaloista.

Seurailen mielenkiinnolla :D

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wzy95Qk/]
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-08 14:31:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-07-17 07:22:18
Viestit: 226
Minä myös otan tämän innolla vastaan. Olen kyllä "kaikkiruokainen", mutta syön kasvispainotteisesti ja Koeputkilapsen tavoin rakastan rehuja :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-14 10:26:04 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2009-07-19 21:02:33
Viestit: 19
Heippa, tässä Hellusen vaimoke. Seurailen tätä palstaa innolla, vaikka mies on se joka varsinaisen VHH-ruokavalion aloittikin. Vaikkakin meikäläisen ehdotuksesta kun oli niitä vaivoja. Itse olin n. 7 vuotta vegaani eli en syönyt eläinkunnan tuotteita ollenkaan. Sen jälkeen olen asteittain alkanut syömään niitäkin, vaikka lihaa en vieläkään oikein siedä. Se ei vain koskaan ole maistunut minulle. (ei lapsenakaan)

Nykyään syön siis munia, kalaa, maitoa ja joskus harvoin kanaakin. Muita lihoja en saa kurkusta alas. Sitä olen miettinyt että vegaaniaikoinani en todellakaan syönyt kovin terveellisesti, oli varmasti rasvan ja proteiinien puute sekä rasvaliukoisten vitamiinien puute. Tämä näkyi masennuksena (johon tietysti oli muitakin syitä mutta olis varmaan lähtenyt nopeammin paranemaan jos olis syönyt kunnolla rasvoja) ja sitten väsymisenä ja kuukautis- ja hormonihäiriöinä. Kuukautiset oli todella runsaat ja saattoi sattua niin että jouduin sairaalaan kipujen takia. Mitään fyysistä vikaa ei sinnäsä löytynyt.

Nyt sitten olen alkanut tukemaan miestäni siten että ruokavalioni mukailee sitä mitä hän syö, vaikkei ihan samanlainen olekaan. Mutta kaikki vaalea leipä, keksit, pullat, jäätelöt, karkit, sipsit jne. on jääneet kokonaan pois meidän taloudesta. Itse syön jonkin verran luomumysliä sekä ruisleipää ja perunaa. Olen alkanut syömään paljon partaäijää sekä munia enemmän ja kalaa useammin. Papujakin menee jonkin verran.

Tunnen oloni valtavan paljon paremmaksi kuin vegaaniaikoina. Kuukautiset ovat tasaantuneet, verta ei tule juurikaan ja ei satu mahaan yhtään. Väsymys on myös hellittänyt ja masennuksesta ei tietoakaan. Välillä minulla on mielialavaihteluja ja liitän ne kyllä ruokaan eli jos olen syönyt enemmän hiilaripainotteista ruokaa niin sitten voi tulla väsymystä ja mieliala heittää alas kun se "hiilarihumala" menee pois. Nyt en ole kuukauteen syönyt ollenkaan sokeria enkä valkoisia jauhoja enkä varmasti enää ikinä tule niitä syömään, koska olo on ollut niin loistava! Minua vuosia vaivannut selkäkipu on poissa kokonaan. Vaikka ajoin autoa 350 kilsaa, ei tuntunut missään! Ennen olisin ollut ihan jumissa. Eikä ole ollut minkäänlaista karkinhimoa. Ainoa herkku mitä syön silloin tällöin on pari palaa tummaa suklaata. Siinäkin riittää tosiaan se pari palaa, ei tarvitse ahmia.

Olisi kiva kuulla muiden kasvissyöjien kommentteja ja kokemuksia! Kiva että saatiin tällainen ketju tänne!

Vielä tuli yksi asia mieleen eli se että jotenkin olen kokemusteni kautta alkanut uskomaan siihen että lapsi tietää jo pienenä että mikä olisi se itselle optimaalinen ruokavalio. Itse en lapsena suostunut syömään lihaa, vaan tykkäsin kalasta, juustosta ja kasviksista ja hedelmistä ja marjoista. Nyt kun syön sitä mistä lapsenakin jo tykkäsin, vointi on uskomattoman hyvä!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-10-02 12:50:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-10-02 09:11:05
Viestit: 160
Paikkakunta: Belfast
Heippa.

