karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-08 19:14:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: ketoosissa....
ViestiLähetetty: 2004-06-01 11:14:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin olen nyt tuore alakarppaaja ja heikkilää myötäilen :lol:
kysyisinkin nyt teiltä kokeneemmilta että kohtalaisessa ketoosissa ilmeisesti on normaalia että fyysisesssä työssä rupee vähän paikat väsähtään?
Lisäksi ikään kuin ajatus hivenen PÄTKISI???? :shock:
eilen inventoin ja pyörittelin trukkia koko päivän (olen kuitenkin nainen :lol: )
reidet selvästi väsyivät ja illalla vähän särki...nyt on käsivarret ikään kuin tulessa...ei pahasti mutta ärsyttävästi :(
ens keskiviikkoon ajattelin sinnitellä ketoosissa ja sitten lisätä vähän hyviä hiilareita.
Onko tämä siis normaalia voinko olla huoletta?
Veikkaan että hhni on jäänyt johonkin 20-40 paikkeille päivässä...
huomenna tulee viikko täyteen ja painoo on lähtenyt 2 kg!?!
Nesteitä varmaan siis suurin osa....hyvin kuitenkin aikaisempiin paikkari yrityksiin verrattuna....
olo on muuten ihan kohtalainen mutta ei nyt niin hirvittävän energinen kuin varmasti joillakin...
kertoilkaahan kokemuksianne
ja hyvää päivän jatkoa!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 11:31:17 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Seuraile oloasi ja juo riittävästi vettä. Jos hikoilet, 2 litraa päivässä ei välttämättä riitä! Ja kai sinä syöt riittävästi? Oma nyrkkisääntöni on, että lihaa, kalaa, munia ym. pitää kertyä puoli kiloa päivässä, ja toinen puoli kiloa kasviksia. Ja rasvaa varsinkin alussa reilusti.

Eli väsymyksesi voi johtua liian vähästä syömisestä, nestehukasta tai sitten siitä, että rasvanpolttosi ei ole vielä käynnistynyt ihan kunnolla. Jos nesteen lisääminen ei auta, niin sitten voi olla myös niin, että aineenvaihdunnallesi sopii pikkuisen enemmän sitä hiilaria kuitenkin. Se on jokaisen etsittävä kohdalleen niin, että tuntuu hyvältä ja tarmokkaalta!

Eli lisää ensin nestettä ja ehkä suolaakin? Syö enemmän. Odottele vielä pari päivää. Jos väsymys jatkuu, niin lisää jotakin sopivaa hiilaria.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 11:47:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kiitos!
jeps mielestäni olen syönyt riittävästi...
juon normaalistikin paljon ja sen huomaa taas vessassa juoksemisesta :lol:
rasvaa olen kyllä vedellyt aika huoletta juustoo ja pähkinöitäkin
ja varmasti menee puoli kiloo munaa ja lihaa päivässä ei ainakiaan voi paljon jäädä alle.
no onneksi inventaario rehkiminen on jo ohitse ja jos olo tästä ei rupee virkistyyn niin lisään hiilareita... :roll:
mutta makeeta ei ole tehnyt mieli mikä on kyllä USKOMATONTA ja IHANAA :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 12:54:01 
Poissa
sintti
sintti

Moi vaan kaikille minunkin puolesta(eka viesti!).
Mulla viikko takana alakarppia ala`Heikkilä ja hieman samoja oireita
kuin Nuuskulla.Olen ollut koko viikon todella väsynyt.Aamulla ei meinaa millään päästä sängystä ylös.Olen yrittänyt syödä mahdollisimman vähän
hh:ja(20-25g)mutta en ole kuitenkaan alkanut niitä grammalleen laskemaan.Ketoosiin olen siis pyrkinyt ja parhaimmillaan ketoosi ollut "matala" eli jostain on tullut ilm.liikaa hh/sokeria.
Pitäisikö ketoosin olla matala vai korkea jos haluaa todella polttaa
rasvojansa?
Olen siis väsymykseni myötä ihmetellyt ja kateellisena kuunnellut kun
monet vasta-alkajat kehuvat mahtavaa ja virkeää oloaan.
Minulla olo on tosiaaan ollut väsynyt ja sekava mutta aion yrittää alakarppausta ainakin 4vk.
Voisko joku vielä valaista miten erotan hyvät ja pahat hiilihydraatit?
Onko näistä kenties jotain listaa olemassa?

