karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:50:03

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 07:56:18 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-02-24 07:41:58
Viestit: 10
Olen muutamia kuukausia ollut paleotyyppisellä ruokavaliolla. En sano suoraan paleoksi, sillä käytän hieman maitotuotteita (voi, hapanmaitotuotteet ja juustot, hyvin satunnaisesti kerma). En erityisesti rajoita hiilareita, joten peruskarppauksesta ei ole kyse. Hiilarimäärä vain on luonnollisesti tipahtanut kun olen jättänyt ruokavaliosta pois viljat sekä vähentänyt riisin ja perunan syömistä satunnaiseksi.

Ruokahalun mukaan syötynä hiilareita tulee tällä hetkellä keskimäärin 70 g/vrk. Jostain olen lukenut, että hyvä ns. ylläpitomäärä olisi 100 - 150 g/vrk, ellei siis halua pudottaa painoa.

Paljonko te kanssa-paleot saatte hiilareita päivässä? Oletteko edes laskeneet? Paljonko syötte fruktoosia sisältäviä ruokia? Entä paljonko menee perunaa/bataattia/riisiä/muuta hiilaritiheää ruokaa päivässä? Syöttekö edellä mainittuja päivittäin?

Olen jostain lukenut, että rankemman liikuntasuorituksen jälkeen kannattaisi ottaa normaalia enemmän hiilareita esim. riisistä, kun normaalipäivänä riittää ihan kasvikset, marjat ja hedelmät. Mitä mieltä olette?

En tiedä, kuinka hyvä paikka tämä Karppaus-foorumi on kysellä tällaisia, kun varmasti tullaan neuvomaan, että pienemmilläkin hiilareilla pärjää ja rasvaa koneeseen, mutta tarkoituksenani on siis painottaa puhdasta ja ihmiselle luonnollista ruokaa enkä varsinaisesti rajoittaa hiilareita...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 09:02:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-04-07 08:01:05
Viestit: 471
??? niin, että sulle ei sitten merkitse mitään terveellinen ravinto...?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 09:21:11 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Paikkakunta: helsinki
Vaikuttaa hyvältä ruokavaliolta. Syön itsekin aika samalla tavalla, kermaa varmaankin enemmän kahvin seassa.

Hiilareita en laske koska ne jäävät varsin alhaisiksi usein itsestään, riisi ja bataatti vaikuttavat (minulle) hyviltä hiilarilisiltä enemmän treenatessa. Fruktoosia ruokavalioon tulee satunnaisista hedelmistä. Söin joskus karppauksen alkuaikoina n.12-vuotta sitten paljonkin fruktoosia mutta ajat ja käsitykset ovat muuttuneet siitä varsin radikaalisti.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 09:24:16 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-02-24 07:41:58
Viestit: 10
Peksu kirjoitti:
??? niin, että sulle ei sitten merkitse mitään terveellinen ravinto...?


Häh?

Eikö ihmiselle luontainen ravinto ole terveellistä? Vai pitääkö terveellisesti syödäkseen keskittyä vain ja ainoastaan yhden makroravinnetyypin rajoittamiseen söi sitten muuten mitä teollisia lisäaine-mössöjä tahansa?

Sori, mutten ymmärtänyt pointtia... Valaise mua.


Edit: Olen siis oikeasti etsimässä neuvoja siitä, paljonko syödä hiilaritiheitä ruokia. Joistain lähteistä saa sellaisen kuvan, että paleossa porskutetaan pelkillä kasviksilla, marjoilla ja yhdellä päivittäisellä hedelmällä. Toisissa lähteissä suositellaan myös mm. riisin käyttöä ja tuota 100-150 g vuorokausiannosta hiilareita, etenkin jos liikkuu paljon.

Olen aikoinani keto-karpannut, mutta sillä en saavuttanut toivomaani hyvää oloa. Paleo tuntuu luonnollisemmalta ja minulle paremmin sopivalta vaihtoehdolta ja en näe äärimmäisyyksissä mitään oikotietä onneen. Etsin siis hyvää ja terveellistä keskitietä ihmiselle luontaisesta ruokavaliosta. Leijona syö lihaa, seepra ruohoa ja ihminen on käsittääkseni sekasyöjä, joten ihminen syö luonnostaan monipuolista ravintoa.