Olen ihan tuore karppaaja, eli eilen vasta aloittanut. Kyllä onkin aikamoista menoa ollut :(

Olen yleensä ollut kauhea hiilarihiiri kun en ole laiskuuttani viitsinyt papujen ja muiden kanssa sählätä tarpeeksi proteiineja saadakseni. Suurimman osan ajasta mies kokkaa muutenkin kun itse olen niin huono keittiössä, ettei mun sapuskat sille kelpaa. Ollaan ihan vaan sovinnolla hoidettu niin, että minä sitten tiskaan :wink:

Punaista lihaa en syö. En nyt ihan vegemuottiin kuitenkaan taida mahtua, vaikka mitenpäin koittaisi sulloa. Kanaa kun kuitenkin pistelen kohtuullisen usein. Asun Pohjois-Irlannissa ja kala on täällä hurjan kallista kuten myös työpaikkaruokailu. Tänään ostin suunnilleen viisi ruokalusikallista kanasalaattia ja jäävuorisalaattia kylkiäisiksi. Maksoi kaksi puntaa, hoh hoh.. Kärsin viime keväänä pahasta anemiasta ja hankin sitten rautakuurin. Koitin ensin "perinteistä keinoa", eli ostin parhaimman näköisen pihvin mitä löytyi ja ajattelin, että alan syödä taas lihaa. No enpä sitten alkanut: Söin haarukallisen ja sekin pyrki ylös sellaista vauhtia, että pihvi päätyi aika nopeasti onnellisen koiran päivälliseksi.

No alkoivat sitten ihan kamalat hiilarivieroitusoireet heti muutama tunti aamupalasta. Tuli kauhean suhmuinen olo ja se on jatkunut siitä lähtien. Nälkä ei ole ollenkaan (vaikka fyysisesti välillä onkin, eli mahassa tuntuu tyhjältä) ja lähinnä oksettaa. Välillä on sellainen olo kuin vatsahapot tulisivat suuhun, ihan kuin silloin jos olisi kova matkapahoinvointi. Jano on myös ihan karmea ja eilen oli vielä päänsärkyäkin. Toivottavasti tämä menee kohta ohi tai lopetan heti alkuunsa. :cry: On just sellainen olo, että voisin tappaa saadakseni lautasellisen muroja.

Karppailuinto sai alkunsa siitä kun luin sellaisen kirppikseltä löytämäni Neris' and India's Idiotproof diet book -kirjan ,missä mennään aika sellaisella karppaustyylillä ja aloitetaan Atkinsin induktiolla. Näiden leidien mukaan sellainen karmea olo pitäisi tulla suunnilleen viidentenä päivänä "dieetin" aloituksesta ja kestää noin päivän, mutta minulla näytti tulleen heti. En ole mikään hurjan lihava, vaan heilun juuri ja juuri siinä normaalipainon ylärajalla. Tavoite olisi kuitenkin laihtua n.8kg, eli mahtua samoihin vaatteisiin, mitä vielä käytin kolme kesää sitten ja muutenkin päästä eroon sellaisesta ajoittaisesta järjettömästä makeanhimosta tai sipsihimosta.

Saa nyt nähdä miten käy. Jääkö karppaus tähän jos olo ei pian parane. Töissäkin kun kuitenkin pitää kyetä käymään ja viedä koiraa ulos yms.

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w8A7GNk/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-10-03 10:33:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-01-12 19:11:15
Viestit: 481
Tiikerililja, toi alun huono olo on ihan hiilareiden vieroitusoireita. Muista juoda paljon (ja kahviahan ei lasketa tähän, se ennenmmin vie kun tuo nesteitä) JA syödä tarpeeksi! Rasvan ja kaloreiden vahtimiseen tottuneille voi olla vaikeaa hoksata, että karpatessa se energia pitää tosiaan ottaa hiilareiden sijaan rasvasta. Rasva myös pitää näläntunteen loitolla!

_________________
Kuva

Nykyinen ruokapäikky: viewtopic.php?f=11&t=44322
Ensimmäisen vuoden ruokapäikky: viewtopic.php?f=11&t=38433


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-10-05 11:37:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-10-02 09:11:05
Viestit: 160
Paikkakunta: Belfast
Samm-akko, kiitos kannustuksesta. Tosin nyt tajusin mistä on kyse, tai ainakin luulen niin. En nimittäin ollut lainkaan perehtynyt eri ruokien hiilihydraattimääriin vaan emnin vaan mututuntumalla, joka olikin sitten persiilleen.. laskeskelin nimittäin Finelin tietokannan avulla päivittäin syömiäni hiilarimääriä ja olivat todella alhaiset. Tälle päiv'lle olen jo syönyt noin kolmasosan kokonaisateriamäärästäni (eli syön kolem ateriaa päivässä) ja aamupalalla hiilareita tuli 0,76g :shock: siis alle gramman!