Viestin otsikko: hei
ViestiLähetetty: 2004-06-01 13:07:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

hei Buckley tunnistin muuten myös itsestäni tuon aamuvetämättömyyden myös...kummallista..
itsekään en ole tarkalleen laskenut hhta mutta tikut näyttävät kohtalaista ketoosia...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 13:15:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla on nyt toinen viikko menossa ja nyt väsyttää enemmän kun viime viikolla, tosin ei yhtä pahasti kun ennen tätä. Hiilareita en kauheesti oo vahdannu, mutta leivän ja sokerin ja valkoset jauhot oon jättänny kokonaan pois. Aamulla pari munaa ja pekonia ja sit lounaalla vihanneksia ja kanaa/kalaa. Kotona sitten taasen vihanneksia ja kalaa/kanaa/lihaa. Välipalana juustoo, pähkinöitä, vihanneksia ja max. kerran päivässä yks 70% tumma suklaapalanen. Rasvaa oon koettannu lisätä, mutta ilmeisesti en ole lisännyt sitä tarpeeksi? Laitan rypsiöljyä mm. raasteisiin ja koitan muistaa paistaa voissa. Lisäksi oon käyttänny smetanaa ja kermaa jonkun verran. Olo on vähän sellanen "hönttimäinen". Nukuttua on tosin tullu tollasta 6-7 tuntia yössä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 15:04:25 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ollut Heikkilällä 1,5 vuotta, ja vain pari kertaa saanut stixin toisiksi alimpaan, ja silloinkin epäilen nestevajauksta. Eli miedointa pinkkiä näyttää vaikka söisin pelkkää lihaa! Ketostix mittaa käyttämättä jääneitä ketoaineita virtsasta, eli ketoosissa voi olla vaikka mittari näyttäisi beigeäkin. Ei ole mitenkään selvää, että laihtuminen on jotenkin nopeampaa tai parempaa, jos viuhotaan violetilla.

Alun oireet riippuvat kovasti ihmisestä ja siitä, kuinka nopeasti hormonitoiminta sopeutuu uuteen tilanteeseen. Minulla oli höntti olo ensimmäisenä päivänä, toisena jo tavallisempi ja kolmantena taivas repesi, kuin kroppa olisi saanut uuden moottorin. Miehelläni kesti pidempään, eikä hänellä ketoosiin liity semmoista euforiaa kuin minulla.

Jos haluaa lisätä hiilareita, niin minun suosikkini ovat kuivatut aprikoosit ja myös luumut, niitä popsin raskausaikana kun piti yrittää ketoosista pois. Omenat ja tomaatit hyviä myös. Hyviä hyötyaineita ja siisti GI.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 15:28:39 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Samoilla linjoilla kuin Mirka, eli sinnitelkää kaikki alottelijat hetki, vaikka olo olisi hönttikin! Antakaa kropalle hetki "vaihtaa vaihdetta". Jos olo on kammottavan huono, niin kuivattuja aprikooseja muutama tai omena. Juuri viikonloppuna kuulin taas tutun miehestä, joka oli "kokeillut Atkinsia" kolme päivää mutta lopettanut pettyneenä, kun huimasi ja oksetti. Ei ollut lukenut kirjaa eikä tiedä hiilareista, protskuista eikä rasvoista mitään, sanoi mulle olleensa sillä "tappajadieetillä" ja ei kuulemma tosiaan kannata kokeilla, kamala olo tuli. Mitäpä siihen sitten. :-s

Ketoosi on hyvin yksilöllinen juttu ja sitä tuskin edes kannattaa ottaa tavoitteeksi, niin kivaa kuin olisikin tietää olevansa "rasvanpolttomoodissa" ketotikun punaisena pitäen. Joillekin, niin kuin Mirkalle, ketoosi on ihannetila. Itse taas tunnistan ketoosin alkavasta päänsärystä ja voimakkaasta pahoinvoinnin tunteesta - ei sovi minulle ollenkaan. Kuitenkin paras olo on minulla aina siinä ihan ketoosin rajoilla, hh päivässä 20-35 g.

