Pixu kirjoitti:
semmi kirjoitti:
äiti/isä käyttää lapsillaan kestovaippoja, imettää pitkään jne.
Ai jaa, ihanko totta?? Tuota ei täällä varmaan tiedettykään. Kiitos kun tulit meitä opettamaan!
huh! kylläpä olet kiukkuinen ja väärinymmärrystä täynnä. en tosiaankaan ollut opettamassa ketään vaan toin oman näkemykseni siihen kommenttiin, jossa sanottiin, että ympäristötietoinen ei voisi tehdä lapsia.
Pixu kirjoitti:
Lainaa:
arvioisin, että valtaosa kaikista maailman karppaajista ei syö riistaa pääasiallisena liharavintonaan
Aika hyvin arvioitu. Kai käsität, ettei se ole mahdollistakaan nykyisen väkimäärän huomioon ottaen?? Niinkuin vegeilykin on mahdollista nykyisessä omaannapaantuijottelu-kulttuurissa.
no silloin on mielestäni ihan turha syyllistää vegaaneja epäekologisuudesta, kun karppaajatkaan eivät syövät riistaa ja lähituotettua

.
Pixu kirjoitti:
semmi kirjoitti:
ja toiseksi perinteisen ampumametsästyksen yhteydessä häiritään myös ekosysteemiä tavattoman paljon. lisäksi metsästyksen lieveilmiöt kuten salametsästys ovat aivan omaa luokkaansa.
Pakkohan sitä ekosysteemiä on "hieman" häiritä, voisi se vegetaristi humaanikkokin joutua muuten liian usein hirvikolariin... lieveilmiöistä sen verran, etten ole omasta lähipiiristä kenenkään kuulut salametsästystä harrastavan. Taitaa olla aika marginaalista?Vai onko sinulla omakohtaisia kokemuksia?
aivan samalla tavalla vegaaninkin on pakko ekosysteemiä häiritä saadakseen ravintoa.
en kuitenkaan tarkoittanut hirvenmetsästystä puhuessani lieveilmiöistä. salametsästys ei ole itselleni tuttu muuten kuin lehtien palstoilta, olemme varmaan kaikki lukeneet suurpetojen salakaadoista, sorsastuksen aloittamista ennen metsästyskautta tai sen jatkumisesta kauden jälkeen, pesäkaadoista, pantasusien kaadoista, moottorikelkkametsästyksestä yms.
näitä
en siis pidä karppaajien syynä, aivan kuten en suostu ottamaan syytä niskoilleni puimureiden uhreiksi jääneistä peltohiiristä

. totesin vain, että kummallakin elämäntavalla on omat varjopuolensa.
Pixu kirjoitti:
semmi kirjoitti:
epäilen, että suurin osa ihan suomalaisista karppaajista ostaa sen lihansa tavallisen marketin hyllystä.
Niinpä taitaa se tavisvegekin hakea kasvisprotskunsa?? Huom! Sieltä tavallisesta marketista saa MYÖS luomua!
ei tässä ollut kyse markettien vastustamisesta vaan riistasta, jota suurin osa suomalaisista karppaajista ei siis nähdäkseni syö vaan ostaa tehotuotettua lihaa, vaikka joku sanoikin, että sen vastustaminen kuuluu elimellisesti karppaamiseen.
Pixu kirjoitti:
Tällä hetkellä rajoitan hiilareita terveydellisistä syistä. Ja kyllä se minusta on nirppanokkailua, jos ei suomalaiset peruselintarvikkeet esim. liha kelpaa!
no olkoon sitten niin, enpä jaksa tämän enempää murehtia sitä, jos joku pitää elämäntapaani nirppanokkailuna. lihan jätän kuitenkin syömättä ihan muista syistä kuin nirsoilusta. minä pidin hyvin tehdyistä liharuoista ja pidän myös lihatyyppisistä kasvisruoista. en vain halua syödä eläintä ja kyllä, minä kannan huolta mansikin ja pollen kohtalosta. en kohtelisi omia lemmikkejänikään siten, enkä tee eroa tuotantoeläinten ja lemmikkien kohtelun oikeutuksille.
Pixu kirjoitti:
semmi kirjoitti:
sekasyöjä ottaa usein kovasti itseensä ja ajattelee, että hyökkäys on paras puolustus.
Niin onkin! Varsinkin kun joku vegesivuston ylläpitäjä tulee pyörittelemään silmiään meidän huumoripläjäyksille. Ja kukahan se alunperin otti itseensä..?
tämäkö on sitten suljettu foorumi jonne ei saa kukaan tulla kommentoimaan? tulin tänne jonkun laihduttajan kotisivuilla olleen linkin kautta ja mielenkiinnosta hain hakusanalla vegaa*. tämä keskustelu oli yksi tuloksista ja päätin kommentoida, koska se oli suht tuore. en ole edelleenkään ottanut itseeni - eo-foorumilla olen taittanut peistä jo yli kolme vuotta ja kaikki vitsit aiheesta on jo kuultu, usko tai älä. sen lisäksi tietysti ihan normaalielämässä saa osakseen aika paljon kritiikkiä, joten olen aika kovaksikeitetty oman veganismini suhteen. silmienpyörittely oli lähinnä sille, kuinka kuluneisiin juttuihin sitä vieläkin törmää

