karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 08:50:49

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-02-25 11:09:43 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15264
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Toisinsyöjä kirjoitti:
Vielä nillittäisin otsikoinnista:

Ruokavalio voi olla myös värikäs ja yksinkertainen.

Että miksi ihmeessä otsikko ei ole "Vaihteleva ja monipuolinen vs. vaihtelematon ja yksinkertainen" ?!


Siksi, että alunperin havahduin xaijan väitteeseen, että ruoassa pitäisi aina olla värejä, ja että joka päivä pitäisi olla erilaista ruokaa, ja jopa joka aterian pitäisi koostua eri ruoka-aineista, ja värikkyys oli oleellinen osa terveellistä ruokaa hänen mielestään.

Otsikkoon mahtuu vain rajallinen määrä merkkejä. Pähkäilin kyllä erilaisia vaihtoehtoja, mutta en löytänyt sellaista, joka mahtuisi ja jossa olisi vielä se alkuperäinen ajatukseni mukana. Muokkasin vielä kerran, jos se nyt olisi johdonmukaisempi. Kökkö, mutta johdonmukainen. :mrgreen:

Xaija tarkoittaa värikkyydellä sitä samaa, mistä esim. Terry Wahls puhuu omassa protokollassaan, että värikkäissä kasviksissa on eniten ravinteita. Itse vain olen ollut huomaavinani, että en saa siitä värikkyydestä irti suhteessa enemmän sitä tervehdyttävää, vaikka söisin kilokaupalla monipuolisia kasviksia, olivat ne sitten kypsiä tai raakoja. Kasvikset ovat minulle lähinnä kuidun ja c-vitamiinin lähteitä, ja mitä pienempi valikoima niitä on, sitä paremmin voin. Mikroravinteet, joita niistä saa, ja kasvin pinnalla elävän flooran, mitä pidän tärkeimpänä, saan hyvin pienestä määrästä kasveja.

Monipuolisuus siis heikentäisi hyödynnettävyyttä.

Sitä paitsi, se suolistofloora tekee meille suurimman osan tarvitsemistamme vitamiineista. Ei niiden tarvitse tulla ulkopuolelta ruoassa, vaan ruoan mukana pitäisi tulla hyödyllisiä bakteereja, jotka sitten asettuvat asumaan meihin ja alkavat työskennellä pitääkseen asuinpaikkansa terveenä.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 11:15:23 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Voisi myös olla ketju erikoisruokavaliota noudattaville karpeille? Ja sitten joku taistelutannerketju? Lähinnä siksi ehdotin omaa uutta ketjua, kun tämä ketju ei miellytä, eikä sen otsikko. Ei siinä sen kummempaa. On raskasta lukea ketjua jollain otsikolla ja osa viesteistä on OT. Vaikka niinhän täälläkarppilassa usein tuppaa käymään.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 11:20:38 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
NiilinKaimaani kirjoitti:

Siksi, että alunperin havahduin xaijan väitteeseen, että ruoassa pitäisi aina olla värejä, ja että joka päivä pitäisi olla erilaista ruokaa, ja jopa joka aterian pitäisi koostua eri ruoka-aineista, ja värikkyys oli oleellinen osa terveellistä ruokaa hänen mielestään.

--

Xaija tarkoittaa värikkyydellä sitä samaa, mistä esim. Terry Wahls puhuu omassa protokollassaan, että värikkäissä kasviksissa on eniten ravinteita.


No ei se väritön ja samakaan 100% toimi. Ite en ole saanut mitään terveysvaikutuksia kananmunien syömisestä, koska juuri se nyt sattui olemaan se minun dieetin toimimaton kulmakivi. Myös se samaan ruokaan ajautuminen on ollut aika tosi huono ratkaisu yhtään missään vaiheessa. Värikkyydessä mielestäni korostuu hyvin se, että aloittelijoille helpoimmin aloitettavat kirjat yleensä kannattaa hyvin eri sektoreista koostuvia lautasia, ja itse ymmärrän sen myös niin, että jos mukana on jotain sopimatonta, niin ne sopivat siellä passaa sen verran, että kompensoivat ja jopa ylittävät sen "väärien" aineiden esiintymisen aikasten hyvin.

Kirjoissa myös edetään aika usein niin, että jos ei tämä toimi, niin siirry seuraavaan vaiheeseen, jossa keskitytään tiettyjen ruoka-aineiden painotukseen ja tietyn poistamiseen. Jos ei edelleenkään toimi, otetaan taas alkuohje käteen ja poistetaan eri sektori ja kompensoidaan muiden terveellisemmillä osilla.