Eli kaikille aloittelijoille: Kuunnelkaa kroppaanne! Älkää turhaan kituko ketoosin vuoksi, sillä ketoosi tai sen syvyys ei ratkaise, laihdutko! Kokeilkaa ainakin kuukausi, ennen kuin lopetatte - jos lopetatte!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 15:44:38 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mullakin oli huono olo tuossa alkuvuonna kun aloitin Atkinsin aloitusvaiheen. Täytyy myöntää, että lievä heikotus ja "höntti" olo vei mielenkiinnon koko jutusta! Tässä myöhemmin jatkoin - en niinkään Atkinsin ohjein, vaan ihan jättämällä vähitellen _taas kerran_ leivän pois, katsoen vähän tarkemmin, mitä söin, ja olo on ollut todella hyvä, energinen ja virkeä! Ketoosikin tuli siis päälle ihan vaivatta..
Mulla ainakin auttoi lievä pakitus, jolloin kroppa pääsi paremmin mukaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 17:03:26 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Tytti, mitä meinaat?

"Kuitenkin paras olo on minulla aina siinä ihan ketoosin rajoilla, hh päivässä 20-35 g. "

Tuohan on erittäin jyrkkä, vastaa Atkinsin aloitusvaihetta. Ketoosin raja on minun tietääkseni 100 g/vrk.

Olen kuullut eräästä, jolla vei kaksi viikkoa, ennenkuin olo parani. Toisella kerralla kroppa siirtyi sitten paljon helpommin, olikohan "oppinut" ensimmäisestä kerrasta, vai oliko hiilaritietoisuus siinä välillä vaikuttanut syömisiin niin, että lähtökohtainen insuliinitaso oli matalampi ja muutos vähemmän jyrkkä?

Minulla muutos tapahtuu täysin huomaamatta. Ei-ketoosin tunnistan siitä, että olen väsynyt ja saamaton.

Sokerit ja tärkkelykset kannattaa minusta jättää vähiin joka tapauksessa, ketoosilla tai ilman.

Kuunnelkaa kroppaanne :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 18:56:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kun karppailua (ei atkins) aloittelin tuolla kseällä 2000, olin ainakin ensimmäisen vuoden siinä 100 g hiilarien tienoilla, ja tuskin ketooissa, vaikka 15 kiloa tippuikin 5 kuukaudessa - ja ylettömän energisessä nirvanassa, sitäpaitsi. Ketooisista puhuttiin tuolloin vilkkaasti ZH keskusteluissa, jossa silloin kallistuttiin ehdottamaan useimpien ketoosirajaksi alle 60 grammaa.

Omaan hyvään olooni riitti ilmeisesti verensokerin tasoitus ja vajaat (ei tyhjät) glykogeenivarastot, joita hiilarien lisäksi täydensivät mm. raejuuston valkuaiset. Lihakset oppivat ilmeisen pian käyttämään rasvaa energiansa lähteenä, ja aivoille vielä riitti sitä sokeriakin, mutta nyt tasaisesti glykogeenivarastoista annosteluna. Paastosokeri laski vuosien myötä lähelle neljää ja olo on pysynyt hyvällä tällä keskikarppauksella. Tänä vuonna olen pari kertaa kokeillut low-carbiakin, mukavuussyistä (kun en ehtinyt tehdä kunnon lounaita) ja nyt sekin on ok, vaikka aikaisemmista harvoista yrityksistä (ja mehupaastosta) sai vain päänsärkyä.