Ei ihmekään jos tulee huono olo kun on aina suunnilleen elänyt pelkillä hiilareilla ja sitten yhtäkkiä alkaakin syödä alle 10g päivässä.
Ihan vaan omaa tyhmyyttäni kärsin :oops:

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w8A7GNk/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-04 13:58:02 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-03-24 19:37:05
Viestit: 42
Juu, todella mukavaa, että täällä on kasvisteluosastokin :D

Itse olen karppaillut viime keväästä lähtien, aluksi tiukemmin, ja sitten enemmän hyväkarpisti kun ei oikein elimistö tahtonut pelata alle 50g hiilareilla. Reilu kuukausi sitten jätin lihan (punainen liha, kana, kala) pois, koska minua jo pidempään oli vaivannut lihansyöntiin liittyvät eettiset ja ekologiset pulmat. Luomumunia ja -maitotuotteita syön edelleen. Mutta mutta. Alkuun ajattelin kai, että kasvissyöjänä hiilihydraattien määrällä ei ole suurtakaan väliä ja jostain pitää energia saada - ja aloin mättämään leipää, puuroa ja pastaa oikein kunnolla, ja entistä huolettomammin myös sokeria ja makeaa. Kuinka ollakaan, alkoi väsyttää, masentaa, kolottaa sieltä täältä... Nyt on aikeena palata hyväkarppailemaan lakto-ovo-vegenä. Aika helposti tuo tuntuu onnistuvan, mutta proteiinin määrä jää helposti aika alhaiseksi ja sitä pitää vielä erikseen "vahtia" :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-22 06:45:01 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-04-02 09:01:41
Viestit: 8
Paikkakunta: Turku
Pitääkö ketään kasviskarppi ruokapäiväkirjaa? Täältä ainakin hankalasti löydettävissä, linkkivinkkiä jos joku löytää, olis kiva tietää miten päivittäin mässyttelette.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-22 09:16:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-05-20 19:14:07
Viestit: 711
Paikkakunta: Klaukkala
Karoteeni kirjoitti:
Pitääkö ketään kasviskarppi ruokapäiväkirjaa? Täältä ainakin hankalasti löydettävissä, linkkivinkkiä jos joku löytää, olis kiva tietää miten päivittäin mässyttelette.


Joo mä haluisin kans hyviä ateriavinkkejä 8)

_________________
Kysy multa, jos haluut Oriflame-kosmetiikkaa tai Tupperware-tuotteita. :)
iHerb-koodi BEM663.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-09-27 10:57:28 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-05-18 14:52:54
Viestit: 27
Heipparallaa, liityn joukkoonne!

Olen ollut vuosia kasvissyöjä. Pääasiassa lakto-ovo, mutta väliin on mahtunut vegaanimpiakin kausia. Tällä hetkellä kasvispainotteinen sekasyöjä, eli syön pääasiassa lakto-ovovegetaristista ruokaa, mutta välillä myös jauhelihaa ja erilaisia leikkeitä. Lihansyönnin olen pitänyt lähinnä sika-nauta -osastolla, eli siipikarjaa en syö (vanhoja traumoja).

Karppailuyrityksiä mulla on jo pari takana, tosin varsin löysähköjä sellaisia. Olen siivonnut turhat hiilarit ruokavaliosta pois ja aluksi jo se riitti laihduttamaan, mutta hyvän alun jälkeen on tullut takapakkia, etenkin siksi koska olen repsahtanut liikasyömiseen. Suurin ongelmani on aina ollut se, että annoskoot vat turhan tuhteja, eli syön vielä sen jälkeenkin kun ei varsinaisesti ole edes nälkä. Mutta koetan parantaa tapani ja tähdätä pysyvään elämänmuutokseen, eikä pelkkiin dietteihin.