Korjatkaa, jos olen ihan pihalla tästä jutusta...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 11:35:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-04-07 08:01:05
Viestit: 471
Hmmm, en tiedä, että mikä uskonto tämä on, että ei pystyisi urheilemaan ilman hirveitä hiilarimääriä? Tämä on vain vallassa oleva yleinen myytti ja osa virallista dogmia.

Ihmisen kehossa on varastoitunut (aamulla kun heräät), sellainen glykogeenimäärä, että pystyt vetämään 2 tunnin kovan treenin näillä varastoilla, ilman lisätankkausta! Ja aina kun et liiemälti liiku eli et käytä lihaksia, glykogeenivarastot alkavat täyttyä. Parhaiten ne täyttyvät nukkuessa, eli joka ikinen aamu olet tältä osin timmissä kunnossa...

Luontaisesta ravinnosta pitää osata valita ne oikeat palaset - eikä ihminen ole mikää sekasyöjä (Tämäkin on sitä myyttiä ja virallistahon propakandaa), vaan perimältään lihansyöjä?

Kyllä sulla on selvästi vielä paljon opiskeltavaa, olet täysin lähtökuopassa...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 11:37:21 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15264
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Hei!

Itse en ole paleo, mutta Helsinkipaleon sivuilla on tosi nasevaa tietoa asiasta. Sieltä pääsee varmaan alkuun. Tsemppiä! :D

http://www.helsinkipaleo.com/aloita-tasta/

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 12:14:53 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-02-24 07:41:58
Viestit: 10
Itseasiassa nuo hiilarimäärät ja ohjeet riisin/perunan käyttöön sain juuri henkilökohtaisesti HelsinkiPaleon Jaakko Savolahdelta. Samalla sain ohjeita myös syömään lähes välittömästi herättyäni (nykyään n. 1,5 h väliä aamiaiseen) jne. Ihan päteviä ohjeita sain noin yleensä, mutta muutamia en halunnut ihan purematta niellä.

Ajattelin kysellä muiden mielipiteitä ja kokemuksia, sillä nuo ohjeet ihmetyttivät minuakin, vaikka ovat muuallakin tulleet vastaan... Esim. tuo 100 - 150 g/vrk hiilarimäärä on esitetty ylläpitotasoksi myös Mark Sissonin Primal Blueprintissä (http://www.marksdailyapple.com/primal-b ... z3Sel69hj1).


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 12:17:13 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Paikkakunta: helsinki
Lainaa:
Luontaisesta ravinnosta pitää osata valita ne oikeat palaset - eikä ihminen ole mikää sekasyöjä (Tämäkin on sitä myyttiä ja virallistahon propakandaa), vaan perimältään lihansyöjä?

Tuo on kyllä aika hölmö väite.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 12:19:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Peksu kirjoitti:
Luontaisesta ravinnosta pitää osata valita ne oikeat palaset - eikä ihminen ole mikää sekasyöjä (Tämäkin on sitä myyttiä ja virallistahon propakandaa), vaan perimältään lihansyöjä?


Anatomian ja fysiologian perusteella sekasyöjä, samoin sen perusteella että C-vitamiinia ei kroppa enää osaa syntetisoida, kuten monilla muilla eläimillä osaa.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 12:21:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
MariamS kirjoitti:
Ruokahalun mukaan syötynä hiilareita tulee tällä hetkellä keskimäärin 70 g/vrk. Jostain olen lukenut, että hyvä ns. ylläpitomäärä olisi 100 - 150 g/vrk, ellei siis halua pudottaa painoa.


En ole koskaan karpannut painon vuoksi tai karpatessa koettanut pudottaa painoa, vaan karppaan terveyssyistä. Hiilareita tulee 70-100 g vuorokaudessa. Riittävä määrä. Lähteinä maitotuotteet, kasvikset, marjat ja pähkinät.

Minun hiilarimääräni rajoittuvat tuohon lukemaan puhtaasti sen perusteella mitä tekee mieli syödä. Eipä tee vaan mieli tuon enempää hiilihydraatteja. Ketoosiin en myöskään noilla lukemilla mene.