Meitä on moneksi. Eivät kaikki systeemit sovi kaikille, ihan niinkuin eivät kaikki yksittäiset ruoka-aineetkaan. Omaa kehoaan kannattaa kuunnella ja katsoa mikä tuntuu hyvältä. terv. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 19:16:27 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Niin no joo, Mirka, ihan totta! Siis selvennykseksi; olen laskeskellut syömisiäni tasaisin väliajoin ja sellainen 30 g hh/pv on muodustunut kuin itsestään vakioksi. Hyvä olo ja syömiset kohdillaan (niin mähän en laihduta, vaan elelen ylläpitoa). Silloin tällöin varmaan lähepänä sataa, kun saa tuoreita mansikoita tms. Joskus olen ketoosin tarkistanut tikuilla, enkä ole kuin kerran saanut aikaan kalpean punerruksen. Henki ei ole haissut missään vaiheessa eikä muitakaan oireita ole, niimpä olen päätellyt, etten ole ketoosissa alhaisista hiilarimääristä huolimatta. Koko ketoosi ei ole ollut mulle mikään juttu, kun tämä on ollut enemmän tällaista terveyskarppia.

Muutaman kerran olen sitten humahtanut vahingossa tosi pahaan päänsärky ja oksetusoloon kun vihannespuoli on jäänyt vähäisemmäksi, ja ymmärtänyt sen ketoosiksi. Voihan todella olla, että olenkin normaalisti ketoosissa... Mitähän se pahoinvoihinti + pääkipu on? Paastomoodi tms.? Muistuttaa migreenipahoinvointia, kamalaa ja rampauttaa täysin. Jotenkin olen ymmärtänyt oman kroppani toimivan parhaiten "eskimo-vaihteella", toimin oikein hyvin tosi vähillä hiilareilla ja viljaan en voi koskea.

Omituista, että nyt vasta tajusin, miten vähän hiilareita syönkään... Olen ollut tällä ruokavaliolla jo niin pitkään, etten enää kyseenalaista itsestäänselviksi muodostuneita tapoja. Ehkä olenkin oikeastaan ollut suurimman osan ajasta ketoosissa - istu ja pala!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 19:41:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

En aio lopettaa, vaikka olo onkin pari päivää ollu vähän "höntti". Syitä tuohon "hönttiin" oloon kun löytyy monta: naisten hormonit, vähäinen uni ja ilmeisesti liian pieni nesteen nauttiminen. Ainakin nesteen nauttimisen (=vesi) jälkeen olo parani. Olen aina nauttinut paljon vettä ja nyt ilmeisesti on välillä "unohtunut" tuo juomapuoli.
Toivottavasti kukaan mukaan ei keskeytä tätä liian pikaisesti anakaan. Jos vielä reilun kuukauden päästä olis vielä tällanen olo niin sit voisin HARKITA lopettamista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 19:42:03 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Els, Lyle McDonald pitää ketoosin rajana 0,2 mmol/l, ja ilmeisesti useimmilla se asettuu 100 hhg annosrajalle. Alin, mitä stix näyttää on 0,5 mmol, omat arvoni ovat olleet 0,5-n. 1. Onkohan tässä yksilöllistä vaihtelua? Asetoninhajusta en minäkään tiedä.

Mitäs siinä teidän keskustelussa pidettiin kriteerinä?

Onkos kenelläkään tarkempaa tietoa/artikkelia ketoosista ja aivoista? Muuan glukoosiin uskova lääkärijästi murisee eräällä toisella palstalla.

Viestin otsikko: Re: ketoosissa....
ViestiLähetetty: 2004-06-01 19:50:06 
nuusku kirjoitti:
Niin olen nyt tuore alakarppaaja ja heikkilää myötäilen :lol:
kysyisinkin nyt teiltä kokeneemmilta että kohtalaisessa ketoosissa ilmeisesti on normaalia että fyysisesssä työssä rupee vähän paikat väsähtään?