.
Pixu kirjoitti:
semmi kirjoitti:
sehän onkin itsestäänselvää, että jos ei syö nisäkkäitä, täytyy sitten myös puhallella mikroskooppisen pienet eliötkin pois tieltään, ettei vahingossa vaurioita ketään..
Varo, ettei ala pyörryttää tuo silmien pyörittely..ja muurahaisen näkee ihan paljaalla silmälläkin:wink:! (Vai onko lihansyömättömyys vaikuttanut jo näkökykyynkin?) Se oli olevinaan HUUMORIA eikä "asiatonta palautetta" niinkuin joku täällä jo taivasteli.
on huumoria ja sitten on "huumoria".
Pixu kirjoitti:
Lapsen saaneena voin todeta, ettei odotusaikana halua ottaa mitään riskejä, vaan syödä mahdollisimman monipuolisesti, myös lihaa. Minusta on arveluttavaa taiteilla jollain riittävyyden rajamailla periaatteesta ja mahdollisesti syntymättömän lapsen terveyden kustannuksella. Mutta taas tästäkin asiasta esitti kommenttia Semmi, joka ei aio lapsia tehdä.
pitääkö tehdä lapsiakin, että saa kommentoida raskausajan ruokavaliosta? kuten sanoin, tunnen useita vegaaniäitejä, kaikilla terveitä lapsia. ja luotan asiantunteviin tahoihin, jotka ovat todenneet, että oikein koostetusta vegaaniruokavaliosta ei ole haittaa äidille tai lapselle. tässä ei ole kyse mistään rajamailla taiteiluista tai joten kuten -sinnittelystä, kuten jo sanoin.
Pixu kirjoitti:
semmi kirjoitti:
seuraan veriarvojani säännöllisesti ja kuuntelen vointiani. joitakin vitamiineja otan kuuriluonteisesti yliannostuksena ( b12 ja c ). nämä vitamiinit ovat olleet markkinoilla jo vuosikymmeniä, joten koe-eläinrasitekin on historiaa, eikä näiden tuotteiden boikotointi muuttaisi asiaa mitenkään.
Juuri tätä tekopyhyyttä minä en voi sietää! Olkaa vain syömättä sitä lihaa, jos ette siitä pidä. Mutta älkää tulko tänne selittämään, että kun se on eettisesti epäsuotavaa! Eli sinusta eettinen sopii olla silloin, kun se itselle sopii ja palvelee omaa hyvinvointia. Onko se silloin eettistä? Se on tekopyhää nirppanokkailua!
öh? siis mikä tuossa nyt oli tekopyhää? tuossa kommentissani en sanonut että lihan syönti on epäsuotavaa. olen puhunut vain ja ainoastaan
itsestäni ja yleensä vegaanien puolesta. ja tottakai eettisyys on käsite, joka ei ole tiukan subjektiivisesti määriteltävissä, mutta miksi ihmeessä minun pitäisi murehtia 40 vuotta sitten kuolleista koe-eläimistä? en voi asialle enää mitään, söinpä c-vitamiinia tai en.
Pixu kirjoitti:
Ainoat veget, mitä tosiaan olen livenä nähnyt, ovat nuoria, perhettä vielä perustamattomia ihmisiä. Joiden intressit kohdistuvat lähinnä omien napojensa kaiveluun.
se ei tietääkseni ole vegetarismin ongelma, että sinä olet tavannut yksinkertaisia ihmisiä.
minä olen tavannut satoja vegetaristeja, kymmeniä vegaaneja. omassa suvussani mieheni, tämän veli ja hänen vaimonsa ovat vegaaneja. yliopistolla on kymmeniä vegaaneja, unicafen ravintolat tarjoavat päivittäin vegaaniruokaa. suomessa toimii myös aktiivinen kasvisperheiden yhdistys, jonka jäsenistä tunnen useita ja tiedän vielä useampia. suurin osa tuntemistani vegetaristeista on ihan muuta kuin omien napojensa kaivelijoita.
Pixu kirjoitti:
Muista, että kissasi ovat lihansyöjiä. Älä pakota niitä syömään sekaravintoa

.
kyllä ne itse asiassa syövät sekaravintoa. lemmikkiruoissa on usein vihanneksia ja viljatuotteita, eivät ne ole ikävä kyllä puhdasta lihaa, enkä ole näitä onnistunut täysin lihansyöjiksi totuttelemaan. vaan onhan siellä luontaisessa ravinnossakin kissoilla jonkin verran kasvikunnan tuotteita, ne tarvitsevat mm. hieman folaatteja.