Kun kaloreita tulee sopivasti, niin ei myöskään laihdu. Päivän makrot 70% kaloreista rasvasta, 15% hiilihdyraateista, 15% proteiinista.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 12:42:36 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-02-24 07:41:58
Viestit: 10
Peksu kirjoitti:
Luontaisesta ravinnosta pitää osata valita ne oikeat palaset - eikä ihminen ole mikää sekasyöjä (Tämäkin on sitä myyttiä ja virallistahon propakandaa), vaan perimältään lihansyöjä?

Kyllä sulla on selvästi vielä paljon opiskeltavaa, olet täysin lähtökuopassa...



Eli itse syöt pelkkää lihaa? No, onhan ne hylkeenpyytäjätkin tuolla Grönlannissa pärjänneet ilman kasviksia, totta. Mutta niin on ihminen pärjännyt pelkällä kasviksellakin. Mutta olen kanssasi samaa mieltä siinä, että pitää osata valita ne oikeat palaset - siksi täällä tyhmiä kyselenkin. Ja kyseenalaistan oppiakseni.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 12:56:19 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-02-24 07:41:58
Viestit: 10
Nyt yhtään enempää provosoimatta ketään:

Olen siis aiemmin ymmärtänyt, että hiilareita 70 - 100 g/vrk olisi sellainen "hyväkarppi" vaihtoehto ja riittävä myös satunnaiseen rankempaankin liikuntaan. Alakarpit ketoosi-suuntaukset eivät ole (itselleni) soveltuvia vaihtoehtoja pidemmällä aikajänteellä - en osaa sanoa muista tai kirjatietoudesta, ainoastaan omista tuntemuksista.

Itsellä hiilarinsaanti pyörii noissa luvuissa (lähempänä tuota 70:tä, kylläkin), mikäli päivän kokonaiskalorit ovat riittävät. Tämä saatuna pääosin vain kasviksista, marjoista ja ehkä yhdestä päivittäisestä hedelmästä. Satunnaisesti (lue: max pari kertaa viikkoon) syön pieniä määriä bataattia. Riisin ja perunan olen jättänyt käytännössä kokonaan. Nyt kokeilin yllä mainitun henkilön suosituksesta lisätä hiilarimäärää valkoisella riisillä. Seurauksena oli selkeä hiilari-turvotus tottumattomalle kropalle.

Tästä syystä palaisinkin takaisin alkuperäiseen kysymykseeni, eli kuinka paljon muut paleot syövät hiilaritiheitä ruokia ja kuinka usein.

Kiitokset.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 12:59:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-04-07 08:01:05
Viestit: 471
jussi kirjoitti:
Lainaa:
Luontaisesta ravinnosta pitää osata valita ne oikeat palaset - eikä ihminen ole mikää sekasyöjä (Tämäkin on sitä myyttiä ja virallistahon propakandaa), vaan perimältään lihansyöjä?

Tuo on kyllä aika hölmö väite.

Ai onko...???? Perustelut? Ehkä tiedät jotakin sellaista, mitä lääkäri A.H. ei tiedä, mutta epäilen!

Ilman lihaa ja eläinperäistä ravintoa ei ihmiskunta olisi kehittynyt banaania syövästä apinasta pitemmälle.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 13:06:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Peksu kirjoitti:
Ilman lihaa ja eläinperäistä ravintoa ei ihmiskunta olisi kehittynyt banaania syövästä apinasta pitemmälle.


Onkos meillä nyt vaan terminologiaero tässä?

Minä käsitän sanalla 'lihansyöjä' ns. puhtaita lihansyöjiä, kuten kaikki kissaeläimet joiden keho menee aika lailla sekaisin muusta kuin eläinkunnan tuotteista (paitsi niissä pienissä määrissä mitä sitä tulee esim. kun kissa syö hiiren ja sen hiiren suolistossa on sulamatonta kasvisruokaa).