Mulla oli alkuvaiheessa samoja oireita. Hävisivät n.1kk sisällä, olo helpotti parin viikon päästä, mutta hapotuksen poistuminen vei pidempään. Alussa oli jopa niin, että kerroksen nouseminen hapotti. Syynä ei ollut huono kunto :lol: Nyt jaksan liikkua paljonkin, n.3-6kertaa viikossa kovallakin intensiteetillä! Esimerkiksi juoksua, spinningiä jne.
Tsemppiä ja älkää luovuttako helpolla! :D

Viestin otsikko: kiitoksii
ViestiLähetetty: 2004-06-01 22:04:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kiitoksia kaikille!!!
auttaa tieto että on normaalia....että sinnillä vaan....ei onneksi niin huono olo ole että lopettamisen pelkoo on....
kun on vaan asiasta sillä tavalla tietämätön kun lähes jokainen on kertonut energian tulvivan ovista ja ikkunoista... :lol:
noh antaa kropan ihmetellä vähän aikaa mikä on meneillää ja seuraan tilannetta...
nyt munakkaan paistolle (aamuksi valmiiksi)
Hyvät yöt :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-02 08:36:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mirka kirjoitti:
" Lyle McDonald pitää ketoosin rajana 0,2 mmol/l, ja ilmeisesti useimmilla se asettuu 100 hhg annosrajalle. Alin, mitä stix näyttää on 0,5 mmol, omat arvoni ovat olleet 0,5-n. 1. Onkohan tässä yksilöllistä vaihtelua? Asetoninhajusta en minäkään tiedä. "

Tässä asiassa sinulla on varmaan paremmat lähteet kuin minulla. Joukossa oli biokemisti tai pari, mutta varsinaisia ketoosin etsijäitä siinä joukossa ei ollut. Minusta sen ryhmän määrittelyt liittyivät tuolloin ketotikkujen tuloksiin (itse en ole koskaan kokeillut) ja hengityksen/pissan hajuun (minulla eivät ainakaan vahvoina, lukuunottamatta tietysti koko elämän kestänyttä pahan hajuista aamuhengitystä).

terv. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-02 09:29:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nuuskulle vielä, että alkuvaiheessa lihasten kipeytyminen ja erilaiset säryt, kolotukset ja vihlaisut ovat melko yleisiä. Jos vielä teet raskasta fyysistä työtä, ei ihme. Ekat viikot minäkin olin aamulla kuin kuollut, tuntui etten jaksa nostaa jalkoja sängystä. Mutta vatsassa ja päässä tuntui hyvältä.
Mutta kuten monet täällä totesivat, jos muuten on hyvä olo, sinnittele vaan. Koskenlaskijan kanssa samanlainen kokemus urheilusta: aluksi oli tosi raskasta ja lihakset kipeytyivät sikana eikä tuntunut voimaa löytyvän mistään. Nyt juoksen lenkit kevyesti ja kunto on noussut sykemittarin mukaan hienosti.
Magnesium voi auttaa lihassärkyihin. Alussa nesteiden poistumisen vuoksi saattaa suolatasapainokin heitellä, joten korvaa osa vedestä vissyllä, auttoi minulla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-02 09:50:09 
Poissa
sintti
sintti

Jep,kiitti vaan kaikille ohjeista ja vinkeistä.
Vaaka näytti aamulla tasan samaa kuin viikko sitten.
Toivotaan,että se lähtis pikku hiljaa tippuu niin sais ainakin
motivaatiota jatkaa .
Painonpudotus oli kuitenkin tärkein syy aloittaa tää.
Ilmavaivat on onneksi hellittäneet 8)
Minäkin huomasin eilen tuon lihasten nopean väsymisen ja
hapottumisen ja ehdin sitä jo ihmettelemään.
Onneksi täältä löytyi heti vastaus siihenkin...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-02 10:12:55 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Mirka kirjoitti:
Onkos kenelläkään tarkempaa tietoa/artikkelia ketoosista ja aivoista? Muuan glukoosiin uskova lääkärijästi murisee eräällä toisella palstalla.

Eikö nuo lylen kirjan tiedot riitä pätkimään lääkärijästiä?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00