Mielestäni tämä topiikki nyt ei sentään ole trolli eikä taistelutanner. Skipata voi muihin alueen ketjuihin, jos ärsyttää, eihän joka ketjun sisältöä ole pakko imeä. Osiosta mistä tahansa. Eriäviä mielipiteitä värikkyydestä ja vaihtelusta on kai ihan ok lukea, mutta tämä "värikkyys" ja "vaihtelu" nyt halutaan viedä jotenkin äärimmäisyyksiin ja väitetään, "etten minä niin syö" vaikka oikeasti se alkuidean pääpointti on valittu omassa elämässä.

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 11:26:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Okei, eli tämä viittaa vain sitten tuohon yhteen Xaijan väitteeseen tuo otsikko.

Värittömimmät ruuat ovat itse asiassa viljat ja peruna. :D

Mutta en näe näiden asioiden yhteen niputtamisessa oikein järkeä, itse syön sangen rajattua valikoimaa ruoka-aineita, mutta ehdottoman värikästä meininki silti on. Yleensä violetinsinistä. :D Pieni valikoima on minullakin siis niissä kasviksissa, se nyt vain sattuu olemaan värikäs valikoima.

Päivittäisellä vaihtelulla ei mielestäni ole yhtikäs mitään väliä, koska vaihtelu tulee pikemminkin kausittain vuodenkierron mukaan kuin päivittäin - sellainen seurailee paremmin sitä, miten ihminen on metsästäjä-keräilijänä syönyt siellä luonnon helmassa.

Myöskään en näe mitään mieltä yrittää väkisin syödä hirmuista määrää erilaisia ruoka-aineita yhdellä aterialla, kokkaamisestakin se tekee hankalampaa - minulle sen yhden hengen ruoka-annoksen valmistaminen saa kestää max. 10-15 minuuttia, pidempi kyökkipuurtaminen ei innosta niin sitten vähääkään.

Lähes joka päivä syön näin:

"Aamiainen": kun kiinteä ruoka ei vaan aamuisin uppoa, niin kahviin vaan sitten runsaasti kermaa + kaakaovoita.

Lounas: kefiiriä + pähkinöitä + mustikoita + kuohukermaa

Päivällinen: Valurautapannulla jotain kaalikasvia + jotain sipulia + jotain lihaa + mausteita, lasi kefiiriä, kourallinen salaattia tai pätkä kurkkua

Tuo on talvikaudelle tyypillinen, keväällä/kesällä saattaa tulla muita kasviksia, esim niitä mansikoita ja herneitä. Muutaman kerran viikossa pannuruuan lihaosio korvautuu kananmunilla.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 12:07:02 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
xaija kirjoitti:
No ei se väritön ja samakaan 100% toimi.
Ei kannata hermostua, joohan? Ei kai täällä kukaan ole väittänyt että mikään toimisi 100% varmuudella.
xaija kirjoitti:
Ite en ole saanut mitään terveysvaikutuksia kananmunien syömisestä, koska juuri se nyt sattui olemaan se minun dieetin toimimaton kulmakivi.
Minä taas olen entinen kananmuna-allergikko (vauvasta aikuiseksi), ja karppasin ensimmäiset vuodet tiukasti ilman. Mutta mutta, asiat voivat muuttua, milloin mihinkin suuntaan. Nyt käytän varsinkin keltuaisia varsin usein. En tarkoita, että niiden pitäisi sopia sinulle (mikään ei sovi kaikille), muttei se ole myöskään syy mollata niitä.
xaija kirjoitti:
Myös se samaan ruokaan ajautuminen on ollut aika tosi huono ratkaisu yhtään missään vaiheessa. Värikkyydessä mielestäni korostuu hyvin se, että aloittelijoille helpoimmin aloitettavat kirjat yleensä kannattaa hyvin eri sektoreista koostuvia lautasia, ja itse ymmärrän sen myös niin, että jos mukana on jotain sopimatonta, niin ne sopivat siellä passaa sen verran, että kompensoivat ja jopa ylittävät sen "väärien" aineiden esiintymisen aikasten hyvin.
Siis sinulle huono ratkaisu? Minulle se on ollut paras tapa rauhoittaa ylenpalttisesti vaahtoava immuunijärjestelmä, jo vuosiksi. Itselläni "hyvät valinnat" eivät riitä kompensoimaan "huonoja valintoja" vaan aika monessa on pakko valita mitä kestää.