Sekasyöjällä käsitän sitten taas niitä eläimiä, jotka yleensä tarvitsevat vähän muutakin kuin sitä eläinkunnan tuotetta syötäväksi, vaikka ne eläinkunnan tuotteet sitten olisivatkin paljon tärkeämmässä osassa kuin esim. THL tällä hetkellä väittää, varsinkin niiden eläinrasvojen osalta.

Eskimotkin keräilivät niitä vähiä kasvikunnan syötäviä mitä lyhyen arktisen kesän aikana oli saatavilla, mikä kertonee jotain.

Eli se, että liha ja ennen kaikkea eläinrasva ovat todella tärkeitä ihmislajille ja varsinkin sen eläinrasvan osalta paljon suurempina määrinä kuin esim. THL suosittaa, ei vielä tee ihmisestä puhdasta lihansyöjää.

Eläin joka haluaa syödä muutakin kuin lihaa ihan spontaanisti silloin kun muutakin kuin lihaa on tarjolla, on kyllä minulle sekasyöjä, ei lihansyöjä.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 13:15:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-04-07 08:01:05
Viestit: 471
..kyllä sekasyöjä nyt on sellainen, että syö kaikkea, mikä ei tapa...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 13:15:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-04-07 08:01:05
Viestit: 471
... siis heti!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 13:34:56 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-02-24 07:41:58
Viestit: 10
Peksu kirjoitti:
..kyllä sekasyöjä nyt on sellainen, että syö kaikkea, mikä ei tapa...


Syökö lihansyöjä sitten kaikkea lihaa? Tappaahan se fugu, eli pallokalakin helposti, vaikka ei olekaan kasvis.

Itse en henkilökohtaisesti suosittelisi kenellekään linnunhöyheniä, vaikka ne eivät tapakaan...


Mutta tosissaan; olen pari "oikeaa" vastausta saanut kysymyksiini. Muita kommentteja, paitsi pilkun viilaamista off-topic?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 13:37:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-04-07 08:01:05
Viestit: 471
??? mitä sinä nyt oikeasti haluat selvittää, onko jokin ongelma...????


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 13:41:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Aloittajan viestissä kyseltiin hiilarimääristä, siihen taitaa olla jo vastattu.

Treenaus ja se vaatiiko se sitten jotain lisähiilareita on vielä käsittelemättä, mutta siitä ei olekaan yhtä oikeaa mielipidettä.

Yhtä mieltä taidetaan olla kai siitä, että liikunta jossa ei mennä koko ajan maksimisykkeellä ja joka ei vaadi jatkuvasti räjähtävää voimaa ei edellytä minkäänlaista hiilihydraattien lisäystä.

Siitä, tarvitaanko sykettä jatkuvasti nostavassa ja räjähtävää voimaa usein/paljon vaativassa liikunnassa (jääkiekko on usein heitetty esimerkkinä niissä keskusteluissa) hiilarilisää, puolestaan on kahta mielipidettä: Toisten mielestä ehdottomasti tarvitaan ja toisten mielestä taas ei tarvita.

Ketjun aloittajan yhtä lausetta haluaisin kommentoida omasta puolestani vielä, tätä:

"tarkoituksenani on siis painottaa puhdasta ja ihmiselle luonnollista ruokaa enkä varsinaisesti rajoittaa hiilareita..."

Niin, minä nimenomaan näen ihmiselle luonnollisen ruuan hiilarirajoitettuna ja runsaasti eläinrasvaa sisältävänä. Sellaisella on nimittäin ne ihmisaivot aikoinaan tähän kokoon kasvatettu...

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarimäärä
ViestiLähetetty: 2015-02-24 13:49:23 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Paikkakunta: helsinki
Toisinsyöjä kirjoitti:
Onkos meillä nyt vaan terminologiaero tässä?

Minä käsitän sanalla 'lihansyöjä' ns. puhtaita lihansyöjiä, kuten kaikki kissaeläimet joiden keho menee aika lailla sekaisin muusta kuin eläinkunnan tuotteista


:lol: varmaankin monta eroa "Peksun" kanssa. Minäkin ymmärrän lihansyöjiksi ne jotka eivät muuta syö kuin lihaa. Sekasyöjä syö lihaa kalaa kasviksia hedelmiä ja niin edelleen.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)