Painoa olisi pudotettavana kymmenisen kiloa. Enemmänkin saa lähteä jos on lähteäkseen, mutta tuo 10 kg on se mihin pyrin. Mulla on karpatessa paino pudonnut aiemmilla kerroillakin tosi hitaasti, ehkä max pari kiloa KUUKAUDESSA. Luulen sen liittyvän isoihin annoskokoihin. Ehkä myös proteiinia on tullut liikaa? Joka tapauksessa pyrin nyt kurinalaisempaan karppaukseen niitä kasviksia unohtamatta. Voisin alkaa pitää ruokapäiväkirjaakin, mutta voiko sen tehdä tässä osiossa, vai pitäisikö se laittaa suoraan tuonne ruokapäiväkirja-osioon ja linkki tänne?

_________________
ruokapäiväkirja


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-09-28 20:05:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-24 22:46:40
Viestit: 375
dallaspulla kirjoitti:
Voisin alkaa pitää ruokapäiväkirjaakin, mutta voiko sen tehdä tässä osiossa, vai pitäisikö se laittaa suoraan tuonne ruokapäiväkirja-osioon ja linkki tänne?

Ruokapäiväkirjat on syytä pitää yhdessä paikassa eli omassa osiossaan. Linkin voit toki pistää tänne kasvispainotteisten puolelle, niin kaikki kiinnostuneet löytävät päikkyysi helpommin.

_________________
partiaalikarppi
1+2=12
Pessimisti ei koskaan pety.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-05 07:57:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
minski kirjoitti:
Reilu kuukausi sitten jätin lihan (punainen liha, kana, kala) pois, koska minua jo pidempään oli vaivannut lihansyöntiin liittyvät eettiset ja ekologiset pulmat.

niin onhan se aika ongelma... noiden kasvatus, kun halvalla pitäisi tuottaa.
täällä voit katsoa lisää
http://sikatehtaat.fi/
ei oikeastaan tee joulukinkkua mieli

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-27 13:35:56 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-11-20 18:50:24
Viestit: 23
Olen karpannut kohta vuoden, mutta nyt olen päättänyt vähentää punaista lihaa ruokavaliostani. Kala ja kana tulevat varmaankin jossain määrin jäämään, mutta pääsääntöisesti olisi tarkoitus siirtyä ihan lakto-ovo-vegetaristiksi. Eli kaipaisinkin teiltä vinkkejä aloitukseen ja tietysti ruokavinkkejä. :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-28 05:21:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Unenvarjo kirjoitti:
Olen karpannut kohta vuoden, mutta nyt olen päättänyt vähentää punaista lihaa ruokavaliostani. Kala ja kana tulevat varmaankin jossain määrin jäämään, mutta pääsääntöisesti olisi tarkoitus siirtyä ihan lakto-ovo-vegetaristiksi. Eli kaipaisinkin teiltä vinkkejä aloitukseen ja tietysti ruokavinkkejä. :)

Huomenta
Tämä ruokavalio on helppo koota ravitsemuksellisesti monipuoliseksi. Ruokavalio sisältää viljavalmisteita, perunaa, kasviksia, hedelmiä ja marjoja käytetään myös runsaasti, kananmunia, maitovalmisteita ja proteiinipitoisia papuja, herneitä ja linssejä sekä soijaa ja soijavalmisteilla. Siemenet ja pähkinät tuovat makuihin vaihtelua.
muutama lounas kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
marmeladin voi jättää pois.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
siitä se lähtee
jatkoja
tv AP

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-03-19 05:03:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Unenvarjo kirjoitti:
Olen karpannut kohta vuoden, mutta nyt olen päättänyt vähentää punaista lihaa ruokavaliostani. Kala ja kana tulevat varmaankin jossain määrin jäämään, mutta pääsääntöisesti olisi tarkoitus siirtyä ihan lakto-ovo-vegetaristiksi. Eli kaipaisinkin teiltä vinkkejä aloitukseen ja tietysti ruokavinkkejä. :)

Huomenta Unenvarjo
tässä lyhyt ja mukava blogi kirjoitus kasviskarppauksen puolesta.
http://uusimusta.squarespace.com/etusiv ... kosti.html
ja huomaa lähdetiedot sivulla.

tässä sitten vahvistusta tutkimustietoineen miksi liika liha ei ole hyväksi
http://www.cancerproject.org/survival/cancer_facts/meat.php

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)