| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Irene Kristeri: Tunteet ja syöminen http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=9&t=22605 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | Sokerina pohjalla [ 2006-12-04 12:27:33 ] |
| Viestin otsikko: | Irene Kristeri: Tunteet ja syöminen |
Tässä tällainen kirja-arvostelu: Syömisongelmien yhteydessä olemme yleensä tottuneet puhumaan anoreksiasta ja bulimiasta. Pakonomainen ylensyönti on jäänyt vaille sille kuuluvaa huomiota ja kannanottoa. Terapeutti Irene Kristeri kirjassaan Tunteet ja syöminen kertoo ruokariippuvuudesta ja avaa muutenkin riippuvuuden olemusta. Vaikka hän lähestyy asiaa puhtaasti psykologisesta näkökulmasta, väläyttelee hän aijoittain hiilihydraattien väsyttävästä vaikutuksesta. Ruoka ei ole ylensyöjän ongelma vaan tunteet ja ruoka on vain keino hallita niitä. Kyseessä on erittäin hankala riippuvuus, sillä syömistä ei voi lopettaa kuten tupakanpolton. Kirjassa Irene Kristeri antaa piut paut laihuusnormeille ja BMI-taulukoille. Ihmisen tulee olla itsensä kokoinen. Voi olla myös pullea tai jopa lihava, mutta jos on itsensä kokoinen, on myös itseensä tyytyväinen ja sinut itsensä kanssa. Kuitenkin Kristeri kysyy:” Voiko joku sanoa, ettei yli sata kiloiseksi itsensä syönyt nainen tee pahaa itselleen? Vaikka hän kuinka yrittäisi uskotella, ettei hän välitä miltä näyttää, ei uimahalleissa ja rannoilla näitä naisia paljoa näe. Kuinka moni mies haluaa niin ison mahan, ettei näe sukuelimiään kuin peilistä?” Huutia saavat myös laihdutuskuurit. ”Jokaiseen laihdutuskuuriin sisältyy ajatus, etten kelpaa tällaisenaan. Minun on laihduttava, että kelpaan itselleni ja muille.” Irene Kristeri puhuu paljon suunnälästä, joka ei ole todellista nälkää kuten vatsan nälkä. ”Jostain olemme oppineet, että kun tunnemme jotain, meidän on tehtävä jotain. Me ongelmasyöjät kuvittelemme, että jos emme syö kun olemme ahdistuneita, meidän täytyy sen sijaan tehdä jotain muuta.” Tämä yleensä johtaa vain riippuvuudesta toiseen. Kirjassa Irene Kristeri kertoo myös lyhyesti omasta ajastaan kun ei ollut itsensä kokoinen ja, lohdullista kyllä, hän kertoo kuinka itsekin sortuu rakastamaan ruualla lapsiaan, etenkin poikiaan. Mielenkiintoisimpina ja hauskimpina pidän Kristerin ajatuksia hänen ruotiessaan median luomista mielikuvista: ”Oletko koskaan laskenut kuinka monta ruokamainosta mahtuu mainoskatkoon? Myös niissä tarjotaan ruokaa taivaallisena perheen yhdistäjänä. Harvoin mainoksissa on kyse varsinaisesta nälän tunteeseen syömisestä. Niistä saa vaikutelman, että mikään asia ei tunnu hyvältä, ellei siihen liity syöminen.” Kristerin mielestä syyt ruokariippuvuuteen löytyvät lapsuudesta, tosin hän ei halua lähteä etsimään syyllisiä, sillä itse syyt ulottuvat loputtomasti sukupolvissa ja kulttuurissamme taaksepäin. Tärkeintä parantumiselle olisi pyrkiä katkaisemaan sukupolvien ketju ja pienentää taakkaa omille lapsilleen. Kristeri kuitenkin kysyy ”Haluatko oikeasti parantua?” Kristerin mukaan riippuvuudesta ei pääse eroon sillä, että tiedostaa ongelman. Se on myös elettävä läpi. Terapeutti, ystävä, sielunhoitaja tai kohtalotoveri on tarpeen varsinkin silloin, kun on käytävä käsiksi oman arvottomuuden ja huonommuuden tunteisiin. Täysin terveeksi ei kukaan tule koskaan. Mutta eheytyessään ihminen voi tulla yhä enemmän omaksi itsekseen ja oppia elämään tässä ja nyt, pakenematta minnekään, Irene Kristeri sanoo. Joka kerta kirjan luettuani löydän itsestäni jotain uutta. Kristerin valottavien potilaskertomusten myötä olen oppinut tiedostamaan sen tunteen mikä minulle aiheuttaa ahmimista, niin naurettava kuin tuo tunne joissain tilanteissa on. Kirjan miinuksena on lopussa kerrotun jo vuosia järjestettyjen Tunteet ja syöminen-kurssien sisältö ja tavoitteet. Kuitenkaan minkään näköisiä yhteystietoja ei anneta, eikä niitä netistäkään tuntunut löytyvän. Suosittelen lämminhenkistä, helppolukuista ja ajoittain humorististakin kirjaa kaikille tunnesyöpöille ja heidän lapsilleen sekä puolisoilleen. Erityisesti Karpit koukussa osiolaiset saavat varmasti eväitä tästä kirjasta. Kannattaa varata Nessu-paketti viereen. Lisää kirjasta haastattelussa |
|
| Julkaisija: | may [ 2006-12-04 23:00:30 ] |
| Viestin otsikko: | |
Ompi tämä Kristeri juuri puhumassa asiasta Voimala-ohjelmassa. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|