Enkä tiedä mitä tarkoitat on aloittelijoille helpoimmin aloitettavana kirjana - paitsi jos tarkoitat että lähinnä veeteetä (eli vanhoja ajatuskulkuja) olevat karppikirjat olisivat jotenkin helpompia? Minusta taas juuri ne laatikaismaiset jutut joskus vievät todella kauas metsään, jos kohta pääasiassa rasvapelotteluista ja "hyvärasvaopeista" johtuen. Sama vika on tosin useimmissa julkismedian karppikuvauksissa, ei sen puoleen (joten ei parane ihmetellä aloittajia, jotka pimeästä valitsevat sitten noita rahkoja ja muita tiukasti markkinoituja proteiinieväitä)

xaija kirjoitti:
Kirjoissa myös edetään aika usein niin, että jos ei tämä toimi, niin siirry seuraavaan vaiheeseen, jossa keskitytään tiettyjen ruoka-aineiden painotukseen ja tietyn poistamiseen.
Minusta taas nimenomaan tuo näkyy useammin karppilassa, jossa ainakin aiemmin ensimmäinen ohje aloittelijoille oli opetella kuuntelemaan omaa kroppaa eikä kaikenmaailman totuuksia siitä.

Eri ruoka-aineiden sopivuus EI ole kirjoitettu geeneihin, vaan se on suolistofaunan ja geenien yhteispeliä, johon voi vaikuttaa niin antibiooteilla kuin erilaisilla valinnoillakin. Ja valitettavasti joskus kauas on pitkä matka. Siksi oman kropan kuuntelu on se kova juttu, jolla pääsee pitemmälle kuin superruoilla (tai värikkyydellä, eipä sen puoleen).

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 13:24:18 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
els, me ollaan samaa mieltä. :D Usko jo!

Lainaa:
Enkä tiedä mitä tarkoitat on aloittelijoille helpoimmin aloitettavana kirjana

Atkins on minusta edelleen selkein ja helpoin (varsinkin englanninkielinen, sen pointit on helpommin ilmaistu kuin käännös), Antti Heikkilä taas esimerkiksi liian vaativilla ruoka-aineilla aika huono. Reijo Laatikaisella on muutamia hyviä pointteja, mutta ei ne ilman Markku Hillilää(prof/tri/tutkija/dosentti? en muista) olis niinkään fiksuja. Eli me ollaan samaakin mieltä, saanko sanoa, kultaseni? 8)

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 13:28:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Entäs Eenfeldtin teos Ruokavallankumous?
Minusta se on tosi selkeä ja hyvä myös aloittelijoille.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 13:29:27 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Toisinsyöjä kirjoitti:
Entäs Eenfeldtin teos Ruokavallankumous?
Minusta se on tosi selkeä ja hyvä myös aloittelijoille.


Mulla ei oo ollut muista syistä voimia mennä kirjastoon eikä googlata uusimpia, kiva tietää.

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 13:31:53 
Paikalla
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Minusta myös norjalaisen lääkärin Sofie Hexebergin kirja Ruoalla terveeksi on hyvä. Siinä on esimerkiksi potilaskertomuksin ja laboratoriotulosten muutoksin kerrottu ruokavalion terveysvaikutuksista.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 19:33:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
xaija kirjoitti:
els, me ollaan samaa mieltä. :D Usko jo!

Joojoo, ollaan varmasti monestakin asiasta samaa mieltä :)
... vaikka laatikaisen mainitseminen hyvissä kirjoissa riepoo sielua pahasti... eikun jätetään se tällä erää...

Mutta värikkyys tökkii. Pahasti. Ehkä siksi, että olen joskus itsekin uskonut siihen, eikä se auttanut tippaakaan. Se oli aikaa ennen ymmärrystä suolistofaunasta jokamikä tekee takapihan porkkanasta/banaanista ja kaupan porkkanasta/banaanista niin kovin eri asioita. Varsinkin terveysmielessä. Siis "been there, believing in many stupid and less stupid things" ...ja vaikka tyhmiä uskomuksia löytynee itseltä(kin) vastakin, yritän sentään pysyä erossa vanhoista typeryyksistä. Joku väittää sitä kokemukseksi, toinen päänsä liian monta kertaa seinään hakkaamiseksi ja voi se olla ihan vain ikääntymistäkin.

Mieluummin silti edes näin myöhään on kiva pysyä terveen tuntuisten joukossa,
kun niin moni ennen terve tuttu näkyy kaatuvan ikävaivoihin, ja lääkkeitäkin on jokseenkin jokaisella

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)